Varför är bilmekaniker idioter?

Status
Ej öppen för fler svar.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
UrbanTiger skrev:
2117596 Laga bilen själv istället så kan du inte skylla på någon annan när de går åt helvete.
Det blir knappast bättre eller sämre i alla fall.

Laga bilen när nåt krångligt gått sönder kan jag förstå att man inte gör själv, men serva, det kan man då lätt fixa om man inte är helt borta.

Ex.

Volvo S80 2,4 2000 mila servicen kostar 2700:-. Den innefattar oljebyte och filter, samt kupéfilterbyte, samt en massa punkter som alla kan kontrollera såsom blinkers osv.

Kostnaden för delarna är ca 1100:-. Du spar alltså 1600:-(!) en timmes slit. 4000 mils servicen ser likadan ut, alltså 1600:- sparade slantisar till.

6000 mils servicen, där tillkommer luftfilterbyte och tändstiftsbyte, utöver det andra. Då blir kostnaden för delarna ca 1700:- när verkstaden tar 5700:- (!!). Där spar du alltså 4000:-.

Det är först vid 16000 mil som kamremmen ska bytas, så fram tills dess är det bara att mecka själv!

Att en servicebok ska höja bilens värde kan jag gå med på till en viss del, men knappast dom 16000:- som du spar på att göra dessa triviala moment själv. Har man dessutom dokumenterat varje "hemma"service med kvitton på köpta delar osv. så lär väl ingen bry sig särskilt.

Servisarna är redan uttänkta låångt innan att dom ska inbringa x antal kronor till bilföretagen för att kompensera ev lågt pris vid försäljning. Varför kan man bara köra 2000 mil på ett oljebyte i en otrimmad volvobil med en svindyr syntetolja?? Går bergis att tredubbla sträckan om man kör vid normala förhållanden.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Suomalainen skrev:
2102198 Alla minns väl vad det var för folk som gick "fordon" på gymnasiet, stolpskotten som inte kom in på något annat... och nu lämnar man in en av sina dyraste investeringar till dem. :huvet

jag går fordon och jag kmr då fan in vart än jag vill gå? vad gick du då? ip eller?

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
kleinealf skrev:
2117992 jag går fordon och jag kmr då fan in vart än jag vill gå? vad gick du då? ip eller?

Ja men nu får ni ju MVG bara ni önskar MVG för fan. Det var annorlunda förr då det inte fanns några privata gymnasier och skolorna inte behövde tävla om vilken som hade bäst elever!

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
KalleNorton skrev:
2118611 Eh, va? Du är inte speciellt insatt i ämnet märker jag... Var har du fått din info från? Aftonbladet.se?

De flesta skolor har höjt sitt medel avsevärt tro mig, för 5år sedan så var det kankske högst en som gick ut med 20.0 i betyg ifrån gymn, idag kan det vara upp till 10stycken..

Det är JÄVLIGT konstigt att medelbetygen för en gymnasie elev har höjts ifrån 12.0 till 14.3 på 7år... hmmm vad är det som är fel, jo det är konkuransen mellan skolorna som har skapat inflation.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Argyle skrev:
2118659Det är JÄVLIGT konstigt att medelbetygen för en gymnasie elev har höjts ifrån 12.0 till 14.3 på 7år... hmmm vad är det som är fel, jo det är konkuransen mellan skolorna som har skapat inflation.

Ja, det förefaller ju allt annat än sannolikt att elverna skulle ha en högre kunskapsnivå nu med tanke på den allmänna degeneration skolväsendet är utsatt för.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
Argyle skrev:
2118515 Ja men nu får ni ju MVG bara ni önskar MVG för fan. Det var annorlunda förr då det inte fanns några privata gymnasier och skolorna inte behövde tävla om vilken som hade bäst elever!

öhh? så var det då inte på min skola iaf, fick g i historia fast jag kunde mer än läraren

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
kleinealf skrev:
2119026 öhh? så var det då inte på min skola iaf, fick g i historia fast jag kunde mer än läraren

kleinealf skrev:
2117992 jag går fordon och jag kmr då fan in vart än jag vill gå? vad gick du då? ip eller?

Mytoman? :hihi

Om du nu måste veta så gick jag natur med teknisk inriktning som det hette på min tid.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
Suomalainen skrev:
2119072 Mytoman? :hihi

Om du nu måste veta så gick jag natur med teknisk inriktning som det hette på min tid.

nej, jag är inte mytoman, men däemot så var historielärare ganska okunnig

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Suomalainen skrev:
2102288 Smart och bra betyg hänger ofta ihop, inte alltid. Ser du inte det sambandet måste jag nog snart sålla dig till de som inte är undantagen på fordon... :tungan

170 poäng säger mig inget, vi hade 1-5 på min tid. Som sagt det finns FÅ undantag. Majoriteten är nötter, thats it... Jag önskar att det vore högre status på fordonslinjen så lite vettigt folk utbildade sig, och sen också jobbade på verkstäder. Men nu är det mupparna som blir över som hamnar på främst fordon och industri, det kan du aldrig komma undan.

Nja dom riktiga mupparna blir lastbilschaffisar :rofl

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Suomalainen skrev:
2102198 Alla minns väl vad det var för folk som gick "fordon" på gymnasiet, stolpskotten som inte kom in på något annat... och nu lämnar man in en av sina dyraste investeringar till dem. :huvet

Vad bra de jobben måste bli utförda... :gnissla

Jag var näst bäst i klassen och fick dessutom stipendium.

Jag måste vara en riktigt stor idiot
:fatta!

Dr.Bike

Guest
Argyle skrev:
2118515 Ja men nu får ni ju MVG bara ni önskar MVG för fan. Det var annorlunda förr då det inte fanns några privata gymnasier och skolorna inte behövde tävla om vilken som hade bäst elever!

:tummenupp

Fy f-n vad bra sagt!

Höga betyg - men ändå korkade!

Detta genomsyrar f.ö hela samhället sedan x antal år: lägre och lägre krav, för höga btyg, bara för att folks självkänsla inte får såras.

Jag har själv varit i betygssättande position både för medarbetare och "elever" och får en normalpresterande människa idag en trea (av 5) eller G så lipar de.
Det är iofs inte deras fel att det blivit inflation i betygssystemet.
Men hallå - vad är ett MVG värt när folk inte ens kan stava rätt?
Kan inte räkna ut en endaste Integral eller förstå en enkel Engelsk text på språkproverna?

De första som larmade om detta var högskolorna, och universiteten där de själva mäter sig internationellt mot absoluta mätetal.
Sverige har dalat och dalar alltjämt ner mot skamliga nivåer.
Men - sålänge folk får MVG oavsett prestation så...är väl allt ok?

Min bästa vän blev rektor, och hans berättelser var hårresande.
Nu har han jobbat upp sig och sliper sitta och kohandla med plyschliberaler som vill flumma bort ännu en generation.
Det är ju FULT att ställa krav på de små barnen!

Idag behöver man ju inte kunna nåt utantill!
Ett självsäkert svar om att: Det där kan man hitta på internet... är universalsvaret hos eleverna idag.
Och så lärs det ut: Inga fakta, men väl VAR man HITTAR fakta.

Helt ok, om man alltid har TID för att källforska.

Men tyvärr finns inte den arbetsgivare idag som betalar för att personalen lär sig allt på bekostnad av denne, och aldrig presterar något.

Säger som Peps Persson: Det är falsk matematik.

Man MÅSTE faktiskt KUNNA saker.

Man kan visst vara bilmekaniker och superbright.
Men stavar man som en kråka så kommer man nog tyvärr inte att kunna ge (iaf min mossiga generation) det intrycket.
Jag är givetvis helt miljöskadad då sånt var viktigt på min tid, och jag försöker verkligen på allvar att vänja mig vid rinkebysvenskan här på denna sajt, men vänner; Det ÄR svårt!
Jag vet, det både låter förmätet och orättvist, men jag är bara en produkt av nåt skolsystem jag oxå, men när man konstant misshandlar svenska språket, och har SVÅRT att uttrycka sig, och det hela tiden är syftningsfel eller utelämnade prepositioner, vilka gör att meningarna får helt omvända innebörder, så blir jag tveksam.

Suomalainen gör allt för att reta gallfeber på dem som tar åt sig, och det gör han bra.
Mitt syfte är inte att reta nån, utan skälla på det skolsystem som har förfallit, och accepterar allt detta.

Läs själva alla trådar här på SH.

Jag uppskattar det till en MAJORITET som stavar och uttrycker sig torftigt.
Den nivå det motsvarar (motsvarade??) på den tid jag gick i skolan, var väl ungefär årskurs sju på språket som finns här.
Och det gör mig missmodig.
Eller som vi diskuterade förut i nån tråd om samma ämne (och alla felstavare blev skitförbannade, för att de inte läste själva budskapet)

Så de som då sa: Vafan ska inte alla få skriva? Så sa jag - JO det SKA alla göra. Men det skadar inte med lite ödmjukhet då ALLA andra stavar vissa ord annorlunda än en själv.
Kanske ta intryck? Kanske tänka: KANSKE jag stavar fel - vad KUL, jag lärde mig nåt idag oxå.
Men NEJ!
Den mentaliteten finns ju inte,
i dagsläget är det alltid SYND om dem som inte kan och INGEN skall säga till.
ALLA har ju dyslexi osv.

Men det är ju givetvis inte sant.

Ni var slashasar i skolan! Alternativt var skolans läroplan kravlös.

Folk BORDE ju vara smartare NU än då jag gick i skolan för 300 år sedan :hihi
Darwins evolutionsteori säger det iaf :mattias

Sen att generalisera och säga att just bilmeckar är mera korkade eller elaka än andra är ju naturligtvis inte sant, även om Suomalainen har en poäng i att det oftast inte är i de leden som Nobelstiftelsen söker stipendiaterna...

Min fru t.ex - är fan så mycket smartare än mig, och kunde valt exakt vad hon ville bli i livet med tanke på hennes betyg.
Men valde att göra ett enkelt val, och tog nåt hon verkligen TRODDE på.
Sen kom sjukdomar och annat hand i hand med Mr. Murphy, och blåste bort alla möjligheter.
Men det är historia. Saken är den iaf, att intelligens inte alls är samma sak som framgång eller "fina" jobb.

Det finns dessutom redigt korkade pannben som blivit VD:ar.

Men allt det där - snillen som väljer att vara lagerman på ICA, eller korkrötter som blir VD, är alltid undantag.

Jag har inte vare sig gjort smarta val, eller haft nån speciell intelligens.
En serie händeser tog mig vidare i livet, och hade jag själv fått bestämma från första början, så hade jag fanimej varit -

Bilmeck! :lol

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cyberdog skrev:
2119386 Jag var näst bäst i klassen och fick dessutom stipendium.

Jag måste vara en riktigt stor idiot
:fatta!

Ja det måste du vara eftersom du verkar ha svårt att bläddra lite längre ner innan du snabbt som fan alá damp modell trycker på svara knappen.

(där kan man läsa att det finns vissa undantag, 100% av bilmekarna är inte födda i farstun men kanske 99,9 :hihi )

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dr.Bike skrev:
2119420
ALLA har ju dyslexi osv.

Men det är ju givetvis inte sant.

Ni var slashasar i skolan! Alternativt var skolans läroplan kravlös.

Så otroligt sant, korkhuvuden som inte kan lära sig stava är dyslektiker, dryga ungjävlar har ADHD eller annan flashig bokstavskombo, elaka barn behöver lära sig att dela med sig eller i värsta fall utveckla sin empatiska sida lite. Lata skitungar behöver motivation eller stimulans.

