Varför är bilmekaniker idioter?

Status
Ej öppen för fler svar.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Ljunghusen skrev:
2102268 Smart? Bra betyg? Jag ser inte sambandet.
jag har enligt tester IQ en bra bit över medel och gick ut grundskolan med 170 poäng..

"fordonseleverna" är taktiva människor, och har svårt för att sitta still med en bok i handen

Smart och bra betyg hänger ofta ihop, inte alltid. Ser du inte det sambandet måste jag nog snart sålla dig till de som inte är undantagen på fordon... :tungan

170 poäng säger mig inget, vi hade 1-5 på min tid. Som sagt det finns FÅ undantag. Majoriteten är nötter, thats it... Jag önskar att det vore högre status på fordonslinjen så lite vettigt folk utbildade sig, och sen också jobbade på verkstäder. Men nu är det mupparna som blir över som hamnar på främst fordon och industri, det kan du aldrig komma undan.
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Nyteknik skrev:
2102095 Jag överdriver inte om jag säger att 9 av 10 gånger som jag har lämnat min bil till olika bilmekaniker så har jag a) blivit bemött med ett surt eller till och med argsint sätt b) fått bilens kupé nedskitad c) tvingats in i vansinniga diskussioner om vem som bär ansvar för att ett eller fler nya fel har uppkommit under bilens vistelse på verkstaden. Därtill samma allmäna och genuina ointresse av att se en nöjd och återkommande kund. Är det något i oljorna och verktygen som utvecklar magsår och misantropi? Blir nya unga mekaniker fostrade av sina äldre kollegor att behandla kunder som skit? Någon som vet? Och någon som kan rekommendera en verkstad i Stockholm som är annorlunda?

Jag har haft bil (och hoj) sedan 1983. Har aldrig stött på någon otrevlig bilmek, har aldrig fått tillbaka bilen med nya fel. Bemöter man andra såsom man själv vill bli bemött brukar folk inte var sura och griniga. Var inte så dryg mot mekarna så får du garanterat både ett bättre bemötande och ett bättre utfört jobb.
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
seveneleven skrev:
2102286 bäst hittils är Volvo i Gävle som servade min fars Volvo S60 -02 bilen har endast gått 3500mil. Han kör den aldrig på vintern och är bara ute och pyser lite på sommrarna (han har fått för sig att han ska ha den bilen livet ut..)

På senaste sevicen tog dom över 3000kr för "Byte av filterhållare".

Kan du kolla lite mer exakt vad det var för del dom har bytt?
Det skulle vara roligt att kolla vad det skulle kosta här hos mig.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Suomalainen skrev:
2102239 haha, jaja det FINNS väl (få) undantag.



Du vet när man har en ny bil så vill man gärna ha den där stämpeln i boken på att den är servad korrekt, annars sjunker värdet ganska drastiskt. Tjejjens bil som bara kostade 20' servar/lagar vi själva...

9/10... ok, men då har vi ett konstigt samband till. Är motorintresserade mindre smarta? För kom inte o säg att det är grabbarna som gick ut med bra betyg från högstadiet som går fordon... :hihi

Jag hade 4,2 i snitt när jag sökte fordon!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Suomalainen skrev:
2102288170 poäng säger mig inget, vi hade 1-5 på min tid.
170poäng blir nog G på alla ämnen utom två, de två är det VG på. Till exempel. Motsvarar kanske 3.2 enligt gamla systemet.

16 ämnen räknas. 10p för G, 15p för VG, 20p för MVG och 0p för IG. Så alltså kan det även vara så att han har haft en del IG men att dessa har vägts upp av några MVG.

Edit: och IQ-tester man gör på nätet eller i någon kvällstidning ska man inte lita på. Dessutom är IQ ett ganska trubbigt verktyg för att mäta "intelligens" då det enbart mäter förmågan att lösa logiska uppgifter snabbt.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Blue skrev:
2102352 Jag hade 4,2 i snitt när jag sökte fordon!


Fan vad värdelöst! Har ju redan konstaterat att folk här hade 170 och 215. SÅ kommer du med strax över 4....





:rofl


Japp. Jag är trött
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Nyteknik skrev:
2102316 Att under 23 års bilägande aldrig ha stött på en otrevlig/oprofessionell bilmekaniker är med säkerhet en unik erfarenhet.
Man blir bemött som man bemöter folk, är man en skit så får man skit tillbaks.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Esquire skrev:
2102476 170poäng blir nog G på alla ämnen utom två, de två är det VG på. Till exempel. Motsvarar kanske 3.2 enligt gamla systemet.

16 ämnen räknas. 10p för G, 15p för VG, 20p för MVG och 0p för IG. Så alltså kan det även vara så att han har haft en del IG men att dessa har vägts upp av några MVG.

Edit: och IQ-tester man gör på nätet eller i någon kvällstidning ska man inte lita på. Dessutom är IQ ett ganska trubbigt verktyg för att mäta "intelligens" då det enbart mäter förmågan att lösa logiska uppgifter snabbt.
2.1 skulle jag påstå, G är verkligen inte samma sak som 3:a, snarare 2:a. Att komma ut med alla G är i dagens skola på snudd på toppbetyg serru :hihi
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Nyteknik skrev:
2102095 Jag överdriver inte om jag säger att 9 av 10 gånger som jag har lämnat min bil till olika bilmekaniker så har jag a) blivit bemött med ett surt eller till och med argsint sätt b) fått bilens kupé nedskitad c) tvingats in i vansinniga diskussioner om vem som bär ansvar för att ett eller fler nya fel har uppkommit under bilens vistelse på verkstaden. Därtill samma allmäna och genuina ointresse av att se en nöjd och återkommande kund. Är det något i oljorna och verktygen som utvecklar magsår och misantropi? Blir nya unga mekaniker fostrade av sina äldre kollegor att behandla kunder som skit? Någon som vet? Och någon som kan rekommendera en verkstad i Stockholm som är annorlunda?
min farsa är bilmekaniker och han är trevlig
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Såg ni insider om det där för ett tag sen? Skrämmande, dom luras mest hela tiden. Jefla as :mad:
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När jag skulle välja till gymnasiet och man fick gå på studiebesök på några intressanta linjer först, så sa fordonsläraren till mig och mina föräldrar:

- Vi har inget att tillföra här. Det har blivit mer som en social inrättning...

Så det blev natur istället och det har funkat ganska bra om man säger så... :yoparty

Att jag sedan sommarjobbade på verkstäder och efter lumpen även blev fastanställd mekaniker på Volvo i Uppsala (utan utbildning) kanske säger mer om hur mycket utbildningen är värd. Hoppade ganska snart från bilmek till biotech som har visat sig ge bättre betalt. :tungan

Under tiden hos Volvo så såg man dock vad som är grunden till slarv och obefintligt kundintresse hos mekar; ackord. In och ut så snabbt som möjligt är det som gäller. Att debitera felsökning som aldrig sker är inte heller ovanligt, pga att meken försöker få upp förhållandet mellan uppskattad tid och verklig tid.
Hur ser acckordet ut idag? Tror det var 50kr extra för varje "intjänad" timme förr (Uppskattad arbetstid 3h, du gör jobbet på 2h = 1h intjänad = +50kr på lönen)

Personligen tycker jag att det funkade bäst på den minsta verkstaden jag jobbat på, iom att de var beroende av en lojal kundkrets.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sEiKo skrev:
2102612Man blir bemött som man bemöter folk, är man en skit så får man skit tillbaks.
Inget nytt under solen. Som man ropar får man svar etc. etc. etc. Men att utgå ifrån att jag går in på varje bilverkstad jag besöker rustad med sarkasmer och fräna insinuationer är att fantsiera lite väl mycket.

Ett exempel från verkligheten: jag lämnade in min bil till en verkstad för att råda bot på imma som uppstod så snart jag hade kört en bit och som inte försvann med mindre än att jag gnuggade rutorna med en medhavd handduk; för att alls se ut. Mekanikern skulle titta på saken. Efter ett par dagar ringde jag upp för att fråga hur det gick (han hade inte själv ringt och meddelat detta). Han var säker på att imman berodde på en lucka som reglerade inflödet av friskluft i kupén och som inte öppnade som den skulle. Han skulle ordna detta, imman skulle försvinna och till en i mitt tycke mycket rimlig kostnad. Frid och fröjd. Vi skiljdes åt som vänner då vi lade på. Jag ringde ett par dagar senare för att höra om bilen var klar (han hade inte själv ringt) och frågade också om mekanikern hade kört bilen och kontrollerat att problemet med imman var löst. Han ville inte svara på om han hade kört bilen men menade att det var självklart att felet var luckan som inte öppnade. Det förstod jag väl? Hur skulle det kunna fungera om den här luckan inte öppnade? Kunde jag förklara det? Jag var inte intresserad av att åka buss och tunnelbana för att hämta en bil som stått tre veckor på verkstad för att upptäcka att felet som skulle avhjälpas var intakt. Så jag stod på mig: hade han testat bilen och sett att imman verkligen var borta? Jag förklarade att jag ville vara säker på detta. Det visade sig omöjligt att få ett rakt svar på denna fråga. Jag fick nöja mig med hans motfrågor, argsinta ton och att han slängde på luren med meddelandet att bilen var klar för avhämtning. Skulle jag bemöta mina kunder så skulle jag förstås inte få några uppdrag.
 

THE_HOJ_NOOB

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Skramlaha XT125x -05
Just nu går jag andra året i fordon här i hbg.
Och visst det stämmer, MÅNGA av elerna här skiter i vilket, bryr sig inte om att komma till skolan, gör inte ett skit på lektionen mer än att snacka gojja.
Det stämmer även att många valde fordon p.g.a att de inte kom in på nåt annat. I min nuvarande klass som är på 17 elever så är det troligtvis inte fler än 4 eller 5 st som kommer att jobba med bilar efter skolan.

Men att om nu bilmekaniker skulle vara otrevliga beror inte på att de sk "stolpskotten" valde fordon för de inte kunde välja nåt annat. De sk "stolpskotten" får ju inte jobb iochmed deras slapphet ofast fortsätter även under tiden i gymnasiet. Så att dra ett samband mellan att vissa bilmekaniker man har mött är otrevliga och att det är samma personer som hade låga högstadie poäng går inte.

Förövrigt hade jag 240 poäng på högstadiet (14 VG, 1 MVG och 1 G). Vet inte vad det motsvarar enligt det gamla systemet..

Tack för mig :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
enklare o göra som jag..
utbilda till mekaniker o göra alla jobb själv o sen skaffa ett annat roligare jobb :3freak :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
THE_HOJ_NOOB skrev:
2102973De sk "stolpskotten" får ju inte jobb iochmed deras slapphet ofast fortsätter även under tiden i gymnasiet. Så att dra ett samband mellan att vissa bilmekaniker man har mött är otrevliga och att det är samma personer som hade låga högstadie poäng går inte.
Sedan öppnar de eget. :skrämd
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Man komemr alltid möta personer som anser att vi som har blåa kläder på oss och använder någon form av verktyg gör detta för att vi var för dumma för att klara av något annat. Att man faktiskt måste lära sig ganska mycket mer än att vrida skruvmejseln åt rätt håll verkar inte gå in, och att de som valde ett yrkesförberedande program för att kunna sova och skita i allt faktiskt inte jobbar med det de skulle utbilda sig till glöms också bort. Men det är klart, alla kan ju gå natur och sam och så låter vi hantverken dö ut.
Eftersom man inte har en aning om vilket märke det är på bilen som är trasig så är det svårt att säga något om verkstäder, men jag åker alltid till Bil&Motorteknik i Huddinge, specialicerade på BMW men skruvar allt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
THE_HOJ_NOOB skrev:
2102973
...De sk "stolpskotten" får ju inte jobb iochmed deras slapphet ofast fortsätter även under tiden i gymnasiet...

Vet inte hur det ser ut idag, men för några år sedan var bristen sådan att de tog in i stort sett vem som helst (ska de orden skrivas ihop :va ), inkl underteckand som inte hade formell utbildning.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top