Var kan man köpa bläckpatroner billigast?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gekås om man har vägarna förbi:fakta

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Kanonbra att veta, då ska jag undvika dem.

Känner inte chipet av om det är något bläck kvar?

Jag gissar på att måste det sitta på ett chip för att skrivaren ska godkänna patronerna.
Sen känner väl skrivaren av när det sitter i patroner med nytt chip och räknar den som en full patron.
Tror inte att den "väger" patronerna för att ha koll på hu rmycket det finns i dom.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gissar på att måste det sitta på ett chip för att skrivaren ska godkänna patronerna.
Sen känner väl skrivaren av när det sitter i patroner med nytt chip och räknar den som en full patron.
Tror inte att den "väger" patronerna för att ha koll på hu rmycket det finns i dom.
Chippen berättar för datorn hur mycket bläck som finns kvar i patronerna. Sen när bläcket är förbrukat så är det slut och chippet visar slut för datorn.

Min epson går t.ex. inte att köra ifall någon bläckpatron är slut. Den vägrar skriva ut med någon annan färg så länge en färg är slut. Vilket är lite irriterande ifall man vill skriva ut i svart/vitt och den gula färgen är slut.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Chippen berättar för datorn hur mycket bläck som finns kvar i patronerna. Sen när bläcket är förbrukat så är det slut och chippet visar slut för datorn.

Min epson går t.ex. inte att köra ifall någon bläckpatron är slut. Den vägrar skriva ut med någon annan färg så länge en färg är slut. Vilket är lite irriterande ifall man vill skriva ut i svart/vitt och den gula färgen är slut.
Just det där är lite lustigt, jag skulle skriva ut i svartvitt, färgerna var så gott som slut. Men när den gula tog slut så gick bilden över ifrån svartvit till grön nyans. Den fick väl nåt spel när gul var tomt o ville springa därifrån eller nåt.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jag brukar köpa på wesell cd sist betalade jag 37 kr styck men frakten är på 135 men köper man på sig några så lönar det sig

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Har hittills beställt via ebay, nån snubbe som säljer kit med burkar om 2dl styck. Jo jag har 4st patroner men 2 av dem är svarta och sådeledes samma flaska jag fyller på med :)
Hittar inte annonsen nu, ska kolla favoriter på min laptop när jag får hem den. Billigt och jävligt bra är det iaf, tror det kostade 300:- med frakt för hela skiten och då räcker det till en jävla massa påfyllningar.

Så fort mitt paypal-konto är aktiverat så ska jag beställa. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Bara starta om dator samt skrivare med patronerna ur, sedan stoppa i dem igen. Det finns även andra knep, sök på nätet och du skall finna det hela hur du gör.

Så fort mitt paypal-konto är aktiverat så ska jag beställa. :tummenupp

Bra det, det är riktigt prisvärt som sagt och då kan man slösa pengarna på något onödigt istället :gnissla

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Efter att ha jobbat med datorer och en hel massa med skrivare i nästan 10 års tid så köper jag ALLTID original bläck och framförallt: TONER! Bläck skriver man ut när man behöver fina färger, skriver man ut info så kör man på laser, en laserskrivare kostar skit å inget nuförtiden ...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Efter att ha jobbat med datorer och en hel massa med skrivare i nästan 10 års tid så köper jag ALLTID original bläck och framförallt: TONER! Bläck skriver man ut när man behöver fina färger, skriver man ut info så kör man på laser, en laserskrivare kostar skit å inget nuförtiden ...

Det är till foto jag skall ha bläck.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Jag är god vän med han som säljer skrivarna jag köper och han är även en fotogalning precis som dig och skriver ut en jävla massa och photoshoppar och har sig. Det enda han klagar på när det gäller kopiorna är att garantierna slutar att gälla, åtminstone när det gäller Canon som jag kör uteslutande med. Annars så förespråkar han kopiorna då det inte är någon skillnad i kvalitet på de kopior han säljer samt att han tjänar mer på dem.
Ok, kvaliteten jämfört med det jag köper i storpack på Ebay kanske inte är densamma men knappast långt efter, sen så skriver jag inte ut foton på a4 som ska ramas in heller...

OCH köpa original till min Canon 5200 kostar lika mycket som en halv skrivare, köper jag två ggr så har det kostat en hel. Nu har jag köpt färg så det räcker till minst 10 påfyllningar, det var billigare än 5st nya patroner :näsblod
Så jag ser inte en endaste anledning till att köpa original faktiskt.

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Kapar tråden med en lite fundering........

Upptäckte precis att min skrivare verkat ha pajjat. Någon som har förslag på en enkel, billig skrivare för att skriva ut DVD-omslag mm men inte så sjuj*vla dyra patroner

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är inte samma typ av svart färg i de 2 "svarta" patroner du har.
Antar att du inte har så höga krav?
Syns rätt tydligt vid bildutskrift.

