Var smörjer jag kedjan?

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Jag vill bara påpeka att det kan inte spela nån roll om man rullar hjulet framåt eller bakåt när man smörjer...

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Jimbo skrev:
Hej! De säger att man ska smörja kedjan på insidan, var är insidan?
Tack på förhand!

Tar kedjan värme när du kör är den på G att ge upp, köp en ny!
Det brukar vara dumsnålt att smörja en sådan kedja. Visst kan du hålla liv i den ett tag till, med diverse hokusupokus, jag gör det inte längre, har provat på kedjebristningar tillräckligt ofta i mina dar

mvh

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Jimbo skrev:
Jag blir fortfarande inte klok på vad som räknas som insidan? Vissa säger insidan på rullarna som bilden visar på tråden o andra säger insidan närmast däcket!? Vilket gäller?

Använd insidan :hihi
(sorry kunde inte låta bli)
Jag gör som som följer: När kedjan är varm, när man kommer hem eller så. ställer jag upp hojen på centralstödet, som touringhojen har.
Startar hojen lägger i 1:an och låter den puttra på tomgång
Sen sprayar jag på rullarnas ovansida på den del av kedjan som går till bakdrevet.
Mitt förra drivpaket höll drygt 3000 mil på det sättet.
Då gjorde jag det minst en gång i veckan, oftare när det blev långturer.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Lucky Luke skrev:
Använd insidan :hihi

Startar hojen lägger i 1:an och låter den puttra på tomgång
Hur vore det att använda insidan själv? Bra sätt att bli av med fingrarna det där. Någon postade en länk med snygga bilder här på SH. Jag har själv sett det också på en kompis.

ALDRIG MOTORN IGÅNG NÄR MAN SMÖRJER KEDJAN!

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Ninjaboy skrev:
Hur vore det att använda insidan själv? Bra sätt att bli av med fingrarna det där. Någon postade en länk med snygga bilder här på SH. Jag har själv sett det också på en kompis.

ALDRIG MOTORN IGÅNG NÄR MAN SMÖRJER KEDJAN!

Jodå insidan användes.
Munstycket på sprayflaskan är ca 30cm långt så fingrarna är på behörigt avstånd från rörliga delar.
Men tack för omtanken.

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
TL1000S
myspinnen skrev:
jag är TRÖTT...
men jag smörjer över oringarna på båda sidorna (vä hö) av kedjan på samma ställe som bilden på blå rettan medan jag snurrar hjulet bakåt.
Jag måste vara blind o helt dum i huvudet! Jag kan inte se var han med bilden på R1:an menar!? Kan någon skicka en bild till med anvisning var man smörjer kedjan? "Insidan" har olika betydelser här på Sporthoj!
Tack på förhand!

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Jimbo skrev:
Jag måste vara blind o helt dum i huvudet! Jag kan inte se var han med bilden på R1:an menar!? Kan någon skicka en bild till med anvisning var man smörjer kedjan? "Insidan" har olika betydelser här på Sporthoj!
Tack på förhand!

Kika lite på denna bilden nu...
Hajar du nu då? Du skall smöja på "insidan" samtidigt som du roterar hjulet.

Bifogat

• kedja.jpg
    kedja.jpg
    78.6 KB · Visningar: 226

Duval

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
R6-08
Jimbo skrev:
Tack på förhand!
Kör till Lillemans o fråga. :)

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Men alltså!! Det finns väl egentligen inget specifikt ställe på en kedja som sak smörjas utan hela skiten ska ju smörjas...? Dvs. smörj överallt där du kommer åt så HELA kedjan blir smord! :tummenupp

lasse56

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1100 RW
myspinnen skrev:
besservissermode ON

Det finns inget som heter centrifugalkraft. Det som kallas så i folkmun är igentligen en brist på centripetalkraft som är den kraft som vanligtvis pekar innåt mot centrum av cirkelrörelsen, vid brist på sådan känns det som att en kraft drar en utåt från centrum.. denna frånvaro av kraft kallas centrifugalkraft och finns inte.

besservissermode OFF
Undrar lite försynt hur ni kan köra hoj om ni inte ens vet vad som räknas som insidan på en kedja. Undrar dessutom vad igentligen betyder? ;-))

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
"vad som räknas som insidan på en kedja."

Finns en del trådar som har egenskapen att djuploda dom minsta av dom minsta detaljerna :tungan
//Tobbe

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nu när expertisen ändå är samlad... lite tips om vad man skall smörja med? För och nackdelar? Efter heltvätt och med monterad kedja?

Mvh,
/Fredrik

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
ft skrev:
Nu när expertisen ändå är samlad... lite tips om vad man skall smörja med? För och nackdelar? Efter heltvätt och med monterad kedja?

Mvh,
/Fredrik

Själv kör jag med klibbig kedjespray till landsvägscykeln.
Dessa kedjetillverkande gubbar har lite tips om vad man i själva verket skall använda till en o-ringskedja, förvånansvärt lite att läsa faktiskt:

http://www.regina.it/oldregin/products/assist9.htm

För övrigt låter beskrivningen av centrifugalkraften korrekt men ändå fel, vill minnas beskrivningen man fick i skolan var "centripetalacceleration" eller "tröghet när objektet vill fortsätta i tangentens riktning", det finns inget som heter centripetalkraft heller, precis som att centrifugalkraft inte existerar.

-Detta är dock av akademisk betydelse då det bara är gymnasielärare och osnytna studenter som öht bryr sig om vad det egentligen skall kallas, dessa brukar dock bli satta på plats när de kommer ut i verkligheten och sedan säger även de centrifugalkraft när de vill beskriva fenomenet.

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
snowking skrev:
insidan är det närmasr däcket . slut :banana

Nej, det är baksidan! :rolleyes: :)

Bilden tagen från tidigare inlagd länk. Den visar med pilar var man ska smörja, och det är detta som kallas insidan.

http://www.regina.it/oldregin/products/assist9.htm

Kör man som jag mkt grus o annan smuts så får man göra rent lite då o då, det känns bäst. Då använder man lampolja eller fotogen, det har jag oxå lärt mig. Sen smörjer åtminstone jag med kedjevax. Finns nåt offroadvax nu som ska vara mindre kladdigt för att skiten inte ska fastna. Vet inte om det smörjer sämre då eller varför inte alla vaxer kladdar mindre? En kompis håller på och köra med det nu, så han får pröva ut det.

Och som andra har sagt - kedjan ska helst vara varm och så ska man inte köra direkt efter så att smörjat hinner tränga in och fastna.

Edit: Vet inte varför inte bilden syns direkt i inlägget... nån annan?

Bifogat

• img0018.gif
    img0018.gif
    20.4 KB · Visningar: 102
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
vissa säger att de tar av kedjan när de skall smörja, vilket blir då insidan??

""Jimbo"": Gör som Lucky Luke sa; Sen sprayar jag på rullarnas ovansida på den del av kedjan som går till bakdrevet. Det är för övrigt det som kallas insidan på bilden med rettan.
Att du kört 140mil och endast smörjt den sida som vätter åt bakdäcket gör nog inte så mycket, du använder väl rikligt med smörj?

Ett bra smörjmedel är f.ö. nån av de "kedjevax" som finns, tror att min är från Castrol och jag är helnöjd.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy