Varför är Roadracing inte större - ett tankefel?

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Skriver sällan på SH men du som läser här är VIKTIG!

Om det idag är 7000 träff/läsare på en tråd som startades i söndags, dvs 4 dar sen(?) om vinnaren + tider etc på Mantorp. DVS saker som är utredda och beskrivna på plats + i text.

Hur FAN (ursäkta språkvalet) kommer det sig att det bara blir knappa 650 träff/läsare på inlägg som kan HJÄLPA till att lyfta sporten medialt!!!

Undrar hur "17" du som läsare här på SH fungerar egentligen?
Det är ju till viss del du som läsare här som kan påverka och underlätta för alla som utövar RR i Sverige. Detta inlägg kommer säker många anse som märkligt men - jag vidhåller att istället för att argumentera, läsa och joxa med bananfrågor - försök att göra ngt konstruktivt för sporten som du förmodligen vill se mer av - eftersom du läser på detta forum...?

Svårt att bli profet i sitt eget land/sport men min önskan är att fler förstår att samarbeta, istf ödsla tid & kraft på områden som inte ger resultat. Självklart är du välkommen att kommentera detta inlägg - jag vet inte alltid bäst! Men min önskan är att du kan kosta på dig att se saker i ett större perspektiv.

Ingen kan göra allt, Alla kan göra något - och TILLSAMMANS kan vi göra stor skillnad för resultatet.

Resultat
Vad jag kalla hjälp till självhjälp är att sprida + använda de klipp från TV4 som finns här på forumet. Media räknar + justerar resurser efter tittarnas intresse. DVS är det 1500 eller hela 25 000/50 000 som klickar på inslagen om PRO SBK i TV4 - då kommer de fortsätta bevaka ett av dina intressen - och det är det jag jobbar för. Vad gör du?

Tack för visat intresse
Mvh

/Eric Hulth
Pro SBK

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Vart?

Nu har jag kollat på TV4 as hemsida i 2 min och hittar ingen länk att klicka på.
Har även sökt ..

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
SH är först och främst en sajt för underhållning, inte en arbetsförmedling eller plats att söka frivilliga arbetare. Därav att en tråd med bild och filmer har mer intresse än en tråd med förfrågan att man ska arbeta åt någon. De flesta har redan arbete och har inte tid för ytterligare jobb som troligtsvis inte är betalt.

Du får den uppmärksamhet du får och får du inte tillräckligt är intresset att hjälpa till på frivillig basis inte stor nog.

Tror ALLA inom RR just nu är mycket tacksamma för den tiden du lägger Eric, men det är inte bra att lägga krav på att andra ska göra samma sak. Eldsjälar är få, och bäst vore att dessa är betalda då det annars bara är en tidsfråga innan intresset svalnar och det tar mer tid och pengar än man känner det är värt.

Att sporten är liten är för att det är få utövare. Fotboll är stort för att fotboll anses vara den första, bästa och billigaste rekreation du kan göra som även är hälsosam. Motorsport är "farligt", vi kommer aldrig få den täckning som fotboll eller annan billig, enkel sport eller rekreation har.

Sedan har du skrivit 7 nya trådar senaste månader, vilket är mer än snittet så din första mening stämmer inte och är onödigt negativ och skevt skriven.

"Jag tycker SH är skit, men är ändå där och läser och skriver"-varianten är inte speciellt snygg.

Vore detta ROADRACING.COM och du har de skeva siffrorna du visar upp, ja då kan du klaga och denna tråd KANSKE vore berättigad.

Men just nu tycker jag det här är en orättvis utskällning av medlemmarna på SH som är utövare av sporten och troligen kör bara för nöjets skull medan pengarna finns och möjligheten finns...

SVEMO borde anställa dig, ge dig en månadslön ... så vi slipper ha en bitter Eric som tycker sig dra hela lastet själv (vilket du på sätt och vis gör, och du gör det bra).

Tack o hej

Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag skulle gärna titta på tv4:s klipp, om jag bara hittade dem...
Du kanske kan länka?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Allmänheten ser vad den vill se tyvärr och samma gäller för SH!

Personligen har jag väldigt svårt att förstå hur press som aftonskandalen och excessen kan överleva då det bara står skräp i dom men någon köper dom tydligen...

Jag är intresserad av RR så jag tittar på det och försöker stödja det genom detta plus att jag ska försöka besöka flera tävlingar men det är en liten sport i Sverige!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att RR inte är större beror på att vi är en grupp för inbördes beundran.

Inte ens jag som är uppväxt på 2 hjul tycker att svensk RR är SÅ kul att titta på, nivån är helt enkelt inte hög nog varken på förare eller framförallt arrangemangen.

WSBK och MotoGP är kul, man skaffar sig favoriter och gillar underhållningsfaktorn i allt runt omkring. Lite som med fotboll.

Jag åker (nästan) alltid på STCC på Mantorp, ofta nåt annat race också. MEN, jag har semi-familj i STCC, bekanta som kör Porche, 2a-leds semi-familj i Camaro Cup OCH gillar PSBK mest rent racemässigt.

Mina incitament är alltså långt mkt bättre för att ta mig till racen än för de flesta andra. Ändå tycker jag inte att det är värt att sätta mig i bilen och dundra iväg 25 mil till Åsen för att titta mer än MAX nån gång / säsong.

Hur ska man kunna förvänta sig att svensson ska förstå att uppskatta RR då?

Rossi är en gud, Doohan dyrkades under decennier osv.. Kulturen finns i Italien, England och till vill del i Tyskland och Spanien. Men att dra lasset att skapa den kulturen i Sverige är ett projekt som om det går vägen tar många många år.

Inled resan, men vänta inga mirakel.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag måste hålla med Swedie om att Swemo borde anställa Eric. Tror att det kommer betala sig ganska snabbt. Han verkar vara bra på att marknadsföra sporten på ett bra sätt.
Tror att intresse finns för sporten men som svensson orkar man oftast inte leta efter info, tv, racehelgs info osv. Man vill ha det serverat...
En kille/tjej som skulle jobba med marknadsföring på heltid tror jag skulle få bra respons.

Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag tycker du gör ett väldigt bra jobb för sporten och påtalade det senast för dig i lördags på mantorp.gillade din spalt i IB som helt klart gav eftertänksamhet.
jag antar att det är min tråd om rätt och fel på mantorp som du syftade på med inlägget.
Jag valde att lägga denna tråd som en dialog och inte som att:fyfan vad dåligt mantorp eller fan det är fel att freddy/backlund vann etc.
utan vill med denna tråd belysa problem med hjälpmedel:na som domarna har då 9 1000 delar inte går att se med ögat ens i 70kmh och att ingen ens
reagerar när domaren säger att funktionärerna gjorde fel,jag såg att han vann.
sammarbetar inte de?
Att schemat är helt skruvat med griddshow som ligger samtidigt som förarna borde äta,vila och göra sina procedurer,som faktiskt tummar på säkerheten då folk precis hinner byta däck om de andra legat på värmning i depå:n.
Kan inte förstå vem som godkänt det schemat av de som är ansvariga för mc biten och det kan rimligen inte vara så att vi ska ha det så.
att vi inte får komma in i depån och att det är arbetsfordon på banan när vi borde köra sietsing lap,det är en sak att vara arg på,inte att folk inte tittar på tv4:as klipp om pro.
jag tycker med den rutin och position du har borde vädra dina åsikter om vad som kan göras för att förändra arrengemanget och ser gärna ett inlägg med en dialog i den andra tråden för saker är inte utredda och klara i mantorp,då tycker jag faktiskt du går arrengemangets äreende och inte deltagarna/daniel

Last edited:

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
SH är först och främst en sajt för underhållning, inte en arbetsförmedling eller plats att söka frivilliga arbetare. Därav att en tråd med bild och filmer har mer intresse än en tråd med förfrågan att man ska arbeta åt någon. De flesta har redan arbete och har inte tid för ytterligare jobb som troligtsvis inte är betalt.

Du får den uppmärksamhet du får och får du inte tillräckligt är intresset att hjälpa till på frivillig basis inte stor nog.

Tror ALLA inom RR just nu är mycket tacksamma för den tiden du lägger Eric, men det är inte bra att lägga krav på att andra ska göra samma sak. Eldsjälar är få, och bäst vore att dessa är betalda då det annars bara är en tidsfråga innan intresset svalnar och det tar mer tid och pengar än man känner det är värt.

Att sporten är liten är för att det är få utövare. Fotboll är stort för att fotboll anses vara den första, bästa och billigaste rekreation du kan göra som även är hälsosam. Motorsport är "farligt", vi kommer aldrig få den täckning som fotboll eller annan billig, enkel sport eller rekreation har.

Sedan har du skrivit 7 nya trådar senaste månader, vilket är mer än snittet så din första mening stämmer inte och är onödigt negativ och skevt skriven.

"Jag tycker SH är skit, men är ändå där och läser och skriver"-varianten är inte speciellt snygg.

Vore detta ROADRACING.COM och du har de skeva siffrorna du visar upp, ja då kan du klaga och denna tråd KANSKE vore berättigad.

Men just nu tycker jag det här är en orättvis utskällning av medlemmarna på SH som är utövare av sporten och troligen kör bara för nöjets skull medan pengarna finns och möjligheten finns...

SVEMO borde anställa dig, ge dig en månadslön ... så vi slipper ha en bitter Eric som tycker sig dra hela lastet själv (vilket du på sätt och vis gör, och du gör det bra).

Tack o hej

Jag tycker att Eric har helt RÄTT !!!

Detta är RACING forum och ämnet är helt relevant.

Lite utskällning skadar inte. Förresten så skäller folk på varandra i varannan tråd.
Forum är lite av Klagåmuren :Bugar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tycker att Eric har helt RÄTT !!!

Detta är RACING forum och ämnet är helt relevant.

Lite utskällning skadar inte. Förresten så skäller folk på varandra i varannan tråd.
Forum är lite av Klagåmuren :Bugar
Ja han har rätt på en del saker, men presentationen var felaktig och därför behövdes det ett försvar om att han inte kan förvänta sig den reaktion han vill ha då SHs forum för roadracing först och främst är ett forum för utövarna av sporten, eller de som tycker roadracing är intressant. Javisst att detta forum är största platsen i Sverige för att diskutera sportens alla områden, men jag ogillar faktumet att Eric ställer krav på SH och medlemmarna och svärtar ner hela sajten samtidigt som han säger sig själv inte läsa SH eller delta, men egentligen ändå gör det i stor grad.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eric har ju rätt i sak, dvs att fler skulle kunna göra lite mer för sporten och på så vis få den att spridas.
Underlaget för att bedömma intresset baserat på hur många träffar olika trådar har är ju dock skevt.
En tråd som handlar om aktivt deltagande och lite vid sidan jobb lockar självklart färre intressenter än en mer allmän tråd om en tävling som precis varit.
Dessutom vet vi ju inte från statistiken hur många unika användare som läst tråden utan bara hur många gånger tråden har läst.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Eric har ju rätt i sak, dvs att fler skulle kunna göra lite mer för sporten och på så vis få den att spridas.
Underlaget för att bedömma intresset baserat på hur många träffar olika trådar har är ju dock skevt.
En tråd som handlar om aktivt deltagande och lite vid sidan jobb lockar självklart färre intressenter än en mer allmän tråd om en tävling som precis varit.
Dessutom vet vi ju inte från statistiken hur många unika användare som läst tråden utan bara hur många gånger tråden har läst.

det roliga är att hulth har en poäng,flertalet av förarna i pro har hört av sig till mig och velat dela med sig av deras upplevelser och att de upplevt att de inte vill säga nått för att de hamnar i dålig dager.
sedan är det lite attityd att jag har betalat x antal tusen och då ska det bara fungera.
jag tror det är tur att inte fler intressenter finnes just nu då orginisationen inte ens klarar av att hantera 30 förare,hur ska de då göra med 20000 i publik och ingen vet vem som vann,ingen vet hur en start går till och undrar varför det rödflaggas när ingen vurpat.
ett tydligt reglemente och en tydlig handlingsplan med lite mer register om förarna ex. transpondernummer med i licens/anmälan.sedan när vi är proffsiga så ska vi marknadsföra det nytätade skeppet:tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
RR är pyttelitet i Sverige. Många som går in på SH tror jag inte ens bryr sig om att läsa i Racingforumet. De åker hoj själva men har inte intresset för sporten.

Tycker du gör ett bra jobb:tummenupp . Verkar ha lätt för att snacka så även en TV4 tittare förstår.

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Det fungerar - eller?!

Då fick jag svart på vitt att på ngn timme får man 5-600 pers att engagera sig i ngn minut i vart fall.

Johnny - vi har olika bakgrund, erfarenhet och kanske även värderingar(?). Synd att du verkar läsa det jag skrev som påhopp, men det gav i vart fall reaktion, och det är bra resultat.

Nej, det kommer inte jagas "gratisarbetare" via SH
Däremot söker jag fler som ser ett större perspektiv än det du kanske gjorde i inläggen du skrev. Tror mig veta att du + många läsare försöker göra vad som går med befintliga medel för det som många kallar "sporten" dvs RR, och det ÄR bra!!

Men, det jag utmanar alla här på är vad man med MKT enkla medel går att åstadkomma - dvs samarbeta. Detta väljer var individ naturligtvis själv och är inget varken du, jag eller annan kan påverka. Note - att säga att sporten är liten anser jag vara fel, säg istället att den har enorm potential.

Det har aldrig funnits så många licensierade RR förare som nu. Och - för varje dag/vecka blir den faktiskt större och större. Hur då - jo för via vänner, släkt och nätverk kan man åstadkomma RESULTAT = Get critical mass - tala om, visa och förmedla bra saker el TV länkar.....(?)

Vill inte linda in massor av ord här då jag av övertygelse anser det vara bättre att samtala än skriva långa mails el inlägg. Om jag kan få 1,150 000 tittare att ta del av 2st TV4 inslag om RR en söndag hävdar jag att fler kan göra mer - om man vill. Det många frågar är ... hur?

Här gäller det att läsa + förstå vad jag skriver, kanske var det otydligt tidigare(?)
Antalet träffar på en SH tråd är i sig inte intressant för utomstående (sorry SH) däremot är det vitalt att i de fall det går påverka media. Det går att göra med att agera "länktryckare" DVS inslag till TV el annan mediekanal tex tidningar. De reagerar på hur många som vill se eller ta del av film el nyhetsinslag. Här är 3st TV4 länkar att (om du vill) klicka på sända till vänner, släkt + nätverk.

Mantorp del 1,
http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.976418&renderingdepartment=2.34562

Mantorp del2,
http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.976461&renderingdepartment=2.34562

Kungsträdgården 22 april
http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.956122&renderingdepartment=2.34562

Och som förut - kvinnlig 7 kamp har ca 130 utövare i världen. Skidskytte lär motsvarande ha ca 200+ utövare - och dessa får bra mycket mer TV än RR i sverige. Så snälla säg INTE att sporten RR är liten - det är profilerna vi saknar idag + INSTÄLLNING samt lite ekonomi - och att kunna SAMARBETA. Sporten vi utövar har alla kvaliteter som behövs för att bli lika populär som i andra länder - men utan samarbete så lär den INTE orka växa av sig själv!

Eric Hulth - som gör som humlan - den kan inte heller flyga enligt förståsigpååare - men gör det ändå....!

Har du läst ända hit - kul - det är för dig jag skrev

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Liiite effekt hade i varje fall den här tråden för nu har jag tittat på alla inslagen igen samt desutom skickat ett uppmuntrande mail till Lennart Modig och tackar för att han gör reportagen. Om Eric Hulth har hans direktmail vore det ännu bättre. :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Eric du sammanfattar det sista bra: "det är profilerna vi saknar idag + INSTÄLLNING samt lite ekonomi - och att kunna SAMARBETA" Men tänk på att det där gäller inte publiken (läs SH överlag). Publiken vill bara se sporten. Sedan ska det finnas en organisation som tar hand om sporten och förmedlar den till media.

Det finns inte idag utan Svemo förlitar sig på ideellt arbete. RR-sporten når aldrig de höjder både du och jag vill såvida inte någon satsar på sporten med pengar och en eller flera anställda som sköter kontakten mot Media.

Du får nog dock lov att erkänna att ditt första inlägg var aningen förhastat och skrivet under bitterhet. Så det blev mer som ett påhopp på medlemmarna på SH om att de ska göra ett jobb som egentligen inte är deras, snarare än något konstruktivt där du på något sätt skulle få fram att de som betalar för att se sporten även ska göra sporten större..., vilket jag ändå tycker är fel i grunden.

Man ska inte båda betala för att utöva en sport, och samtidigt ha krav på sig att promota den. Men självklart ska alla göra så gott de kan att få fler publik till tävlingarna. Men sådant kommer på köpet genom att släktingar och vänner intresserar sig i förarnas tävlande.

Nä jag har sagt det tidigare. Det behövs en betald promotor för roadracing i Sverige där det finns någon anställd året runt som sköter allt det här. Så länge det inte sker, kommer vi aldrig framåt.

//EDIT: Ska dock tilllägga att vad du gjort hittills är skitbra! Och jag tror att detta behöver bli något återkommande varje månad eller varannan vecka i media både i TV och tidningar på något sätt. Alltså behövs det en miljonbudget på reklam för sporten för att ta den dit vi vill. Det finns inte idag. Svemo har dock budgeten, eller kan be om den... men varför får vi inte den?

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...