Har hittills beställt via ebay, nån snubbe som säljer kit med burkar om 2dl styck. Jo jag har 4st patroner men 2 av dem är svarta och sådeledes samma flaska jag fyller på med :)
Hittar inte annonsen nu, ska kolla favoriter på min laptop när jag får hem den. Billigt och jävligt bra är det iaf, tror det kostade 300:- med frakt för hela skiten och då räcker det till en jävla massa påfyllningar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inte samma typ av svart färg i de 2 "svarta" patroner du har.
Antar att du inte har så höga krav?
Syns rätt tydligt vid bildutskrift.

Det var mer än jag visste, fick det berättat för mig att det skiljer mellan huvudena då den ena är mer finfördelad och den används inte till tex text osv.
Kvaliteten räcker till för att tillgodose mina krav, för det ser bra ut. Och det jag har lärt mig efter att ha lackat bilar i några år är att "svart är svart är svart är svart" Du kan tex lacka om en Saab i solid svart med färg från en Volvo utan att se skillnad mot original. Så är det något som skiljer här så är det som sagt hur det kommer ut på pappret, det är vad jag tror.

Upptäckte precis att min skrivare verkat ha pajjat. Någon som har förslag på en enkel, billig skrivare för att skriva ut DVD-omslag mm men inte så sjuj*vla dyra patroner

En Canon ip4000/5000-serie är prisvärd, en sån får du från 500:- och uppåt och d är riktigt bra. Sen köper du piratpatroner eller fyller på själv, det är det mest ekonomiska. Det finns ingen skrivare där patronerna är billiga, det vet fabrikörerna om och säljer således skrivarna med försumbar vinst för att ta in det på patronerna.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Svart är inte alltid svart så vitt jag fått lära mig... se bara hur många olika typer av svart det finns till våra bågar... Om du letar på färgkoder mm.

Sedan kan det ju vara olika mattheter och blankheter.

Jag trodde i mitt enfald att jag hittade rätt svart till min båge och började måla. Vanlig "standard" blank svart... var inte alls lik orginalet :(

Sedan finns ju de svarta som skall ha klarlack och de som inte skall ha det.

Möjligt att vi pratar om varandra lite nu men men...

Sedan när det gäller svart bläck till skrivare brukar den ena svarta vara pigmentbaserad (pigment based) och den andra "färgbaserad" (dye-based). De har olika för och nackdelar och går att läsa bland annat här:

http://www.oddparts.com/ink/faq19.htm

Försök och spruta pigment genom den finfördelade och det blir stopp...

Den pigmentbaserade blandar sig inte på samma vis med färgerna som den "färgbaserade"

IP4500 &4600 är riktigt fina skrivare imo om man vill hålla sig till budget men med möjliget att skriva ut fina bilder i färg upp till A4. 1000:-ca.

Däremot så om åldersbeständigheten på bilder skall gälla så måste man skriva ut på canon orginal papper vilket blir dyrt. (canon har utvecklat något i sitt papper påstår dem)

Jämfört med Epson som har all åldersbeständighet i bläcket som möjliggör piratpapper.

Det här är säkert inte så farligt som det låter och jag håller mig till Canon trots det...

Det var mer än jag visste, fick det berättat för mig att det skiljer mellan huvudena då den ena är mer finfördelad och den används inte till tex text osv.
Kvaliteten räcker till för att tillgodose mina krav, för det ser bra ut. Och det jag har lärt mig efter att ha lackat bilar i några år är att "svart är svart är svart är svart" Du kan tex lacka om en Saab i solid svart med färg från en Volvo utan att se skillnad mot original. Så är det något som skiljer här så är det som sagt hur det kommer ut på pappret, det är vad jag tror.

En Canon ip4000/5000-serie är prisvärd, en sån får du från 500:- och uppåt och d är riktigt bra. Sen köper du piratpatroner eller fyller på själv, det är det mest ekonomiska. Det finns ingen skrivare där patronerna är billiga, det vet fabrikörerna om och säljer således skrivarna med försumbar vinst för att ta in det på patronerna.

ip4600. Canon så får du mkt för pengarna. Men för ett tag sedan när jag kollade så var hp billigare per utskrift generellt sätt.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det här är säkert inte så farligt som det låter och jag håller mig till Canon trots det...

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag :) Jaja, mina utskrifter duger då jag endast skriver ut på skivor.
Men angående din båge så har den antagligen inte en solid svart utan en bas som förseglas med klarlack. Då är det stor skillnad oftast, men när vi snackar solid svart så är det svart som svart även om blandningen på färgkoden skiljer sig. På 1kg svart så går det eventuellt några gram gult, vitt och rött. Inget som ögat registrerar något skillnad av då det krävs enorma mängder för att svart ska ändra sig från just svart.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC