FettSnok
96% enligt läkaren
Jag vill ha en Rotax 800 i en RS250 ram.
500-klassen i vm och 250-klassen i USA.Första segern -97 med Doug Henry.
Fast DI är ju en befintlig lösning.Alltså blir det med stor sannolikhet lönsammare för en tillverkare att anpassa befintliga lösningar till användning i en hoj-motor än att utveckla helt ny teknik (DI o.s.v) för en så liten del av den totala motormarknaden som lekfordons-industrin faktiskt utgör.
Att anpassa tekniken för MC är något valfri halvbegåvad japan hos hondayamahasuzukikawasaki gör på en eftermiddag.
Stämmer säkert. Men som jag ser det är ju E-tecen fortfarande ett steg efter. Hur funkar det att anpassa den till 3 vägs cat, lamdastyrning o.s.v?
Och hur är det med tillförlitligheten? Skotermotorer med liknande effektuttag har ju inte rosat marknaden som några evighetsmaskiner direkt.. Observera att jag bara frågar, jag argumenterar inte! Har absolut inget emot 2-t
Edit: Nu blev nånting fel, men det var iaf wunder jag quotade..
Det tillverkas ju miljontals 2-taktsmopeder och skotrar som uppenbarligen klarar ”fordonssektorns emissionskrav”.
Ser inga direkta problem med cat förutom att den nog aldrig skulle bli varm nog, lambda styrning fungerar inte på 2-t men som redan skrivet finns andra lösningar.
Nä, en sådan pytte 2-takts moppe släpper ju tex ut lika mycket HC som 50 stycken stora bilar gör tillsammans.
Det är bara så att så små motorer har dispens och nästan inga emissionskrav alls precis som båtar och snöskotrar.
Ventilerna i 4 taktaren ger ju många fördelar som 2-takatren har svårt att slå, tex.
-Ventilerna ger ju stora möjligheter att göra en motor som går rent över hela registret med små utsläpp från tomgång till fullgas. En tvåtaktare är ju oftast bara ren i vissa intervall.
-Ventilerna gör det mycket enket att överladda, BMW tog ju ut nästan 1 hk / cc redan för 30 år sedan i sina F1 motorer med överladd. I dag med dagens material och elektornik 30 år senare skulle de säkert plocka ut 2 hk/cc om du gav dem fria händer, det motsvarar cd 2000 hk i literhoj. Sådan är mycket svårt att uppnå i en tvåtaktare,
Men visst, kör du utan överladd och skiter i utsläppen så kan säkert en två-taktare slå en 4-taktare i en MC.
Den där motorn såg ju helt otroligt lätt och kompakt ut och framförallt okomplicerad med få rörliga delar.Precis vad blårökstalibanerna vill ha...Men har inte en 4-t relativt dålig verkningsgrad på låga laster typ 18-20% mot kanske 30% på fulllast.
Dom nya 2-t med direktinsprutning och variabel kompression som labbas med kan få bättre verkningsgrad över ett större effektband.
Sen så kan man mata dom med all möjlig soppa så när det finns rent brännvin i pumparna så kommer oxå 2-t att sakta komma tillbaka.
Så sluta referera till gammal teknik och tänk lite längre fram så skall ni se att 4-t maffian kommer att få stryka på foten till slut.
Den där motorn såg ju helt otroligt lätt och kompakt ut...
Jag gissar att den aldrig hamnar i seriproduktion.Du tror inte att dom hade tänkt runda till hörnen lite innan serieproduktion?
Och tillförlitligheten?
Sen är ju frågan som nån annan skrev tidigare, hur mycket kan man sminka en gris och ändå kalla det en gris?
Med högtrycksinjektorer, datastyrda avgasportar, bränslekyld styrbox o.s.v börjar ju komplexiteten närma sig 4-t. Om, eller rättare sagt när elektromagnetisk ventilstyrning slår igenom på 4-t sidan så vi slipper kammar och kamdrivning minskar "vikt/effekt/roterande massa" handikappet ytterligare samtidigt som en exaktare styrning av förbränningen möjliggör ännu lägre utsläppsvärden och högre effekt.
Sen lär det ju iofs dröja ett tag innan den tekniken hittar ner i en vanlig gat-hoj, men think about it..
Apropå något helt annat:
Kollade just filmen i Radares inledningsinlägg..
Rotax 2t på 800cc med 155hk... Ja det var ju "jätte imponerande", ganska precis lika mycket cc/hk som "gamla" RG500 från -80talet, jodå så att utvecklingen har ju "verkligen" gått framåt när det gäller effektuttaget
http://www.youtube.com/watch?v=8Og0JCGKmQ4
=Skäggo;5040504]
Sen vad det gäller tillfölitligheten, vem har sagt att en 600cc 110hk 2-t
är mycket sämre än en motsvarande 4-t? Hur många mil räknar man att få ut ur en r6 motor och vad kostar det att få den i nyskick igen?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |