Varför inte tvåtakt?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har du rivit en tvåtakt och en fyrtakt själv nån gång? Ta nåt så enkelt som att byta kolv på en CRF 450 eller en CR 250. Personligen körde jag lika lång tid på kolvarna på båda två, dvs 60 timmar. Först och främst så handlar det också om hur motorn sitter i ramen... Något som gäller typ alla fyrtaktare utom de nya KTM som faktiskt är rätt smidiga att skruva i är att det går fasiken inte komma åt nåt från utsidan, bara börja klä av cykeln.

Nåväl, säg att vi plockat ur motorn ur ramen och vi startar klockan, kolvbyte.

Honda CRF 450, bort med ventilkåpan, kamkedjesträckaren, överfallet, kamkedjan, kamaxeln, håll reda på shimsen och kopparna, bort med fyra bultar som sitter inne i toppen se till att ingen bricka faller ner till nedre kamkedjedrevet, lyft topp och sedan cylinder. Bort med klipset som håller kolvbulten och ut me kolven. På med kolvring och 3-delad skrapring som ska placeras med en viss vinkel från varandra, dit me kolv, ny cylinderfotspackning, bråka med kolvringarna om du int har verktyg att hålla in dem, cylinder, ny toppackning, topp, fiska kamkedja, dit me shims/koppar och kom ihåg var de var om du int satte tillbaka dem (dom följer med kopparna på insugssidan), sätt in kammen och tajma kammen genom att öppna en lucka på andra sidan motorn... Dra fast kamdrevet och hoppas det blev rätt, dit me överfall, "ladda upp" kamkedjesträckaren och montera, dit me ventilkåpa. Färdig!

CR 250, ta bort fyra muttrar, lyft cylinder, bort me clips, dit med ny kolv en eller två kolvringar i spår med placeringsstift, dit med kolv och ny cylinderfotspackning, dit med cylinder och dra fast fyra muttrar igen. Färdig!

Visseligen ska man vara riktigt duktig ska man mäta upp squish osv, men hur många är det som egentligen gör det på en crosshoj? Det tar så väldigt mycket mindre tid att jobba med tvåtaktsmotorn och det är väldigt mycket svårare att göra fel.

Sen allt bök som kan bli med ventiler etc...

Det är många som skriver att de ogärna skulle renovera en 4 cyl tvåtakt men nog gör jag hellre det än en 4 cyl fyrtakt, även om man ska va duktig med squish.
Oroar man sig över den extratid ett kolvbyte tar på en 4t så är det bäst att ge upp alla tankar på cross eller enduroåkning.Helt försumbart i jämförelse med all tid man lägger ner på tvätt av hoj+utrustning samt all övrig service...
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Oroar man sig över den extratid ett kolvbyte tar på en 4t så är det bäst att ge upp alla tankar på cross eller enduroåkning.Helt försumbart i jämförelse med all tid man lägger ner på tvätt av hoj+utrustning samt all övrig service...

Men nu är det ju bara så att man skulle kunna träna upp en apa till att byta kolv på en 2-t, men få människor ger sig på det på en 4-t.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Har du rivit en tvåtakt och en fyrtakt själv nån gång? Ta nåt så enkelt som att byta kolv på en CRF 450 eller en CR 250. Personligen körde jag lika lång tid på kolvarna på båda två, dvs 60 timmar. Först och främst så handlar det också om hur motorn sitter i ramen... Något som gäller typ alla fyrtaktare utom de nya KTM som faktiskt är rätt smidiga att skruva i är att det går fasiken inte komma åt nåt från utsidan, bara börja klä av cykeln.

Nåväl, säg att vi plockat ur motorn ur ramen och vi startar klockan, kolvbyte.

Honda CRF 450, bort med ventilkåpan, kamkedjesträckaren, överfallet, kamkedjan, kamaxeln, håll reda på shimsen och kopparna, bort med fyra bultar som sitter inne i toppen se till att ingen bricka faller ner till nedre kamkedjedrevet, lyft topp och sedan cylinder. Bort med klipset som håller kolvbulten och ut me kolven. På med kolvring och 3-delad skrapring som ska placeras med en viss vinkel från varandra, dit me kolv, ny cylinderfotspackning, bråka med kolvringarna om du int har verktyg att hålla in dem, cylinder, ny toppackning, topp, fiska kamkedja, dit me shims/koppar och kom ihåg var de var om du int satte tillbaka dem (dom följer med kopparna på insugssidan), sätt in kammen och tajma kammen genom att öppna en lucka på andra sidan motorn... Dra fast kamdrevet och hoppas det blev rätt, dit me överfall, "ladda upp" kamkedjesträckaren och montera, dit me ventilkåpa. Färdig!

CR 250, ta bort fyra muttrar, lyft cylinder, bort me clips, dit med ny kolv en eller två kolvringar i spår med placeringsstift, dit med kolv och ny cylinderfotspackning, dit med cylinder och dra fast fyra muttrar igen. Färdig!

Visseligen ska man vara riktigt duktig ska man mäta upp squish osv, men hur många är det som egentligen gör det på en crosshoj? Det tar så väldigt mycket mindre tid att jobba med tvåtaktsmotorn och det är väldigt mycket svårare att göra fel.

Sen allt bök som kan bli med ventiler etc...

Det är många som skriver att de ogärna skulle renovera en 4 cyl tvåtakt men nog gör jag hellre det än en 4 cyl fyrtakt, även om man ska va duktig med squish.



Nja

Jag aldrig behövt ha motorn ur ramen för ett kolvbyte? Men det är ju givetvis olika på olika hojar, har bara skruvat sukka när det gäller 4-t.

Men visst är det lite mer meck med 4-t, fast riktigt så illa som du beskriver tycker jag ändå inte att det är. För mig personligen skulle jag tro att det går ungefär jämt upp att byta kolv på RMZ:an jämfört med 2-taktarna jag haft tidigare jag eftersom jag alltid pillade isär power- valven för att göra rent och kolla så allt såg schysst ut.

När det sen gäller bottendelen kan jag villigt erkänna att jag aldrig gett mig på att klyva blocket på varken 2 eller 4-t, men vevaxel och växellåda bör ju vara snarlikt på båda?

Och till SILWER; Jo, jag är mycket väl medveten om varför cross-hojar oftast är en cylindriga, eller vad var det du försökte säga?
Vad jag funderar på är varför tillförlitligheten vid en viss litereffekt verkar öka i takt med antalet cylindrar om du förstår vad jag menar?

Som exempel; en YZF 250 på ca 40 hk vill ju ha ny kolv o.s.v ungefär lika ofta som alla andra 250f:er, medan en Yamaha Phazer skoter med en parallelltwin på 500cc och 80 hk som i grova drag ska vara byggd på två st YZF motorer sägs kunna gå i princip hur långt som helst med bara oljebyte. Ok, vikthysterin är säkert värre i crossen, och den har ju till viss del en tuffare arbetsmiljö med dam, lera o.s.v, men det är bara nånting jag har funderat på. Finns säkert en mycket bra förklaring vore kul om någon kunde ge mig den.:)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
250f har ju en klar fördel i effekt (om inte annat över registret) jäntemot en 125 i dagens läge, om man jämför 450 mot 250 tvåtakt (där båda generellt har för mycket effekt för banan) så skulle jag vilja säga tvärt om, att det är tvåtaktarn du åker innekurva med. Det suger rätt mycket att inte få samma acceleration ut dock.

Jag har kört de nyare bla 09 CRF 450 och den e fortfarande traktor även om den till formen är ganska liten. Till formen är den nog lika smal som KTM´s -10 125SX men oj så mycket mer traktor den är när du väl är ute på banan. Folk brukade klaga på att KTM´s gamla cyklar var så smala om magen vilket jag tycker e rätt lustigt när man sen går och köper en "smal japanare" ;)

Jag önskar att jag hade råd att köra en årets modell 250F från föredragsvis KTM men sånt är inte fallet. Men tills dess är jag sjukt nöjd med att köra tvåtakt :tummenupp

Yepp, förvisso får man ju ha 144cc nu på 2t mot 250f, men de hänger fortfarande inte med. Det finns ju dock undantag, på tunga sandbanor där 125/144an får fäste hela tiden kan man köra jäääävligt fort med 2t. Men så många tunga sandbanor har vi tyvärr inte i Sverige utan då får man leta sig neråt till Holland osv.

Erkänn att nya Crfen är grymt smidig?! Förstår inte traktor känslan du har fått? De är ju jävligt mycket pulver i motorn och den är rätt lågvarvig, inte det som du tänker på? Iof upplever väl alla att hojarna är olika.
Visst, att den inte är lika smidig som en 125a är en omöjlighet då den väger 20kg extra. Men själva smidigheten på den nya Crf:en är helt sjuk. Jag hade innan en KX125 -07 med allt och lite till som går att sätta på den hojen. Tyckte den var underbar och fick sedan pröva nya Crfen, körde några sekunder snabbare direkt per varv och det på en hoj som var totalt oinställd för mig.
Har inte kört Ktm's 2t så kan inte uttala mig om dem, men deras chassin ser jävligt höga ut? Ser lite klumpiga ut, men iof är det väldigt smala/spinkiga. Har kört Ktm's 4t (04,05,06,07) Och där har vi traktor i den rätta bemärkelsen! Nä, kanske inte riktigt så illa. Men de känns verkligen klumpiga och bökiga.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oroar man sig över den extratid ett kolvbyte tar på en 4t så är det bäst att ge upp alla tankar på cross eller enduroåkning.Helt försumbart i jämförelse med all tid man lägger ner på tvätt av hoj+utrustning samt all övrig service...

Den extra tid det tar med en fyrtakt kan va just det som tippar över, eller så den extra tiden kan vara något som du står och betalar för om du inte är född med shiftnyckel i handen

Sen är det ju som sagt fler delar i servicen på en fyrtakt såsom byte av filter, ventilinspektion/justering (på CRF måste du klä av tank etc för att ens kolla), ventilbyte, ventiltätningar, kamkedjebyte osv som inte heller är syncat med kolvbyte.

Har man inte råd att köpa en ny hoj och köra tills det är dags att skruva i den så tar fyrtakt så grymt mycke mer tid i garaget.

Jag aldrig behövt ha motorn ur ramen för ett kolvbyte? Men det är ju givetvis olika på olika hojar, har bara skruvat sukka när det gäller 4-t.

Men visst är det lite mer meck med 4-t, fast riktigt så illa som du beskriver tycker jag ändå inte att det är. För mig personligen skulle jag tro att det går ungefär jämt upp att byta kolv på RMZ:an jämfört med 2-taktarna jag haft tidigare jag eftersom jag alltid pillade isär power- valven för att göra rent och kolla så allt såg schysst ut.

När det sen gäller bottendelen kan jag villigt erkänna att jag aldrig gett mig på att klyva blocket på varken 2 eller 4-t, men vevaxel och växellåda bör ju vara snarlikt på båda?

Nej jag tog det bara som exempel, jag tar inte heller ur motor ur ramen om jag inte måst dela på blocken, men med CR´en så behöver man inte strippa mycket för att kunna börja med motorn medans man behöver det på CRF´en

Jag har klockat att ta isär motorerna men jag minns inte riktigt siffrorna bara att det var ganska stor skillnad. Tror att KTM-motorn tog 40 minuter att få ut ur ramen och delad

Bottendelen är ganska lika varandra ja, där äre ingen större skillnad i hur mycket tid det tar att renovera om det inte är nåt specialbygge som typ aprilian då, men det är väl samma sak på tvåtakt, ktm är jobbigare än honda etc...

Yepp, förvisso får man ju ha 144cc nu på 2t mot 250f, men de hänger fortfarande inte med. Det finns ju dock undantag, på tunga sandbanor där 125/144an får fäste hela tiden kan man köra jäääävligt fort med 2t. Men så många tunga sandbanor har vi tyvärr inte i Sverige utan då får man leta sig neråt till Holland osv.

Erkänn att nya Crfen är grymt smidig?! Förstår inte traktor känslan du har fått? De är ju jävligt mycket pulver i motorn och den är rätt lågvarvig, inte det som du tänker på? Iof upplever väl alla att hojarna är olika.
Visst, att den inte är lika smidig som en 125a är en omöjlighet då den väger 20kg extra. Men själva smidigheten på den nya Crf:en är helt sjuk. Jag hade innan en KX125 -07 med allt och lite till som går att sätta på den hojen. Tyckte den var underbar och fick sedan pröva nya Crfen, körde några sekunder snabbare direkt per varv och det på en hoj som var totalt oinställd för mig.
Har inte kört Ktm's 2t så kan inte uttala mig om dem, men deras chassin ser jävligt höga ut? Ser lite klumpiga ut, men iof är det väldigt smala/spinkiga. Har kört Ktm's 4t (04,05,06,07) Och där har vi traktor i den rätta bemärkelsen! Nä, kanske inte riktigt så illa. Men de känns verkligen klumpiga och bökiga.

Kanske ska tillägga att jag väger 57 kg :D

Jag hade en CRF 450 -04 och det är helt klart en förbättring, allt känns mycket tightare på de nya modellerna också :) Men när det kommer till att snabbt byta riktning eller jobba med hojjen "manual" typ i hopp eller hjälpa till och lyfta den över gupp/hinder så är det milsvida skillnader mot en tvåtakt i min åsikt.

KTM´s gamla chassie med fyrtaktsmotor känns helt klart ännu mer traktor än crfen, dom vill gärna gå rakt fram när du går in i vallen (nu pratar jag om hur de känns i jämförelse).

Fördelen me att cykeln är traktor är ju dock att den går stadigt i kurvor och på raksträckorna. Det är något man kan sakna ibland med tvåtaktarna
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kan ingen här bygga en hoj med en sån här båtmotor!?:yoparty

[YOUTUBE-ID]GcrpMbSXWF8[/YOUTUBE-ID]
 

Mad Lars

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Sala
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 750
Den extra tid det tar med en fyrtakt kan va just det som tippar över, eller så den extra tiden kan vara något som du står och betalar för om du inte är född med shiftnyckel i handen

Sen är det ju som sagt fler delar i servicen på en fyrtakt såsom byte av filter, ventilinspektion/justering (på CRF måste du klä av tank etc för att ens kolla), ventilbyte, ventiltätningar, kamkedjebyte osv som inte heller är syncat med kolvbyte.

Har man inte råd att köpa en ny hoj och köra tills det är dags att skruva i den så tar fyrtakt så grymt mycke mer tid i garaget.



Nej jag tog det bara som exempel, jag tar inte heller ur motor ur ramen om jag inte måst dela på blocken, men med CR´en så behöver man inte strippa mycket för att kunna börja med motorn medans man behöver det på CRF´en

Jag har klockat att ta isär motorerna men jag minns inte riktigt siffrorna bara att det var ganska stor skillnad. Tror att KTM-motorn tog 40 minuter att få ut ur ramen och delad

Bottendelen är ganska lika varandra ja, där äre ingen större skillnad i hur mycket tid det tar att renovera om det inte är nåt specialbygge som typ aprilian då, men det är väl samma sak på tvåtakt, ktm är jobbigare än honda etc...



Kanske ska tillägga att jag väger 57 kg :D

Jag hade en CRF 450 -04 och det är helt klart en förbättring, allt känns mycket tightare på de nya modellerna också :) Men när det kommer till att snabbt byta riktning eller jobba med hojjen "manual" typ i hopp eller hjälpa till och lyfta den över gupp/hinder så är det milsvida skillnader mot en tvåtakt i min åsikt.

KTM´s gamla chassie med fyrtaktsmotor känns helt klart ännu mer traktor än crfen, dom vill gärna gå rakt fram när du går in i vallen (nu pratar jag om hur de känns i jämförelse).

Fördelen me att cykeln är traktor är ju dock att den går stadigt i kurvor och på raksträckorna. Det är något man kan sakna ibland med tvåtaktarna

Instämmer helt och hållet 2T är inte ens hälften så tidsödande som 4T. Jag har haft ett antal CR 250 och 3 st cfr 450. Crf450 blir bara mer och mer tidskrävande mekmässigt (tidskrävande) så är -09:an med sprut ytterligare besvärlig.

Kolvbyte på CR250 är ju i princip så enkelt att man kan göra det med förbundna ögon i en grusgrop.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Alltså, egentligen behöver vi inte gå så mycket längre än till våra "storebröder" i MotoGP.
Om en tvåtaktare är dubbelt så effektiv som en 4T varför var det ingen som fortsatte köra 500cc trots att de borde varit otroligt mer utvecklade än 990orna?

Faktum var ju att man sedan sedan minskade till 800cc för att 990 blev allt för hysteriskt, ändå fortsätter man slå banrekord med fyrtaktarna.

Frågar man MotoGPförarna så är den nog inte speciellt många som skulle byta tillbaka, kan rekomendera filmen Faster :tummenupp

Tvåtakt blev förbjudet när man gick över till 800cc. Men det verkar väl som att gränsen går lite tidigare än dubbla volymen. 250 cc 2-takt och 450cc 4-takt är i stort sett likvärdiga men en 500cc 4-takt hade kanske varit strået vassare.

Tveklöst är att 2-takt har mer effekt/liter, mindre rörligare delar och är en generellt enklare kostruktion.

Men det är inte bäst ändå för det är pulsjet-motorn som inte har några rörliga delar överhuvudtaget, problemet är väl bara att få ner effekten i marken. Bluetooth kanske funkar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ingen här bygga en hoj med en sån här båtmotor!?:yoparty

V8'an kan nog bli bred även i ett GSX chassie, men V6orna på styva 250hk borde inte bli bredre än orginal, lova att du kommer hit och visar upp hojen sen bara! :Bugar
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Instämmer helt och hållet 2T är inte ens hälften så tidsödande som 4T. Jag har haft ett antal CR 250 och 3 st cfr 450. Crf450 blir bara mer och mer tidskrävande mekmässigt (tidskrävande) så är -09:an med sprut ytterligare besvärlig.

Kolvbyte på CR250 är ju i princip så enkelt att man kan göra det med förbundna ögon i en grusgrop.

På den tiden det begav sig så bytte ju faktiskt folk kolv mellan heaten... :Bugar :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top