Varför inte tvåtakt?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Någon som kan förklara varför ingen tillverkare gör ett försök att lansera en hoj med Rotax direktinsprutade tvåtaktsmotor, när de är helt etablerade som motorer i snöskotrar? Hoppas att vi kan slippa inlägg om moppeljud; kolla på filmen och tänk på hur liten och lätt en tvåtaksmotor är jämfört med en fyrtaktare. Varför?

[YOUTUBE-ID]8Og0JCGKmQ4[/YOUTUBE-ID]
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är det inte svårkontrollerat?

Är väl i dokumentären "Faster", eller kanske "Faster, Faster." som motogpstjärnorna berättar hur sjukt brutalt det är med 2t?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Är det inte svårkontrollerat?

Är väl i dokumentären "Faster", eller kanske "Faster, Faster." som motogpstjärnorna berättar hur sjukt brutalt det är med 2t?

Vem bryr sig? Det är ashäftigt, sen om det är svårtkört är ju bara en bonus. :tungan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tror att den enda anledningen är att fyrtaktsmaffian har för starka lobbyister. Och sen beror det på oss konsumenter.

I själva verket har 2-taktaren större potenial i alla avseenden.

Mycket enkel och lätt. Inga onödiga kolvslag. Med styrda portar och direktinsprutning försvinner problemet med oförbränt bränsle i avgasrena. Förbättrad lagring innebär ett minimum av biologiskt nedbrytbar olja för smörjningen.

2-taktaren kommer igen :yoparty
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag tror att den enda anledningen är att fyrtaktsmaffian har för starka lobbyister. Och sen beror det på oss konsumenter.

I själva verket har 2-taktaren större potenial i alla avseenden.

Mycket enkel och lätt. Inga onödiga kolvslag. Med styrda portar och direktinsprutning försvinner problemet med oförbränt bränsle i avgasrena. Förbättrad lagring innebär ett minimum av biologiskt nedbrytbar olja för smörjningen.

2-taktaren kommer igen :yoparty

Håller med, tvåtaktaren kommer att komma tillbaka på hojsidan.

För er som tror dom är svårkörda, javisst om man kranar ut 450hk per liter blir dom kanske det, men håller man sig på hälften slår dom motsvarande högpresterande fyrtaktare vilket lämnar mycket över för dom som vill ha mer.:banana
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Håller med, tvåtaktaren kommer att komma tillbaka på hojsidan.

För er som tror dom är svårkörda, javisst om man kranar ut 450hk per liter blir dom kanske det, men håller man sig på hälften slår dom motsvarande högpresterande fyrtaktare vilket lämnar mycket över för dom som vill ha mer.:banana

Inte bara på hojsidan. Hittills har dom ytterst små förbättringarna av bränsleekonomi och miljö för fyrtaktarna på bilsidan bara inneburit att vi konsumenter köpt större och tyngre bilar. När vi verkligen måste göra något åt miljö och energi så kommer 2-taktaren tillbaka i mindre och lättare hybridbilar. 2-takt och el.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Inte bara på hojsidan. Hittills har dom ytterst små förbättringarna av bränsleekonomi och miljö för fyrtaktarna på bilsidan bara inneburit att vi konsumenter köpt större och tyngre bilar. När vi verkligen måste göra något åt miljö och energi så kommer 2-taktaren tillbaka i mindre och lättare hybridbilar. 2-takt och el.

Sant, men jag håller mig tills där finns tvåtaktsdieslar på menyn, tror nästan dom kommer före bensinarna faktiskt.

Jag vill ha en hoj stor som en 250 med 200hk, sen är jag nöjd.:yoparty
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det enda hindret är är väl konventionell motorreglering genom att mäta lambdavärden, men en variant på opcon/sems reglering vore en väg att gå.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Någon som kan förklara varför ingen tillverkare gör ett försök att lansera en hoj med Rotax direktinsprutade tvåtaktsmotor, när de är helt etablerade som motorer i snöskotrar?
Vilka är nackdelarna med den motorn? Om man jämför den med tex bmw f800s, hur är då livslängden, utsläppsmängden, bränsleförbrukningen och serviceintervallen(kostnaden)?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vilka är nackdelarna med den motorn? Om man jämför den med tex bmw f800s, hur är då livslängden, utsläppsmängden, bränsleförbrukningen och serviceintervallen(kostnaden)?

Kanske inte rättvist att jämföra en 155hk motor med en 85hk, kolla på mosvarande hk/l så har du garanterat mycket högre livslängd. Men tror att en övergång på 300timmar är rekomenderat (på flygplan)

Okej, fast du kan inte riktigt jämföra karaktären på en flygmotor med en på ett markgående fordon.
Jag tänkte mest på cross o endurosidan.

Men ett tvåtaktare kommer alltid väga mindre hur du en vrider det, du har ju dubbla effekten/liter till att börja med och slipper kammar osv. iof en extra vevskinka men det är ju allt.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top