Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Oj va lång tråd det var, tog ett tag att kika igenom den Jag tror iaf att en E-tech-fyra på 1000cc hade vart branno fränt som sporthoj men störst risk att bygga en sån är väl KTM i dagsläget och dom har just vågat sig in på den marknaden
Det hade också vart fränt att se va som skulle hända i en motocross-klass där man var helt obunden till kubik, bara bygga snabbaste hojen. Skulle inte förvåna mig om en halvstor tvåtaktare med lite lägre trimningsgrad skulle vara med och fajtas på allvar där.
Jag har både en två-takt och en wannabe tvåtakt (SXV 450) och har kört båda på både asfalt och crossbana rätt mycket, bara en sidnot inför kommentarerna nedan
Kanske inte så stor i kilon men när du väl är ute på banan och ska luta omkull hojen så är det stor skillnad. Min 200 SX tex kissar rejält på samtliga trimmade eller otrimmade 250 fyrtakt rakt fram, samtidigt som den känns mycket lättare. Sen har den andra nackdelar med lill-KTMen men rent vikt/effekt-mässigt är det grymt stor skillnad
Det där med avgaskrav tycker jag är fantastiskt underhållande. Jag har vart på en kurs där vi fick höra hur man miljö-klassat-upp en cummins-diesel. Man har helt enkelt gjort så att man har lagt till en spik i insprutningen så att den sprutar ut soppa i avgaserna. Klartt å betartt!
Jag har lite svårt att tolka din kommentar men jag tycker iaf att CR500 i standard-trim är väldigt lättkörd, som en 4t 450...
Suverän motor som har hela spektrumet av effekt som du vill ha, vek på låga varv och stark på höga varv. MYCKET roligare att köra än 300 som är mer som en större fyrtaktare i karaktären.
Jag rekommenderar 200cc motorn, och kan skriva under på det med att ha betalat hutlösa summor/tid för att få chassiet till gamla 03ans 200sx (sx gjordes bara 03/04) att fungera lika bra som motorn...
Du får stryka två utav tre poster där, men det kommer från nån som inte har råd att köra årets modell... Det har varit vansinnigt mycket billigare för mig att köra tvåtakt än fyrtakt iaf eftersom jag måste köra begagnat.
Det gick en SX-tävling i Geneve om jag inte minns fel för typ ett halvår sedan, där var tvåtaktarna tvåa och trea, ledde dessutom typ hela raceat fram tills sista varven...
Jag håller med dig dock, det är lättare att köra fyrtakt och det visar sig på varvtiderna också.
Jag får för mig att det är lite lättare att få till chassieinställningarna med en fyrtaktsmotor också?
Alltså det är färre cylindrar hos snöskotermotorn och den har ett mycket större mer lättkört register. Det står en 700cc tvåtakt hos en kompis till mig som lämnar 245 hk, om du vill jämföra så
Jag körde en 350 innan de släpptes och det finns ingen anledning till att fuska och sätta dit en annan motor, den var helt suverän KTM har också 450-cyklar så det hade inte vart svårt att grabba en sån
Körbarhet på en tvåtakt tycker jag personligen är mycket mindre av ett problem på asfalt än vad det är i leran på en crossbana
Nästan så jag hellre kör tvåtakt på asfalt, iaf för nöjets skull Man skulle bara ha haft råd att köpa en ny KTM 250 och kitta!
Det hade också vart fränt att se va som skulle hända i en motocross-klass där man var helt obunden till kubik, bara bygga snabbaste hojen. Skulle inte förvåna mig om en halvstor tvåtaktare med lite lägre trimningsgrad skulle vara med och fajtas på allvar där.
Jag har både en två-takt och en wannabe tvåtakt (SXV 450) och har kört båda på både asfalt och crossbana rätt mycket, bara en sidnot inför kommentarerna nedan
Fast det viktiga är väl vikt/effekt och inte kubik och i dag så är skillnaden inte så stor.
Kanske inte så stor i kilon men när du väl är ute på banan och ska luta omkull hojen så är det stor skillnad. Min 200 SX tex kissar rejält på samtliga trimmade eller otrimmade 250 fyrtakt rakt fram, samtidigt som den känns mycket lättare. Sen har den andra nackdelar med lill-KTMen men rent vikt/effekt-mässigt är det grymt stor skillnad
Här en tråd om 2t kontra 4t där nog det mesta ältats flera gånger om http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=11977
Ska även finnas uppgifter om utsläppen hos Rotax e-tec där någonstans,och även om den inte var lika oduglig som förgasarförsedd blåryk så var den tydligen långt ifrån katalysatorrenad 4t.Det är nog ingen slump att 2t till största delen återfinns i fordon som i princip saknar avgaskrav.
Det där med avgaskrav tycker jag är fantastiskt underhållande. Jag har vart på en kurs där vi fick höra hur man miljö-klassat-upp en cummins-diesel. Man har helt enkelt gjort så att man har lagt till en spik i insprutningen så att den sprutar ut soppa i avgaserna. Klartt å betartt!
Och lika lättkörda som 4t 450...
Jag har lite svårt att tolka din kommentar men jag tycker iaf att CR500 i standard-trim är väldigt lättkörd, som en 4t 450...
Jag ska köpa en KTM 200. För att det är roligare och att det är det som det handlar om.
Suverän motor som har hela spektrumet av effekt som du vill ha, vek på låga varv och stark på höga varv. MYCKET roligare att köra än 300 som är mer som en större fyrtaktare i karaktären.
Jag rekommenderar 200cc motorn, och kan skriva under på det med att ha betalat hutlösa summor/tid för att få chassiet till gamla 03ans 200sx (sx gjordes bara 03/04) att fungera lika bra som motorn...
Service, körbarhet och bränsleförbrukning är ju rätt tunga poster...
Du får stryka två utav tre poster där, men det kommer från nån som inte har råd att köra årets modell... Det har varit vansinnigt mycket billigare för mig att köra tvåtakt än fyrtakt iaf eftersom jag måste köra begagnat.
Det har inget med varvtider att göra.
Det gick en SX-tävling i Geneve om jag inte minns fel för typ ett halvår sedan, där var tvåtaktarna tvåa och trea, ledde dessutom typ hela raceat fram tills sista varven...
Jag håller med dig dock, det är lättare att köra fyrtakt och det visar sig på varvtiderna också.
Jag får för mig att det är lite lättare att få till chassieinställningarna med en fyrtaktsmotor också?
Apropå något helt annat:
Kollade just filmen i Radares inledningsinlägg..
Rotax 2t på 800cc med 155hk... Ja det var ju "jätte imponerande", ganska precis lika mycket cc/hk som "gamla" RG500 från -80talet, jodå så att utvecklingen har ju "verkligen" gått framåt när det gäller effektuttaget
http://www.youtube.com/watch?v=8Og0JCGKmQ4
Alltså det är färre cylindrar hos snöskotermotorn och den har ett mycket större mer lättkört register. Det står en 700cc tvåtakt hos en kompis till mig som lämnar 245 hk, om du vill jämföra så
Ang ktm's vm vinst med 350, är det inte helt fri trimning osv i mx1?
Ingen som märker om ktm's team hängerpå en större motor på något race, men påstår att dom kör 350 för att promota den?
Eller så kanske man inte få göra, vad vet jag.
Jag körde en 350 innan de släpptes och det finns ingen anledning till att fuska och sätta dit en annan motor, den var helt suverän KTM har också 450-cyklar så det hade inte vart svårt att grabba en sån
Körbarhet på en tvåtakt tycker jag personligen är mycket mindre av ett problem på asfalt än vad det är i leran på en crossbana
Nästan så jag hellre kör tvåtakt på asfalt, iaf för nöjets skull Man skulle bara ha haft råd att köpa en ny KTM 250 och kitta!
Last edited: