Varför denna hetsjakt på mc-förare !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Trots att olyckorna påstås minska bland oss mc förare och vi knappt ens går att jämföra med den stora skaran bilister på vägarna så kan man i media läsa att mc förare ska punktmarkeras genom att man bla ska smygfotografera mc förare för att kunna identifiera dom vid olika tillbud.Vad är detta för någon form av dj_vla övervakning och får man lov att göra så här överhuvudtaget när den personliga integriteten annars är så viktig.

I andra länder hyllas dessa mc förare för sina fordonsval när vi gör att trafiken flyter lättare samt minskar på farliga luftföroreningar och ger tom olika former av belöningar som att man får färdas i kommunala körfält mm.Men i lilla Sverige gör man tvärtemot.Föbjuder och försvårar samt fördyrar för dessa mc förare så tanken blir ju lätt, vad är det egentligen som pågår just nu !?.

:confused: :crash

Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Underskatta in den svenska avundsjukan. Den jäveln på hoj skall inte komma före mig i kön eller kunna njuta av skön körning en sommardag. Bäst är att förbjuda hela bunten för det är ju helt livsfarligt att köra hoj m.m.

Även gamla hojåkare som slutat kan ibland uttrycka sådana åsikter. Bara för ni inte kunde hålla ordning på gashanden och var helt omdömeslösa så ni fick sluta köra.

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Vi kanske borde göra som i Ryssland där var och varannan bil har monterade filmkameror ur försäkringssyfte. Kanske inte vore en så dum idé att skaffa en GoPro monterad på hojen när man är ute och kör för att filma hur många andra beter sig mot oss...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Idag har det även publicerats debattinlägg om att vi måste äta mindre salt. Andras iver i att rädda oss gör mig tokig.

Kan inte vissa bara låta andra vara?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Förklaringen stavas Trafikverket. Än idag sista utposten för gamla sossesverige där staten ska skydda medborgarna från sig själva.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Vi kanske borde göra som i Ryssland där var och varannan bil har monterade filmkameror ur försäkringssyfte. Kanske inte vore en så dum idé att skaffa en GoPro monterad på hojen när man är ute och kör för att filma hur många andra beter sig mot oss...

Har suttit på hojen många gånger under årens lopp bland bla bilister som kört rent dödsföraktande där jag bara tänkt en enda tanke, detta skulla man ha filmat.Så det lutar starkt åt en bättre kamera än den jag redan har som kan monteras enkelt vid varenda runda.Lär ju bli en hel del sevärt med tiden det kan jag garantera.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hetsjakt är väl att ta i!
Detta är det enda forum där jag ens har läst om fenomenet.
Det man däremot läser om ibland är ju hur man ska få ordning på buset, men det är inget jag tar åt mig av.

Har heller aldrig varit med om att trafikanter i fordon på fyra hjul försökt att försvåra min framfart på något sätt.

Men jag kanske bara har haft tur.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det man däremot läser om ibland är ju hur man ska få ordning på buset, men det är inget jag tar åt mig av.

Har heller aldrig varit med om att trafikanter i fordon på fyra hjul försökt att försvåra min framfart på något sätt.

Hur länge har du kört hoj?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Underskatta in den svenska avundsjukan. Den jäveln på hoj skall inte komma före mig i kön eller kunna njuta av skön körning en sommardag. Bäst är att förbjuda hela bunten för det är ju helt livsfarligt att köra hoj m.m.

Även gamla hojåkare som slutat kan ibland uttrycka sådana åsikter. Bara för ni inte kunde hålla ordning på gashanden och var helt omdömeslösa så ni fick sluta köra.

Du har helt rätt och jag har själv stött på denna avundsjuka för att jag färdas på just en hoj.Som någon form av osynlig barriär om att varför kan han inte vara som oss andra, den hojen ser ju stor och farlig ut, kan det verkligen vara sunt förnuft att färdas på den hojen mm.

Som tur är har jag även stött på människor som gett en positiv bild av oss där jag senast fick en ren spontan klapp på ena axeln utanför en affär av en äldre herre som ville säga att jag höll på att tappa min snusdosa i fickan och tyckte hojen var fin och ett suveränt färdmedel där denna man med sin fru bad mig köra försiktigt och njuta av livet.Sådant gör en däremot vääääldigt glad. :crash

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj

Jag har blivit trängd, prejad och kört omkull pga bilister under mer än trettio år på mc så jag vet ibland redan tidigt i trafiken när trubbel dyker upp på vägen framför mig.Jag har blivit utsatt för ren dårskap av bilar som kommit upp jämsides och helt oförklarligt gjort utfall mot hojen som att gunga fram och tillbaka mot mig.Varför vet jag inte när jag absolut inte provocerat någon.

Man har hindrat mig från att köra om och när jag väl kommit om så har jag skakat på huvudet och sett personer i bilen som suttit och hånskrattat åt alltihop.Så visst, jag har både sett och upplevt händelser som är svårförklarliga ur en logisk synpunkt.Jag har haft bilister som gjort omkörningar rakt emot mig där jag förmodligen avlidit om jag inte panikbromsat och gått till kanten för att sedan bara se dom försvinna i backspegeln utan minsta vidare förklaring.

Jag är ingen garageputsare av hojen utan tillbringar vanligtvis ca 1500 mil eller mer på hojen varje säsong under skiftande väder från början på Mars till slutet av November så jag har både sett och upplevt många hjärtliga ögonblick från andra trafikanter men tyvärr även rent sabotage från andra trafikanter.

Just därför är jag frågande till varför vi nu ska börja bli smygfotograferade på våra mc.
Fy bubblan rent ut sagt. :mad:

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vill man nu göra politik av allt kan man lika gärna dra en parallell till Allianssverige där en liten oåtkomlig elit dikterar regler som ska gälla alla utifrån sin egna snäva verklighetsuppfattning?

Förklaringen stavas Trafikverket. Än idag sista utposten för gamla sossesverige där staten ska skydda medborgarna från sig själva.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Det är exakt därför jag kör hoj med en GoPro på hjälm och hoj i olika vinklar!

:hihi

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Tycker själv inte heller att det är sådan hetsjakt på vanliga mc förare. Hetsjakten är ju för dem som inte kan låta bli att bomba allmänna vägar varje dag och utsätta alla andra för livsfara. Jag har kört i snart 8 år och har nästan aldrig hamnat i trubbel eller farliga situationer (iaf inte om jag jämför med bilkörning). Men det beror nog på att jag kör med huvudet och har förstått mina begränsningar efter x antal mil/kurser/bandagar med mera. Då överhängande delen på just detta forum är av kategorin "jag kör hur jävla fort jag vill vart jag vill" så är det kanske inte så konstigt att just detta forum känner sig träffade när polisen börjar beslagta motorcyklar höger och vänster. Jag själv känner mig inte ett dugg orolig eller jagad på något sätt.

Tror ni att Pelle Svensson ålder -57 känner sig speciellt "jagad" på sin varadero?

Det är samma princip som gäller dvs att polisen eller vem fan som helst får fota mig hur de vill då jag inte har något alls att dölja....Don't do the crime, if you can't do the time.

Last edited:

021

Guest
här är ett exempel på en bilist som inte vill att någon ska glida förbi om inte han kan det. Det här tänker ja på varje gång ja glider förbi trafiken, finns många klipp liknade det här på youtube, så ja tror att det är vanligt med sådana idioter

http://www.youtube.com/watch?v=ds4bRTZfS3g

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kört hoj i 10 år nu och har inte ett enda tillfälle jag kan peka på där jag medvetet blivit utsatt för detta beteende. Körde däremot en del med en kille för ett par år sedan och han lyckades hitta bilister att skrika åt på nästan varje runda. Undrar om det berodde mest på honom eller bilisterna?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Man får väl utgå från att bilisterna gör saker i sitt oförstånd/okunskap.
I Tyskland var det några i en bil som kastade ut en glasflaska:dummer som träffade vägräcket och sedan studsade ut på vägen.
Ja jag körde rakt över flaskan som gick i tusen bitar:skrämd

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Ja kan förstå att all "buskörning" retar folk.. Slanga i trafik eller varenda gång man stannat vid ett ljus/korsning eller gjort en sväng. 200+km/h på motorvägar.. Tro fan folk blir sura.. Sen att öppna dörrar för att klämma åt en som kör före i kön, de e bara löjligt..
Vi har faktiskt rätt att glida förbi om de finns plats, på vänster sida i körfältet vid köbildning. Om de som sagt sker på säkert sätt.. Men att börja filma hojåkare, eller bilister för den delen, leder bara till angiveri å de tjänar ingen på i slutet..

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
här är ett exempel på en bilist som inte vill att någon ska glida förbi om inte han kan det. Det här tänker ja på varje gång ja glider förbi trafiken, finns många klipp liknade det här på youtube, så ja tror att det är vanligt med sådana idioter

http://www.youtube.com/watch?v=ds4bRTZfS3g

Och du tror att man medvetet öppnar en dörr för att stoppa en mc!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Och du tror att man medvetet öppnar en dörr för att stoppa en mc!

JA! Inte vet jag om han i klippet gjorde det men idioter finns det gott om.
Avundsjuka eller minpolis. Välj själv men riktigt korkade saker gör folk i trafiken.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Vill man nu göra politik av allt kan man lika gärna dra en parallell till Allianssverige där en liten oåtkomlig elit dikterar regler som ska gälla alla utifrån sin egna snäva verklighetsuppfattning?

intressant! Oåtkomlig elit? Snäv verklighetsuppfattning? Det är ju inte direkt Alliansen man tänker på då i första hand...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...