Varför går den så dåligt?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
DJM: NSR ska ligga bara en liten bit från det blåa, om det är samma på RS kan du nog inte jämnföra med för det behöver inte vara samma temperatur vid samma visning på dom olika mätarna.

NSR_Martin: Japp gör så, vänta med allt pillande med effekt osv tills du kört in hojen. Sen skruvar du på Jollyt och det lär röra bättre på sig. Om inte = Då börjar du kolla efter vidare strypningar. Ang: Temperatur kan det ju vara samma som 0nicke0´s hoj som också gick varmare i början. Eller prova byta topplockspackningen som du säger.

Crackmac: Efter strypningen på din hoj börjar jag bli osäker på om din plugg i insuget är tagen. Efter tagen strypning i insug+avgas ska det enligt dom flesta gå bra. Tycker du ska kolla upp båda bra om du inte redan gjort det. Ang: CDI´na på NSR har jag hört/läst att dom inte ska göra så mycket effektskillnad, ska nog bara ta bort nån effektsvacka i mitten registert, fast det är jag inte helt säker på. Och ang: NSR cylinder kolla HÄR.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Padde skrev:
Jo jag har också läst det men hur troligt låter det att hans hoj ska gå varmare än alla andra NSR? Aja jag vet inte så bra så jag ska inte uttala mig men jag skulle iaf kollat upp det. Står den i mitten på normal temperatur och han hamnar i en kö/pressar den hårt kommer den ju troligvis närma sig det röda. Aja.
men min brukar ligga på mitten oavsätt hur mycket jag pressar eller hur varmt det är ute.. http://sporthoj.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=1268249#
Freak :3freak Vem vet.. mätaren kanske inte funkar.. :D
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Padde skrev:
DJM: NSR ska ligga bara en liten bit från det blåa, om det är samma på RS kan du nog inte jämnföra med för det behöver inte vara samma temperatur vid samma visning på dom olika mätarna.

NSR_Martin: Japp gör så, vänta med allt pillande med effekt osv tills du kört in hojen. Sen skruvar du på Jollyt och det lär röra bättre på sig. Om inte = Då börjar du kolla efter vidare strypningar. Ang: Temperatur kan det ju vara samma som 0nicke0´s hoj som också gick varmare i början. Eller prova byta topplockspackningen som du säger.

Crackmac: Efter strypningen på din hoj börjar jag bli osäker på om din plugg i insuget är tagen. Efter tagen strypning i insug+avgas ska det enligt dom flesta gå bra. Tycker du ska kolla upp båda bra om du inte redan gjort det. Ang: CDI´na på NSR har jag hört/läst att dom inte ska göra så mycket effektskillnad, ska nog bara ta bort nån effektsvacka i mitten registert, fast det är jag inte helt säker på. Och ang: NSR cylinder kolla HÄR.


Jag vet. Jag har digital. Min ligger på 80grader.
Men jag förstår inte. Bara lite över blåa. Skumt..
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
philsson skrev:
min går kallare ju mer jag pressar.. högre varv.

Jaja men du hajar min prencip, Jag menar står han tex stilla länge i en kö eller så måste ju hojen bli extremt varm = inte bra.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Padde skrev:
Läs mitt svar till DJM. Behöver inte alls vara samma temp på dom båda hojarna heller. Det är ju inte samma modell ens så du har inte så mycket att jämnföra med en NSR.


Nej, jag vet men ändå så har en motorn en temperatur den den optimalt jobbar bäst. Men kan vara så¨att nsr är byggd för låga temperaturer. Ja jag ger mig :tungan
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
NSR_Martin: Japp gör så, vänta med allt pillande med effekt osv tills du kört in hojen. Sen skruvar du på Jollyt och det lär röra bättre på sig. Om inte = Då börjar du kolla efter vidare strypningar. Ang: Temperatur kan det ju vara samma som 0nicke0´s hoj som också gick varmare i början. Eller prova byta topplockspackningen som du säger.

Jopp, ska det, effekten kan vänta, men tempen är jag lite fundersam över om det verkligen kan va rätt... Har ju kört 44 mil nu så det borde ha släppt ifall det bara va för att den inte va inkörd, tycker man.

Va det inte topplockspackningen som va svindyr? Jaja... Jag kanske kan dra åt topplocket lite hårdare...? Mest för o se om det är det menar jag.
Ska kolla stiftet med o se hur det ser ut med bestyckningen... BORDE ju inte behövas göras nått åt det...fast iofs.. NSR grejjor nu, jaja, får kolla det somsagt...

Dessutom vandrar temperaturen rätt mycket, det ska den väll inte göra? Puttrar jag runt i stan utan o belsasta motorn ligger den i temp som den ska, men om jag bara gasar på på en raka går den upp till mitten direkt, ligger jag på motorvägen så belastar man ju motorn o då ligger den med i mittern...
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Jopp, ska det, effekten kan vänta, men tempen är jag lite fundersam över om det verkligen kan va rätt... Har ju kört 44 mil nu så det borde ha släppt ifall det bara va för att den inte va inkörd, tycker man.

Mjo, Låter ju ärligt talat inte så troligt över huvudtaget att det ska "släppa" men eftersom det gjort så för 0nicke0 så..

NSR_Martin skrev:
Va det inte topplockspackningen som va svindyr? Jaja... Jag kanske kan dra åt topplocket lite hårdare...? Mest för o se om det är det menar jag.
Ska kolla stiftet med o se hur det ser ut med bestyckningen... BORDE ju inte behövas göras nått åt det...fast iofs.. NSR grejjor nu, jaja, får kolla det somsagt...

Topplockspackningen ska kosta runt 100;- har jag för mig, kanske lite mer. Jag köpte topplockspackning och cylinderfotspackning för ca 200-300;- har jag för mig. Original grejor.

NSR_Martin skrev:
Dessutom vandrar temperaturen rätt mycket, det ska den väll inte göra? Puttrar jag runt i stan utan o belsasta motorn ligger den i temp som den ska, men om jag bara gasar på på en raka går den upp till mitten direkt, ligger jag på motorvägen så belastar man ju motorn o då ligger den med i mittern...

MIN vandrar inte, den kan vandra minimalt lite vid som sagt hård körning och kanske lite mer vid väntande vid köer osv. Men i vanliga fall är den helt stabil. Det jag menar med minimal vandring är alså några mm på visaren.

EDIT: Har du inte kollat stiftet innu gör det innan du kör och ska du ha drag momenten till topplockspinnbultarna eller nån andra bultar så säg till. Mycket viktigt att du momentdrag (självklart kors-spänner) toppen exakt på NSR, Har hört många som fått dom skeva.
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Mjo, Låter ju ärligt talat inte så troligt över huvudtaget att det ska "släppa" men eftersom det gjort så för 0nicke0 så..
Den teorin kan vi väll mer eller mindre säga är "busted" nu...

Padde skrev:
Topplockspackningen ska kosta runt 100;- har jag för mig, kanske lite mer. Jag köpte topplockspackning och cylinderfotspackning för ca 200-300;- har jag för mig. Original grejor.
Okej, är det så billigt är det ju värt ett försök.

Padde skrev:
MIN vandrar inte, den kan vandra minimalt lite vid som sagt hård körning och kanske lite mer vid väntande vid köer osv. Men i vanliga fall är den helt stabil. Det jag menar med minimal vandring är alså några mm på visaren.
Precis, så va min förra säsongen, stog alltid i samma läge i ur o skur, hur man än körde, enda gången jag kommer ihåg den gick upp mer va under MC krotegen som jag sagt innan, o då är det väldigt befogat att den blir varm! Så nått är inte som det ska nu, det borde väll vara rätt säkert det...

Padde skrev:
EDIT: Har du inte kollat stiftet innu gör det innan du kör och ska du ha drag momenten till topplockspinnbultarna eller nån andra bultar så säg till. Mycket viktigt att du momentdrag (självklart kors-spänner) toppen exakt på NSR, Har hört många som fått dom skeva.
Ska göra det.
Topplocket har jag dragit med 22 nm....
Kanske har sagt detta innan, men först hade vi ingen momentnyckell ,så vi drog på känn, sen tog vi bort det, o gjorde om det med momentnyckel, kan detta spela nån roll, tex bidra till större risk att topplockspacnknigen är otät?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Den teorin kan vi väll mer eller mindre säga är "busted" nu...


Okej, är det så billigt är det ju värt ett försök.


Precis, så va min förra säsongen, stog alltid i samma läge i ur o skur, hur man än körde, enda gången jag kommer ihåg den gick upp mer va under MC krotegen som jag sagt innan, o då är det väldigt befogat att den blir varm! Så nått är inte som det ska nu, det borde väll vara rätt säkert det...


Ska göra det.
Topplocket har jag dragit med 22 nm....
Kanske har sagt detta innan, men först hade vi ingen momentnyckell ,så vi drog på känn, sen tog vi bort det, o gjorde om det med momentnyckel, kan detta spela nån roll, tex bidra till större risk att topplockspacnknigen är otät?


Nja du kanske har dragit åt den så hårt så den inte tätar längre med 22nm, Men det skulle du ganska snabbt lagt märke till. Jag skulle bytt packningen och spännt med rätt moment sen.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Nja du kanske har dragit åt den så hårt så den inte tätar längre med 22nm, Men det skulle du ganska snabbt lagt märke till. Jag skulle bytt packningen och spännt med rätt moment sen.
Du menar att FARSAN ( :hihi) först drog åt stenhårt, o sen när jag gjorde rätt så är packningen så ihoptryckt att den inte tätar? Kan så va, får undersöka... tar man bort toppen o kollar på packningen borde man se o mdet har läckt
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
NSR_Martin skrev:
Du menar att FARSAN ( :hihi) först drog åt stenhårt, o sen när jag gjorde rätt så är packningen så ihoptryckt att den inte tätar? Kan så va, får undersöka... tar man bort toppen o kollar på packningen borde man se o mdet har läckt
Gör så.......

Edit: ja det hära inägget var välldigt nödvändigt annars kommer martin inte till skott...
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
zpeppy skrev:
Gör så.......

Edit: ja det hära inägget var välldigt nödvändigt annars kommer martin inte till skott...
Säger han som aldrig fixade kontakten till stödet så hans kompis fick göra det :hihi

Har tagit bort toppen nu... Blandningen, bestyckningen, alltså, ser väll okej ut... topplockspackningen KAN läcka, såg väldigt tilltryckt ut, såklart... Får väll byta kanske...'
Kameran ligger på laddning, får fota lite sen och lägga upp...

Gjorde en tabbe idag med... Köpte en cykeldator med massa funktioner för 70 spenn på biltema, glad över mitt fynd åker jag hem o sliter upp förpackningen och inser att den bara går till 99,9 km/h :huvet
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Gjorde en tabbe idag med... Köpte en cykeldator med massa funktioner för 70 spenn på biltema, glad över mitt fynd åker jag hem o sliter upp förpackningen och inser att den bara går till 99,9 km/h :huvet


Mer än tillräckligt för en nsr ju... :lol ;)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Nu har jag varit ute och fotat...

1. Packningen ser ut som den skulle kunna ha läckt, eller vad säger ni?
2. Tändstiftet ser okej ut...?
3. Kolven ser skum ut, ska det va så mycket skit på den efter 45 mil? Körde iofs med 2% i tanken plus 2% olja som kommer med oljepumpen... Kanske va dumt?
 

Bifogat

  • DSC01568 (Large).JPG
    DSC01568 (Large).JPG
    84.8 KB · Visningar: 39
  • DSC01570 (Large).JPG
    DSC01570 (Large).JPG
    42.5 KB · Visningar: 40
  • DSC01575 (Large).JPG
    DSC01575 (Large).JPG
    98.9 KB · Visningar: 42

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Nu har jag varit ute och fotat...

1. Packningen ser ut som den skulle kunna ha läckt, eller vad säger ni?
2. Tändstiftet ser okej ut...?
3. Kolven ser skum ut, ska det va så mycket skit på den efter 45 mil? Körde iofs med 2% i tanken plus 2% olja som kommer med oljepumpen... Kanske va dumt?
Ser inget fel med packningen.. ska bli så.. ang tändstiftet är det väl lite väl svart.. sotigt.. :va
Dra upp bild på kolven så man får se hur den ser ut..
Ang oljeblandningen så skulle du inte kört med 2% i tanken utan bara lite till typ så att du fick sammanlagt 3% eller nåt.. alltså 1% i tanken .. men 4% ska inte skada.. däremot så är sotning ett faktum.

EDIT: fy sketen vicken sotig kolv!. :D
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Nu har jag varit ute och fotat...

1. Packningen ser ut som den skulle kunna ha läckt, eller vad säger ni?
2. Tändstiftet ser okej ut...?
3. Kolven ser skum ut, ska det va så mycket skit på den efter 45 mil? Körde iofs med 2% i tanken plus 2% olja som kommer med oljepumpen... Kanske va dumt?

Alså hmm är det bara jag eller hur faen ser detta ut? Det ska ju inte bli så "fläckigt" på kolven, där ska ju vara en yta över hela?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Padde skrev:
Alså hmm är det bara jag eller hur faen ser detta ut? Det ska ju inte bli så "fläckigt" på kolven, där ska ju vara en yta över hela?
jag reagerade också på det.. :va Vad kan vara boven?.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top