Ja, men det har fortfarande olika orsaker och går i de allra flesta fall att skilja dem åt. En rädd hund försöker skrämmas i trängda lägen, den går sällan till attack.
Så är det absolut. Om en hund känner sig trängd eller hotad så är attack absolut sista utvägen. I första hand försöker den morra och visa händerna och om inte det hjälper så kan den göra skenhugg. Dvs hugg i luften nära "angriparen".
Så om en hund attackerar för att den är rädd så är det för att den anser att det är sista utvägen.
I en del fall handlar det säkert om att hunden är mentalt instabil men jag misstänker att det i en del fall också handlar om att människor inte alltid ser dom första tecknens i hundens kroppspråk som berättar att den känner sig hotad eller trängd och därför är rädd.
Ja, det gäller ju att inte glömma att det är djur det handlar om.
När det gäller attackerande hundar som går in för att skada/döda så skulle jag nog säga att det med största sannolikhet är något som inte står rätt till nånstans (under förutsättning att hunden inte blir misshandlad). Att hugga/markera är en annan sak, dock kan väl det vara nog för att ha ihjäl ett litet barn med lite otur.
I dom många lägen så är det något som inte står rätt till. ja.
Det finns dock dom som hävdar att hundar kan gå till attack mot små barn utan att det är något fel utan att det beror på att dom misstolkar situationen eller på något sätt kan få för sig att barnet är byte.
Det kan också vara för att barn kan få för sig att göra saker när man inte ser på. Som exempelvis testa vad som faktiskt händer om man drar i örat eller hur känns det att ta i hundens öra. Det är ju förbjudet område.
Det finns också dom som hävdar att ett barns skrik kan missuppfattas av hunden och att hundar har en instinkt att gå till attack vid vissa typer av skrik då det i det vilda är så att när bytet skriker så är det dags att slutligt fälla bytet. Och att om man har otur så kan det hända att ett skrik från barnet triggar hunden.
Barn har heller inte med nödvändighet en fullständig förståelse för hundars kroppspråk. Av den anledningen kan det hända att dom gör något som stressar eller oroar hunden och i slutändan får den att känna sig trängd av den enkla anledningen att barnet inte förstår att dom stör hunden.
Kollar man på siffror så är det ca 800 000 människor i USA som söker vård för hundbett varje år. Över hälften av dom är barn i åldrarna 5-9 år. Troligen är det så att det i majoriteten av dom fallen så har barnet gjort något som gjort att hunden kännt sig trängd eller hotad.
Oavsett så vågar jag garantera att den absluta majoriteten av dessa är frågan om så kallade skenangrepp. Dvs ett hugg i luften eller löst mot kropp eller ansikte som en sista markering för att få bli lämnad ifred. Tyvärr så går barn sönder väldigt lätt även vid en sådan markering från hundens sida.
Jag vet om ett fall (Ingen som jag känner personligen dock) där en familj med en femåring och en rottis råkade ut för att femåringen plötsligt en dag blev biten i ansiktet.
Mamman åkte in till sjukhuset med barnet och pappan åkte till veterinären med hunden. Vid obduktionen så upptäcktes att hunden hade en penna inkörd 6 cm i örat.
Dvs med största annolikhet hade 5 åringen som tidigare aldrig gjort något dumt mot hunden (när föräldrarna sett på) plötsligt fått för sig att testa att stoppa en penna i örat på hunden och hunden hade då försvarat sig eller vad man ska kalla det.
Detta kostade hunden dess liv och barnet fick leva med ärr i ansiktet bara för att föräldrarna utgick ifrån att inget skulle hända och det var med största sannolikhet inget fel på vare sig hunden eller barnet.