Varför inte tvåtakt?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Varför inte? :)

”The Konig was based on a 500cc German water-cooled four cylinder two-stroke boat engine. First built in 1969 the prototype was mated to a Manx Norton gearbox and clutch. Power was usable between 7-9,000 rpm and the engine produced 68bhp.”

”In 1973 Kim consistently placed well and was one point off winning the 500cc world championship when he was tragically killed at Silverstone. The year ended with Kim posthumously achieving 2nd place splitting Agostini and Read.”

Kolla in filmerna längst ner!

http://www.ozebook.com/konig.htm

Det där är en jäkligt bra historia! Det är verkligen något speciellt med folk från Nya Zeeland. :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Poängen är att motorn (som även sitter i KTM 300) värderades som den mest lättkörda i Bikes senaste endurotest.

Jag läste i våras något stort endurotest (kom inte ihåg vilken tidning dock) och det var tävlingsåkare som testade åt motionärer så att säga och KTM 250 vann före KTM 125. Första fyrtakt på tredjeplats.

Själv gjorde jag misstaget att köpa en Husaberg FE450 -09 för att jag var så intresserad av de tekniska lösningarna på den hojen, framförallt i motorn plus att den är designad ett stenkast från mig.

Dock är den astråkig att köra och tung. Det skiljer drygt 10 kg till en tvåtakts 250 och det är kilon som känns t o m när man lastar hojen INNAN man kör. Gaskontrollen är som på alla fyrtaktsstånkor jag kört, oavsett förgasare eller insprutning, alldeles för direkt. Det rycker och sliter oavsett varvtal och pådrag, en del tycker det är häftigt men jag tycker själv det är lättare att kontrollera en tvåtakt. Det är bara en personlig åsikt, kan vara skillnad för duktigare åkare.

En orättvisa som är vanlig är att folk köper en helt utsliten tvåtakts cross billigt och börjar åka, blir bitna och köper sedan en mycket nyare och dyrare fyrtakts cross och då är fyrtakt mycket bättre. Hur mycket av skillnaden beror på slitage och årsmodell? En tokslut tvåtakt startar knappt och är mycket svag i botten, klart det inte är så roligt men kör en modern välskött så är de riktigt snälla. Min sista KX250 var mycket snäll i botten och mellanregistret.

Vill någon fyrtaktsälskare köpa en FE450 så är den till salu. Jag ska köpa en KTM 200. För att det är roligare och att det är det som det handlar om.

Ja, och även Burt Munro!

http://www.imdb.com/title/tt0412080/

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad hände med slidmatad insugsstyrning?
RG500Gamma blev ju en square-fyra bl,a för att kunna ha slidskivor på alla fyra cylindrar.
En kompromis då det krävde två vevaxlar, större motorblock och mer friktion.

RD500LC körde med V4 konfiguration.
RD350LC hade en hybrid mellan kolvstyrt och reeds.
Inom cross har väl knappast slidmatning funnits alls, eller?

Används slid fortfarande inom t,ex GP125cc eller tog utvecklingen av reeds sådan fart att slid blev överflödigt?

Rd500 har oxå två vevaxlar men lagt raderna i ett V, två cyllar har reeds och dom andra reeds i vevhuset inga slidskivor dock.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med. Många hojåkare har bara kört pluttvåtaktare ngt/ngra år i sin ungdom. De minns till sin moped och senare sin 125:a. Ngn har kanske på sin höjd kört en 250 2t cross.
Detta är sedan deras omedvetna tvåtaktsreferens för resten av livet.

Jag har naturligtvis aldrig ägt ngn moped eller 125.a. Jag gick som yngling direkt på vuxentvåtaktare,Suzuki 250 T20, Kawasaki 500 H1, Kawasaki 750 H2. I skogen hade jag i tur och ordning en HVA 390 WR, en HVA 390 CR (E-reg) samt sist en ny E-reggad HVA 500CR. Körde även en del på kompisens YZ490 på den tiden (treväxlad, behövdes just inte fler växlar) och han på min HVA.

