Varför går den så dåligt?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Alså hmm är det bara jag eller hur faen ser detta ut? Det ska ju inte bli så "fläckigt" på kolven, där ska ju vara en yta över hela?
Precis det jag reagerade över med... Ska testa med gammla packningen o se om det blir nån skillnad, hehe...
Får slänga upp bilden i teknik o mek delen, finns ju massa kunnit folk där, så nån har förhoppningsvis nån tanke om vad det kan va.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Precis det jag reagerade över med... Ska testa med gammla packningen o se om det blir nån skillnad, hehe...
Får slänga upp bilden i teknik o mek delen, finns ju massa kunnit folk där, så nån har förhoppningsvis nån tanke om vad det kan va.

I med ny packning ist.

Japp säkert nån där som vet, Jag skulle nog om min hoj vatt som din är nu inte kört med den. Ta reda på varför den blir så varm och varför det ser ut så på kolven först. Tycker det verkar lite väl ostabilt på sina håll. Kan ju också vara en små sak som är boven i det hela men dom på Teknik forumet vet nog bättre.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
NSR_Martin skrev:
Nu har jag varit ute och fotat...

1. Packningen ser ut som den skulle kunna ha läckt, eller vad säger ni?
2. Tändstiftet ser okej ut...?
3. Kolven ser skum ut, ska det va så mycket skit på den efter 45 mil? Körde iofs med 2% i tanken plus 2% olja som kommer med oljepumpen... Kanske va dumt?


1. Vafan har hänt med toppen? Ser ut som att massa bitar har gått bort där tändstiftet sitter. Spikningar?

4% lite mycke tycker jag. Jaa det blir skit på den direkt. Men oftas över hela eller iaf mot avgassidan.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
DJM skrev:
1. Vafan har hänt med toppen? Ser ut som att massa bitar har gått bort där tändstiftet sitter. Spikningar?

4% lite mycke tycker jag. Jaa det blir skit på den direkt. Men oftas över hela eller iaf mot avgassidan.
Begagnad :fakta Inte en aning vad den har varit med om, men det va så innan, har alltså inte hänt nu!
Ska testa med min gammla CRM topp nu...

4% va bara dom första tio litrarna, och jag har ju kört 45 mil så...

Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager på, gick o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Begagnad :fakta Inte en aning vad den har varit med om, men det va så innan, har alltså inte hänt nu!
Ska testa med min gammla CRM topp nu...

4% va bara dom första tio litrarna, och jag har ju kört 45 mil så...

Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager på, gick o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?
:rofl du är långsökt.. men visst.. why not.. :rolleyes: :D
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
NSR_Martin skrev:
Begagnad :fakta Inte en aning vad den har varit med om, men det va så innan, har alltså inte hänt nu!
Ska testa med min gammla CRM topp nu...

4% va bara dom första tio litrarna, och jag har ju kört 45 mil så...

Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager på, gick o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?

Kör du med för fettblanding av bensin kan det bli att bensinen "sköjer" bort sotet. Har jag fått lära mig iaf. Körde också med 4% olja på en moped en gång i tiden men den fick ändå en fin och jämnyta.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
AndersJohansson skrev:
Kör du med för fettblanding av bensin kan det bli att bensinen "sköjer" bort sotet. Har jag fått lära mig iaf. Körde också med 4% olja på en moped en gång i tiden men den fick ändå en fin och jämnyta.
Såja, nu funkar den som den ska, satte på gammla CRM topplocket så nu funkar det kanon!... Va mao NSR topplocket jag fick som va kasst. Får se om man kan reparera det...
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Såja, nu funkar den som den ska, satte på gammla CRM topplocket så nu funkar det kanon!... Va mao NSR topplocket jag fick som va kasst. Får se om man kan reparera det...


Kasst? På vilket sätt var det kasst? Du ser ju ganska snabbt om det passar eller inte eller om det är skeft eller inte. Nu lär du ju troligvis inte vinna nån effekt heller om det sitter mer effekt i NSR original grejorna för vad jag hört ska det lilla man får ut genom att byta dom grejorna vara toppen. Verkar lite konstigt att det inte fungerar.

Ang: ditt PM så mäter jag ljuddämparen imorrn.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Kasst? På vilket sätt var det kasst? Du ser ju ganska snabbt om det passar eller inte eller om det är skeft eller inte. Nu lär du ju troligvis inte vinna nån effekt heller om det sitter mer effekt i NSR original grejorna för vad jag hört ska det lilla man får ut genom att byta dom grejorna vara toppen. Verkar lite konstigt att det inte fungerar.

Ang: ditt PM så mäter jag ljuddämparen imorrn.
Den va kass på så vis att det va förmodligen den som gjrode att hojen gick varmare... Som dom skrev i den andra tråden har det väll med groparna i den o göra, att det ligger flisor o glöder som gör att det misständer o tänder för tidigt istället, typ.... Ska se om jag kan fixa det...

Tack för hjälpen allihop förresten :tummenupp

EDIT hur kollar man om topplocket är plant egentligen? La det mot skrivbordet här o det går inte o vicka på det iaf... Tror bestämt att det är groparna o de fula där som är orsaken...
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
NSR_Martin skrev:
Den va kass på så vis att det va förmodligen den som gjrode att hojen gick varmare... Som dom skrev i den andra tråden har det väll med groparna i den o göra, att det ligger flisor o glöder som gör att det misständer o tänder för tidigt istället, typ.... Ska se om jag kan fixa det...

Tack för hjälpen allihop förresten :tummenupp

EDIT hur kollar man om topplocket är plant egentligen? La det mot skrivbordet här o det går inte o vicka på det iaf... Tror bestämt att det är groparna o de fula där som är orsaken...


Ta en rak linjal. Den ska VARA rak. Sen lägger du den på toppen och sen lyser med en ficklampa. Då ser du om ljuset går igenom.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top