Varför är Roadracing inte större - ett tankefel?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Innan jag själv började köra så hade jag aldrig gått på en RR SM tävling eller liknande, varför skulle jag betala pengar för att se några som jag inte har en aning om vilka de är, RR VM på Anderstorp i slutet av 80 talet var den enda tävlingen jag såg live.

Med tiden blev jag aktiv inom RR och mer intresserad eftersom jag lärde känna dom som utövar sporten, nuförtiden är det kul att hänga med som mekaniker eller att jobba för motorklubben när det är race.

Att bara vara passiv åskådare utan att ha någon favorit ger nog inte någon större upplevelse om man nu inte gillar att kolla på håriga vurpor förstås.

SH upplevs ibland som en klagomur, det är fritt fram att klaga på arrangörer, förbund, funkisar och andra som jobbar helt ideellt för att vi ska kunna utöva denna fina sport.

Konstruktiv kritik är alltid bra, men tyvärr är det oftast en massa tomgångsgnäll och spekulationer som bara leder till mer irritation samt frustration.

Visst kan en funkis göra fel ibland, men tänk på att det idag blir svårare och svårare att rekrytera frivilliga som vill offra sina helger för att vi skall få köra, ge istället funkisarna lite credits, det räcker med att vara trevlig, vinka gärna och ge tummen upp till dom som står på posteringarna, det uppskattas.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eric du sammanfattar det sista bra: "det är profilerna vi saknar idag + INSTÄLLNING samt lite ekonomi - och att kunna SAMARBETA" Men tänk på att det där gäller inte publiken (läs SH överlag). Publiken vill bara se sporten. Sedan ska det finnas en organisation som tar hand om sporten och förmedlar den till media.
Nu vände sig inte Eric i första han dtill publiken utan till alla oss som är mer än normalintresserade av roadracing och skriver här på SH, tror jag.

Det finns inte idag utan Svemo förlitar sig på ideellt arbete. RR-sporten når aldrig de höjder både du och jag vill såvida inte någon satsar på sporten med pengar och en eller flera anställda som sköter kontakten mot Media.
Fast så länge det inte finns några pengar kan du upprepa ditt mantra tills du dör för det gör ingen skillnad om inte eldsjälar och ideellt arbete gör så att det blir ekonomi i det. Ekonomin kommer inte bara för att man tycker sig förtjäna den. Den kommer efter hårt arbete.

Man ska inte båda betala för att utöva en sport, och samtidigt ha krav på sig att promota den. Men självklart ska alla göra så gott de kan att få fler publik till tävlingarna. Men sådant kommer på köpet genom att släktingar och vänner intresserar sig i förarnas tävlande.

Nä jag har sagt det tidigare. Det behövs en betald promotor för roadracing i Sverige där det finns någon anställd året runt som sköter allt det här. Så länge det inte sker, kommer vi aldrig framåt.
Men det du pratar om är utopi. Ser man till dagsläget så kommer svensk roadracing inte att komma någonstans om inte de som är verkligt engegerade och brinner för det utför en massa hårt och obetalt arbete, inklusive förarna som ju i det korta loppet är de som har absolut mest att vinna på ett större intresse. Surmagade inlägg på SH om hur det borde vara hjälper absolut inte ett skit.
Samma sak med en betald promotor - utopi för det finns inte den ekonomin i nuläget. Det är ren fakta och inget ideologiskt lull från Svemo, vilka verkar vara en enkel slasktratt som ska få bära hundhuvudet för allt som är fel..

//EDIT: Ska dock tilllägga att vad du gjort hittills är skitbra! Och jag tror att detta behöver bli något återkommande varje månad eller varannan vecka i media både i TV och tidningar på något sätt. Alltså behövs det en miljonbudget på reklam för sporten för att ta den dit vi vill. Det finns inte idag. Svemo har dock budgeten, eller kan be om den... men varför får vi inte den?
Tror du Svemo har en miljonbudget att lägag på reklam men gör inte det av snikenhet? Dessutom är inte de här inslagen i TV4 pga en massa pengar utan pga en massa hårt ARBETE.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är väl klart att alla vill sportens bästa,men när vi själva inte ens begriper reglementet och ständiga oplaneranden så blir det svårt att promota.
jag skrev någonstans att det faktiskt verkar som banorna inte vill ha publik,hur svårt hade det varit att sätta upp en tavla ute vid vägen på vilken bana som helst där detstår:just nu pågår tränning roadracing,kom gärna och titta..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
det är väl klart att alla vill sportens bästa,men när vi själva inte ens begriper reglementet och ständiga oplaneranden så blir det svårt att promota.
jag skrev någonstans att det faktiskt verkar som banorna inte vill ha publik,hur svårt hade det varit att sätta upp en tavla ute vid vägen på vilken bana som helst där detstår:just nu pågår tränning roadracing,kom gärna och titta..
Alla sådana små detaljer är såklart i slutändan förödande för möjligheterna atts prida sporten. Otydliga regler, förvirring osv gör ju att folk inte kan lära sig vad som sker och det är ju ingen grogrund för att man vill se mer.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu vände sig inte Eric i första han dtill publiken utan till alla oss som är mer än normalintresserade av roadracing och skriver här på SH, tror jag.

Fast så länge det inte finns några pengar kan du upprepa ditt mantra tills du dör för det gör ingen skillnad om inte eldsjälar och ideellt arbete gör så att det blir ekonomi i det. Ekonomin kommer inte bara för att man tycker sig förtjäna den. Den kommer efter hårt arbete.

Men det du pratar om är utopi. Ser man till dagsläget så kommer svensk roadracing inte att komma någonstans om inte de som är verkligt engegerade och brinner för det utför en massa hårt och obetalt arbete, inklusive förarna som ju i det korta loppet är de som har absolut mest att vinna på ett större intresse. Surmagade inlägg på SH om hur det borde vara hjälper absolut inte ett skit.
Samma sak med en betald promotor - utopi för det finns inte den ekonomin i nuläget. Det är ren fakta och inget ideologiskt lull från Svemo, vilka verkar vara en enkel slasktratt som ska få bära hundhuvudet för allt som är fel..

Tror du Svemo har en miljonbudget att lägag på reklam men gör inte det av snikenhet? Dessutom är inte de här inslagen i TV4 pga en massa pengar utan pga en massa hårt ARBETE.
Gustav, det är vad jag tror jepp. Jag kan ha fel, och det kanske man får hoppas? Men säger nog snarare som det är...tyvärr.

Eric menade ju att SH inte läser en viss tråd, men en annan. Och det är ju knappast 7000 som läst en tråd som är utövare av sporten. Det hänger nog runt 200 förare här på SH. Resten är gatåkare och intressenter av sporten.
Förhoppningsvis kan ju någon ta Erics tjuvnyp och överföra det till pengar och en ny eldsjäl.

Sedan om man vill önska om hur det borde fungera, så javisst. Då ska vi ha 10 eldsjälar som Eric som bygger upp RR-sporten. Tyvärr har vi ett samhälle som motarbetar oss. Gammal klyscha, men verkligheten är ju att de flesta som bor i närheten av en banan hatar den och vill lägga ner den (oavsett vem som var där först).

Jag menade inte riktigt att skriva att Svemo har den budgeten för RR, utan att dom troligen ändå har en ansenlig budget men som inte är direkt dedikerad för sporten roadracing.

Avslutar med vad du sa: "Surmagade inlägg på SH om hur det borde vara hjälper absolut inte ett skit." Och det passar in på alla som kommenterar i denna tråd.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ja du har så rätt "Någon [tm]" borde ta tag i detta....

Det var en gång ett viktigt jobb

som Alla tyckte att
Någon borde göra.

Vem som helst kunde gjort det
men Ingen ville göra det.

Någon blev arg
det var ju Allas jobb

Alla tyckte att
vem som helst kunde göra det
men Ingen insåg att
Alla faktiskt inte tänkte göra det.

Det slutade med att Alla kritiserade Någon
eftersom Ingen gjort
det som Alla skulle ha kunnat göra.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Eric,

jag tittade på alla inslagen från TV4 redan när du la upp tråden. Jag får säga att du gör ett gediget och trovärdigt intryck, synd att du inte får lite mer tid att föra fram det du vill på grund av Lennart Modigs flams. Jag är medveten om att tiden i ett inslag är pressad och beräknad på sekunden, dessa sekunder skall därför inte slarvas bort på glasögonmickel vid hjälmpåtagande samt lama wheelieförsök.
Nog om detta...

När det gäller SH i stort och RR intresset så får du, precis som Swedie säger, nog inse att den "normala" sporthojsföraren inte bryr sig ett dugg om Roadracing. Inte än iallafall... och om han/hon gör det så är det med stor sannolikhet Rossi eller någon annan MotoGP förare dom följer. Inte nån i Pro Superbike.

Du har rätt i att detta ger potential för sporten att växa men om du förväntar dig det så behöver "man" (du, ni, vi) nå rätt målgrupp först.
Visst TV4 och morgonsoffan är rätt och bra om man vill att ens sponsorer ska uppmärksammas för den breda massan men jag kan sätta en liten slant att den du vill ska bli aktiv RR-fantast sitter inte och tittar på TV4 Morgon.

Om du vill ha folk intresserade så borde "ni" (Pro Superbikegänget) börja med att göra PR vid diverse bandagar. Där finns folket som gillar att köra hoj på bana men de flesta är med största sannolikhet ointresserade av RR för närvarande. Jag kan dock inte se någon grupp med större potential att bli det!

Ut och visa er där, berätta om sporten, hojarna, utrustningen och intensiteten i roadracing så ska du få se att någon där, på just den bandagen, får en relation till en förare och på det sättet börjar intressera sig.

Som flera här säger, vi behöver få profiler att titta på och följa, först då lär intresset börja sprida sig som ringar på vatten. Skapa profilerna, gör PR där det ger störst effekt till att börja med och sen håller vi alla tummarna för att snöbollen börjar rulla.

Ditt engagemang och ditt framträdande i TV4 var kanon, trots detta hade jag ingen aning om vem du var/är innan jag såg inslaget och då har jag ändå själv kört ERF två säsonger och är engagerad i Sydskanes Emse. Det tycker iallafall jag säger lite om problemet med osynligheten.

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade

Jag var inte på Mantorp i lördags men var sugen att åka dit då jag ändå skulle till Linköping på söndagen. När jag så här i efterhand läser om allt strul och tjafs med start, målgång och reglementen så är jag glad att jag inte la mina pengar på det. Hoppas det löser sig till nästa gång.

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Resultat - tack!

Samarbete - hur det än ser ut ger resultat!

Nyfikenheten tog överhanden nu och jag konstaterar precis att klippen från Mantorp på TV4s Nyhetsmorgon ligger som 12 resp 14e plats. DVS de är bland de absolut mest sedda klippen av ALLA klipp som de har.....! Och då har de bara legat ute sen söndagen och har massvis med politiska resp sportsliga klipp att "slåss emot".

Kul att de ligger för "de 100 mest populära Svenskarna" där Zlatan ligger på bild...

:tummenupp
Ska inte slå in öppna dörrar - vill bara förmedla vad man kan - om man vill...

Craphound

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
R1 2007
Jag är engelsman och har alltid tänkt vilken dåligt uppföljning av road racing det är här i sverige , det vissas inte ens resultat från pro superbike eller sm för den del på sports nyheter (tv4) ingen kort klipp ingenting . Det behövs ett språkrör för sporten som kan bearbeta tv bolag och hjälpa de på rätt väg.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Jag är engelsman och har alltid tänkt vilken dåligt uppföljning av road racing det är här i sverige , det vissas inte ens resultat från pro superbike eller sm för den del på sports nyheter (tv4) ingen kort klipp ingenting . Det behövs ett språkrör för sporten som kan bearbeta tv bolag och hjälpa de på rätt väg.

S24 började med MotoGP sammandrag förra året och i år har det gått över till "modersiten" Sportbladet och Sportbladet TV.
Men som du säger, i traditionell TV visas det ingenting.

Tror i alla fall att med teknikens framgång, allt fler och fler kanaler etc. att det inom ett par år kan vara aktuellt med en TV sänd SM serie igen, kostnaderna för TV tid och kamerateam har sjunkit sedan sist och är det något som ger uppmärksamhet i TV så är det ju TV-sändningar:huvet

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15

Ja och även tidningar.

"Syns du inte så finns du inte" brukar man säga,
och tidningarna i Sv skriver väldigt lite om motorsport. Jag vet inte hur det är på alla andra håll i landet men antar att det är ungefär lika dåligt överallt. Det skrivs om alla möjliga andra sporter både stora som små men när man inte ens har ngn notis om vad som hänt på VM-nivå i motorsporten så förstår man att det inte finns ngt intresse ifrån journalisters håll helt enkelt. Motorsporten i Sv har inte hållit till i sportens "finrum" på decennier, knappt ens på bakgården...
Om man då förväntar sig att dom ska skriva om vad som händer i Sv, som dom flesta journalister förmodligen inte har en aning om är nog att förvänta sig för mkt, om man inte skickar bra mtrl o bilder till dom, helst med en lokal förmåga som gjort bra ifrån sig.
Jag vet inte om det hjälper- går att påverka dom gm att efterfråga mer, lyssnar dom?

En marknadsplan över vad man vill uppnå och hur och med vilka resurser är alltid bra, för att tydliggöra målen och därmed dra åt samma håll. Har man sedan råd med en anställd som ansvarar för genomförandet så är det förstås ännu bättre.

Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Samarbete - hur det än ser ut ger resultat!

Nyfikenheten tog överhanden nu och jag konstaterar precis att klippen från Mantorp på TV4s Nyhetsmorgon ligger som 12 resp 14e plats. DVS de är bland de absolut mest sedda klippen av ALLA klipp som de har.....! Och då har de bara legat ute sen söndagen och har massvis med politiska resp sportsliga klipp att "slåss emot".

Kul att de ligger för "de 100 mest populära Svenskarna" där Zlatan ligger på bild...

Ska inte slå in öppna dörrar - vill bara förmedla vad man kan - om man vill...

frågan är om du hade lagt en länk på SH och skrivit för roadracingens överlevnad,bara klicka på länken,tror du inte det gett samma feedback?
helt klart är att vi måste sammarbeta allihopa för att synas men vi måste först vara överens om spelreglerna.tror att bristen på information är det stora problemet.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag är väl en av de "typiska" gatåkarna som det talas om här. Mycket riktigt så är mitt intresse för svensk RR ganska svalt. Tycker det är skoj att kika på WSBK och GP. Visst vore det roligt om det vore en större sport och ges mer utrymme. Samtidigt så är jag HELT ointresserad av att bränna iväg 20-30 mil enkel resa för att titta på någon tävling med folk jag inte har en aning om vilka de är.

Precis som GSXR1100R skriver om sej själv tror jag att intresset skulle vakna om jag själv skaffade banhoj och börja tävla.

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Nu har jag skickat klippen till alla jag känner : D

men hjälper det att klicka massa själv? de räknar väl antal ip adresser lr?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
VIASAT har mycket bättre sändingar gällande motorsport i sverige än någon annan svensk kanal.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag är väl en av de "typiska" gatåkarna som det talas om här. Mycket riktigt så är mitt intresse för svensk RR ganska svalt. Tycker det är skoj att kika på WSBK och GP. Visst vore det roligt om det vore en större sport och ges mer utrymme. Samtidigt så är jag HELT ointresserad av att bränna iväg 20-30 mil enkel resa för att titta på någon tävling med folk jag inte har en aning om vilka de är.

Precis som GSXR1100R skriver om sej själv tror jag att intresset skulle vakna om jag själv skaffade banhoj och börja tävla.

Anders Eskilsson heter jag.
Är 34 år och bor i stockholm. Min hemsida hittar du på www.eskilsson-racing.se

Och kommer du förbi mig i depån på STCC karlskoga så bjuder jag på en fika och visar dig insidan av hela teamet.

Så, nu vet du i alla fall vem en av förarna är i ProSuperbike. Så nu finns det ingen ursäkt till att inte komma och kolla när vi tävlar :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att Viasat knyter upp motorsporten är ju ett av grundproblem, merparten har väl inte tillgång till Viasat? Det är boxerkunder man vill åt (nej, jag är nöjd boxerkund, skruvar verkligen inte upp en parabol på taket för att ett tv-bolag knycker F1 och Motogp)...

Personligen så har intresset vaknat med hojåkandet, men det sträcker sig till WSBK och Motogp (och det tankas ned, så jag kan avnjuta det när jag har tid, i vissa fall följer jag det live via någon nätstreamingtjänst), jag har inget intresse i att åka runt på min begränsade lediga tid, visst lär det bli någon tävling live, men jag har inte tid mellan allt hojåkande och gräsklippande, husmålande osv.

Skulle det vara enkelt att se det via webben live...eller via tv som når mig (inte viasat då mao, är boxerkund) - så skulle det vara en annan sak.

Jag är heller inte intresserad av att genomlida en halvtimme stödhjulsracing för att i bästa fall se en minut superbike.

/J - har klickat, flera gånger, från flera nät.

Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Anders Eskilsson heter jag.
Är 34 år och bor i stockholm. Min hemsida hittar du på www.eskilsson-racing.se

Och kommer du förbi mig i depån på STCC karlskoga så bjuder jag på en fika och visar dig insidan av hela teamet.

Så, nu vet du i alla fall vem en av förarna är i ProSuperbike. Så nu finns det ingen ursäkt till att inte komma och kolla när vi tävlar :tummenupp

rätt tänkt:tummenupp

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Att Viasat knyter upp motorsporten är ju ett av grundproblem, merparten har väl inte tillgång till Viasat? Det är boxerkunder man vill åt (nej, jag är nöjd boxerkund, skruvar verkligen inte upp en parabol på taket för att ett tv-bolag knycker F1 och Motogp)...

Personligen så har intresset vaknat med hojåkandet, men det sträcker sig till WSBK och Motogp (och det tankas ned, så jag kan avnjuta det när jag har tid, i vissa fall följer jag det live via någon nätstreamingtjänst), jag har inget intresse i att åka runt på min begränsade lediga tid, visst lär det bli någon tävling live, men jag har inte tid mellan allt hojåkande och gräsklippande, husmålande osv.

Skulle det vara enkelt att se det via webben live...eller via tv som når mig (inte viasat då mao, är boxerkund) - så skulle det vara en annan sak.

Jag är heller inte intresserad av att genomlida en halvtimme stödhjulsracing för att i bästa fall se en minut superbike.

/J - har klickat, flera gånger, från flera nät.

Går få viasat motor via telias digital tv med. Då får man även eurosport :tummenupp
http://www.telia.se/privat/produkte...t_produkter_tjanster_tv_kanalutbud_lagom_vssf

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept