Var Rossis omkörning sjysst?

Var Rossis omkörning sjysst?


  • Antal röstningar
    0

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Ort
kalmar
Hoj
ZXR400
varför skulle det vara sjysst? jag tycker att det är allas rätt att göra det dom kan.. framförallt i en tävling..
han bröt inte mot några regler eller hur??
rossi såg en luckaoch kastade sig in i den.. vilket var riktigt snyggt gjort för den delen! och inte bara det... han erbjöd mig och min flickvän så jävla mycket spänning i slutet att hon började gråta av glädje och jag hoppade sönder fotöljen :D så.... inget mer med det :kocko
 

Matte72

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Husqvarna WR250
Macke skrev:
Enkelt!
Var Rossis omkörning i sista kurvan på årets första race sjysst?

OBS!!!!!

Roadracingförare svarar i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76959


Tänkte det kunde vara kul att se om det är nån skillnad i sättet att resonera kring en sån här incident....
Skriv gärna en kommentar också.

Tycker att Rossi kör helt rätt!
Han är först i kurvan och Sete kör ju bara på, hade han släppt Rossi har ju möjligheten varit att Rossi gått brett och Sete har gått om på insidan.
 

Ekman#23

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
S1000RR -11, KTM SMC-R -13
Rossis omkörning

En klar race incident!
Rossi hade redan bestämt sig för att köra om. När nu Sete gjorde en bra inbromsning och vek in i "hans" spår blev det trångt. Har aldrig själv gjort ett lika dant beslut själv.... :rolleyes: :rolleyes:
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tycker inte att det var någonting fel med den omkörningen ha gjorde! Det var ju rejält hett mellan dom och jag tyckte att under de varven som det var som värst hade bägge en hel del fula knep som de andvände sig utav. Lite tufft kört men helt ok :tummenupp Lite mer utav den typen av fajter i RR tack :banana
 
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Husa
fezt skrev:
Men men, de é racing och det var en racing incident.. :eek:)

Jag tycker Sete var ynklig som åma sig för armen efteråt... så jäkla hårt smäll va de inte. Tror det var psyket som tog skada och det visade han med armen... hehe

Det kan bero på att Sete verkar vara gjord av piss å wellpapp och kanske skall byta sport till fotboll... :D (va han ens emot med armen mot Rossi)
Nå väl godkännt från mig iaf...
 

Buell_Sweden

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Ort
VÄSTERÅS
Hoj
BUELL XB9R
Misstag

:näsblod ÄR DET TÄVLING SÅ ÄR DET. UNDRAR ÄVEN OM STACKARS SETE FICK GIPSA ARMEN.


GuW skrev:
Antingen var det ett misstag, han bromsade på sig, eller så var det fruktansvärt fult gjort.

Låt oss för Rossis skull kalla det ett misstag.

Det är konstigt att världens bästa motorcykelförare kör flera hundra varv utan att göra det där misstaget, men sen helt plötsligt när han ligger tvåa in i sista böj, och har möjligheten att stödja mot Sete, då gör han misstaget...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Sete gjorde inget fel vad jag kunde se.
Rossi, tja, antingen gjorde han ännu en miss på sista varvet eller också var han så kallt beräknande.
Jag tror på en kombination av de båda.
Om omkörningen var juste?
Nja, kanske inte.
Jag kan fatta om Sete är sur och besviken, oavsett om han fjollade sig med armen, men om det inte blir några påföljder av detta och Sete har kapacitet att hänga på Rossi, gärna för mig, om det innebär såna här race framöver!
Då får han väl ge tillbaka och sen se vad disciplinnämnden har att säga.

Troligtvis hade de haft en del att säga om ett av de mindre namnen gjort samma manöver på Rossi eller Sete, men de brukar ligga ganska lågt när det gäller förare som kan aspirera för titeln.

Otroligt bra sista varv i alla fall!
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Man kan ju fundera på villket ramaskri det blivit om Max gjort samma sak.......
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
Snacket om att det fanns en lucka visar enligt mig att man inte vet så mycket om roadracing.
Med det resonemanget (vilket konstigt nog flera här på forumet som själva räjsar använder) kan man ju alltid bromsa för sent, hålla tummarna och hoppas att man inte skadar sin egen hoj eller sig själv när man kör in i den framför.

Och all den här enorma erfarenhet av roadracing har du fått på Rörken? :tungan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag kryssade ja, eftersom jag tycker att ett lopp där det händer lite sånt här är betydligt mer intressant att se på TV, än ett där alla är snälla mot varandra på banan. En sån här händelse kan utan tvekan locka fler att kolla på racen, och det kan la inte vara dåligt? :)

EDIT: Det var ju inte en ren och snygg omkörning, men jag tror att lite tuffare tag är bra för sporten även om det ökar riskerna för förarna.
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Rossi körde som en f*tta, bromsade på sig kopiöst, tröck ut Sete i gruset, vände och åkte sedan glatt i mål och "vann".
Solklar utvisning.

Word.

Sete knyter nog näven i byxan och gjuter ett bastantare kåpset till nästa race.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Som någon annan sa: är det tävling så är det. Tror inte att Rossi gjorde det med mening, i stundens hetta kan allt hända. Hen gjorde inget fel, sen tycker jag att Sete kan ta o skärpa sig med grimaserna han hela tiden gjorde, så ont kan det väl inte ha gjort...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag tycker helt klart han gjorde fel. Om man överför resonemanget på bil blir man diskad direkt. Att "ta stöd" av motståndare för att klara sej kvar är fel oavsett om det var meningen eller ej.

IMHO
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
snowwhite skrev:
Som någon annan sa: är det tävling så är det. Tror inte att Rossi gjorde det med mening, i stundens hetta kan allt hända. Hen gjorde inget fel,

Han gjorde inget fel, men trots "Tror inte att Rossi gjorde det med mening" ? Vaffan är då definitionen av ett misstag?

Ska man tillåta misstag som kostar andra förare segern? Svar NEJ. Därför skall Sete få segern i efterhand, annars premierar man misstag, avsiktliga eller ej.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Därför att det finns ett spår som man måste ta om man inte själv ska åka rakt ut i gruset med tanke på farten.
Det finns flera olika spår i en kurva och inte ett allena. Därmed inte sagt att Rossi körde helt perfekt i incidenten.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag har kommenterat det här ett antal gånger förut i de andra trådarna, men jag vill än en gång påpeka det som några andra så riktigt gör: man får se på konsekvenserna. Om nu inte Rossi får något slags straff för händelsen den här gången bör han åtminstone få det om det händer något liknande under säsongen. Man kan inte riskera andras hälsa för en vinst, som Rossi gjorde när han försökte sig på en så gott som omöjlig manöver.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Skorpan skrev:
Jag har tittat på filmen flera gånger och blir bara mer och mer övertygad om att jag tycker Rossi gör fel. Jag har aldrig kört RR men det är min personliga åsikt.

Om det sen är emot reglementet eller ej, det är en annan sak.

Jämför gärna med Schumi när han för ett par år sen hade en långsam bil jämfört den bakomvarande och insåg att det bara var en tidsfråga innan han skulle bli omkörd, Vad göra?

Jo han punktbromsade en kort stund 75-100m innan naturlig bromspunkt så bakomvarande var tvungen och väja och sedan inte hinner bromsa utan åker av.

Helt enligt reglementet men hur sjyst är det?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Skorpan skrev:
Jag har tittat på filmen flera gånger och blir bara mer och mer övertygad om att jag tycker Rossi gör fel. Jag har aldrig kört RR men det är min personliga åsikt.

Om det sen är emot reglementet eller ej, det är en annan sak, även om jag tycker det borde vara det.

Jämför gärna med Schumi när han för ett par år sen hade en långsam bil jämfört den bakomvarande och insåg att det bara var en tidsfråga innan han skulle bli omkörd, Vad göra?

Jo han punktbromsade en kort stund 75-100m innan naturlig bromspunkt så bakomvarande var tvungen och väja och sedan inte hinner bromsa utan åker av.

Helt enligt reglementet men hur sjyst är det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top