Så är det!
RW skrev:
Var ute och körde i söndags på små svängilisväng vägar i lagom tempo. Då svänger en Passat, med tydliga tecken på att den framfördes av en tonåring, in på vägen jag just skulle sväng in på. Den satte högsta fart direkt när bilföraren såg mig i backspegeln. Knäpp som man är gasade man på. Jag närmade mig bilen i rask takt varvid bilföraren stod på gasen så att han var nära att åka av vägen några gånger. Det gick ganska friskt på den lilla svängilisväng vägen men jag kom ännu närmare bilen och började fundera på att köra om. Då blinkade killen i bilen in till sidan för att markera att det var ok att köra om. Det var i o f s kul att visa vem som var bäst och snabbast
men varför försökte han ens :kocko . Han borde insett från början att han var chanslös.
Med en bra förare, stötdämpare i bilen som är ok och bra däck har vi hojåkare problem att hänga med när det svänger! Kurvhastigheten är i dessa fall högre än vad de flesta av oss har båge och kunskap för!
Vad avser acc. så är det ju givet, så till vida bilen inte väger 600 kg eller kostar 2.5 milj kr.
Visst har man blivit utmanad och visst har man varit omogen nog att "haka på" ibland. Men med åldern kommer sunt förnuft och man inser att man nog skall hålla lite avstånd till Pasater med yngre förare. För helt plötsligt får de för sig att svänga av vägen eller göra pirruetter med farsans bil. Om man då kör något fortare än hastighetsbegr. så flyger en massa lösa delar från bilen som kan skada oss! Dessutom kan det ju finnas en orsak till att 18-åringen virvlar runt på vägen som en skadesjuten kråka, typ diesel, grus och annan skit!
Hur mår man efter att killen kört ihjäl sig då bara för att man var dum nog att "haka på"??? Förmodligen kass!
Jag vet, det är hans ansvar att framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Men nog kan man själv påverka en ung människa att INTE gasa mer än nödvändigt! Låt han "vinna" om ni ser att han inte har full koll! Vad spelar det för roll!???
Gjorde själv en dumhet för ett par veckor sedan! Hade varit ute och kört en liten tisdagstouring med klubben. Jag körde först och bestämde således tempot och vi var på väg hem till Götet!
Passerade sjön vid Landvetter och hade satt av i ett tempo någonstans runt 140 - 160 km/h, vilket är ganska lagom för att ha kul på den vägen.
Väl framme i Mölnlycke kommer man fram till en rondell i vilken en ung kille i "pappas lånade" S60 (okänd motorstorlek) svängde åt samma håll som vi skulle dvs. rakt fram.
Jag kom ut ur rondellen, som är djävligt liten, i lagom lugn fart (kanske 60-70 km/h. Killen satte av med bilen i bra sluring. Dum som jag var blev jag "triggad" och hängde på, utan större problem vad avser accelerationen naturligtvis.
Till en början låg jag ca. 30m bakom honom. Men vartefter farten ökade insåg jag att jag inte ser tillräckligt långt fram. Så när mätaren stod på 190 - 200 km/h slog jag av och gav honom och mig manöverutrymme dvs. ca. 60 - 70 m bakom i stället.
Lagom till att bilen passerade Shellmacken, där han måste svänga lite för att passera en refug fick han ett släpp på bakvagnen som heter duga. Farten var ju knappast laglig (50 km/h). Det redde som tur var upp sig och både han och jag slog av på tempot.
Nästa rondell körde han vänster och vi andra rakt fram. Kan gissa att han"sket på sig". Men kontentan av detta är att det hade kunnat gått riktigt illa för både honom och mig om jag legat närmare och han hade börjat dansa vals mellan lyktstolpar och gatukanter.
Onödigt och omoget, från min sida, var det. Det hade varit bättre om jag hade "klippt" honom på insidan vid utgången av första rondellen i stället och själv bestämt tempot! ;-)
Nä, skämt o sido! man skall inte bara använda huvudet till att hänga hjälmen på!
// Niklas