Varför är bilmekaniker idioter?

Status
Ej öppen för fler svar.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Suomalainen skrev:
2102239
9/10... ok, men då har vi ett konstigt samband till. Är motorintresserade mindre smarta? För kom inte o säg att det är grabbarna som gick ut med bra betyg från högstadiet som går fordon... :hihi
Det är iofs sant. Men, det är väl ganska onödigt att plugga till toppbetyg från högstadiet, när det ändå bara brukar krävas 170-180 poäng för att komma in på fordonslinjen? (160 poäng=fått G i alla ämnen. 10 poäng för G, 15 för VG, 20 för MVG)

Och ja, det går en hel del stolpskott på fordonslinjen, som inte kom in på andra linjer. I min skola delades eleverna in i 4 klasser (A-D), efter att ha gjort ett prov i början av ettan, de som kom i tex A, var motor/bilintresserade, men de som kom in i några andra klasser var ju de som knappt visste vad en motor var.
 
Last edited:

Jonathan

Guest
Nyteknik skrev:
2102095 Jag överdriver inte om jag säger att 9 av 10 gånger som jag har lämnat min bil till olika bilmekaniker så har jag a) blivit bemött med ett surt eller till och med argsint sätt b) fått bilens kupé nedskitad c) tvingats in i vansinniga diskussioner om vem som bär ansvar för att ett eller fler nya fel har uppkommit under bilens vistelse på verkstaden. Därtill samma allmäna och genuina ointresse av att se en nöjd och återkommande kund. Är det något i oljorna och verktygen som utvecklar magsår och misantropi? Blir nya unga mekaniker fostrade av sina äldre kollegor att behandla kunder som skit? Någon som vet? Och någon som kan rekommendera en verkstad i Stockholm som är annorlunda?


Farsgubben jobbar, eller jobbade, som bilmekaniker i princip hela sitt liv. Han har aldrig någonsin haft en missnöjd kund under alla dessa år, man bemöter folk såsom man själv vill bli bemött.

Jag tror att detta faktiskt bara är ett storstadsproblem hos auktoriserade verkstäder som vet att dom kommer få jobb oavsett hur svinaktigt dom beteèr sig mot sina kunder.
Vad spelar det för roll om dom inte kommer tillbaka när det jämt finns nya i en större stad som t ex. Stockholm ?

De som jobbar på mindre orter och har mycket lika kunder som återkommer måste göra ett bra jobb för att överleva, och därför bemöter sina kunder med ärlighet och respekt, som egentligen ALLA borde göra som bedriver en verksamhet med bemötande av människor.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Jaha, mitt bidrag kommer från en händelse igår.

Jag ringer till BMW Solna och frågar när man byter bromsskivor. Svaret blir att bilen själv håller reda på detta. LIVSFARLIGT FEL! Bilen håller reda på bromsBELÄGGEN! Jag påpekar detta och preciserar frågan: vilken är minsta tillåtna tjocklek på bromsskivorna? Han frågar en mekaniker och svarar sedan mig att "det varierar lite".
Jag svarar "Jo, jag förstår att det är olika för olika bilar, nu är jag intresserad av hur det är på just MIN bil. Kan du svara på det?"
Han svarar "det står på skivan om du tar bort hjulet".
Mitt svar: "kan inte du berätta svaret för mig istället för att jag skall montera bort hjulet, det står faktiskt i TIS:en (BMW:s verkstadssystem), det måste väl du ändå ha tillgängligt?" (OBS: jag hade ringt till serviceavdelningen).
Hans svar: "nä, men jag ska fråga mekanikern en gång till, om han har det lätt tillgängligt så ringer jag"

Slutsats: en okunnig människa som hittar på saker och är helt ointresserad av att hjälpa en kund handla hos dem.

Gissa om jag aldrig kommer köpa något där....

I övrigt kan jag bara rekommendera Larsson Bil o Motorteknik i Huddinge, den enda verkstad jag någonsin fått något större förtroende för.

Stefan M
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
OLJEKYLD GSXR skrev:
2103006 Man komemr alltid möta personer som anser att vi som har blåa kläder på oss och använder någon form av verktyg gör detta för att vi var för dumma för att klara av något annat.
Eftersom både jag och troligen de allra flesta har träffat hantverkare som är både kunniga, pedagogiska och trevliga finns det ingen anledning att skydde de idioter som förstör seriösa yrkesmänniskors rykte.
 

THE_HOJ_NOOB

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Skramlaha XT125x -05
Lugn skrev:
2103011 Vet inte hur det ser ut idag, men för några år sedan var bristen sådan att de tog in i stort sett vem som helst (ska de orden skrivas ihop :va ), inkl underteckand som inte hade formell utbildning.

Det är ju en liten konkurrens om platserna men i stortsett så kommer man in om man inte har skolkat på tok för mycket :rolleyes:
Och just nu tycker jag de som valde fordon för att de inte kunde välja nåt annat borde ta sit pick & pack och söka upp ett jobb istället om man inte tänker satsa seriöst :mad: ... Att ha som anledning att vara i skolan för att få studiebidraget (950kr/mån) visar vilken hjärnkapacitet dessa människor har :död
Sen är det samma människor som sitter och säger: "jävla blattar, de sitter bara hemma och runkar och går på socialen bla bla bla". Och dom själva då? sitter och snackar skit i skolan för att få 950kr i månaden. Snacka om dubbelmoral :rolleyes:
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
THE_HOJ_NOOB skrev:
2103134 Det är ju en liten konkurrens om platserna men i stortsett så kommer man in om man inte har skolkat på tok för mycket :rolleyes:
Och just nu tycker jag de som valde fordon för att de inte kunde välja nåt annat borde ta sit pick & pack och söka upp ett jobb istället om man inte tänker satsa seriöst :mad: ... Att ha som anledning att vara i skolan för att få studiebidraget (950kr/mån) visar vilken hjärnkapacitet dessa människor har :död
Sen är det samma människor som sitter och säger: "jävla blattar, de sitter bara hemma och runkar och går på socialen bla bla bla". Och dom själva då? sitter och snackar skit i skolan för att få 950kr i månaden. Snacka om dubbelmoral :rolleyes:

Nu menade jag iofs att verkstäderna tog in (anställde) vem som helst... Inkl mig. :D
 

THE_HOJ_NOOB

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Skramlaha XT125x -05
Lugn skrev:
2103153 Nu menade jag iofs att verkstäderna tog in (anställde) vem som helst... Inkl mig. :D
Oj, missförstod dig :gnissla

Här nere så tar man inte in vemsomhelst nej. Den största chansen att få jobb det är att man har vart på praktik och visar att man kan hålla tider, är engagerad och visar att du vill ha jobb. Då kommer verkstäderna oftast att anställa dig. Att man kanske inte kan allt, det förväntar sig ingen av dig som nyutbildad mekaniker. Ni fattar poängen?

Sen säger mina lärare att du kan även få jobb genom att verkstäderna ringer till läraren och helt enkelt frågar om de har några ny examinerade elever som är seriösa. På den vägen kan man få jobb.

Ni uppe i tokholm har väl brist på bilmeckar? Har ju hört att man istortsett tar in vemsomhelst för det finns tydligen fler bilar än vad det finns meckar som hinner skruva dom.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Nyteknik skrev:
2103111 Eftersom både jag och troligen de allra flesta har träffat hantverkare som är både kunniga, pedagogiska och trevliga finns det ingen anledning att skydde de idioter som förstör seriösa yrkesmänniskors rykte.

Vilket jag inte heller påstått och svaret var mer riktat till andra som svarat i tråden. Hade jag haft samma dialog med en meck som du hade så hade jag bett honom fara.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Stefan M skrev:
2103054

Slutsats: en okunnig människa som hittar på saker och är helt ointresserad av att hjälpa en kund handla hos dem.

Gissa om jag aldrig kommer köpa något där....
Har du jobbat i en verkstad nån gång?tror du att man kan alla mått i huvudet bara för att man är mekaniker,det finns jävligt mycket att hålla reda på isåfall och han erbjöd sig faktiskt att kolla upp åt dig.Dessutom om det var en "grön" som nybörjat jobba så kan du inte kräva alltför mycket.Dessutom det där med bromsskivorna så nöts ju faktiskt bromsklossarna ut snabbare än skivorna så då har du ju "tillfälle" att kolla upp det i och med service/byte av bromsbelägg när lampan på instrumentbrädan tänds.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Brännström skrev:
2103218 Har du jobbat i en verkstad nån gång?tror du att man kan alla mått i huvudet bara för att man är mekaniker,det finns jävligt mycket att hålla reda på isåfall och han erbjöd sig faktiskt att kolla upp åt dig.Dessutom om det var en "grön" som nybörjat jobba så kan du inte kräva alltför mycket.Dessutom det där med bromsskivorna så nöts ju faktiskt bromsklossarna ut snabbare än skivorna så då har du ju "tillfälle" att kolla upp det i och med service/byte av bromsbelägg när lampan på instrumentbrädan tänds.

Vad har ni för jävla skitbilar?
Man byter skivorna när dom blir skeva eller spricker, och det märker man.
Jag har aldrig haft en bil där skivorna "nötts ut".
Jag köper mina bilar när dom har gått 15-20 000 mil, och kör dom sedan till 30 000 + mil, och mina skivor fungerar.
Jag har kört så länge att jag nött metall mot metall innan jag har bytt klossar, men skivorna har klarat sig för det.

Men vad vet jag, jag gick ju fordons....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
GuW skrev:
2103325 Vad har ni för jävla skitbilar?
Man byter skivorna när dom blir skeva eller spricker, och det märker man.
Jag har aldrig haft en bil där skivorna "nötts ut".
Jag köper mina bilar när dom har gått 15-20 000 mil, och kör dom sedan till 30 000 + mil, och mina skivor fungerar.
Jag har kört så länge att jag nött metall mot metall innan jag har bytt klossar, men skivorna har klarat sig för det.

Men vad vet jag, jag gick ju fordons....


:tummenupp
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Bara för att man är mekaniker.... så är man värdelös, dålig iQ m,m.

När jag var liten grabb så gillade jag allt som man kunde pilla på/meka isär och kolla hur det funkade.
Cykeln, lillebrorsans leksak m,m sen efter det blev det moppe.... hjälpte grannar m,m med bilar.

När det var dags för gymnasium så viste jag inte riktigt vad jag skulle utbilda mig till. Men efter hjälp från mor så blev det fordonslinjen.

Varför? jo även om jag kanske inte ville jobba inom yrket, så kunde jag meka å dola med bilar/ motorer. Kunde jag inte meka så skulle jag nog inte ha råd med Bil/ hoj.

Gillar inte att bara för man är mekaniker så är man stämplad som en slusk...
Jag jobbar idag med nya bilar, mycket data, nymonteringar m,m

Jag kan ta mig en kafferast, åka på stan om det krisar (göra ärende) kommer en polare/ kund så kan jag ta mig tid att snacka.... Mao: ganska fritt.

Gillar jobbet och arbetskamraterna, gör det mig till en idiot? (lönen suger dock)

Finns ju skottpengar inom fler yrken....

Idag ex.. en kund lämnar in sin bil... avtgbara draget trasigt. så har det varit hela tiden enligt kund... sen att han haft bilen i 6 månader kvittar.... + att han med våld brutit sönder lås... nä det var så...

Folk som är trevliga är man trevlig tillbaks till...

Edit: vad skulle ni göra om inte sådana som vi fanns?

Sen måste jag erkänna att dagens ungdom (inte alla) verkar totalt ointresserad.. har hand om praktikanter ibland.... vilka stolpskott en del är.
 
Last edited:

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Nyteknik skrev:
2103588 Är "vi" dumdryga bilmekaniker?
Haha ja du får se det som du vill :arsele :pannkyss

Man kan ju vrida å vända det åt alla håll.... vad skulle man göra om inte det fanns folk inom andra yrken :tungan

på vårat jobb finns det självklart mekaniker som inte bryr sig så värst... Men största felet (hos oss) är att vi har kundmottagare + chef... som ställer till det för oss. Kundmottagaren skriver ej in allt jobb som skall göras... vem får skiten :huvet
 

Hgren

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
ZX6R
Kan inte låta bli att svara på det här. Har du varit i kontakt med en kundmottagare/verkmästare eller är du och plågar mekanikern i verkstan?
Går du in till kocken och ser på då han lagar din mat då du är på restaurang?
Som bilmek undrade jag oftast varför dom flesta kunder är mer eller mindre knäppa. Det är ett stressigt och dåligt betalt jobb där man får skit uppifrån och sen till råga på allt kommer en otrevlig kundjävel och hänger över axeln och beter sig som att det skulle vara mitt fel att hans bil har gått sönder eller att servicen är dyr. Nu arbetade inte jag på ackord men ni kan väl tänka er vad det gör för servicekänslan...
Och bara så att ni vet är jag inte utbildad bilmek om nu det finns så många fördomar om dom :arsele
Nä nu ska jag ta mig en whisky istället för att sitta vid den här burken.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
KarlJohan skrev:
2103671 Vänta! Säg inget! Du är bilmekaniker va?!


:hihi
Inte direkt, jag håller mig till större saker.
Men att påstå rakt av att mekaniker är idioter är idioti.
Men efter att ha sett "nyteknik"´s dumdryga och nedlåtande ton i flertalet trådar så har jag mycket svårt att tänka mig att den människan klarar av att vara trevlig.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Hgren skrev:
Som bilmek undrade jag oftast varför dom flesta kunder är mer eller mindre knäppa. Det är ett stressigt och dåligt betalt jobb där man får skit uppifrån och sen till råga på allt kommer en otrevlig kundjävel och hänger över axeln...

Vadå? En ryggsäckskund är väl roligt :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
rejser skrev:
2103929 Vadå? En ryggsäckskund är väl roligt :rolleyes:
Vi hade väldigt roligt åt en ryggsäck när jag jobbade som lastbilsmeck, vi hade sagt åt honom massor med gånger att "ge fan i våra verktyg", "rör inte våra verktyg", "ska du skruva själv får du göra det sedan vi har kört ut bilen, och med dina egna verktyg".

Så var han inne med bil och släp och skulle serva, vi upptäckte att slitringen till släpvagnskopplingen var dålig och frågade om vi skulle byta den, och det ville han ju att vi skulle göra.

När vi ändå hade framme skärbrännaren eldade vi en 17mm nyckel röd, och när den hade kallnat så att den inte var självlysande längre tog vi upp den med en tång och slängde ut den på golvet brevid hans bil, mycket riktigt, tre sekunder senare var han där och skulle låna nyckeln och dra någonting, han greppade den ordentligt, det fräste till en stund, och sen såg vi inte honom på bra länge.

Han lånade aldrig ett verktyg av oss sen.

Sen har vi ju killen som snodde min slägga tre gånger, varje gång hittade jag den på olika platser i hytten på hans bil, och tog tillbaka den, tillslut skulle jag tippa upp hytten och frågade har du någonting löst i hytten?
Närå det hade han inte, så jag tippade upp hytten bara för att höra ett ljuvligt krash då min slägga lossnade ur tidskriftshållaren på hyttens bakvägg och kom ut genom framrutan....

Jag har hundratals bra mek-historier från mitt mekande i allt mellan traktorer, gräsklippare, lastbilar, båtmotorer, helikoptrar, flygplan, mopeder, cyklar, bilar, rallybilar, folkracebilar, motorcyklar, bensindrivna elaggregat, rullstolar, släpvagnar, kontorsmöbler, skogsmaskiner, röjsågar, elverktyg osv... (jag har bytt jobb ett par gånger)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top