Hmm, intressant slutsats att 2t har mer effekt än 4t. Har faktist inte med varandrat att göra.
1. 2t hämtar in bränsle och förbränner vid varje kompression.
2. 4t hämtar in bränsle och förbränner vid varannan kompression. Detta säger direkt att vid samma varvtal och samma volymförhållande skulle 2t ge dubbelt så mycket effekt som kan hämtas ur motorn, men så är inte fallet.
3. 2t har sämre utnyttjandegrad av bränslet i jämförelse med 4t, dels beroende på att ny bränsle/luft blandning blandas med förbrända avgaser.
För en 2t har du högre effekt givet samma varvtal och kubik, jämfört med 4t, baserat på ovan, högre konsumption av bränse, tätare förbränning av bränsle.
Övrigt som är sagt tidigare kring rörliga delar mm är också sant. Tycker även diskussionen kring vevstakens längd är intressant. Vridmoment avläses på vevaxel, och är en funktion av effekt som utvinns ur förbränningen och avståndet mellan vevaxelns infästning och vevstakens infästning i vevaxel, vevradien...
Jag hoppas ni håller med, annars lär jag säkert få höra det
/K