Varför hatar min hund andra hundar?

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Ricken skrev:
2563482
Då köpte jag en "halti", efter 3-4mån så hade han insett att det är inte lönt att bråka med dom längre.
.
funderat på en sådan, känns bara som hunden kommer få mer förutfattade blickar...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det tycker jag inte gör något, folk får tro vad dom vill.

Huvudsaken är ju att hunden inte gö sig eller andra hundar illa, där är haltin klockren.

Hunden kan gör allt som vanligt tills den börjar dra, då tar det stopp.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Flamma77 skrev:
2565382
Om du inte redan är medveten om Pitbull.se, så kan du läsa mer om ämnet hundaggressivitet ................
jorrå men där är attityden lite mer"jag äger en pitbull å fattar inte varför folk blir förbannade när jag går lös m den"......pallar inte det!

Ricken skrev:
2566352
Huvudsaken är ju att hunden inte gö sig eller andra hundar illa, där är haltin klockren.
jävligt sant!
Tar det lång tid innan den fattar att det inte är lönt, vägrade din att använda haltin?

Spiken skrev:
2565487. Det jag är glad för är att han inte väger 20-30 pannor, vilket jag kan tänka mig din jycke gör. Lite lättare att hålla emot när han får sina utfall ;)

var sjukt nöjd över det, din är ju bara att lyfta upp å stoppa ner i medhavd icakasse/ryggsäck:D
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Manne skrev:
2566353
Tar det lång tid innan den fattar att det inte är lönt, vägrade din att använda haltin?

Det tog väl 2-3 dar innan han accepterade den totalt, sen tog det inte många veckor innan han insåg att han inte skulle dra iväg mot andra hundar.
Grejen är ju den med haltin att om han dra mot en annan hund så drar ju ditt koppel i nosen istället för runt halsen.

Så han kommer inte kunna dra iväg med dig.

Min hund väger 40kg, o min flickvän hade inga problem o hålla i honom när hon mötte andra hundar.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Att det är rasbetingat tänker jag inte hålla med om, däremot ä jag övertygad om att det på något sätt är ägarbetingat:) . Jag har haft samma tendenser med min lilla skrutt, dock inte lika allvarligt. Min är ju en hane och han ärinte helt förtjust i andra hanar vilket ju är normalt. Jag distraherade honom vid möten med andra hanar, innan han fick syn på den andra hunden, körde kontaktövningar och tryckte i honom en massa godis så länge han tittade på mig och inte på hunden. Jag tror som en föregående talare att problemet beror på att du har hållt in lite extra i kopplet när ni möter hundar och att du har ändrat kroppsspråk och tonläge vid tillfällena. Hunden plockar upp dina signaler och agerar därefter. Hunden blir osäker på om du klarar av situationer som uppstår och försöker därför lösa dem själv. Det kan också bero på att hunden blivit attackerad av en annan hund, speciellt när hunden är under 2 år kan detta sätta djupa spår i psyket och skapa beteenden som är svåra att jobba bort. Studera hundens kroppsspråk i situationen, hur står öronen, svansen, vart har hunden vikten, ragg. Det hjälper dig att se om hon visr ett hotbeteende eller ett skrämt beteende.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Om du har möjlighet, filma ett hundmöte så man kan analysera vad hunden gör, och vad du gör. Jag kan rekommendera att du tar kontakt med min hundtränare, hon är speciellt utbildad på bull- och terierhundar och använder mjuka metoder, grymt duktig. www.hundlaroverket.se . Vad du ska tänka på är att inte skrika och leva om, slita i kopplet osv. Det du gör då är att visa hunden att hon agerar på rätt sätt och förstärker beteendet. Belöna och beröm så länge hon går fint och är uppmärksam på dig, sänk tonen och nejja lungt men bestämt när hon börjar fokusera på andra hundar. Gör mycket kontaktövningar, när hon se dig i ögonen belönar du, när hon förstår att se dig i ögonen ger belöning så låter du henne titta längre och längre tid innan du belönar. Aktivera henne, lägg spår, kör agility, låt henne söka godis, ju mer hon fokuserar på att du är roligast i välden och att det händer roliga saker när man är hos dig, ju mindre bryr hon sig om annat. Dessutom blir hon tröttare psykiskt.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Manne skrev:
2566353
var sjukt nöjd över det, din är ju bara att lyfta upp å stoppa ner i medhavd icakasse/ryggsäck:D
Mja, så liten är han ändå inte ;) Att försöka röra eller handgripligen avbryta honom när han ställt in sig på att slå ihjäl någon annan hund är dömt att misslyckas. Han får liksom en slags blockad i skallen, känns det som, där han inte längre kan göra skillnad på vad som är rätt och fel. Har hänt att farsan blivit biten i både benet och i handen när han försökt styra undan jycken. Men sedan skäms han nått så in i helvete, då han vet att han gjort något som han inte får. Och tro mig, de gaddarna är sylvassa.
Ättrigare och mer ihärdiga hundar än de i terriersläktet tror jag knappast finns.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Är hon ilsk mot hanar eller bara tikar? Vissa hundar tikar är tik ilska och det finns inte så mycket man kan göra åt det.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Manne skrev:
2566353 jorrå men där är attityden lite mer"jag äger en pitbull å fattar inte varför folk blir förbannade när jag går lös m den"......pallar inte det!

Nä, nu är jag inte med.:va
Den attityden jag märker där är snarare "du är mer än dumdristig om du har din pitbull okopplad".
Men det är klart, vissa medlemmar är inte de skarpaste knivarna i lådan, vad det gäller attityden till hundhållning och uppfödning. Det finns folk till allt. Där med.:)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
blizzer skrev:
2564207 jag har också problem med sambons pittbull....
hon ska alltid krypa under täcket å klistra sig intill mig.. iförsig skönt när det är kallt.. eller så brukar hon komma upp å ska lägga sig rakt på ansiktet på mig när jag ligger isängen.. blir lite jobbigt å andas då... men å andra sidan går hon inte ihop med alla hundar istället


Hoppas du inte vaknar utan ansikte en morgon....

När dessa hundar äter barn, sväljer dom på längden eller tvären? :va det ser ju ut som tvären inte skulle vara ett problem med dessa myyysiga käftar, fan jag ryser bara vid åsynen av dessa kräk...:gnissla
 

Bifogat

  • amstaff.jpg
    amstaff.jpg
    10.6 KB · Visningar: 208
Last edited:

Mcbrud

Guest
Nu har jag ju inte en lika stor och tuff hund som din men jag har minst lika mycket arbete med min lilla skit.
Har en Jack russell tik på 2,5 år som har nästan samma problem. Hon är dock lite tikilsk och VÄLDIGt högrangig, så vid möten med tikar får jag göra lite olika saker för att hon inte ska stänga av helt och börja kaxa sig.
Anledningen till att min hund gör som hon gör är både pga att hon aldrig blivit tillsagd av en annan hund, hon "vinner" alltid när hon börjar kaxa sig och fattra inte att hon är så liten som hon faktiskt är, och att när hon var liten (ca 9 veckor gammal) blev hon attackerad av en tik vilket inte var en sån bra start. Sen att hon är terrier gör ju inte saken bättre....
Nu är det väl lite svårt för dig att låta din hund träffa andra hundar då hon är rätt stor och mäniskor i allmänhet har fördomar mot just pitbulls. Annars kanske en trygg hund vore något för henne att träffa och se att alla hundar inte är elaka eller vill dig ont.
Har du tänkt på hur du gör vid möten? Du kasnke ställer dig bakom henne och låter henne ta kommandot. Pröva att ställa henne bakom dig när hon blir sån och visa att du är ledaren som tar han som situationen. Du bestämmer vilka som ska hälsas på och vilka som man ska ignorera.

Själv tränar jag just nu min hund på att hon inte behöver häls apå allt och alla, jobbigt eftersom hon är välidgt kaxig och stänger av totalt om det går en annan tik förbi henne. har med mig hennes favortigodis ut som luktar väldigt mycket eller annat gott typ korv eller annat. När det kommer en hund sätter jag henne ner bredvid mig då hon blir lugnare av att sitta ner, sen ställer jag mig lite framför henne och visar henne godiset, så länge hon tittar på mig eller är tyst och behåller lugnet får hon godis och uppmuntran, så fort hon börjar morra så går vi åt ett annat håll.
Hoppas att det ordnar sig för dig, och som Oljekyld GSXR sa, ta kontakt med en tränare om inget fungerar.
Lycka till!
 

Mcbrud

Guest
HönaPower skrev:
2567679 Hoppas du inte vaknar utan ansikte en morgon....

När dessa hundar äter barn, sväljer dom på längden eller tvären? :va det ser ju ut som tvären inte skulle vara ett problem med dessa myyysiga käftar, fan jag ryser bara vid åsynen av dessa kräk...:gnissla


ja pitbulls är ju så hemska och otroligt aggressiva....
Man ser du på deras blicka hur gärna de vill slita någon i stycken!!
:tungan :tungan :tungan :D :D
 

Bifogat

  • zorba3_big.jpg
    zorba3_big.jpg
    26.8 KB · Visningar: 34

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men lägg ner!
Dom hundarna är inget annat än vidriga, sen skiter jag vad alla ägare säger...opålitliga jävla HAJAR med päls & öron!!! :mad:
 

Mcbrud

Guest
HönaPower skrev:
2567989 Men lägg ner!
Dom hundarna är inget annat än vidriga, sen skiter jag vad alla ägare säger...opålitliga jävla HAJAR med päls & öron!!! :mad:

har du någonsin träffta en pitbull? Någonsin ens sett en pitbull på riktigt?
Har du inte det så sk adu bara hålla ******....




och förresten... det var du som började!
 

Mcbrud

Guest
HönaPower skrev:
2568007 Träffar jag en så blir det med foten....


du är ju faen hopplös.. var bara tvungen att gå in i en tråd där någon ber om hjälp för att förstöra! Har du inget bättre för dig?!


var glad att du inte träffar mig efteråt i sånna fall..
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vi är nog lika hopplösa båda två med tanke på att vi har starka åsikter.

Jag menar naturligtvis inte att jag skulle sparka en hund om den inte gjort något, men ja, jag har haft äran att träffa en pitbull, & det glömmer jag aldrig.
 

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Vad är egentligen meningen med att skaffa sig en sådan hund? sk. "kamphundar" ?

Det är som att köpa ett vapen med motiveringen "Den är inte farlig, för jag vet hur man hanterar den" . Man kanske borde göra det lagligt att ha vapen också.. det räcker ju med att ägaren tar ansvar! ju!
Folk runtomkring tycker nog ganska ofta det är obehagligt om det springer runder pittbull´s utan koppel, eller äns med koppel, för så som jag förstått det så när hunden väl vill en sak, kan inte mycket stoppa den.. vill den bita sönder den lilla 6-åringen påväg till skolan så gör den det, hur mkt man än skriker på den.. när den går i "berserker mode".

Iförrgår utanför maxi var det en rottweiler som bitit en kille i benet, han stog kvar utanför och väntade på hundens ägare och hade ringt polisen.. man såg direkt vilka typer som ägde den.. blev väldigt förvånad :rolleyes:

Okej, jag har väl en del fördomar. Men kan ngn motivera varför man har en pitbull/rottweiler/vithaj-med-päls-och-öron ?

Statistiken visar att det är dem som bits värst och oftast. Och om ni har lust kan ni besöka en viss sida , ogrish.. där har dem bilder från en del fall av ruskiga hundattacker. Och vilka hundar är det?? gissa

Dem är ju verkligen inte gulligaste/sötaste hundarna heller.
Det måste bara vara en status-grej med att ha en sådan.


peace..
 

Miss Piggy

Don't mess with the pig!
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Gbg
Hoj
R1-05
mp_87 skrev:
2568159 Vad är egentligen meningen med att skaffa sig en sådan hund? sk. "kamphundar" ?

Det är som att köpa ett vapen med motiveringen "Den är inte farlig, för jag vet hur man hanterar den" . Man kanske borde göra det lagligt att ha vapen också.. det räcker ju med att ägaren tar ansvar! ju!
Folk runtomkring tycker nog ganska ofta det är obehagligt om det springer runder pittbull´s utan koppel, eller äns med koppel, för så som jag förstått det så när hunden väl vill en sak, kan inte mycket stoppa den.. vill den bita sönder den lilla 6-åringen påväg till skolan så gör den det, hur mkt man än skriker på den.. när den går i "berserker mode".

Iförrgår utanför maxi var det en rottweiler som bitit en kille i benet, han stog kvar utanför och väntade på hundens ägare och hade ringt polisen.. man såg direkt vilka typer som ägde den.. blev väldigt förvånad :rolleyes:

Okej, jag har väl en del fördomar. Men kan ngn motivera varför man har en pitbull/rottweiler/vithaj-med-päls-och-öron ?

Statistiken visar att det är dem som bits värst och oftast. Och om ni har lust kan ni besöka en viss sida , ogrish.. där har dem bilder från en del fall av ruskiga hundattacker. Och vilka hundar är det?? gissa

Dem är ju verkligen inte gulligaste/sötaste hundarna heller.
Det måste bara vara en status-grej med att ha en sådan.


peace..

av samma anledning att små tonårstjejer skaffar Chihuahuor. Man gillar rasen.
Har själv en blandning mellan am.staff och pitbull. Hon är den lugnaste hund jag nånsin haft och mött, hennes bästa vän är min kanin som Freya ofta ligger och sover med. så... kamphund, NEJ, hon har aldrig använts i kamp och är allstå ingen KAMPHUND; MÖRDARHUND eller likn.
sluta nu.....
 

NoFearGirl

Guest
mp_87 skrev:
2568159 Vad är egentligen meningen med att skaffa sig en sådan hund? sk. "kamphundar" ?

Det är som att köpa ett vapen med motiveringen "Den är inte farlig, för jag vet hur man hanterar den" . Man kanske borde göra det lagligt att ha vapen också.. det räcker ju med att ägaren tar ansvar! ju!
Folk runtomkring tycker nog ganska ofta det är obehagligt om det springer runder pittbull´s utan koppel, eller äns med koppel, för så som jag förstått det så när hunden väl vill en sak, kan inte mycket stoppa den.. vill den bita sönder den lilla 6-åringen påväg till skolan så gör den det, hur mkt man än skriker på den.. när den går i "berserker mode".

Iförrgår utanför maxi var det en rottweiler som bitit en kille i benet, han stog kvar utanför och väntade på hundens ägare och hade ringt polisen.. man såg direkt vilka typer som ägde den.. blev väldigt förvånad :rolleyes:

Okej, jag har väl en del fördomar. Men kan ngn motivera varför man har en pitbull/rottweiler/vithaj-med-päls-och-öron ?

Statistiken visar att det är dem som bits värst och oftast. Och om ni har lust kan ni besöka en viss sida , ogrish.. där har dem bilder från en del fall av ruskiga hundattacker. Och vilka hundar är det?? gissa

Dem är ju verkligen inte gulligaste/sötaste hundarna heller.
Det måste bara vara en status-grej med att ha en sådan.


peace..

Intressant att du har hittat en sådan statistik:va
Jag såg en tabell där de listat hundbett i procent. Där var Golden etta,
amstaff, staffe och pitbull låg på 11:e plats...

Till och med Cavalier, som min andra hund är, låg över amstaffen.

Jag säger inte att min amstaff aldrig skulle kunna bita någon, lika med cavalieren. Alla hundar kan bitas, men jag skulle bli OTROLIGT förvånad om det skulle hända. Mina hamstrar bits mer....
Snällare hundar får man leta efter...

Miss Piggy: Håller med dig helt!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top