sirSmokealot skrev:
2104436 jaa, uppenbarligen så missade du ju poängen...
Vilken poäng, att du inte klarar av att laga din skit själv, och därför måste lämmna in den till kompetentare personal som du sedan kallar inkompetenta?
Jag jobbar INTE som mekaniker, men jag tycker att ni dissar en hel yrkeskår rätt hårt baserat på några dåliga erfarenheter.
(och programmet insider, där en massa kundmottagare lurade på folk onödiga och dyra reparationer, utom SAAB verkstäderna som skötte sig exemplariskt om inte bättre än så)
Ett av företagen jag jobbade åt hade och har fortfarende jävligt dåligt rykte, och det är inte ogrundat, men inte fan ligger felet hos mekanikerna.
Jag skulle vilja påstå att en verkstad som fungerar dåligt beror oftast på en inkompetent ledning, så var fallet där.
Om ledningen inte skaffar och ser till att behålla duktig och motiverad personal, och utbilda/samordna personalen, så tror fan att verkstaden inte fungerar.
Nu fanns det en hel del duktig personal just på verkstaden där, men kundmottagare och reservdelspersonalen sög getpung, kunde inte alls samarbeta och det resulterade i att när meken fick in en bil var arbetsbeskrivningen vag (VAG verkstad förövrig) reservdelarna som behövdes var inte beställda i tid, och det slutade med att meken fick göra det bästa av dåliga förutsättningar.
Dessutom snålades det fruktansvärt med inköp av utrustning på företaget, det är jävligt svårt att göra bra jobb om man ska jobba utan specialverktyg, med i princip samma grejor som vanliga hobby-meckar har hemma.
Men den trevlige killen i slips som lovar jobbet billigt och fort, utan att ta reda på om förutsättningarna finns, han gnäller ingen på.
Det är han som ska se till att tala om vad det kostar i slutänden, se till att delarna finns hemma, och förutspå att om man ska byta spindelled på en tjugo år gammal bil kan grejorna vara så fastrostade att man måste byta hela bärarmen och bussningarna till den, så då räcker det inte att ha hemma spindelleden, och då kostar inte delarna 369:- längre...
Nä då är det den förbannade grismecken som har haft sönder andra grejor, så att du som kund får betala mer...
Ska ni gorma ska ni gorma på företagen, inte killen som tjänar minst och drar in stålarna åt hela organisationen....