Argyle skrev:
2118515 Ja men nu får ni ju MVG bara ni önskar MVG för fan. Det var annorlunda förr då det inte fanns några privata gymnasier och skolorna inte behövde tävla om vilken som hade bäst elever!
Fy f-n vad bra sagt!
Höga betyg - men ändå korkade!
Detta genomsyrar f.ö hela samhället sedan x antal år: lägre och lägre krav, för höga btyg, bara för att folks självkänsla inte får såras.
Jag har själv varit i betygssättande position både för medarbetare och "elever" och får en normalpresterande människa idag en trea (av 5) eller G så lipar de.
Det är iofs inte deras fel att det blivit inflation i betygssystemet.
Men hallå - vad är ett MVG värt när folk inte ens kan stava rätt?
Kan inte räkna ut en endaste Integral eller förstå en enkel Engelsk text på språkproverna?
De första som larmade om detta var högskolorna, och universiteten där de själva mäter sig internationellt mot absoluta mätetal.
Sverige har dalat och dalar alltjämt ner mot skamliga nivåer.
Men - sålänge folk får MVG oavsett prestation så...är väl allt ok?
Min bästa vän blev rektor, och hans berättelser var hårresande.
Nu har han jobbat upp sig och sliper sitta och kohandla med plyschliberaler som vill flumma bort ännu en generation.
Det är ju FULT att ställa krav på de små barnen!
Idag behöver man ju inte kunna nåt utantill!
Ett självsäkert svar om att: Det där kan man hitta på internet... är universalsvaret hos eleverna idag.
Och så lärs det ut: Inga fakta, men väl VAR man HITTAR fakta.
Helt ok, om man alltid har TID för att källforska.
Men tyvärr finns inte den arbetsgivare idag som betalar för att personalen lär sig allt på bekostnad av denne, och aldrig presterar något.
Säger som Peps Persson: Det är falsk matematik.
Man MÅSTE faktiskt KUNNA saker.
Man kan visst vara bilmekaniker och superbright.
Men stavar man som en kråka så kommer man nog tyvärr inte att kunna ge (iaf min mossiga generation) det intrycket.
Jag är givetvis helt miljöskadad då sånt var viktigt på min tid, och jag försöker verkligen på allvar att vänja mig vid rinkebysvenskan här på denna sajt, men vänner; Det ÄR svårt!
Jag vet, det både låter förmätet och orättvist, men jag är bara en produkt av nåt skolsystem jag oxå, men när man konstant misshandlar svenska språket, och har SVÅRT att uttrycka sig, och det hela tiden är syftningsfel eller utelämnade prepositioner, vilka gör att meningarna får helt omvända innebörder, så blir jag tveksam.
Suomalainen gör allt för att reta gallfeber på dem som tar åt sig, och det gör han bra.
Mitt syfte är inte att reta nån, utan skälla på det skolsystem som har förfallit, och accepterar allt detta.
Läs själva alla trådar här på SH.
Jag uppskattar det till en MAJORITET som stavar och uttrycker sig torftigt.
Den nivå det motsvarar (motsvarade??) på den tid jag gick i skolan, var väl ungefär årskurs sju på språket som finns här.
Och det gör mig missmodig.
Eller som vi diskuterade förut i nån tråd om samma ämne (och alla felstavare blev skitförbannade, för att de inte läste själva budskapet)
Så de som då sa: Vafan ska inte alla få skriva? Så sa jag - JO det SKA alla göra. Men det skadar inte med lite ödmjukhet då ALLA andra stavar vissa ord annorlunda än en själv.
Kanske ta intryck? Kanske tänka: KANSKE jag stavar fel - vad KUL, jag lärde mig nåt idag oxå.
Men NEJ!
Den mentaliteten finns ju inte,
i dagsläget är det alltid SYND om dem som inte kan och INGEN skall säga till.
ALLA har ju dyslexi osv.
Men det är ju givetvis inte sant.
Ni var slashasar i skolan! Alternativt var skolans läroplan kravlös.
Folk BORDE ju vara smartare NU än då jag gick i skolan för 300 år sedan
Darwins evolutionsteori säger det iaf
Sen att generalisera och säga att just bilmeckar är mera korkade eller elaka än andra är ju naturligtvis inte sant, även om Suomalainen har en poäng i att det oftast inte är i de leden som Nobelstiftelsen söker stipendiaterna...
Min fru t.ex - är fan så mycket smartare än mig, och kunde valt exakt vad hon ville bli i livet med tanke på hennes betyg.
Men valde att göra ett enkelt val, och tog nåt hon verkligen TRODDE på.
Sen kom sjukdomar och annat hand i hand med Mr. Murphy, och blåste bort alla möjligheter.
Men det är historia. Saken är den iaf, att intelligens inte alls är samma sak som framgång eller "fina" jobb.
Det finns dessutom redigt korkade pannben som blivit VD:ar.
Men allt det där - snillen som väljer att vara lagerman på ICA, eller korkrötter som blir VD, är alltid undantag.
Jag har inte vare sig gjort smarta val, eller haft nån speciell intelligens.
En serie händeser tog mig vidare i livet, och hade jag själv fått bestämma från första början, så hade jag fanimej varit -
Bilmeck!