Varför är Akrapovic så dyrt?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det var då inget problem med ett garantiärende på min KTM med acra helsystem och acramappen. Hade det säker varit om det suttit nått sniksystem på....:glömdet

Kul för dig. Läs tråden med stackaren som köpte båge från någon på detta forum. Körde hemåt, fick motorn rasad och sen nej på garantin för hmm han hade Akra helsystem monterat. KTM är inte konsekventa för fem öre uppenbarligen. Om du haft konto sen 2007 så kan du omöjligen ha missat den tråden... Slänger hellre pengarna i sjön än ger dem till Ktm. :glömdet

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...:)

Man får tycka vad man vill, nästan. Sverige är typ ett fritt land idag. :rolleyes: Själv tycker jag stånkor med öppnare rör som SM701 eller SMC690 är det värsta som finns. :zpy Att man själv vill åka runt med sånt förstår jag inte. Man våldtar ju typ sina egna öron haha. :S

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Jepp, de är TÜV-godkända. Men sådant godkännande kostar ju en slant...såatteee... Såvardetmedet!

Eller så lär man sig mecka lite och byter pipa när och om man ska dit. Vips så har man sparat 8000. Win. :yoparty

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul för dig. Läs tråden med stackaren som köpte båge från någon på detta forum. Körde hemåt, fick motorn rasad och sen nej på garantin för hmm han hade Akra helsystem monterat. KTM är inte konsekventa för fem öre uppenbarligen. Om du haft konto sen 2007 så kan du omöjligen ha missat den tråden... Slänger hellre pengarna i sjön än ger dem till Ktm. :glömdet

Var det verkligen Akra på den? Jag har för mig att det var ett hembyggt system med en Arrow burk på slutet men jag kan minnas fel. Har i alla fall i mittet att den var nån hembyggt system med en "köpes dämpare" på slutet för jag tänkte att det där kan ju bli mindre kul då hojen ska besiktas, tror han fick tipset att behålla originalsystemet från donator hojen just för att ha ett som är ok i lagens mening.

Sen var det ju en del andra olyckliga omständigheter då den hojen kördes utan oljetryck en bra stund istället för att stanna direkt.

Som jag skrivit tidigare tror jag att utvecklig avsystemen och främst intyg som E-märkning, TÜV och liknande kostar en bra slant innan dom är i hamn. Om sen folk vill betala för detta och namnet är det ju bara att gratulera Akrapovic att dom lyckats. Jag skulle inte själv lägga såna pengar på ett avgassystem det handlar väl om prioriterigar och vad man är intresserad av, tex har jag själv en egen älgskyttebana och det prioriterar nog inte så många konstigt nog ;):D

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men det var ju inget Akrapovic på den hojen...

Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jo det har jag. Men de va la ganska mycket som var ombyggdt på den hojen eller?
Men du har ju bestämt dig att KTM är skit och att acra är orimligt dyrt och då verkar det kvitta vad folk skriver.....

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Men det var ju inget Akrapovic på den hojen...

Kollade nu och jösses mitt minne är ju fan sämst. Japp han hade Arrow. Hade till 100 bestämt för mig att det var akra på den hojen. Dock kan man tycka att KTM kunde skött det bättre oavsett. :(

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Jo det har jag. Men de va la ganska mycket som var ombyggdt på den hojen eller?
Men du har ju bestämt dig att KTM är skit och att acra är orimligt dyrt och då verkar det kvitta vad folk skriver.....

Jag tycker att KTM är skit ja. Det baserar jag på alla inlägg man läst från folk här på detta forum och från folk man träffat på träffar som direkt avråder en från KTM pga. 1. Garantihantering suger dase. och 2. De tar inte sitt ansvar..:brinnerup

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man får tycka vad man vill, nästan. Sverige är typ ett fritt land idag. :rolleyes: Själv tycker jag stånkor med öppnare rör som SM701 eller SMC690 är det värsta som finns. :zpy Att man själv vill åka runt med sånt förstår jag inte. Man våldtar ju typ sina egna öron haha. :S
Du måste ha skrivit fel! Det är radfyror med öppna system som är sämst. Som att lyssna på Lasse Stefans.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Helt enig. Har dock inget positivt att säga om Austin för det priset.

Ett näst intill handbyggt helsystem till en V4 - med den kvaliteten och det detaljarbetet - hamnar tyvärr bortåt femtio svenska.

I det fallet hade det nog varit billigare med tillgång till Akrapovics maskinpark, istället för att göra allt själv eller hos någon av ens F1-polare.

En annan sak där enmansföretag lider jämfört med Akrapovic är på området vibrationstestning innan man släpper sin produkt. Akrapovic har folk som räknar på sådant, testar sådant i laboratorium och slutligen provkör sådant under ett stort antal mil. Innan man släpper produkten till försäljning.

Jag har för mig att jag läst om ett svindyrt Austin-system där fästöronen sprack av vibrationer efter inte väldigt lång användning och jag har själv samma erfarenhet av ett SC Project jämfört med ett snarlikt Akrapovic monterat på en krossplejn R1’a.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du måste ha skrivit fel! Det är radfyror med öppna system som är sämst. Som att lyssna på Lasse Stefans.

...???

Lasse Stefans påminner väl mer om en helt original MT-07, möjligen ägd av en medlem i Naturskyddsföreningen som därmed monterat extra dB-killer...?

En radfyra med öppet system är väl rimligtvis lite mer Steven Tyler, medans Panigalen är valfri growler från dödsmetallens värld...?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

:fakta Du blandar äpple o päron nu :smasha har lägre ljud med helsystemet än med hondas originalsystemet på xren .
finns låtahögtsomhelvetesystem och folk som envisas med att köra såna visst men ett bra system är inte nödvändigtvis högljuddare
:DJa jag har acrasystem på men inte gett några 11” för en burk utan kanske 7,5 för helsystem i titan när det begav sig ,klarar bullerkrav på banor och väger ingenting jämfört med hondas plåtsystem .
Skulle aldrig ge den pengen för en burk bara men det är en annan sak det

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
...???

Lasse Stefans påminner väl mer om en helt original MT-07, möjligen ägd av en medlem i Naturskyddsföreningen som därmed monterat extra dB-killer...?

En radfyra med öppet system är väl rimligtvis lite mer Steven Tyler, medans Panigalen är valfri growler från dödsmetallens värld...?

Nä, Steven Tylers raspiga heshet finns inte i en radfyra. För det krävs övertoner från en vinkel eller ett udda antal cylindrar.

Undrar vad ett Akrapovic till Scramblern kostar... Fast det ska väl vara Termignoni på en sån...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Nä. Sämst är en dieselrökande A/Epa-traktor med bara headers utan ljuddämpare spelandes dunder-bas-rap med autopitchad/autotuned bräkande "störst pistol vinner" av en nyimporterd förmåga. Alla hojar låter bäst!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
:fakta Du blandar äpple o päron nu :smasha har lägre ljud med helsystemet än med hondas originalsystemet på xren .
:DJa jag har acrasystem på men inte gett några 11” för en burk utan kanske 7,5 för helsystem i titan när det begav sig ,klarar bullerkrav på banor och väger ingenting jämfört med hondas plåtsystem .
Skulle aldrig ge den pengen för en burk bara men det är en annan sak det

S, S, S, S, Soorryyyyy. :rodnar Nej precis det är ju det som detta handlar om. 11000 för en. EN burk. Som inte ens är snygg. Uuuurk nej tack. Sniksystem ska de va! :rock

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
S, S, S, S, Soorryyyyy. :rodnar Nej precis det är ju det som detta handlar om. 11000 för en. EN burk. Som inte ens är snygg. Uuuurk nej tack. Sniksystem ska de va! :rock
Mycket snikigare än så här blir det nog inte, moddade originalburkar.

750kr för delar, lättare än original (titanhus redan från början), "E-märkt", snyggare än de flesta eftermarknadssystem (tycker jag), har varit i bl,a Tyskland o Norge flera ggr och hittills inte fått någon uppmärksamhet av farbror blå, trevliga dynosiffror också :hihi

20200903_185906.jpg

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...