Varför gasa innan man stänger av motorn?

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

Det var nog ursprungligen en grej propellerplanspiloter gjorde efter att de landat och stängt av soppapump, soppakran och ville dra ur det sista bränslet ur förgasarna för att minimera brandrisken.

Nu för tiden är det bara "en grej" folk gör.

/H
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

det är samma vid vart enda rödljus i hela sverige, alltid när en motorcykel ska bromsa in och stanna så kommer det obligatoriska knycket på gasen!

jag gör det också... det är tufft!:tummenupp

EDIT: jag brukar även ta av mig hjälmen undertiden garageporten går upp, bara för att få lyssna lite extra när jag kör dom sista 20 metrarna, för att parkera.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

Motortekniskt är det helt meningslöst. Det har väl mer en gruppsocial funktion i vissa kretsar. Som varmkörning mot varvstoppet ungefär :hihi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
det är samma vid vart enda rödljus i hela sverige, alltid när en motorcykel ska bromsa in och stanna så kommer det obligatoriska knycket på gasen!

jag gör det också... det är tufft!:tummenupp

Det är väl i nerbromsningen isåfall, för att växeln ska gå i lättare.

Gasa innan man stänger av motorn gör inte jag. Dock kan jag gasa när jag lägger i friläget för att inte få motorstopp ifall jag missat friläget.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det är samma vid vart enda rödljus i hela sverige, alltid när en motorcykel ska bromsa in och stanna så kommer det obligatoriska knycket på gasen!

jag gör det också... det är tufft!:tummenupp

Men på iaf HD så "måste" man ge lite mellangas när man växlar ned, annars smäller de grova drevet i så att man får blånagel på stortån.

Men jag kan erkänna att jag gillar att rappa med gasen jag med, iaf när det är "riktiga" mekaniska förgasare med accpump. Så nice ljud! :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att "Ruppa ur" motorn innan man stänger av har man gjort i alla tider, det är en sån där ologisk grej man gör.
Förr i tiden stängde folk chokespjället när dom parkerade den för natten för att inte få in rå nattluft i motorn också... :D

En gång i tiden kan det ha att göra med dåliga förgasare som annars surade ner motorn om man inte ruppade ur, men det är nog mest psykologiskt.

Vad jag däremot funderar på är varför alla Volvo 240 varvar upp till i princip jetmotorvarvtal direkt efter start?
(hörs tydligast om man står framför så man hör fläktljudet)
Är det för att dom är glad att skiten startar eller?
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag har lagt märke till att vissa personer varvar motorn precis innan dom stänger av den. Vad ska det vara bra för?

Ja, varför? Antagligen bara för att påkalla uppmärksamhet - kolla, jag har en motorcykel - för det lär inte tillföra hojen något positivt. Rent trams bara, lägg ner!
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Vad jag däremot funderar på är varför alla Volvo 240 varvar upp till i princip jetmotorvarvtal direkt efter start?
(hörs tydligast om man står framför så man hör fläktljudet)
Är det för att dom är glad att skiten startar eller?

Njae eller jo delvis och så för att den inte ska slockna så måste man varva så, ibland även för att bara komma iväg :)
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?

Nej det har de ingen fördel av. Redan efter några timmar har den förgasade bensinen förflyktigats. På stora förgasarbensinare har man snapspumpar.

Jag är tex sedan 18 år maskinist på en båt som har tre st 57-liters W-18 bensindrivna flygmotorer med 6 förgasare och dubbla kompressorer. Tvärtom vill man inte hålla på och varva större bensin(och diesel-)motorer utan belastning pga av bla torsionsvängningar och risken att loppa igen stiften då motorn ventilerar mycket dåligt på tomgång. Tomgångskörning öht taget är onyttigt.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Tycker det e coolt!
Samma sak vid rödlysen, brummar man lite så inbjuder man
volon brevid att försöka. Igen COOOOOLT

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?

Har fått förklaringen att detta stämde på den tiden man körde med fotogen. Idag gör det ingen som helst nytta. Tvärtom, om man kör med turbo. Som skrivits ovan kan man få fart på turbinen så den fortsätter snurra sen motorn stängts av och smörjningen upphört.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top