Varför gnälla om trafikförsäkring.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Folksam är bäst men fy fan vilka premier! Nu finns det ju ingenting bra med att bli gammal, no offence!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Snail_shell skrev:
2527273 Har fastnat för en hoj..
INgen vanlig hoj..
En ganska extrem sådan..
Provkört och ... fastnat ännu mer..
En Ducati 999 -05
Som 40+ are med eget garage..
Har jag i dag erbjudits försäkringar på den som till slut fick mig att bara garva..

Bilsport MC: 24 700 Helår ( Endast trafik )
Folksam: 28 800 Hel / Helår
IF: 46 000 Hek / Helår
Länsförsäkringar: 13 000 ( Endast trafik )

Känns så skrattretande..
Kan inte vara lätt i dag å sälja R hojar...

Hade jag fått 28 800 hel/helår på en 999 hade jag fan slagit till direkt! Det är 2400 kr i månaden, helt klart överkomligt. Blir det för tajt så köp femhundra storpackshelveten nudlar när hojen är avställd och kör när det är varmt! 28 800 är vad en CBR 600 RR -05:a skulle kosta mig halvförsäkrad.

Som sagt, jag hade smällt till direkt på Folksams försäkring, tjackat hojen och åkt som en jäkligt glad 999-ägare från säljaren..!

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
neo-matrix73 skrev:
2527536 Nästa år händer inget med försäkringarna till aliansens
förtret...
Men 2008 är det bara höginkomsttagare som kommer
o ha råd med R-maskiner..
Om en vanlig Volvo ökar med 2000 kr om året på trafikförsäkringen,
vill man inte ens tänka på vad hojen kommer o kosta...

Bara att se till att hojjen e`avbetald till dess så man kan köra med endast garageförsäkring !! :D

Ännu en anledning att inte stanna för blått !!! :finger

PS; Vad alla snackar om denna ständiga premiehöjning! Skit i den, ut o åk så tar vi det den dag det kommer.........Spekulera e meningslöst !!! :såjaponken

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
imaster skrev:
2529043 Hade jag fått 28 800 hel/helår på en 999 hade jag fan slagit till direkt! Det är 2400 kr i månaden, helt klart överkomligt. Blir det för tajt så köp femhundra storpackshelveten nudlar när hojen är avställd och kör när det är varmt! 28 800 är vad en CBR 600 RR -05:a skulle kosta mig halvförsäkrad.

Som sagt, jag hade smällt till direkt på Folksams försäkring, tjackat hojen och åkt som en jäkligt glad 999-ägare från säljaren..!
Och jag som blev lite tjurig när de ville ha ca 15000/år/hel för min cbr1000-04. Kör halv nu med alla möjliga antikrashgrejor på för ca 7-8000/år. Flytta vet jag..? Fick dessutom ca20000:- mer än listpris då min förra hoj blev snodd:tungan

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Stymer skrev:
2529107 Och jag som blev lite tjurig när de ville ha ca 15000/år/hel för min cbr1000-04. Kör halv nu med alla möjliga antikrashgrejor på för ca 7-8000/år. Flytta vet jag..?

En hobby som totalt kanske kostar mig 5000 kr/mån är inga problem, är det det jag vill göra så går det att lösa. Tror knappast att det blir billigare för mig som är 22 år för att jag flyttar, testade att beräkna mina priser om jag skulle flytta till utmarken och det skulle kosta mig en tusing mindre om året och den kan jag bjuda på när jag får åka på vägar utan tjälskott och med hojväder åtta, nio månader om året... :hihi

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
Snail_shell skrev:
2528153 En SMC kurs gav 1 000:- på helår i rabatt..
Känns som det kvittar...

Hos folksam gick min premie ner ned 22000:- för hel/hel efter en SMC-kurs, så det kan vara läge att kolla igen.
Högre självrisk istället iofs...

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Uppdatering av läget!!

Efter att nu kontaktat Folksam igen..

Så till min stora förvåning så kan jag nu försäkra samma hoj..
Samma regnummer..

HEL/HEL 13 326:-
Halv/HEL 6 538:-

Gissa vad jag skall ägna eftermiddagen åt..

KÖPA HOJ

GSXRRogga

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
GSXR 750 -98
Bilsport MC: 24 700 Helår ( Endast trafik )
Folksam: 28 800 Hel / Helår
IF: 46 000 Hek / Helår
Länsförsäkringar: 13 000 ( Endast trafik )

Har du kollat med Salus Ansvar???
Jag skulle få betala 8400kr hel/helår på länsförsäkringar och på Salus betalar jag 2111kr hel/helår... visseligen på en -98 GSXR 750...men det var i alla fall bara en 1/4 av priset :yoparty värt att kolla i alla fall...

sandstream

Guest
Snail_shell skrev:
Inte i helvete köper jag en hoj för över 100´och har den trafikförsäkrad..
Jag köpte en för 130.000:- och har kört med enbart trafikförsäkring i 2 år, går utmärkt :)
Betalar 500:-/mån.

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed triple -06
Köp hojen och skaffa kraschkåpor och kraschpuckar som du sedan lackar. Då känns det lite bättre att köra omkring med en dyr hoj men med trafik eller halvförsäkring. Det har jag gjort, dock ej hunnit montera mina nya kåpor än.:)

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Chii skrev:
2528368 Men lägg ner era kommunist as :argpådato
Det är bara tidnings rubriker, finnland har ju samma premier som oss och fullt privatfiansierade premier,

Läs sista numret av SMC tidningen, där står det vad finska motsvarigheten till SMC tycker om deras försäkringssystem och vad de skulle vilja ha istället.
Din blårökte jävel.

sandstream

Guest
zeetX skrev:
2529670 Läs sista numret av SMC tidningen, där står det vad finska motsvarigheten till SMC tycker om deras försäkringssystem och vad de skulle vilja ha istället.
Din blårökte jävel.
Det handlar om ett par hundralappar per år i ökad trafikförsäkring för en sporthoj men det nämner inte SMC.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
sandstream skrev:
2529683 Det handlar om ett par hundralappar per år i ökad trafikförsäkring för en sporthoj men det nämner inte SMC.

Otroligt att så många intresseorganisationer fungerar som direkta lobbyorganisationer för kommunist kartellen:confused: kanske inte då främst SMC men många andra,

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Chii skrev:
2528368 Men lägg ner era kommunist as :argpådato
Det är bara tidnings rubriker, finnland har ju samma premier som oss och fullt privatfiansierade premier,

Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby. Börja använda din hjärna. :mad:

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Finnishstallion skrev:
2530132 Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby. Börja använda din hjärna. :mad:

Läs om och läs rätt, TIDNINGEN säger att det blir jättedyrt, Men empiriska exempel visar något helt annat, Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:

sandstream

Guest
Finnishstallion skrev:
2530132 Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby.
Hur menar du att en förhöjd trafikförsäkring på ett par hundralappar skulle göra din hobby olidligt dyr?
Den höjningen känns nästan försumbar jämfört med vad folk betalar för en del- eller helförsäkring, värdeminskning, skyddsutrustning, service, däck, bensin osv.

Chii skrev:
2530160 Läs om och läs rätt, TIDNINGEN säger att det blir jättedyrt, Men empiriska exempel visar något helt annat, Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:
Jag tror att det som tex SMC vänder sig emot är att hojåkare ska stå för en större del av sina skador medan många andra fritidssysselsättningar inte behöver göra det.
Gissar att det finns massor av sporter som orsakar massor av skador av den enklare typen men som ändå kostar samhället massor av pengar (å andra sidan håller sig många friska genom att idrotta så det är inte helt enkelt att säga om det är bra eller inte).

Last edited:

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Chii skrev:
2530160 Läs om och läs rätt, TIDNINGEN säger att det blir jättedyrt, Men empiriska exempel visar något helt annat, Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:

Kolla på hur mkt försäkring kostar i Finland som har liknande system o kom o säg sen att det handlar om en höjning på några hundralappar. Men det är väl framtiden som får utvisa hur det blir...

Dark_Messenger

Guest
Finnishstallion skrev:
2530212 ...blabla whinewhine blabla..
Det ÄR frivilligt att åka mc. :fakta

Känns meningslöst att gnälla på hur dyrt det är att försäkra R hojar osv. Det har alltid varit det o det lär så förbli. Vill du ha billig försäkring köp en glidare eller byt hobby. Knyppling har jag hört är billigt. Kanske något för dig?

:rolleyes:

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...