Utan att ha någon motorcrosserfarenhet så fattar jag att 4t inte är kung på cross banan.
Om dom hade varit bättre än en 2t så hade det inte behövts något knasigt regelsystem som gör att 4t hojjarna har nästan dubbla motorvolymen.
Det är nog på sin plats med en historielektion här.
I begynnelsen härskade de stora fyrtaktsdinosarierna på planeten fram tills expansionskammeren kom och i ett nafs gjorde tvåtaktsmaskinerna oslagbara.
Så härskade tvåtakarna i motocrossvärlden i alla de tre klasserna 125,250 och 500 och alla låg dom precis på maximala kubikgränsen.
Men i början på 90-talet hade motorutvecklingen lett till en gräns där 500-klassen hade mer effekt än vad någon behövde eller kunde använda med den tidens chassin mm. Bla så lyckades KTM få en VM-titel i 500-klassen med en cykel på 360cc.
Så några 4t-maskiner började åter hitta in i VM-circusen och var snabbare än tvåtaktarna på några banor. Inte för att de hade mer effekt utan för att de var så mycket mer lättkörda vilket gav fördelar på dåliga underlag. Från början fick 4t ha 650cc men jag tror inte någon VM-maskin låg uppe på den gränsen.
Tror det var Jacky Martens som lyckades bli den första på många årtionden att ta VM-titeln på en 4t-maskin.
Allt fler 4t-maskiner började åka i 500-klassen och under 2000-talet så småningom ändrades reglementet så till det nuvarande
MX2: 2t125 eller 4t250
MX1: 2t250 eller 4t450
MX3: 2t500 eller 4t 475-650
Trots dessa regler tog det ett nåt år innan 4t övertog titlarna även i den två mindre klasserna och MX3 finns knappt kvar på kartan längre och tappade status från att ha varit kunga klassen till att bli en korpserie för de förare som inte riktigt hängde med i de andra klasserna.
Motorutvecklingen har fortsatt och 2010 så vanns titeln på en 4t KTM350 i dagens kungaklass, MX1.
Ytterligare ett exempel på att man inte längre behöver de största motorerna inom motocross är när Vilopoto för några år sedan vann lag-VM på en 4t250cc och var alltså snabbare än de andra trots den minsta motorklassen.