Varför inte tvåtakt?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oj va lång tråd det var, tog ett tag att kika igenom den :D Jag tror iaf att en E-tech-fyra på 1000cc hade vart branno fränt som sporthoj men störst risk att bygga en sån är väl KTM i dagsläget och dom har just vågat sig in på den marknaden ;)

Det hade också vart fränt att se va som skulle hända i en motocross-klass där man var helt obunden till kubik, bara bygga snabbaste hojen. Skulle inte förvåna mig om en halvstor tvåtaktare med lite lägre trimningsgrad skulle vara med och fajtas på allvar där.

Jag har både en två-takt och en wannabe tvåtakt (SXV 450) och har kört båda på både asfalt och crossbana rätt mycket, bara en sidnot inför kommentarerna nedan

Fast det viktiga är väl vikt/effekt och inte kubik och i dag så är skillnaden inte så stor.

Kanske inte så stor i kilon men när du väl är ute på banan och ska luta omkull hojen så är det stor skillnad. Min 200 SX tex kissar rejält på samtliga trimmade eller otrimmade 250 fyrtakt rakt fram, samtidigt som den känns mycket lättare. Sen har den andra nackdelar med lill-KTMen men rent vikt/effekt-mässigt är det grymt stor skillnad

Här en tråd om 2t kontra 4t där nog det mesta ältats flera gånger om http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=11977
Ska även finnas uppgifter om utsläppen hos Rotax e-tec där någonstans,och även om den inte var lika oduglig som förgasarförsedd blåryk så var den tydligen långt ifrån katalysatorrenad 4t.Det är nog ingen slump att 2t till största delen återfinns i fordon som i princip saknar avgaskrav.

Det där med avgaskrav tycker jag är fantastiskt underhållande. Jag har vart på en kurs där vi fick höra hur man miljö-klassat-upp en cummins-diesel. Man har helt enkelt gjort så att man har lagt till en spik i insprutningen så att den sprutar ut soppa i avgaserna. Klartt å betartt!

Och lika lättkörda som 4t 450... :rofl

Jag har lite svårt att tolka din kommentar men jag tycker iaf att CR500 i standard-trim är väldigt lättkörd, som en 4t 450... :tummenupp

Jag ska köpa en KTM 200. För att det är roligare och att det är det som det handlar om.

Suverän motor som har hela spektrumet av effekt som du vill ha, vek på låga varv och stark på höga varv. MYCKET roligare att köra än 300 som är mer som en större fyrtaktare i karaktären.

Jag rekommenderar 200cc motorn, och kan skriva under på det med att ha betalat hutlösa summor/tid för att få chassiet till gamla 03ans 200sx (sx gjordes bara 03/04) att fungera lika bra som motorn...

Service, körbarhet och bränsleförbrukning är ju rätt tunga poster...

Du får stryka två utav tre poster där, men det kommer från nån som inte har råd att köra årets modell... Det har varit vansinnigt mycket billigare för mig att köra tvåtakt än fyrtakt iaf eftersom jag måste köra begagnat.

Det har inget med varvtider att göra. :hihi

Det gick en SX-tävling i Geneve om jag inte minns fel för typ ett halvår sedan, där var tvåtaktarna tvåa och trea, ledde dessutom typ hela raceat fram tills sista varven...

Jag håller med dig dock, det är lättare att köra fyrtakt och det visar sig på varvtiderna också.

Jag får för mig att det är lite lättare att få till chassieinställningarna med en fyrtaktsmotor också?

Apropå något helt annat:
Kollade just filmen i Radares inledningsinlägg..
Rotax 2t på 800cc med 155hk... Ja det var ju "jätte imponerande", ganska precis lika mycket cc/hk som "gamla" RG500 från -80talet, jodå så att utvecklingen har ju "verkligen" gått framåt när det gäller effektuttaget :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=8Og0JCGKmQ4

Alltså det är färre cylindrar hos snöskotermotorn och den har ett mycket större mer lättkört register. Det står en 700cc tvåtakt hos en kompis till mig som lämnar 245 hk, om du vill jämföra så :)

Ang ktm's vm vinst med 350, är det inte helt fri trimning osv i mx1?
Ingen som märker om ktm's team hängerpå en större motor på något race, men påstår att dom kör 350 för att promota den?
Eller så kanske man inte få göra, vad vet jag.

Jag körde en 350 innan de släpptes och det finns ingen anledning till att fuska och sätta dit en annan motor, den var helt suverän :) KTM har också 450-cyklar så det hade inte vart svårt att grabba en sån ;)

Körbarhet på en tvåtakt tycker jag personligen är mycket mindre av ett problem på asfalt än vad det är i leran på en crossbana

Nästan så jag hellre kör tvåtakt på asfalt, iaf för nöjets skull :) Man skulle bara ha haft råd att köpa en ny KTM 250 och kitta!
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har lite svårt att tolka din kommentar men jag tycker iaf att CR500 i standard-trim är väldigt lättkörd, som en 4t 450... :tummenupp
Men då pratar vi antagligen att ta sig fram makligt motionstempo,på elitnivå är det väl sådär 15år sedan någon gjorde resultat med en 500:a
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ska bli spännande och se hur det gå för piloten till det här bygget nästa år.


Tydligen en fd tysk mästare som ska köra i högsta serien nästa år som ska köra den.

Lite trimmad 380 motor i ett husaberg 300 chassie.
 

Bifogat

  • 300380.jpg
    300380.jpg
    49.9 KB · Visningar: 107

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Suverän motor som har hela spektrumet av effekt som du vill ha, vek på låga varv och stark på höga varv. MYCKET roligare att köra än 300 som är mer som en större fyrtaktare i karaktären.

Vad tror du är roligast att köra på gata mellan en 250 cc och 300 cc 2-takt, alltså t.ex en reggad ktm exc? Är eventuellt inne på en 300 men kanske är roligare med en 250 ändå som jag antar har lite mer ketchupeffekt?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad tror du är roligast att köra på gata mellan en 250 cc och 300 cc 2-takt, alltså t.ex en reggad ktm exc? Är eventuellt inne på en 300 men kanske är roligare med en 250 ändå som jag antar har lite mer ketchupeffekt?
Tveklöst 300:an.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Varför bytte man egentligen?

Apropå något helt annat:
Kollade just filmen i Radares inledningsinlägg..
Rotax 2t på 800cc med 155hk... Ja det var ju "jätte imponerande", ganska precis lika mycket cc/hk som "gamla" RG500 från -80talet, jodå så att utvecklingen har ju "verkligen" gått framåt när det gäller effektuttaget :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=8Og0JCGKmQ4
Nä du, en RG 500 Gamma från 1985 hade ungefär 85 hästkrafter på bakhjulet. Sådan effektivitet på 800 kubik ger 135 hästkrafter, inte 155 som Rotaxmotorn. Dessutom är ju Rotaxmotorn bara tvåcylindrig, inte fyrcylindrig som gamla RG 500. Därtill är ju motors register anpassat för en skoter med variator; effekt i mellanregistret snarare än på topp. Självklart skulle den nya Rotaxtvåan på 800 kubik kunna ge 200 hästar utan några problem, men med ett toppigare effektregister. Det är i så fall 50% mer effekt / liter än RG 500.

Bildens källa: http://www.rg500.net/HTML/maa01.html
 

Bifogat

  • maa01_dyno02.jpg
    maa01_dyno02.jpg
    120.1 KB · Visningar: 74
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
När och var skulle då denna 400cc regel ha gällt?

Har för mig de tillät 400cc 4-takt i 250 klassen på prov runt 2001-2002, innan de skrev om reglerna och ändrade namn till mx1. Men i vilka specifika tävlingar har jag ingen aning om, kan vara minnet som sviker med :gnissla
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nä du, en RG 500 Gamma från 1985 hade ungefär 85 hästkrafter på bakhjulet. Sådan effektivitet på 800 kubik ger 135 hästkrafter, inte 155 som Rotaxmotorn. Dessutom är ju Rotaxmotorn bara tvåcylindrig, inte fyrcylindrig som gamla RG 500. Därtill är ju motors register anpassat för en skoter med variator; effekt i mellanregistret snarare än på topp. Självklart skulle den nya Rotaxtvåan på 800 kubik kunna ge 200 hästar utan några problem, men med ett toppigare effektregister. Det är i så fall 50% mer effekt / liter än RG 500.

Bildens källa: http://www.rg500.net/HTML/maa01.html
För det första, du kan ju inte jämföra bakhjulshästar med vevaxelhästar, då blir det fel. (edit: såg nu att effektdiagrammet du hänvisar till är angivet i SAE-korrigerade hästkrafter, ännu mer fel).

För det andra:
(95*800)/500=152...) Okej, du har rätt jag missade med 3hk :tummenupp

Jag skulle normalt sett inte tycka att en motor tillverkad på -80talet går att jämföra med en tillverkad på 2000talet (dessutom med ständigt skärpta miljökrav) och dessutom verkar det fortfarande skilja på miljöreglerna fordonsslag i mellan MEN, jag gjorde det avsiktligt därför att:
RG500 var en produktionshoj.

Alltså var man tvungen att ta hänsyn till en massa saker som krävs av en produktionshoj.
Det är exakt samma sak med Rotaxmotorn.
Fast att jämföra MC-motor med snöskotermotor är ju egentligen helt meningslöst då man kräver olika saker av dem.

När det gäller antalet cylindrar så verkar ju inte det vara ett problem i sej då flera säger att det går att plocka ut 200hk ur Rotaxen.... (vilket jag inte betvivlar) men då är det ju knappast längre en produktionsmotor man kan sälja till gemene man.

För övrigt verkar man ju generellt skita fullständigt i saker som körbarhet, miljökrav osv så enligt ett faktabaserat resonemang havererade tråden redan där.

Fast detta tjafs leder ju inte till ett jäkla dugg, det börjar mest likna en urspårad snoppmätartävling.
Att den ene kör fortare än den andre med en två eller fyrtaktare behöver ju faktiskt inte ha så värst mycket med motortyp att göra.

Vi får nog nöja oss med att det finns (om möjligt obegripliga) orsaker till varför tillverkarna än så länge inte favoriserar 2t i någon större utsträckning.

Är det ändå så att man vill ha en nyutvecklad 2t så finns de att köpa (twostrokeshop, Paton Two-Stroke V4 osv) även i enduro/cross segmentet verkar ju fortfarande 2t leva i viss mån.
Och kan man tänka sej att köra äldre 2t, ja då är ju utbudet ett helt annat.

Pratar vi däremot om ev orättvisor i reglementet mellan 2t och 4t i rena tävlingsklasser, ja då är det ju inte tillverkarna man ska klaga på, då är det bättre att inrikta sej mot resp förbund...:tummenupp
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Egentligen behöver man effektkurvor från båda morotar för att kunna göra en rättvis jämförelse. Någon som vet vid vilket varv dessa 155 hk finns? Ingen här vet väl något om hur låg och mellanregistret skiljer sig mellan dem? Tänk också på att avgaskraven är lite annorlunda nu än för 25 år sen!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
För övrigt verkar man ju generellt skita fullständigt i saker som körbarhet, miljökrav osv så enligt ett faktabaserat resonemang havererade tråden redan där.
Vilka menar du när du skriver ”man”?

En modern tvåtaktare är ju synnerligen körbar och miljöanpassad.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vi får nog nöja oss med att det finns (om möjligt obegripliga) orsaker till varför tillverkarna än så länge inte favoriserar 2t i någon större utsträckning.

Skall ge min syn på det men ta det som personliga åsikter. Jag håller mig till crossar då dom inte följer några avgasnormer (antar jag).

På 80-talet när jag fortfarande var ung köpte/fick man en 5-10år gammal 80cc cross, sen efter några år växte man ur den och skaffa en 5-10 år gammal 125cc. Där stannade dom flesta som körde och om man var riktigt duktig skaffade man sig en som var bara 2-3 år gammal, var man av sm-kvalite kunde man kanske få tag på en fjolårsmodell från en äldre sm-förare. Ett fåtal var så duktiga att dom hoppa på 250cc svängen då var dom nere på 5år gamla hojar igen sen kanske, kanske dom jobbade upp sig på nyare hojar men ofta klev dom över och gick på 500cc istället, återigen en 5år gammal hoj. Nya crossar var det nästan ingen som skaffa, om man skaffa en var det för några extra hästars skull och då bara om man var av den kalibern att man redan utnyttjade dom man hade i den gamla. Chassin och vikt var det inte så jättestor skillnad på mellan årsmodellerna och om man renoverade dämpare och var duktig på inställningar så kunde man konkurrera riktigt bra mot dom nyare hojarna.

Således såldes få nya crossar i förhållande till utövare av sporten.

Sen ställ dig en fråga, vad är en tillverkare intresserad av? Sälja sin produkt eller begrava stora summor på fabriksstall eller sponsring, bara för att dom tycker det är kul?

För övrigt verkar man ju generellt skita fullständigt i saker som körbarhet, miljökrav osv så enligt ett faktabaserat resonemang havererade tråden redan där.

Så du anser att en 125cc 2-t med 35hk är okörbar och strider mot alla miljölkrav?

Den är väl ett konstaterat faktum att dom finns och håller gör dom uppenbarligen oxå.

Men för att sätta det i perpektiv så öka med tre cylindrar så har du en 500cc på 140hk som väger kanske 25kg mer och med samma livslängd.

Sen måste jag fråga vad är du ute efter, eller vad är det du vill få fram, dom flesta rena fakta fanns redan i början av tråden innan alla mysko jagvetbästare började härja.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vilka menar du när du skriver ”man”?

En modern tvåtaktare är ju synnerligen körbar och miljöanpassad.
Jag menade "somliga" eller "de som väljer att inte.." eller... välj själv

Och ja, de tvåtaktare som säljs är givetvis miljöanpassade annars skulle de knappast få användas i registrerade fordon, eller hur?

Fast nu har jag tröttna på att bli tolkad för de e,v felaktiga ordval jag gjort istället för att ta det övriga jag skrivit in i en begriplig diskussion därför anser jag den här tråden vara färdig för min del :kiss
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag menade "somliga" eller "de som väljer att inte.." eller... välj själv

Och ja, de tvåtaktare som säljs är givetvis miljöanpassade annars skulle de knappast få användas i registrerade fordon, eller hur?

Fast nu har jag tröttna på att bli tolkad för de e,v felaktiga ordval jag gjort istället för att ta det övriga jag skrivit in i en begriplig diskussion därför anser jag den här tråden vara färdig för min del :kiss

Komigen nu, alla blir missuppfattade på internet men alla har oxå möjligheten att ställa det till rätta.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Är det ändå så att man vill ha en nyutvecklad 2t så finns de att köpa (twostrokeshop, Paton Two-Stroke V4 osv) även i enduro/cross segmentet verkar ju fortfarande 2t leva i viss mån.
Och kan man tänka sej att köra äldre 2t, ja då är ju utbudet ett helt annat.


Paton 500 V4 är såvitt jag förstått mer eller mindre exakt samma cykel som den som gick i GP-VM för tio år sedan, med måhända ny kosmetika och kanske annan fjädring o dyl, vet inte riktigt då jag inte sett nån riktig spec på den. Den var omodern redan då, men visst, den är asball och förmodligen ett djävulskt monster att ha om man nu har 700 000 på banken att lägga på sitt hojköp. Men hojar i detta prissegment som dessutom bara byggs på beställning, och dessutom är en ren racerhoj kan knappast sägas täcka behovet för de "som vill ha en nyutvecklad 2-t".

De övriga du hänvisar till, tex Twostrokeshop osv, de bygger ju visserligen hojar, o häftiga sådana, men de baseras, i alla fall på vad jag har sett, på antika konstruktioner som RD350 eller i bästa fall obsoleta, som Aprilia RS250, och specialbyggt i små upplagor kan aldrig bli riktigt prisvärt, inte om man jämför med vad det hade kostat att köpa en modern Yamaha RD500R med nytt modernt chassi och en helt ny motor med modern elektronik.

Det är som att hävda att behovet är tillfredställt för alla som vill köra fyrtaktshojar om det enda som funnits på marknaden var Ducati Desmosedici och vedbodsbyggda hojar från Australien baserade på FZR1000-87 och Yamaha Thundercat......
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har för mig de tillät 400cc 4-takt i 250 klassen på prov runt 2001-2002, innan de skrev om reglerna och ändrade namn till mx1. Men i vilka specifika tävlingar har jag ingen aning om, kan vara minnet som sviker med :gnissla

Låter som något du fantiserat ihop själv.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
En tvåtaktare klarar väl inte utsläppps-kraven för fordon, tex en bil.

Visst att de klarar utsläppen för en utombordare men de är ju inte alls så hårda, där använder ju inte ens 4-taktarna katalysator tex utan blåser skiten rakt ut och blir godkända ändå.

Det går väl inte att styra 2-taktarna så bra att tex katalysatorn överlever i längden och ger godkända värden ut pga spolförluster osv.

Är det inte så enkelt att det är svindyrt, ohyggligt komplserat och svårt att lyckas bygga en 2-taktare som skulle klara fordonssektorns emissionskrav så ingen skulle vilja köpa en så dyr motor idag.

Skillnad på båtar och snöskotrar där man kan släppa ut mycket mera.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Är det inte så enkelt att det är svindyrt, ohyggligt komplicerat och svårt att lyckas bygga en 2-taktare som skulle klara fordonssektorns emissionskrav så ingen skulle vilja köpa en så dyr motor idag.
Det tillverkas ju miljontals 2-taktsmopeder och skotrar som uppenbarligen klarar ”fordonssektorns emissionskrav”.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vet inte vad reglerna sa men jag mins att yamaha släppte en yz400. Kan nog varit 1997 eller 98 då även wr400 kom. Ingen aning om den fick köra i 250-klassen eller i storklassen.
500-klassen i vm och 250-klassen i USA.Första segern -97 med Doug Henry.[YOUTUBE-ID]W1GahoKHU6c[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top