Varför är tvåtaktare vassare

sandstream

Guest
Teddy skrev:
Igår kväll började jag titta på "Faster" (Inte som i Fars syster, utan som i engelskans Snabbare). När man åter ser 500cc 2T sida vid sida med 990cc 4T framstår 4T som större, tyngre och sävligare. 4T är säkert jättebra och sådär men jag tycker att det var synd att man tog ifrån förarna den svårbemästrade maskin som 500'an var.
LP-skivor har ju också sina charm men utvecklingen måste gå vidare... :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
#Olsson# skrev:
...Det är också dyrt att surfa här. Var tvungen att beställa Faster, bums på momangen. (Finns 1 kvar på discshop nu)
Pengarna är minsta problemet. Värre är det med avrivna naglar, kallsvett, nervöst tuggande på vadsomhellst och den förlorade sömnen. Jag fick snällt sitta och vänta till klockan 24:00 då regeringen behagade gå och lägga sig. När klockan var 00:57 tvingade jag mig att trycka på stoppknappen, fast det satt långt inne! Nu sitter man rödögd här på jobbet och dopar sig med kaffe. Rossis kommentar i början av filmen, som Torkel har i sidfoten på alla sina inlägg, är helt underbar; "When jo traj the föörst tajm the fajvhandred, ooo fack!!".
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Hmm, intressant slutsats att 2t har mer effekt än 4t. Har faktist inte med varandrat att göra.
1. 2t hämtar in bränsle och förbränner vid varje kompression.
2. 4t hämtar in bränsle och förbränner vid varannan kompression. Detta säger direkt att vid samma varvtal och samma volymförhållande skulle 2t ge dubbelt så mycket effekt som kan hämtas ur motorn, men så är inte fallet.
3. 2t har sämre utnyttjandegrad av bränslet i jämförelse med 4t, dels beroende på att ny bränsle/luft blandning blandas med förbrända avgaser.

För en 2t har du högre effekt givet samma varvtal och kubik, jämfört med 4t, baserat på ovan, högre konsumption av bränse, tätare förbränning av bränsle.

Övrigt som är sagt tidigare kring rörliga delar mm är också sant. Tycker även diskussionen kring vevstakens längd är intressant. Vridmoment avläses på vevaxel, och är en funktion av effekt som utvinns ur förbränningen och avståndet mellan vevaxelns infästning och vevstakens infästning i vevaxel, vevradien...

Jag hoppas ni håller med, annars lär jag säkert få höra det :)

/K
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DenGalne skrev:
Hmm, intressant slutsats att 2t har mer effekt än 4t. Har faktist inte med varandrat att göra.
1. 2t hämtar in bränsle och förbränner vid varje kompression.
2. 4t hämtar in bränsle och förbränner vid varannan kompression. Detta säger direkt att vid samma varvtal och samma volymförhållande skulle 2t ge dubbelt så mycket effekt som kan hämtas ur motorn, men så är inte fallet.
3. 2t har sämre utnyttjandegrad av bränslet i jämförelse med 4t, dels beroende på att ny bränsle/luft blandning blandas med förbrända avgaser.

För en 2t har du högre effekt givet samma varvtal och kubik, jämfört med 4t, baserat på ovan, högre konsumption av bränse, tätare förbränning av bränsle.

Övrigt som är sagt tidigare kring rörliga delar mm är också sant. Tycker även diskussionen kring vevstakens längd är intressant. Vridmoment avläses på vevaxel, och är en funktion av effekt som utvinns ur förbränningen och avståndet mellan vevaxelns infästning och vevstakens infästning i vevaxel, vevradien...

Jag hoppas ni håller med, annars lär jag säkert få höra det :)

/K
Visst 2taktare förbränner inte allt bränsle men den slukar mer än dubbelt så mycket bensin som en 4taktare också. en 125a kan sluka över liter milen. vad drar era gathojar?. 0,6 eller nåt va?. på en mycket högre cylindervolym.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
DenGalne skrev:
Hmm, intressant slutsats att 2t har mer effekt än 4t. Har faktist inte med varandrat att göra.
1. 2t hämtar in bränsle och förbränner vid varje kompression.
2. 4t hämtar in bränsle och förbränner vid varannan kompression. Detta säger direkt att vid samma varvtal och samma volymförhållande skulle 2t ge dubbelt så mycket effekt som kan hämtas ur motorn, men så är inte fallet.
3. 2t har sämre utnyttjandegrad av bränslet i jämförelse med 4t, dels beroende på att ny bränsle/luft blandning blandas med förbrända avgaser.

För en 2t har du högre effekt givet samma varvtal och kubik, jämfört med 4t, baserat på ovan, högre konsumption av bränse, tätare förbränning av bränsle.

Övrigt som är sagt tidigare kring rörliga delar mm är också sant. Tycker även diskussionen kring vevstakens längd är intressant. Vridmoment avläses på vevaxel, och är en funktion av effekt som utvinns ur förbränningen och avståndet mellan vevaxelns infästning och vevstakens infästning i vevaxel, vevradien...

Jag hoppas ni håller med, annars lär jag säkert få höra det :)

/K
Den andra myten är att motorcyklar med 4-taktsmotorer endast tänder varannat varv, tändstiftet tänder varje varv men det finns bara bränsle att tända varannat varv.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
2takt är inte automatiskt vassare än 4t. Däremot så lämnar den mycket mer
vrid än en 4t. (Om den inte är rent felkonstruerad.) Att den gör det beror helt
enkelt på att den tänder dubbelt så ofta.

Det borde i princip vara dubbla vridet alltså, men är oftast lite mindre, kanske
1.5 - 2 ggr 4taktarens vrid. Det beror på att 2t är sämre på att ta hand om
kraften från varje förbränning än 4t.

Om det blir mer effekt av det högre vridet beror på vid vilket varv man väljer
att lägga vridet. Lågt varv, låg effekt. Högt varv, hög effekt.

Om en 4t och 2t lämnar ungefär samma effekt så varvar 4t dubbelt, ungefär.
Dvs vridet är hälften.

Eller om dom lämnar samma effekt vid ungefär samma varv är 4t ungefär
dubbelt så stor.

Titta gärna igenom lite effekt o vriddata för t.ex. moderna 2t o 4t cross och
enduromaskiner
så ser ni att det stämmer rätt bra. (Utom för idiotstrypta lv-reggade hojar.)

Principen är så enkel. Sen är det förstås lite olika sorts problem att få dom att
andas och hålla vid tillräckligt höga varv.

Men det ändrar inte principen att spec.vridet (Nm/l) är nästan det dubbla på en 2t jämfört m en 4t. Allt annat (borr, slag, vevstakslängd (?)) är inte alls
så betydelsefullt, mest finlir sas.
/u
ps. överladdade motorer är en annan femma. ds
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
ulf_lundin skrev:
2takt är inte automatiskt vassare än 4t. Däremot så lämnar den mycket mer
vrid än en 4t. (Om den inte är rent felkonstruerad.) Att den gör det beror helt
enkelt på att den tänder dubbelt så ofta.
Hur är det med wankelmotorer då?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Pengarna är minsta problemet. Värre är det med avrivna naglar, kallsvett, nervöst tuggande på vadsomhellst och den förlorade sömnen. Jag fick snällt sitta och vänta till klockan 24:00 då regeringen behagade gå och lägga sig. När klockan var 00:57 tvingade jag mig att trycka på stoppknappen, fast det satt långt inne! Nu sitter man rödögd här på jobbet och dopar sig med kaffe. Rossis kommentar i början av filmen, som Torkel har i sidfoten på alla sina inlägg, är helt underbar; "When jo traj the föörst tajm the fajvhandred, ooo fack!!".
Visst är det svårt att sluta titta? Och visst är inledningen oslagbar?

:rock
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
Det där me tvåtakts dislar fanns på gamla lastbilar från 60-70talet

/Lukas
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
GSXR1100R skrev:
Den andra myten är att motorcyklar med 4-taktsmotorer endast tänder varannat varv, tändstiftet tänder varje varv men det finns bara bränsle att tända varannat varv.

Är där sk wastespark på alla 4-takt motorer trodde det var borteffektiviserat sen länge åtminstone på orginalsystemen allt för att kunna ha mindre tändspolar
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Borsiin JR skrev:
Är där sk wastespark på alla 4-takt motorer trodde det var borteffektiviserat sen länge åtminstone på orginalsystemen allt för att kunna ha mindre tändspolar
På hojar med 4 cylindrar och två tändspolar är det så, jag vet inte hur det funkar på hojar som har spole i tändhatten.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
GSXR1100R skrev:
På hojar med 4 cylindrar och två tändspolar är det så, jag vet inte hur det funkar på hojar som har spole i tändhatten.
På moderna hojar, med två cylindrar och fyra tändspolar så tänder bara varannat varv.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Buster skrev:
På moderna hojar, med två cylindrar och fyra tändspolar så tänder bara varannat varv.
Jag det verkar ju smart, det finns duccar med 4 cylindrar oxo :hihi
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
Lucci skrev:
Det där me tvåtakts dislar fanns på gamla lastbilar från 60-70talet


och sitter även i gamla ihopfällbara tornkranschassie, har kört såna när jag jobbade som kranmontör,

sången av en ALLISON 2t diesel med kompressor är grym! :Bugar varvar så innihelvete! :hihi 4tums raka rör,en avgaskvast vid belastning som fick hela miljöpartiet att fullkomligt skita ner sig :rofl

ett litet problem bara......

när man närmade sig minsta uppförsbacke krokna den helt..... :huvet

men dom rockar dom gamla pjåserna! :yoparty
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
#Olsson# skrev:
Ja, det var sorgens dag när 500 dog. Det är också dyrt att surfa här. Var tvungen att beställa Faster, bums på momangen. (Finns 1 kvar på discshop nu)

Hoppas du beställde den med extramaterial på skiva 1 samt en skiva från säsongerna 2003 och 2004. Kostar inte mer...

/Joakim
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Jag kommer ihåg när dom fortfarande körde prototyplastbilar i Paris-Dakar. Riktiga hemskingar som utan problem matchade rallybilarna i toppfart på plan öken, herre min skapare vilket pulver det var i dom.

Jag har försökt att googla upp lite info om Kamaz gamla racer som bokstavligen pulveriserade allt motstånd sista året men har inte kunnat hitta något matnyttigt. Jag vet att den var baserad på en brandbil av något slag med ett riktigt monster till motor, luftkyld, 2T,10 cylindrig diesel och om nu inte minnet sviker så bänkade åbäket 1200hk. Effektsiffran vill jag lämna lite öppen då detta är fritt ur minnet och jag har inte kunnat hitta något som styrker detta.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pålle skrev:
Hoppas du beställde den med extramaterial på skiva 1 samt en skiva från säsongerna 2003 och 2004. Kostar inte mer...

/Joakim

Läskigt ! Hoppas jag gjorde rätt.

" Faster 2-disc (Import "

"Ingen svensk text" (skönt)

"....Den här filmen saknar svensk text. Just nu finns ingen svensk utgåva tillgänglig på DVD..."

Verkar den rätt? Hoppas hoppas.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top