Så jävla svenskt.

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Suomalainen skrev:
2119544 Ja det måste du vara eftersom du verkar ha svårt att bläddra lite längre ner innan du snabbt som fan alá damp modell trycker på svara knappen.

(där kan man läsa att det finns vissa undantag, 100% av bilmekarna är inte födda i farstun men kanske 99,9 :hihi )

Jag tycker ju att du har en RIKTIGT taskig attityd.
Jag läste allt och såg det du skrev.

Vad har du för fin utbildning då? eftersom du tycker att du är finare än de som går fordon.
Men jag kan hålla med om att en del går där för att de inte kom in på något annat.

Varför ska man se ner på folk som kanske vill göra sånt du inte vill.
VÄX UP för fan

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Mr o skrev:
2102274 Grundskolan 215 poäng men det var ju ett tag sen men det var iaf G,VG och MVG :va

grundskolan 245p
går ur gymnasiet med 4300p ungefär, utbildad bilmek samt lastbilsmek samt att jag har en naturutbildning som ger mig tillgång till de flesta universitetsutbildningar utan att läsa till några kurser.

sen att jag itne gick en ren fordonsutbildning är väl en annan femma, jag ska skriva MYN provet på Tisdag. för både Personbil och Lastbil. hos mig är det enbart intressset som gör det.

sen att några blir illa bemött av mekaniker är inte så konstigt, dom som bemöter en bilmekaniker med stilen "du har lägre lön än mig så gör bara ditt jobb å håll käften" får skylla sig själva. var trevlig mot mekanikern så är dom oftast trevliga tillbaka, det är trotts allt ni som betalar lönen. en otrevlig mekaniker blir inte långlivad.
men tänk er in i deras situation lite, tänk lite längre än eran egen jävla egolåda.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cyberdog skrev:
2119812 Jag tycker ju att du har en RIKTIGT taskig attityd.
Jag läste allt och såg det du skrev.

Vad har du för fin utbildning då? eftersom du tycker att du är finare än de som går fordon.
Men jag kan hålla med om att en del går där för att de inte kom in på något annat.

Varför ska man se ner på folk som kanske vill göra sånt du inte vill.
VÄX UP för fan

Dålig attityd? Du håller ju delvis med om det jag har sagt.. "Men jag kan hålla med om att en del går där för att de inte kom in på något annat."

Om du läser mina inlägg igen så kanske du ser att jag har aldrig klagat på själva programmet fordon, däremot folket som går där. I mina ögon är inget program "finare" än något annat, för dig är kanske just fordon finast eftersom det kanske är ditt stora intresse, eller? Om du nu läste allt så borde du heller inte behövt fråga vilket program jag själv gick. :7peta

Jag ser inte ner på folk som inte vill göra det jag vill. Vart har du fått det ifrån? Väx upp själv, det var när man var liten man hittade på/kryddade saker för att förstärka sin ståndpunkt...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Suomalainen skrev:
Dålig attityd? Du håller ju delvis med om det jag har sagt.. Men jag kan hålla med om att en del går där för att de inte kom in på något annat
..

Jag läste i falu kuriren härom dagen. Fordon plåt o lack utbildningen hade 215 poäng som intagnings poäng. Det var den näst högsta efter frisör som hadde 245. Nu vet inte jag hur det är med resten av landet med intagnings poäng men jag gick just plåt och lack på haraldsbo i slutet av 90 och vi som gick där då tog tillvara på utbildningen. En vann yrkesolympiaden ( lackering) och en bygger hotrodkarosser i usa så det finns dom som går fordon med nått form av mål. Sen har ju vi haft praktikanter på jobbet som jag aldrig någonsin tror kommer få ett jobb. Men vad är det som gör fordons utbildningen så dålig. Då ska man väl dra alla över en kam då och tycka att att alla yrkes förberedande linjer är piss. Bygg, hotel o resturang osv osv :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept