Varför är bilmekaniker idioter?

Status
Ej öppen för fler svar.

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Kul och se att det finns lite normalt folk här också...inta BARA gnälllkukar. :tummenupp
Är också mek och har varit det i ca 20 år,problemen som diskuteras här är för min del HELT främmande så jag undrar bara VART lämmnar ni bilen på för ställe egentligen?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har sen jag skaffa en saab lämnat in min bil på Promotor i åkersberga och har aldrig tidigare stött på maken till kundvård på en verkstad!! är ordentligt imponerad av det trevliga bemötandet man får av dom! och givetvis har jag vart nöjd med jobbet! nu har jag själv ingen koll på mekande så jag tycker det är skönt att jag hittat en verkstad som det känns bra att läma bilen på!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2102921 Inget nytt under solen. Som man ropar får man svar etc. etc. etc. Men att utgå ifrån att jag går in på varje bilverkstad jag besöker rustad med sarkasmer och fräna insinuationer är att fantsiera lite väl mycket.

Ett exempel från verkligheten: jag lämnade in min bil till en verkstad för att råda bot på imma som uppstod så snart jag hade kört en bit och som inte försvann med mindre än att jag gnuggade rutorna med en medhavd handduk; för att alls se ut. Mekanikern skulle titta på saken. Efter ett par dagar ringde jag upp för att fråga hur det gick (han hade inte själv ringt och meddelat detta). Han var säker på att imman berodde på en lucka som reglerade inflödet av friskluft i kupén och som inte öppnade som den skulle. Han skulle ordna detta, imman skulle försvinna och till en i mitt tycke mycket rimlig kostnad. Frid och fröjd. Vi skiljdes åt som vänner då vi lade på. Jag ringde ett par dagar senare för att höra om bilen var klar (han hade inte själv ringt) och frågade också om mekanikern hade kört bilen och kontrollerat att problemet med imman var löst. Han ville inte svara på om han hade kört bilen men menade att det var självklart att felet var luckan som inte öppnade. Det förstod jag väl? Hur skulle det kunna fungera om den här luckan inte öppnade? Kunde jag förklara det? Jag var inte intresserad av att åka buss och tunnelbana för att hämta en bil som stått tre veckor på verkstad för att upptäcka att felet som skulle avhjälpas var intakt. Så jag stod på mig: hade han testat bilen och sett att imman verkligen var borta? Jag förklarade att jag ville vara säker på detta. Det visade sig omöjligt att få ett rakt svar på denna fråga. Jag fick nöja mig med hans motfrågor, argsinta ton och att han slängde på luren med meddelandet att bilen var klar för avhämtning. Skulle jag bemöta mina kunder så skulle jag förstås inte få några uppdrag.
Tre veckor? Vad är det för bonnverkstad du anlitat? En riktig verkstad bokar en tid, du lämnar bilen på morgonen (eller kvällen, många större verkstäder har även nattskift), du erbjuds ersättningsbil för en rimlig kostnad om du behöver det och på eftermiddagen ringer verkmästaren/kundmottagaren och meddelar att bilen är klar, alternativt att man behöver behålla den någon dag till (dock mycket ovanligt att det krävs). Erbjuds inte ovanstående byter du verkstad. Eller snålar du och anlitar en billig skitverkstad?

Jag spenderar mycket pengar på service och en del "onödiga" extraarbeten, eftersom jag vill ha bilen i toppskick. Alltför många köper prestandabilar och förvånas över att bromsbelägg inte kan köpas för 150 kr på Biltema. Otroligt.

Varje gång jag haft bilen på service får jag ett brev där man tackar för förtroendet och bifogar en liten kundundersökning där jag kan sätta betyg på det utförda jobbet.
Dessutom har man infört en separat Audi-verkstad, så att man slipper beblanda sig med vanliga människor (folkafolk). :hihi
 
Last edited:

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Dom verkstäder jag jobbat på är kundmottagandet otroligt viktigt om man vill ha kvar jobbet. Det är ju bara dom nöjda kunderna som kommer tillbaka. dålig kritik har en förmåga att sprida sig mycket snabbare än bra kritik. Sen att man ofta får dricks när man är övertrevlig är ju ett plus i kanten

Var nyss på en föreläsning från just Promotor i åkersberga som handlade om kundbemötande. Denna tråd visar ju hur bra reklam det är. troligvis är det folk härifrån som lämnar in sin bil där nästa gång. Skulle jag gjort om jag inte varit mek själv.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2111469 Tre veckor? Vad är det för bonnverkstad du anlitat? En riktig verkstad bokar en tid, du lämnar bilen på morgonen (eller kvällen, många större verkstäder har även nattskift), du erbjuds ersättningsbil för en rimlig kostnad om du behöver det och på eftermiddagen ringer verkmästaren/kundmottagaren och meddelar att bilen är klar, alternativt att man behöver behålla den någon dag till (dock mycket ovanligt att det krävs). Erbjuds inte ovanstående byter du verkstad. Eller snålar du och anlitar en billig skitverkstad?

Jag spenderar mycket pengar på service och en del "onödiga" extraarbeten, eftersom jag vill ha bilen i toppskick. Alltför många köper prestandabilar och förvånas över att bromsbelägg inte kan köpas för 150 kr på Biltema. Otroligt.

Varje gång jag haft bilen på service får jag ett brev där man tackar för förtroendet och bifogar en liten kundundersökning där jag kan sätta betyg på det utförda jobbet.
Dessutom har man infört en separat Audi-verkstad, så att man slipper beblanda sig med vanliga människor (folkafolk). :hihi
Den som kör en förhållandevis värdefull bil har förstås anledning att låta en märkesverkstad göra jobbet när något slutar fungera.

Men min -95 Opel Omega Caravan är knappast någon dyrgrip och har bara varit en gång hos Svenska Bil; man tog 1.300 kr för felsökning (kamramshaveri) och offererade reparation för 24-27.000 kr. Jag lät förstås någon annan göra jobbet. Men Svenska Bil är inte mycket bättre än ”Leffes Mekaniska” i bemötande och serviceberedskap (har haft andra bilar där på service och reparation) - det du beskriver låter som en utopi.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
valmers skrev:
2111469 Varje gång jag haft bilen på service får jag ett brev där man tackar för förtroendet och bifogar en liten kundundersökning där jag kan sätta betyg på det utförda jobbet.

Känns som att VW Stockholm har en del att lära. Jag kan säga att så gick det inte till när jag körde lyx/prestanda-Audi ( :rolleyes: ).
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
2112509 Känns som att VW Stockholm har en del att lära. Jag kan säga att så gick det inte till när jag körde lyx/prestanda-Audi ( :rolleyes: ).
Din Bil har i Teknikens Värld under många år omskrivits som ett ojämförligt exempel på hur man inte ska behandla sina kunder. Får bottenbetyg i enkäter år efter år. Betänk då att ”Leffes Bil och Plåt” utan undantag lär vara sju resor värre.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
rejser skrev:
2103929 Vadå? En ryggsäckskund är väl roligt :rolleyes:

Efter att ha lämnat in min sprojtans golf tdi på service på VAG i Ludvika så är jag en ryggsäckskund.

Deras enkla uppgift var att byta olja och filter, men döm av min förvåning när jag kollar på oljestickan när jag kommer hem, och ser att dom fyllt på ca 2 liter för mycket olja... (en diesel med för mycket olja kan bete sig väldigt lustigt! Typ varva ihjäl sig själv.):3freak

Om dom nu hade ursäktat sig, så hade det varit bra, men inte då.

Verkmästaren förnekar att dom gjort något fel utan hävdar att jag har en för lång oljesticka i min bil! :crash
Kvalificerat skitsnack. Jag sög själv ur två liter olja efter att ha provat en ny oljesticka av samma längd. Att man ska behöva göra allt själv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
2112524 Din Bil har i Teknikens Värld under många år omskrivits som ett ojämförligt exempel på hur man inte ska behandla sina kunder. Får bottenbetyg i enkäter år efter år. Betänk då att ”Leffes Bil och Plåt” utan undantag lär vara sju resor värre.

Inte bara i Teknikens Värld, Motormännens nybilsenkät har ju haft en del anmärkningsvärda resultat.
Skulle lätt kunna skriva i en timme om allt skit de gjorde med min Audi på Din Bil i Täby, men jag orkar inte. Jävla loosers kan man sammanfatta det som, och att om Al Qaida frågade mig vart jag tyckte de skulle bomba i Sverige så skulle jag föreslå Stockholmsvägen 101 i Täby. Och då är det ändå sex år sedan jag blev av med den bilen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
juha01 skrev:
2112527 Efter att ha lämnat in min sprojtans golf tdi på service på VAG i Ludvika så är jag en ryggsäckskund.

Deras enkla uppgift var att byta olja och filter, men döm av min förvåning när jag kollar på oljestickan när jag kommer hem, och ser att dom fyllt på ca 2 liter för mycket olja... (en diesel med för mycket olja kan bete sig väldigt lustigt! Typ varva ihjäl sig själv.):3freak

Om dom nu hade ursäktat sig, så hade det varit bra, men inte då.

Verkmästaren förnekar att dom gjort något fel utan hävdar att jag har en för lång oljesticka i min bil! :crash
Kvalificerat skitsnack. Jag sög själv ur två liter olja efter att ha provat en ny oljesticka av samma längd. Att man ska behöva göra allt själv.
Markus skrev:
2112540 Inte bara i Teknikens Värld, Motormännens nybilsenkät har ju haft en del anmärkningsvärda resultat.
Skulle lätt kunna skriva i en timme om allt skit de gjorde med min Audi på Din Bil i Täby, men jag orkar inte. Jävla loosers kan man sammanfatta det som, och att om Al Qaida frågade mig vart jag tyckte de skulle bomba i Sverige så skulle jag föreslå Stockholmsvägen 101 i Täby. Och då är det ändå sex år sedan jag blev av med den bilen.
Ni är själva gnälliga och otrevliga och blir bemötta med samma mynt. Så måste det vara.

:rolleyes:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Markus skrev:
2112509 Känns som att VW Stockholm har en del att lära. Jag kan säga att så gick det inte till när jag körde lyx/prestanda-Audi ( :rolleyes: ).
Lecab Bil (VAG) heter firman jag anlitar. Men gudarna skall veta att de ryckt upp sig; för bara några år sedan var det kaos och omöjligt att få en servicetid inom rimlig tid.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Dalan skrev:
2109260
AH17: Jag byter ofta bromsskivor som blivit för tunna enligt rekommendationer, men informerar alltid kund före. Så att de inte blir för tunna utan rostar före är bara bull. Många volvos kommer in med slitna bromsskivor.

Bara bull? Ja du var ju en trevlig mek. Jag uttalade mig om min erfarenhet som fd mekaniker på olika märkesverkstäder. Att du har en annan erfarenhet av Volvo förändrar inte min erfarenhet.
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Såja NU börjar det se bättre ut här...INGET massa galla bara.
Jag vet oxå en del ställen som inte är att rekomendera MEN att dra alla över samma kant gör MIG skitsur. :mad:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Valrog skrev:
2113142 Såja NU börjar det se bättre ut här...INGET massa galla bara.
Jag vet oxå en del ställen som inte är att rekomendera MEN att dra alla över samma kant gör MIG skitsur. :mad:

Nyteknik är arg på allt och alla, det är inget unikt för bilmekaniker.
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
Lämnar alltid in min bil på Audi i Järva krog och tycker att jag får kanonservice.
Mottagaren går grundligt igenom vad delar plus arbete kommer att kosta och när de inte vet vad som är fel så ger de mig en gissning och hör av sig om det kostar mer.
Senast var bilen inte klar på överrenskommen tid p.g.a att en mek var sjuk, då fick jag 1% rabatt för varje minut den var sen. 23% rabatt är inte helt fel. :tummenupp

Fast jag måste även säga att det här är den enda firma av de fem jag anlitat till mina bilar som har varit bra. Resten har blåst mig så mycket de kunnat.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
GuW skrev:
2104356 Vi hade väldigt roligt åt en ryggsäck när jag jobbade som lastbilsmeck, vi hade sagt åt honom massor med gånger att "ge fan i våra verktyg", "rör inte våra verktyg", "ska du skruva själv får du göra det sedan vi har kört ut bilen, och med dina egna verktyg".

Så var han inne med bil och släp och skulle serva, vi upptäckte att slitringen till släpvagnskopplingen var dålig och frågade om vi skulle byta den, och det ville han ju att vi skulle göra.

När vi ändå hade framme skärbrännaren eldade vi en 17mm nyckel röd, och när den hade kallnat så att den inte var självlysande längre tog vi upp den med en tång och slängde ut den på golvet brevid hans bil, mycket riktigt, tre sekunder senare var han där och skulle låna nyckeln och dra någonting, han greppade den ordentligt, det fräste till en stund, och sen såg vi inte honom på bra länge.

Han lånade aldrig ett verktyg av oss sen.

Sen har vi ju killen som snodde min slägga tre gånger, varje gång hittade jag den på olika platser i hytten på hans bil, och tog tillbaka den, tillslut skulle jag tippa upp hytten och frågade har du någonting löst i hytten?
Närå det hade han inte, så jag tippade upp hytten bara för att höra ett ljuvligt krash då min slägga lossnade ur tidskriftshållaren på hyttens bakvägg och kom ut genom framrutan....

Jag har hundratals bra mek-historier från mitt mekande i allt mellan traktorer, gräsklippare, lastbilar, båtmotorer, helikoptrar, flygplan, mopeder, cyklar, bilar, rallybilar, folkracebilar, motorcyklar, bensindrivna elaggregat, rullstolar, släpvagnar, kontorsmöbler, skogsmaskiner, röjsågar, elverktyg osv... (jag har bytt jobb ett par gånger)

:rofl

Polaren som är meck berättade att det var en jobbig gubbe som skulle följa med honom runt i verkstaden ÖVERALLT. Han fick säga åt gubben att stanna när han skulle på muggen. När polaren hämtade nyckeln till låsmuttrarna i bakluckan vände han sig om och drog igen luckan. AJ!!!! var det någon som skrek. Gubbfan hade stått med huvet i bakluckan när han drog igen. :lol

Efter det satt han på sin Fjärrrävenryggsäck och drack kaffe istället för att följa med överallt.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Brännström skrev:
2103218 Har du jobbat i en verkstad nån gång?tror du att man kan alla mått i huvudet bara för att man är mekaniker,det finns jävligt mycket att hålla reda på isåfall och han erbjöd sig faktiskt att kolla upp åt dig.Dessutom om det var en "grön" som nybörjat jobba så kan du inte kräva alltför mycket.Dessutom det där med bromsskivorna så nöts ju faktiskt bromsklossarna ut snabbare än skivorna så då har du ju "tillfälle" att kolla upp det i och med service/byte av bromsbelägg när lampan på instrumentbrädan tänds.

Jag begär inte på något sätt att han skulle ha måttet i huvudet. Däremot vet jag hur BMW:s TIS funkar, och det tar max 30 sekunder att hitta det i TIS:en om man bara kan/vill kolla där. Om jag som INTE jobbat på verkstad vet det, är det för mycket begärt att han som faktiskt jobbar på verkstad ska veta?

Om han nu är grön så får han väl säga att han inte vet, att hitta på och påstå att bilen själv varnar vid för tunna skivor är väl inte ok ??!!

Jo, jag känner till att BMW själva räknar med att det i snitt går åt 3 uppsättningar belägg på en uppsättning skivor. Nu råkade det vara så att trots att beläggen inte var slut så var skivorna för tunna.

/Stefan M
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
GuW skrev:
2103325 Vad har ni för jävla skitbilar?
Man byter skivorna när dom blir skeva eller spricker, och det märker man.
Jag har aldrig haft en bil där skivorna "nötts ut".
Jag köper mina bilar när dom har gått 15-20 000 mil, och kör dom sedan till 30 000 + mil, och mina skivor fungerar.
Jag har kört så länge att jag nött metall mot metall innan jag har bytt klossar, men skivorna har klarat sig för det.

Men vad vet jag, jag gick ju fordons....

Då kan jag (som inte gick fordons) ju berätta för dig som gick fordons att exempelvis "skitbilarna" BMW 5- och 7-serie är tunga och gärna nöter skivor om de får gå fort och långt. (Teknikens Värld tog upp just problemet skivtjocklek när de skrev en artikel om begagnad 7-serie(e38) för något år sedan. Men vad vet de...?)

Fast du kanske menar att slitaget inte är problemet, utan sprickbildningen som kommer av att skivorna blivit för tunna? Själv står jag gärna över upplevelsen att ha en ventilerad skiva som spricker/kollapsar när lastbilschaffis Müller väljer oannonserad "omkörning av kollega" i tidigare tom vänsterfil på autobahn.

/Stefan M
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top