Du menar som att köpa en R1250GS när man kan köpa 20 kinesmotorcyklar för samma peng?
Du har full rätt som konsument att välja det ena före det andra. Jag är ingen gamer, men mina hojar har i 20/25 fått Akra. Varför? Snyggt, som en Breitling på en välvuxen handled.
Det känns om jag stampat någon/några på tårna här inne som till tusen måste försvara sina akrasystem för si och så mycket pengar. Så för att jag handlar en hoj för en hel del surt ihoptjänade tusenlappar så ska jag bara fortsätta kasta ut mina pengar på tillbehör som om pengar inte betyder något för jag har ju ändå köpt en hoj för samma summa som motsvarar en liten familjebil eller 20 kinaskithojar?
Vill folk lägga tiotusentals kronor på ett fancy avgas från Akra till sina hojar så får man väl göra det. Min fråga gällde Akra till adventuresegmentet inte till Ducati panigale eller MV F4 mm.
Sen är det faktiskt så att man kan hävda hur mycket man vill för Der Polizei att ens GS minsann visst det får framföras i Tyskland med detta jättedyra fancy systemet för det har E-märkning och är godkänt i Sverige. Men det är fortfarande upp till polisen på plats och vad hans testutrustning säger. Då kan man stå där och se dum ut och undra varför ens 11000 kr dyra, e-märkta Akra fick en att åka hem igen. Helt andra regler i Tyskland så då åker originalpipa på igen.
Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...
Det är alltså främst den inre posören som är anledningen till att man köper Akrapovic? Lite knapsu?
Jag äger inget Akra så du gissade nog fel här.
Men vill man jämföra så kunde man ju räkna fram vilket märke som ger mest hk per krona.
Nu är ju avgassystem nåt som är förhållandevis lätt att göra reverse enginering på och kopiera med samma resultat i en bromsbänk men jag misstänker att det ändå inte görs så mycket då effektkurvorna i bromsbänk brukar skilja sig en hel del när man ser tester.
Sen säljs det ju kina-ackra men dom är ju inte det minsta avstämda utan bara utseendemässigt kopierade. Och andra sidan söker ju många bara design och ljud, sen skiter dom i några hk hit eller dit.
Att man byter rör för högre effekt är nåt som lever kvar från tvåtaktseran. Om nån tror att dom känner skillnad på 3-4 hk på en 150 hk hoj, så är det bara att gratulera.
Mappning ger definitivt en trevligare gång på dagens avgasoptimerade hojar, men enda rationella orsaken att byta rör är ljud, utseende och vikt. Sådetså.
Tillbaka till Akrapovic. De är tillsammans med ett antal andra märken välbyggda så till den grad att tillverkarna (hoj) monterar dem från fabrik, erbjuder som tillbehör och lämnar (och behåller) garantin. Aprilia, BMW, KTM med flera har dem. Arrow finns (fanns?) hos Triumph och en del japanska Yoshimura
Hur går Dacian?
Gräset är alltid grönare på den andra sidan.Sitter Akra original på Panigalen jag köpte....
Bytte till SC...
Varför?
För att jag kan! ????
Betala böter med?[.....] Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...
Min åsikt är att ingen annan tillverkare just nu kan jämföra sig med Akrapovic. Dom är stora och dom är att betrakta som ett toppmodernt industriföretag med värsta sortens utrustning och kunnig, motiverad personal. I jämförelse med detta är de andra faktiskt förpassade till simpla rörkrökare, oavsett om man väljer att se ner på dem eller se upp till Akrapovic.
Arrow för en tynande tillvaro nuförtiden och deras produktionsmaterial når definitivt inte upp till Akrapovics kvalitetsstandard. De gjorde schyssta handbyggda system till diverse Superbiles för sådär tio år sedan, jag har bl.a. ett sådant liggandes till en GSX-R 1000.
Yoshimura har också bara imponerat med japanska handbyggda helsystem till diverse Suzukimodeller. Produktionsprylarna som byggs i USA är ren dynga i jämförelse.
SC Project var under en tid väldigt populära i Moto2, mycket på grund av frikostig dynotid. Men inte heller deras detaljarbete och kvalitet går att jämföra med Akrapovic och de brukade dessutom vibrera sönder stup i kvarten...
Austin Racing och Graves verkar ha väldigt hög nivå på materialval och svetsar och Austins prylar går att få i titan såväl som inconel. Men båda dessa är i princip enmansföretag som då ska jämföras med ett industriföretag på femhundra personer, med allt vad det innebär.
Betala böter med?
Äh, skojar bara med dig. Jag har också Pipe Werx på min Tiger.
So far, so good efter tre säsonger.
Skulle något (ändå osannolikt men likväl värt att nämna) hända med hojen under garantin är du tryggare än om du monterat något annat..
Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk.
Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk.
Just när det gäller KTM och Acra så är Acra typade med KTM:s modeller, vilket innebär att det är det enda systemet som dels behåller garantin men också är per definition lagligt, dvs bryter inte mot helfordonsgodkännandet. Detsamma gäller Acra på BMW. Dvs du kan lugnt åka till Tyskland med Acra på din BMW och polisen kommer inte att säga nånting, så länge du har DB-killer monterad vill säga.
Vill man ha ett bra och prisvärt slipon så kan jag annars rekommendera Wingz som är en välbyggd kopia på Acra, vilket inte är konstigt eftersom han som bygger systemen har jobbat på Acrapovic...
Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |