Finns ju en här på forumet som kört 10000mil med sin RD500.
Att en RD500 håller 10000mil utan motorrenovering hör ju inte till det normala. Fanns en anledning till att en Yamahasäljare ville köpa cykeln av mig för att ställa ut i butiken. Han hade aldrig hört talas om något liknande.
Att den gick så långt utan renovering berodde mycket på min usla ekonomi men kanske även på att jag aldrig snålat på oljorna. Varför byta något som fungerade? Runt 8000-9000mil började jag få problem med att kolvringar gick av. Eftersom jag av någon anledning hade ett gäng begagnade kolvar med ringar så åkte dessa i istället då cylindrarna klarat sig från några större repor. I det läget hade jag idag passat på att renoverat hela motorn, men då var man ung och framförallt fattig. Första hjälpenåtgärden höll ju dock ett par tusen mil till. Att motorn lät som en tröska sedan ett antal tusen mill tillbaks är en anna grej. En 500-motor låter rätt rassligt även som ny, men efter ett antal tusen mil låter det verkligen illa. Men den fungerade.
Mellan milen på ovanstående originalmotor så körde jag några tusen mil med en trimmad motor i ramen. Har ingen koll på hur långt den motorn gick innan den totalhavererade (egenförvållat och inte pga. slitage).
Har för mig att jag hade den i tre år då jag tydligt minns första veckan på säsongerna. Den motorn skrämde livet ur mig var vår.. Det är en himla skillnad på hundra tvåtaktshästar och hundra fyrtaktshästar som alla ni som kört stora tvåtaktare känner till.
Personligen tror jag att mycket av motorproblemen som dök upp på åtminstone Yamahas tvåtaktare var relaterade till att ägarna av dessa cyklar inte kunde hålla fingrarna i styr utan gillade att pilla och småtrimma hemma i garagen. Har många exempel på både cyklar som skar stup i kvarten och andra som höll i många tusen mil utan att krångla. Nu är det ett alldeles för litet urval för att göra en vetenskaplig analys, men när jag funderar över vilka cyklar som höll bäst respektive sämst i min umgängeskrets så kan jag konstatera att de som gick hårdast var också de som höll längst av någon anledning.
Tänker framförallt på en RD350 som också måste gått närmre 10000mil innan den såldes vidare. Den borrades en gång under resans gång dock.
Vet inte vart jag vill komma med ovanstående textmassa, men eftersom min cykel nämndes kände jag att jag ville lägga mig i.
Missförstå mig rätt, jag är övertygad om att en fyrtaktare håller betydligt längre än en tvåtaktare. Det är knappast pga. driftsäkerhet eller ekonomi man väljer att köra stora tvåtaktare.
Som jag antydde ovan så hade min 500 med trimmotor exakt samma prestanda som en original CBR600F2 eller GSXR750 i praktiken, men ändå tyckte jag att en lite uppskrämd FZR1000 eller en superbiketrimmad YZF750 kändes slöa i jämförelse.
Det är därför man kör tvåtaktare, det är så mycket roligare!