Mycket snikigare än så här blir det nog inte, moddade originalburkar.
750kr för delar, lättare än original (titanhus redan från början), "E-märkt", snyggare än de flesta eftermarknadssystem (tycker jag), har varit i bl,a Tyskland o Norge flera ggr och hittills inte fått någon uppmärksamhet av farbror blå, trevliga dynosiffror också
View attachment 456097
Ett näst intill handbyggt helsystem till en V4 - med den kvaliteten och det detaljarbetet - hamnar tyvärr bortåt femtio svenska.
I det fallet hade det nog varit billigare med tillgång till Akrapovics maskinpark, istället för att göra allt själv eller hos någon av ens F1-polare.
En annan sak där enmansföretag lider jämfört med Akrapovic är på området vibrationstestning innan man släpper sin produkt. Akrapovic har folk som räknar på sådant, testar sådant i laboratorium och slutligen provkör sådant under ett stort antal mil. Innan man släpper produkten till försäljning.
Jag har för mig att jag läst om ett svindyrt Austin-system där fästöronen sprack av vibrationer efter inte väldigt lång användning och jag har själv samma erfarenhet av ett SC Project jämfört med ett snarlikt Akrapovic monterat på en krossplejn R1’a.
Alltså nu blir det ju ämnesflykt delux ......ursäkta! Men jag känner igen så mkt i det du skriver. Jobbar själv med utveckling / prototyper / tester och fatta bara hur svårt folk har att greppa vidden av allt arbete bakom väl fungerande relativt avancerade tekniska prylar som erbjuds till Svensson för - relativt sett småpengar. Och dessutom fungerar rätt väl!
TackDe där är faktiskt riktigt snygga. Hade du inget sagt så hade man inte sett det heller. Vad har du gjort med dem? Tummen upp! Ja de är snyggare än många eftermarknads till just den årsmodellen. Vad är det 07/08?
Men jag är ju nästan förvånad att ingen Kinesverkstad bygger mer identiska kopior för det är trots allt en produkt som är väldigt lätt att kopiera så att man får samma resultat i bromsbänken.
Jag tror att en del av svaret går att finna i produktens komplexitet, en del i vilken kundgrupp kinakopiorna egentligen vänder sig till.
Mycket av utvecklingen under de senaste åren - i alla fall inom roadracing och på de maffigaste gathojarna - har handlat om rör som har olika diameter och olika form längs en given sträcka samtidigt som de ska passa inuti ett begränsat utrymme. Något som tvingat sådana som Akrapovic att ta fram avancerad hydroformningsutrustning.
De sedvanliga kinaföretagen är ju mer inriktade mot gratis arbetskraft än avancerade verktyg. De skulle säkert kunna kopiera geometrin hos Akrapovics senaste headers genom att sätta några stackare på att kopiera sektion för sektion och sedan svetsa ihop skiten. Med följden att det väger fem kilo istället för två kilo samtidigt som priset blivit lite väl högt för att vara kinadynga...
Sedan har väl kineserna insett att deras produktion med gratis arbetskraft och simpel utrustning är som klippt och skuren för posörerna - de som byter avgassystem för ljudets och möjligtvis loggans skull. De är ju uppenbarligen minst lika många som de som byter av andra orsaker och de kommer inte att bråka när skiten spricker eftersom de inte hade högre förväntningar...
Tack
Stämmer, -07 är det.
Original är dessa av kammartyp med rör och väggar som tvingar avgaserna att byta riktning.
Tömde ut det och gjorde om till "straight through" med lämpligt perforerat rör med en bit vanligt rör som ändstycke och dämpull, lika som "köpeslipon".
På denna funkar det men på flera nyare hojar sitter väl ofta ljuddämperiet i en "låda" under motorn och ändröret är ganska ofta straight through från början så det lär inte ge mycket vinst att byta dem annat än för utseende och marginellt högre ljud.
Hur ser det ut på GS, tänkte det är därför du vill ha ett helsystem?
Jag förstår, då finns det en poäng för dej att byta sliponOkej då är jag med. Måste låta rätt gott nu?
GS har en liten box under motorn som är själva katalysatorn. Tror den saknar dedikerad box enbart för ljud så det är själva dämparen som sköter det mesta där. Nja helsystem blir det inte. Är ute efter lite bättre och dovare ljud. Att ta bort katten är inte relevant för mig. Är inte helt tillfreds med att släppa alla avgaser rakt ut orenat från motorn.
Sen fick jag veta av säljaren att inga garantier påverkas av att man byter till valfritt eftermarknadsslipon. Om man däremot går på helsystem och nymappning så var det nog rökt eller iallafall svårare att få ut ett eventuellt motorfel som garantiärende. Det är jag dock helt med på.
En boxer har ju ett jäkligt eget ljud, klart det ska hörasFinns de som inte gillar hur en boxer låter men jag gillar det. Som en Ducce på låga varv konstant. En stor fet rullande fis helt enkelt. Najs najs!
Ok då hänger jag med. Min FZ1 gick rätt ryckigt innan jag flasha den. vilken skillnad. Så du har helsystem på din nu eller?
Ja, nu skriver du ungefär samma förklaring som jag tänkte men inte orkade formulera ner på tangentbordet.
Samtidigt som jag skrev så insåg jag att den bästa marknaden att börja med en sån kopiering vore antagligen till crosshojar och kanske några motarder. Enklare med en cylinder, inte så kritiskt med utrymme, och många kraschar sönder sina rör. Problemet som kvarstår är väl att dom antagligen skulle bli ett halvt kg tyngre. Men säg för 2-3000 kr för ett helsystem så skulle det nog ändå kunna bli volymer.
Eller så lär man sig mecka lite och byter pipa när och om man ska dit. Vips så har man sparat 8000. Win.
Men...dina ljuddämpare går ju ändå sönder...?
Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
Trodde även äldre var tvugna att ha det. Får inte jag 2:a på min -14 om jag plockar bort katalysatorn men bibehåller samma ljudnivå som med orginalsystem?Text...(2017 års modell och nyare som börjar besiktas nästa år måste fö ha katalysator, annars blir det en 2:a)...text
Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
Våran vän John byggde ju egna pipor i kolfiber till sin TL1000. Detr var ju enkelt och han hade ju verktygen. Tyvärr så funkade det inte i längden eftersom de konstanta avgaspuffarna helt enkelt blåste hål i kolfiberröret på undersidan, bara att kasta skiten. Vid närmare kontroll så hade de flesta som gjorde kvalitetspipor till stånkor och twinnar helt enkelt tagit ett metallrör och klätt det med kolfiber för att det skulle hålla...därför kör jag numera bara med titanpipor och skippar kolfiber...
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |