Varför går den så dåligt?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
zpeppy skrev:
Hehe det kyler ju bättre i 150-160 med, den varvar ju inte bara mer, de går ju fortare också = kylarn får mer luft på sig och kyler bättre...

Så din hoj går kallare när du kör den fortare och pressar den mer?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
zpeppy skrev:
Haha ja det gör den...än när jag står stilla i kö på motorvägen...

Ja jämnfört med när du står i kö ja, men tempen lär höjas i vilket fall.

Och i Martins fall då han säger (om jag nu läst rätt i någon annan tråd) att mätaren står på mitten som arbetstemperatur skulle jag nog kolla över kyl systemet och försöka hitta felet för så varm har nog aldrig min NSR vatt mer än dom gångerna jag tränade garage svängen.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Padde skrev:
Ja jämnfört med när du står i kö ja, men tempen lär höjas i vilket fall.

Och i Martins fall då han säger (om jag nu läst rätt i någon annan tråd) att mätaren står på mitten som arbetstemperatur skulle jag nog kolla över kyl systemet och försöka hitta felet för så varm har nog aldrig min NSR vatt mer än dom gångerna jag tränade garage svängen.
Har för mig martin sa att han hade hört med mc-verkstan och de sa att det är inget att oroa sig för under inkörningen....är dock inte säker...

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
zpeppy skrev:
Har för mig martin sa att han hade hört med mc-verkstan och de sa att det är inget att oroa sig för under inkörningen....är dock inte säker...

Jo jag har också läst det men hur troligt låter det att hans hoj ska gå varmare än alla andra NSR? Aja jag vet inte så bra så jag ska inte uttala mig men jag skulle iaf kollat upp det. Står den i mitten på normal temperatur och han hamnar i en kö/pressar den hårt kommer den ju troligvis närma sig det röda. Aja.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Jo jag har också läst det men hur troligt låter det att hans hoj ska gå varmare än alla andra NSR? Aja jag vet inte så bra så jag ska inte uttala mig men jag skulle iaf kollat upp det. Står den i mitten på normal temperatur och han hamnar i en kö/pressar den hårt kommer den ju troligvis närma sig det röda. Aja.
Jo jag vet, känns skumt, det är ju inte så varmt ute nu heller...

Vad kan det tänkas vara då?

Känns som om den brukar bli varmare vid belastning, kör man o puttrar i stan eller rullar ner för en backe brukar den ligga normalt som du sa att din brukar, så låg min ALLTID; i ur o skur, förra året, ända gången den gick upp va under MC kortegen här, vilket inte är så konstigt...

Är det topplockspackningen tro? :dödö

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Om du läser vad jag skrivit här http://bike.se/forum/thread.php?t=28569
Så förstår du att du har en "slö" modell.
DVS ditt varvtalstopp sitter på batteriet? Eller?
Precis som någon hade skrivt tidigare så är den bla strypt genom att avgasportarna inte öppnar. Testa att dra upp dom till max!( med vajern, dra flera gånger fram och tillbaka så märker du att du får dom längre upp eftersom...) Det gör skillnad!

Testa och återkom med resultatet :tummenupp

Den kommer att tappa i botten och få en liten svacka runt 7-8 om du lyckas få dom i topp men du får lite mer fart på högre varv. När min var strypt så där kunnde jag härda upp den i en 120-130 iaf :p

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
AndersJohansson skrev:
Om du läser vad jag skrivit här http://bike.se/forum/thread.php?t=28569
Så förstår du att du har en "slö" modell.
DVS ditt varvtalstopp sitter på batteriet? Eller?
Precis som någon hade skrivt tidigare så är den bla strypt genom att avgasportarna inte öppnar. Testa att dra upp dom till max!( med vajern, dra flera gånger fram och tillbaka så märker du att du får dom längre upp eftersom...) Det gör skillnad!

Testa och återkom med resultatet :tummenupp

Den kommer att tappa i botten och få en liten svacka runt 7-8 om du lyckas få dom i topp men du får lite mer fart på högre varv. När min var strypt så där kunnde jag härda upp den i en 120-130 iaf :p
Vet inte var den satt då jag bad dom ta bort den på servicen, förmodligen satt den inte på batteriet, då borde jag upptäckt den.

Ja, jag vet, har testat det... Den va dock inte inkörd då, så man kanske skulle göra ett nytt test... Tokslö på låga varv blir den iaf :död

Padde sa att det är två CDI boxar, vilket väll är lite fel, ena är ju styrenhet för RC ventilen... Den kan ju va strypt isf, vet någon om det är samma som på gammla NSRen?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Vet inte var den satt då jag bad dom ta bort den på servicen, förmodligen satt den inte på batteriet, då borde jag upptäckt den.

Ja, jag vet, har testat det... Den va dock inte inkörd då, så man kanske skulle göra ett nytt test... Tokslö på låga varv blir den iaf :död

Padde sa att det är två CDI boxar, vilket väll är lite fel, ena är ju styrenhet för RC ventilen... Den kan ju va strypt isf, vet någon om det är samma som på gammla NSRen?

Jag har hört av MASSOR med folk att det ska sitta 2 CDI boxar på NSR även av folk som bytt dom så det ska finnas, dock om det finns på alla modellerna har jag nog inte sagt. Alså NSR är så olika strypa så det är svårt att hålla koll på alla. Men har du inte plugg i insug/trimavgas och du inte har "blackbox" från Tyskland så ska det röra på sig, dom flesta (Alla :S) jag snackat med har det räckt. Tycker du ska avvakta lite tills du fått på Jollyt, Och kolla sen. Försök hitta felet varför den går varm nu ist. Jag tror den kommer gå MYCKET bättre sen när du får på Jollyt. Strypta original rören till NSR (Ja, sånt du har) stryper nått som in i. Och har dom inte på verkstaden tagit en ganska rejäl summa pengar har dom inte öppnat och plockat ut den strypningen eftersom det är ju ganska mycket jobb och skulle nog inte tro att dom vet var den sitter i original röret heller, det är ju inte så vanligt att man plockar strypningarna ur det. Alla köper ju nästan effekt system ist. Du ser ju också ganska snabbt om dom öppnat det för där lär ju sitta lite "hobby" svetsning på den skarven. Så som du beskriver din går (även i andra trådar osv) är nästan precis likadan som min polares. Går i 120-130km/h och han kör också med original systemet.. Går din lite fortare är det pga att dom på verkstaden antagligen plockat insugs strypningen. Nej, jag tycker stark du ska vänta att pilla tills du får på det andra, känns dom det lär göra en del.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
NSR_Martin skrev:

Det jag skrev först var tänkt till trådskaparen.
Iaf men hur går den annars då typ motorkaraktär. Min hade "effket" mellan typ 5000-(8000/9000)
Ang. gammla NSR så är dom inte strypta så, dom är "hederligt" strypta med insugnings strypning och en i själva avgasporten, alltså inte i ventilen utan i utblåset, om du fattar?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Iaf men hur går den annars då typ motorkaraktär. Min hade "effket" mellan typ 5000-(8000/9000)
Ang. gammla NSR så är dom inte strypta så, dom är "hederligt" strypta med insugnings strypning och en i själva avgasporten, alltså inte i ventilen utan i utblåset, om du fattar?

Gammla NSR har en strypning i insuget och en i cylinder mynningen till avgasröret.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
AndersJohansson skrev:
Det känns som den går bra, avgasporten funkar ju som den ska på låga varv iaf så där är den stark (om nu en 125cc kan va stark på mellanregistret :död )...

Padde, jopp, måste kolla upp det... Det enda jag kan tänka mig är topplockspackningen, för om den ligger normalt, o jag gasar ur den en raka står tempmätaren i mitten sen....

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Vaa?? nu har jag inte läst det sista här men klart mätaren ska gå till mitten. Där ligger arbetstemperaturen. Om den ligger precis över det blåa så är det inte bra! det är för kallt.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
NSR_Martin skrev:
Det känns som den går bra, avgasporten funkar ju som den ska på låga varv iaf så där är den stark (om nu en 125cc kan va stark på mellanregistret :död )...

Padde, jopp, måste kolla upp det... Det enda jag kan tänka mig är topplockspackningen, för om den ligger normalt, o jag gasar ur den en raka står tempmätaren i mitten sen....

Det är jätte svårt att säga, har vakren sett eller kört din hoj. Vet inte vad jag ska säga. Men vad toppar du den till?

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Jag har också bytt från CRM cylindet till NSR på min, precis som Martin. Det var han som gav mig tipset :tungan. I början blev min varmare än vanligt den med.. men sen när man kommer upp i lite högre hastigheter så ligger som vanligt, en liten bit ovanför det blå. Min cylinder är nu inkörd kört 50 mil lör+sön nu i helgen. Åh fan vad mycket bättre den går varvade på som satan idag. Den låter vassare tycker jag, och detpåpekade även mina polare som hörde mig som vanligt haha. Och dom tyckte att den röde på sig fan så mycket bättre än innan. Bara massa +++ på det. Kostade mig 3200 spänn :tummenupp

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
AndersJohansson skrev:

Jag var lite osäker på vem du riktade dig till ;) den här tråden har börjat hamna lite OT (från min till martins hoj :rolleyes:) och jag är inte jättevass på att meka och så, än :D Jag får väl pilla på det här lite senare när det blir varmare och jag får tag på någon runt sthlm eller nacka som kan ta en testrepa med min hoj.

Om jag har crm, var kan jag köpa nsr cylinder (och kolv)? och hur mycket kan det kosta? Något annat som måste bytas?

*edit
Missade ditt inlägg 0nicke0 :tungan
*edit

Last edited:

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
crackmac skrev:
Jag var lite osäker på vem du riktade dig till ;) den här tråden har börjat hamna lite OT (från min till martins hoj :rolleyes:) och jag är inte jättevass på att meka och så, än :D Jag får väl pilla på det här lite senare när det blir varmare och jag får tag på någon runt sthlm eller nacka som kan ta en testrepa med min hoj.

Om jag har crm, var kan jag köpa nsr cylinder (och kolv)? och hur mycket kan det kosta? Något annat som måste bytas?

Kostar runt 3000 spänn. Du kan köpa det, hos vilken honda återförsäljare somhelst. till exempel Mcvaruhuste på norrastationsgatan i Stockholm. men jag köpte mitt på hondamccenter Södertälje. Artikelnr på cylinder paketet är 1210A-KY4-901. Det bör jö vara samma för alla återförsäljare till honda, dom beställer antagligen från honda sverige helahögen

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...