Jag har alltid smörjt på på kortsidans insida, har jag gjort fel och hur bra är det igentligen?P@trik skrev:Sidan av kedjan som går mot drevet...
Jimbo skrev:Jag har alltid smörjt på på kortsidans insida, har jag gjort fel och hur bra är det igentligen?
Jag menar på den sidan där o-ringarna sitter!Duval skrev:
överallt e bästJimbo skrev:Jag menar på den sidan där o-ringarna sitter!
Brännström skrev:Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.
Bensin lär ju vara rena döden för o-ringarna i kedjan, men rent blir det ju.Brännström skrev:Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.
Insida,kolla bild.Jimbo skrev:Jag menar på den sidan där o-ringarna sitter!
Brännström skrev:Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.
Kostet78 skrev:NEJ NEJ :kocko
Bensin torkar ut o-ringarna... Man ska använda fotogen och en pensel.
Därefter torkar du torrt så gott det går och smörjer med Vax... låt alltid vaxet torka över natten... Klibbar inte=skit fastnar inte!!
Du menar enligt bilden att man ska smörja på "rullarna"!? Vissa säger att man ska smörja på insidan närmast fälgen! Detta har jag gjort men har ibland frågat mig själv hur oljan ska komma därifrån ut till kedjan. Då säger vissa att detta tar centrifugalkraften hand om??? Vem har rätt? Har du rätt så har jag praktiskt taget rullat 140 mil utan olja på kedjan!Duval skrev:Insida,kolla bild.
Jag blir fortfarande inte klok på vad som räknas som insidan? Vissa säger insidan på rullarna som bilden visar på tråden o andra säger insidan närmast däcket!? Vilket gäller?Sam skrev:Att hålla kedjan i ordning är en konst!
Smörj var 50mil länk för länk när kedjan är varm och från insidan genom att rulla bakhjulet baklänges för att öppna länkarna bättre.
Sedan kan du samtidigt repetera "Ave Maria" sju ggr för varje länk, och när du är färdig skall du inte köra på en halvtimme så oljan har chans att penetrera allt som går att penetrera och Vóila, du har en kedja som klarar av nästa 50 mil![]()
![]()
![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |