Varför är bilmekaniker idioter?

Status
Ej öppen för fler svar.

Hgren

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
ZX6R
rejser skrev:
2103929 Vadå? En ryggsäckskund är väl roligt :rolleyes:

Jag ska inte bara klaga en del ryggsäckar var jävligt roliga att svammla med. Och som sagt man hade metoder för att bli av med dom som var irriterande. Jag hade några bra skivor i samlingen som kunde driva iväg dom flesta gamlingar. Sen fanns det en sju kilos slägga på min plats som gick att skrämma resten med :D
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
sEiKo skrev:
2102612 Man blir bemött som man bemöter folk, är man en skit så får man skit tillbaks.

Jamen... du bevisar ju motsattsen här...

Trådeskaparen skrev vad hans bekymmer var, och motiverade dem väl!

Vad gör du då??? Du tar åt dig som ett argt bi och hugger på allt han skriver...

Jag håller med honom! Bilmekaniker är för det mesta inkompetenta! Jag vet av erfarenhet.

Klart som faaan att det finns duktiga OCH kanske tom trevliga mekaniker, men många är inte det.

Det händer ofta att de förstör saker medan de försöker laga en annan grej... och då åker bilägaren på det också i notan...

Har du inte sett insider eller??? Bevisat om och om igen... Många är helt värdelösa/inkompetenta/idioter.

Puntk slut...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sEiKo skrev:
2103833 Inte direkt, jag håller mig till större saker.
Men att påstå rakt av att mekaniker är idioter är idioti.
Men efter att ha sett "nyteknik"´s dumdryga och nedlåtande ton i flertalet trådar så har jag mycket svårt att tänka mig att den människan klarar av att vara trevlig.
Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du var identisk med bilmekanikern som skulle se till att imman försvann.

:hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
sirSmokealot skrev:
2104408 Jag håller med honom! Bilmekaniker är för det mesta inkompetenta! Jag vet av erfarenhet.
Har du inte sett insider eller??? Bevisat om och om igen... Många är helt värdelösa/inkompetenta/idioter.

Puntk slut...

Laga din skit själv då, eller är du ännu inkompetentare?
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ljunghusen skrev:
2102268 Smart? Bra betyg? Jag ser inte sambandet.
jag har enligt tester IQ en bra bit över medel och gick ut grundskolan med 170 poäng..

"fordonseleverna" är taktiva människor, och har svårt för att sitta still med en bok i handen

Jag hade 190 genom att sova igenom 9an. Betyder inte att jag är dum.

Eller det kanske det gör ? :hihi
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
GuW skrev:
2103325 Vad har ni för jävla skitbilar?
Man byter skivorna när dom blir skeva eller spricker, och det märker man.
Jag har aldrig haft en bil där skivorna "nötts ut".
Jag köper mina bilar när dom har gått 15-20 000 mil, och kör dom sedan till 30 000 + mil, och mina skivor fungerar.
Jag har kört så länge att jag nött metall mot metall innan jag har bytt klossar, men skivorna har klarat sig för det.

Men vad vet jag, jag gick ju fordons....

Jag håller inte på med bilar,använde bara ett exempel att klossarna brukar nötas ut långt innan skivorna är slut,tycker bara inte att han ska dra slutsatser efter ett telefonsamtal.Jag går fordons inriktning lastbil/traktor mekaniker men har siktat in mig på traktorer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
sirSmokealot skrev:
2104436 jaa, uppenbarligen så missade du ju poängen...

Vilken poäng, att du inte klarar av att laga din skit själv, och därför måste lämmna in den till kompetentare personal som du sedan kallar inkompetenta?

Jag jobbar INTE som mekaniker, men jag tycker att ni dissar en hel yrkeskår rätt hårt baserat på några dåliga erfarenheter.
(och programmet insider, där en massa kundmottagare lurade på folk onödiga och dyra reparationer, utom SAAB verkstäderna som skötte sig exemplariskt om inte bättre än så)

Ett av företagen jag jobbade åt hade och har fortfarende jävligt dåligt rykte, och det är inte ogrundat, men inte fan ligger felet hos mekanikerna.
Jag skulle vilja påstå att en verkstad som fungerar dåligt beror oftast på en inkompetent ledning, så var fallet där.

Om ledningen inte skaffar och ser till att behålla duktig och motiverad personal, och utbilda/samordna personalen, så tror fan att verkstaden inte fungerar.

Nu fanns det en hel del duktig personal just på verkstaden där, men kundmottagare och reservdelspersonalen sög getpung, kunde inte alls samarbeta och det resulterade i att när meken fick in en bil var arbetsbeskrivningen vag (VAG verkstad förövrig) reservdelarna som behövdes var inte beställda i tid, och det slutade med att meken fick göra det bästa av dåliga förutsättningar.

Dessutom snålades det fruktansvärt med inköp av utrustning på företaget, det är jävligt svårt att göra bra jobb om man ska jobba utan specialverktyg, med i princip samma grejor som vanliga hobby-meckar har hemma.

Men den trevlige killen i slips som lovar jobbet billigt och fort, utan att ta reda på om förutsättningarna finns, han gnäller ingen på.
Det är han som ska se till att tala om vad det kostar i slutänden, se till att delarna finns hemma, och förutspå att om man ska byta spindelled på en tjugo år gammal bil kan grejorna vara så fastrostade att man måste byta hela bärarmen och bussningarna till den, så då räcker det inte att ha hemma spindelleden, och då kostar inte delarna 369:- längre...

Nä då är det den förbannade grismecken som har haft sönder andra grejor, så att du som kund får betala mer...

Ska ni gorma ska ni gorma på företagen, inte killen som tjänar minst och drar in stålarna åt hela organisationen....
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
GuW skrev:
2104584
Jag skulle vilja påstå att en verkstad som fungerar dåligt beror oftast på en inkompetent ledning,
Om ledningen inte skaffar och ser till att behålla duktig personal..

Exakt... de anställer bara idioter :hihi

Ta inte det så hårt faan, Alla är ji inte idioter (som jag skrev innan), men många är det... och som med allt annat, så är det de som ger yrkeskåren ett dåligt rykte.

Eller hur?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En inkompetent kundmottagare kan ställa till med minst lika mycket problem som tio inkompetenta mekaniker. :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
sirSmokealot skrev:
2104592 Exakt... de anställer bara idioter :hihi

Ta inte det så hårt faan, Alla är ji inte idioter (som jag skrev innan), men många är det... och som med allt annat, så är det de som ger yrkeskåren ett dåligt rykte.

Eller hur?

Ofta är det tyvärr stor omsättning på personal, och det är jävligt svårt att hitta bra nya meckar, dom unga killarna som kommer direkt från skolan kan ju tyvärr inte mycket, dessutom är det ett helvete att hitta såna som faktiskt är på plats när firman öppnar.

Trots att jag själv dissade verkmästare rätt hårt så är ju verkligheten den att deras jobb inte heller är så lätt alla gånger, tex när man har en personalstyrka på tio man, och fem utav dom tycker att det är helt okej att komma strax innan lunch, det gör ju att all bokning går åt helvete.
(händer rätt ofta måndagar av någon anledning)

Dessutom blir det rätt mycket lekstuga om man har fem snorvalpar anställda, det ska skämtas och jäklas med varandra en massa, vilket gör att när man fyller kompisens tryckluftsslang med vatten, och han ska använda mutterdragaren inuti bilen, så blir det rätt grisigt.
Sånt gör inte äldre och rutinerad personal.

Tyvärr blir gamla duktiga mekar oftast inte kvar, antingen blir dom verkmästare, vilket ofta är bra eftersom dom har erfarenhet, men dom kan lika gärna söka sig till ett annat arbete där deras kompetens inte tas tillvara.


Sen har ni en poäng i att det är många omotiverade ungdomar som går fordonsutbildningar, där ligger en hel del av ansvaret hos lärarna, som ändå delar ut slutbetyg som gör att dom slappa asen lyckas få jobb.

Jag fick min anställning redan innan skolan var slut, på företaget där jag praktiserade, baserat på vad jag presterade.
(jag fick ta ledigt för att gå på min egen avslutning)
Sen när skolan var slut fick flera av dom som hade praktiserat med sämre resultat på andra företag också anställning där jag jobbade (det var väldigt hög personalomsättning där).
Detta ledde till att alla som hade svårt att få jobb för att dom var kassa på ett eller annat sätt hamnade på samma ställe som jag, bara ett par månader senare, jag fick mitt jobb för vad jag kunde, dom andra fick sina jobb för att ingen annan ville ha dom.
Vi som då var hyfsat duktiga fick hela tiden erbjudanden om nya jobb på andra företag, medans dom kassa killarna blev kvar på stället.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skulle vara intressant att se vad ett genomsnittligt NPS (Net Promoter Score) ligger på för bilverkstäder. En missnöjd kunder beklagar sig som bekant till alla han möter, medans en nöjd kund möjligvis nämner sin upplevelse till någon enstaka.

Har själv haft en förbannat lång rad med negativa upplevelser som kund hos verkstäder (främst i USA), där det ofta slutat med att jag förklarat hur arbetet ska utföras och gjort en del av det själv i Fords lokaler. :hihi
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Ett tips till blivande eller färska mekaniker: Tag er tid och ork till att prata och var trevlig mot kunderna, om ni träffar dem. Skaka hand och presentera dig.

Förklara hur saker fungerar, varför saker går sönder, stå på kundens sida gentemot dåliga konstruktioner osv.

Kunden kommer att gilla dig, tycka du är kompetent osv. Sticker kanske till dig en 50-lapp eller så, berättar för chefen din om att du är en bra kille osv.

Och apropå bromsskivor så har jag aldrig varit med om att eller hört talas om att dessa bytts ut pga av de blivit för tunna. De blir i 99% av fallen utbytta pga rost/skevhet långt innan dess.

Inte undra på att ingen har dessa siffror i huvudet.
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
sEiKo skrev:
2103833 Inte direkt, jag håller mig till större saker.
Men att påstå rakt av att mekaniker är idioter är idioti.
Men efter att ha sett "nyteknik"´s dumdryga och nedlåtande ton i flertalet trådar så har jag mycket svårt att tänka mig att den människan klarar av att vara trevlig.


ok, fair enough..! :tummenupp
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Skulle va kul att veta VAD för yrke ni som gnäller på OSS meckar har.....
Har N*I så jävla högt iq så undrar jag bara VAD gör ni här på ett så här iq befriat forum.... :arsele .
EN stolt mek.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag vet inte vad ni har hittat för verkstäder men när jag gick fordon så fick man ibland in kundbilar..
fast vi inte var fullutbildande så fick vi ganska mycket tårta o dricka av nöjda kunder :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Valrog skrev:
2108566 Skulle va kul att veta VAD för yrke ni som gnäller på OSS meckar har.....
Har N*I så jävla högt iq så undrar jag bara VAD gör ni här på ett så här iq befriat forum.... :arsele .
EN stolt mek.

Plannerare/projektledare för ett biotech-företag i USA.

Dessutom fd bilmekaniker... :)
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
<--- Dum jävla bilmekaniker :) Men de flesta kunder är totala spån också, även om man är trevlig mot dem. Sedan det med att de utför saker utan att fråga kund är helt fel, vi måste alltid fråga kunde om vi får byta saker, om inget annat sagts vid inlämning av bilen. Det är sällan bilmekanikerna det är fel på, skyll på kundmottagarna istället som tar emot bilen, de brukar kunna vara riktigt duktiga besserwissrar.

Jag jobbar på en Volvoverkstad, nån som har frågor hur det funkar på ett sånt ställe kan ju fråga, jag svarar gärna :)

AH17: Jag byter ofta bromsskivor som blivit för tunna enligt rekommendationer, men informerar alltid kund före. Så att de inte blir för tunna utan rostar före är bara bull. Många volvos kommer in med slitna bromsskivor.
 
Last edited:

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
KalleNorton skrev:
2103024 när det ändå bara brukar krävas 170-180 poäng för att komma in på fordonslinjen?

När jag sökte till gymnasiet så var intagningspoängen på fordon här 230. Till teknikprogrammet som jag sökte var det 95 :tummenupp
:hihi
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top