Varför inte tvåtakt?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du, bespara oss din sexism och nedvärderande stenålderskunskap i ämnet. Var är de intressanta hypoteserna och idéerna?

Husaberg har just utvecklat nya tvåtaksmotorer för enduro. En 250 och en 300.

:tummenupp

Du har just bevisat att det är helt ointressant med egna erfarenheter, det är klart bäst att cutnpasta något från nätet.

Den där 300-motorn hade jag i min KTM 300:a för 3 år sedan. ;) Men det är klart, det är stenålderskunskap.

Husa 2-taktarn' är en blå KTM, med deras gamla motor, inget nytt under himlen där inte.

/J
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Husa 2-taktarn' är en blå KTM, med deras gamla motor, inget nytt under himlen där inte.

Visst är det så, det hade ryktats om något mer innovativt i motorväg men det blev det inte så det var väl en besvikelse. Fjädringen är dock bättre än på KTM med en annan typ av framgaffel om jag förstått det rätt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Visst är det så, det hade ryktats om något mer innovativt i motorväg men det blev det inte så det var väl en besvikelse. Fjädringen är dock bättre än på KTM med en annan typ av framgaffel om jag förstått det rätt.

Jupp, de använder den finare 2-kammargaffeln (som hittas på sx-modellerna) på husan, dock om den är bättre för våran svenskenduro är väl svårt att säga.

/J
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
:tummenupp

Du har just bevisat att det är helt ointressant med egna erfarenheter, det är klart bäst att cutnpasta något från nätet.

/J
Jag tror det var den tonårsaktiga "göra sig lustig på andras bekostnad-attityden", och inte dina egna erfarenheter, han syftade på (vilket också framgår ganska tydligt i det du citerade).

Lite märkligt speciellt när du själv i enkel, & lika lustiggörande, handvändning sågar andras eller deras bekantas erfarenheter.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror det var den tonårsaktiga "göra sig lustig på andras bekostnad-attityden", och inte dina egna erfarenheter, han syftade på (vilket också framgår ganska tydligt i det du citerade).

Lite märkligt speciellt när du själv i enkel, & lika lustiggörande, handvändning sågar andras eller deras bekantas erfarenheter.

Du själv refererade till tidningsartiklar, och jag anar att få här har egna erfarenheter...därav den syrliga kommentaren. Anar att man trampat på ömma tår, sh är ju trots allt en högborg för vänner av "mycket tjöt, lite verkstad". ;)

Inget ont menat. :hihi
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Du själv refererade till tidningsartiklar, och jag anar att få här har egna erfarenheter...därav den syrliga kommentaren. Anar att man trampat på ömma tår, sh är ju trots allt en högborg för vänner av "mycket tjöt, lite verkstad". ;)

Inget ont menat. :hihi

Jag refererade dessutom till en nära kamrat till mig med SM-erfarenhet, som jämförelse till ditt motionsförarexempel (vilket jag inte motsäger då jag själv som måttlig motionist har samma erfarenhet som dig).

Så det är inga ömma tår här, ...kändes mer som tvärt om då det var du som gjorde dig rolig över mina med fleras erfarenheter & åsikter på plumpt sätt.
 
Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jag hörde av en tämligen säker källa att Jocke Ljunggren ska köra tvåtakt då den är smidigare att hantera än Husaberg 450:in.
Sedan att en gris är en gris oavsett om man målar den blå spelar mindre roll.
För dig med Asberger:
Sedan att det är en KTM fast de har bytt gaffel, shimsat annorlunda och bytt plast och dekaler spelar mindre roll.

Det är kul med tvåtakt och roligast blir det med 500cc.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hade ett tag en rd350 -83 och sedan en er6 -07. Båda med crosstyre. Båda med ungefär samma stuk men dom stora skillnaderna var just årgången och antal takter / varv. Gissa vilken man saknar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hade ett tag en rd350 -83 och sedan en er6 -07. Båda med crosstyre. Båda med ungefär samma stuk men dom stora skillnaderna var just årgången och antal takter / varv. Gissa vilken man saknar...


:D Jo, jag saknar lumpen också så här 20 år senare.

Och jo, av de hojar jag saknar är också alla tvåtaktare förutom en KTM660 men det var ju lätt att köpa en ny beggad sådan. Gamla tvåtaktare är det svårare att hitta i användbart skick.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag har svårt att riktigt se vitsen med dagens sport och racerhojar, att bygga stora tunga cyklar med stora trötta motorer när man lika gärna kan bygga lätta hojar med små effektiva motorer.

Den är svår att få ihop ur ett rationellt racerperspektiv.....180 hk presterar en modern 1000 cc, det gjorde en 500 för 20 år sen, och då vägde den 115 kilo ,och det med stenålderteknik jämfört med vad som finns idag vad gäller chassi och elektronik.

Det är som om flygvapnet skulle gå tillbaka till kolvmotorer istället för reaktionsdito.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har svårt att riktigt se vitsen med dagens sport och racerhojar, att bygga stora tunga cyklar med stora trötta motorer när man lika gärna kan bygga lätta hojar med små effektiva motorer.

Den är svår att få ihop ur ett rationellt racerperspektiv.....180 hk presterar en modern 1000 cc, det gjorde en 500 för 20 år sen, och då vägde den 115 kilo ,och det med stenålderteknik jämfört med vad som finns idag vad gäller chassi och elektronik.

Det är som om flygvapnet skulle gå tillbaka till kolvmotorer istället för reaktionsdito.

Vilken standard gathoj på 500cc och tvåtakt tänker du på då som hade 180 hk? :)

Ska man jämföra hojar får man ju jämföra tävlingshoj mot tävlingshoj. Motogphojarna på 1000cc som det snart skall tillbaka till skulle man lätt kunna ta ut en bra bit över 300 hk från men hur körbart blir det?

Däcken räcker ju inte för effekten trots den utveckling som skett där.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vilken standard gathoj på 500cc och tvåtakt tänker du på då som hade 180 hk? :)

Ska man jämföra hojar får man ju jämföra tävlingshoj mot tävlingshoj. Motogphojarna på 1000cc som det snart skall tillbaka till skulle man lätt kunna ta ut en bra bit över 300 hk från men hur körbart blir det?

Däcken räcker ju inte för effekten trots den utveckling som skett där.


1000 cc ja, om nu diesel är så jäkla bra, varför kör man inte med 500 cc då? Eller mindre? Om det är bättre än tvåtakt?

1989, då NSR500 hade över 170 bakhjulshästar o vägde 115 kilo, hade en konkurrenskraftig Superbike ca 125, med i princip fri trimning och 250-350 cc mer. Vikten var ca 50 kilo högre.

Honda provade att köra 500 med fyrtakt, det gick inte så bra, inte ens med en kraftansträngning i Apollo-projektets klass och en veritabel orgie i teknikrunk lyckades man ens få till en topp tio-placering.

Och för gatknuttarna, att ni inte inser att man skulle kunna bygga en så vansinnigt läcker sporthoj med en 500 cc V4 och dagens chassiteknik, dagens 1000cc-hojar hade framstått som något från entreprenadmaskinsbranschen.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag älskar tvåtakt och skulle gärna köpa en nyutvecklad värsting på 500 el 750cc. Tänk en 750 på 180 hästar och 150 kg. Jag skulle Iallafall föredra det alla dagar i veckan. Den enda negativa erfarenhet jag har av tvåtakt är att grejorna inte pallade med riktigt när de trimmades. Många kolvar och borrningar blev det genom åren. Men med ny teknik och materialval så borde det gå att få lite bättre hållbarhet. Dessutom är det ju inte jobbigare att byta kolvar på en tvåtaktare än det är att byta tändstift på min R1a...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har svårt att riktigt se vitsen med dagens sport och racerhojar, att bygga stora tunga cyklar med stora trötta motorer när man lika gärna kan bygga lätta hojar med små effektiva motorer.
Är det någon som kan det idag då?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
1000 cc ja, om nu diesel är så jäkla bra, varför kör man inte med 500 cc då? Eller mindre? Om det är bättre än tvåtakt?

1989, då NSR500 hade över 170 bakhjulshästar o vägde 115 kilo, hade en konkurrenskraftig Superbike ca 125, med i princip fri trimning och 250-350 cc mer. Vikten var ca 50 kilo högre.

Honda provade att köra 500 med fyrtakt, det gick inte så bra, inte ens med en kraftansträngning i Apollo-projektets klass och en veritabel orgie i teknikrunk lyckades man ens få till en topp tio-placering.

Och för gatknuttarna, att ni inte inser att man skulle kunna bygga en så vansinnigt läcker sporthoj med en 500 cc V4 och dagens chassiteknik, dagens 1000cc-hojar hade framstått som något från entreprenadmaskinsbranschen.
Om man så slarvigt jämför kubiktal med effekt rakt av mellan 2t och 4t så tyder det på vissa brister i fysikkunskaperna, effekt i förhållande till vikt är mer rättvisande, lägg även till hur lång drift tid man får ut mellan större renovering så börjar det arta sej, tar man även till körbarhet så är vi nog framme (Läs gärna det bifogade dokumentet i denna post) :tummenupp

De allra flesta som kör på gata förväntar sej ett visst mått av körsträcka i förhållande till underhållsinsatserna.

Visst har utvecklingen överlag gått framåt men i denna tråden tycker jag mej skönja en viss övertro till exakt hur mycket man faktiskt i dagens läge kan tänja 2-taktskonceptet.

Att jämföra med materialet från en prototypklass som GP500 med gathojar är som att kräva att biltillverkarna ska tillverka bilar med formula1 prestanda till försäljning med hållbarhet och pris som vilken högprestandabil som helst.
Med det inte sagt att det inte kommer gå i framtiden.

Frågan är dock om någon just nu är intresserad att plöja ner så mycket pengar i en vidareutveckling på 2t när inte många är villiga att betala för slutprodukten?

Cylindern på bilden är en av mina egentrimmade och rakt omräknat till 500cc ger den då 188hk, ungefär i närheten av det som Chris A tycker borde vara "rimligt"... På en gathoj!?

Kolla slitaget på bommen mellan avgasportarna, vi pratar 30-60timmars körning, sedan omkromning.
Okej i tävlingssammanhang? Ja självklart, det är ju ett tävlingsredskap gjort för en enda sak, att vinna tävlingar, men man ska nog vara väldigt entusiastisk gatåkare om man skulle tycka det var ok.

Fast med de få korvören de få köparna skulle tillföra är det knappast värt att veva igång någon serieproduktion, det var ju inte många år suzuki och yamaha tillverkade kultmaskiner som RG500 och RD500 så det borde ju säga ett och annat?

Fast ingen skulle vara gladare än jag om det skulle hända :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top