Så mina tvåtaktsminnen är då inte präglade av att det var "tomt i botten" osv.

....En orättvisa som är vanlig är att folk köper en helt utsliten tvåtakts cross billigt och börjar åka, blir bitna och köper sedan en mycket nyare och dyrare fyrtakts cross och då är fyrtakt mycket bättre. Hur mycket av skillnaden beror på slitage och årsmodell? En tokslut tvåtakt startar knappt och är mycket svag i botten, klart det inte är så roligt men kör en modern välskött så är de riktigt snälla. Min sista KX250 var mycket snäll i botten och mellanregistret....

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Håller med. Många hojåkare har bara kört plutttvåtaktare ngt/ngra år i sin ungdom. De minns till sin moped och senare sin 125:a. Ngn har kanske på sin höjd kört en 250 2t cross.
Detta är sedan deras omedvetna tvåtaktsreferens för resten av livet.

Jag har naturligtvis aldrig ägt ngn moped eller 125.a. Jag gick som yngling direkt på vuxentvåtaktare,Suzuki 250 T20, Kawasaki 500 H1, Kawasaki 750 H2. I skogen hade jag i tur och ordning en HVA 390 WR, en HVA 390 CR (E-reg) samt sist en ny E-reggad HVA 500CR. Körde även en del på kompisens YZ490 på den tiden (treväxlad, behövdes just inte fler växlar) och han på min HVA.

Så mina tvåtaktsminnen är då inte präglade av att det var "tomt i botten" osv.

Apapap, inte basera på egna erfarenheter, utan endast tredjehandsinformation i sann svensson-anda.

Det som tilltalar mig mest med tvåtaktaren är egentligen mångsidigheten och lättheten att ändra motorkaraktären. Vad skulle det inte kosta med att utveckla en ny topp och ett par kammar till, säg en ny 450 cross?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Vad var det nu Rossi tyckte om 4takt?

Det är precis tvärt om. Varje gång Rossi får frågan om vilket han föredrar att köra, så svarar han alltid 500 tvåtakt.

Det här blir en tråkig sandlådetråd om den ska fyllas med inlägg grundade på grumlig kunskap och konservativa värderingar.

Vem är denna ingen du syftar på? Det är ju inte så att förarna hade något att säga till om. Honda hade lobbat för detta i tiotals år och alla 500:eek:r på gridden 2002 var i bästa fall fjolårsmaskiner utan officiell support.

Man kan inte tolka kommersiella beslut som någon absolut sanning utan det är helt enkelt kapitalistiska intressen som talar. Med tiden är dock alla dessa beslut "rätt" eftersom om man förbjuder 2-takt så blir ju 4-takt till slut bättre. Moto2 var väl rätt mycket långsammare än 250 men med utveckling på däck, fjädring m m så kommer de naturligtvis att gå om varvtidsmässigt, det är bara en tids/resursfråga.

Fast grejen är ju att det tog ytterligare fyra år innan 2t förbjöds i MotoGP... Hur menar du egentligen?

Så Rossi skulle, som världsmästare, trotsa Honda och gå till t ex Proton då för att han tycker att det är roligare med 2-takt? Du resonerar som om pengar inte fanns med i bilden och all sport var rättvis och ideell. Något naivt.

Jag vet inte men jag tolkar det som att Rossi tycker att 4-takt var en förbättring i MotoGP...
Roligt... Nej kanske inte jämfört med 2-takt men som tävlingsredskap, jo och jag är ganska säker på att som idrottsman föredrar Rossi det bättre materialet än det roliga.

Bifogat

• 2str vs 4str.jpg
    2str vs 4str.jpg
    129.7 KB · Visningar: 177
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vill någon fyrtaktsälskare köpa en FE450 så är den till salu. Jag ska köpa en KTM 200. För att det är roligare och att det är det som det handlar om.

Ja, och även Burt Munro!
Köp en 300 istället så får du mycket roligare hoj och som bonus kan du välja bort det åårancha också.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
vevaxlar?slider.......

Vad hände med slidmatad insugsstyrning?
RG500Gamma blev ju en square-fyra bl,a för att kunna ha slidskivor på alla fyra cylindrar.
En kompromis då det krävde två vevaxlar, större motorblock och mer friktion.

RD500LC körde med V4 konfiguration.
RD350LC hade en hybrid mellan kolvstyrt och reeds.
Inom cross har väl knappast slidmatning funnits alls, eller?

Används slid fortfarande inom t,ex GP125cc eller tog utvecklingen av reeds sådan fart att slid blev överflödigt?

....ett litet påpekande-förtydligande bara så här......

Helt riktigt att RG500 hade två vevaxlar - men det hade även RD500´n och i stort sett alla "riktiga" 500ór med - dvs GP-racers.
Dock Körde honda med enkel vev på sin NSR - liksom SwissAuto som användes av Elf/MuZ och Pulse om inte minnet sviktar alltför mycket nu.

Slidmatning är det väl i stort sett bara Aprilia som använt sig av på senare år..!?! i GP-sammanghang - övriga har kört reed.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
En orättvisa som är vanlig är att folk köper en helt utsliten tvåtakts cross billigt och börjar åka, blir bitna och köper sedan en mycket nyare och dyrare fyrtakts cross och då är fyrtakt mycket bättre. Hur mycket av skillnaden beror på slitage och årsmodell? En tokslut tvåtakt startar knappt och är mycket svag i botten, klart det inte är så roligt men kör en modern välskött så är de riktigt snälla.
Jättebra skrivet och en sanning som få är medvetna om.

Verkar vara en fantastisk hoj, denna 300 (samma motor i båda). Tror du verkligen en 200 är roligare för dig?

http://www.ktm.com/300-EXC-EXC-Sixdays.32.15.html
http://www.husaberg.com/360-View.316.6.html?&bikeID=60&cHash=a09bdac346

Bifogat

• ktm300.jpg
    ktm300.jpg
    49.6 KB · Visningar: 80
  • husa300.jpg
    husa300.jpg
    70.9 KB · Visningar: 67
  • 300motor.jpg
    300motor.jpg
    95.1 KB · Visningar: 65
  • 141_0804_02_z+ktm_300_xcw_e+detailed.jpg
    141_0804_02_z+ktm_300_xcw_e+detailed.jpg
    103.7 KB · Visningar: 65
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Verkar vara en fantastisk hoj, denna 300 (samma motor i båda). Tror du verkligen en 200 är roligare för dig?

Jag har funderat på 200 eller 250. 200:an mest för att det är kul att kunna nyttja lite mer av hojens potential utan att det blir för jobbigt som med en 125. 300 är weapon of choice om man ska köra Erzberg (väldigt lite fyrtakt där av någon anledning).

Erzberg.jpg

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
En båtmotor går ju med full last hela tiden. På sjön är det uppförsbacke hela tiden. Dessutom oftast full gas eller i alla fall nästan full gas.

En hoj/bil går största delen med ganska låg gas och oftast med låg belastning, man varken streetracer eller wheelar konstant.

Däremot håller jag fulständigt med om att dom flesta båtar precis som hojar knappast används. När det gäller utombordare är jag övertygad om att dom håller betydligt längre om man använder dom flitigt.

Ja just det, en båtmotor lär väl vara konstruerad för att gå optimalt på fullgas.
En vardagsmotor är en kompromiss som ska gå hyffsat hela tiden, motorbromsas och accelereras om vartannat.
Jag ligger iaf inte och tourar på konstant varv hela tiden med hojen, bilen blir väl mer sträckkörning iofs.

En utombordare har väl i det närmaste idealisk kylning med kylvattnet från havet vare sig det är 4-t eller 2-t vilket hjälper till att hålla liv i dom med, vart är dom stora 2-t inombordarna om det skulle vara den optimala förbränningstakten ens i åkdon med låga avgaskrav?

Fast jag ska ju inte förneka att jag hade tyckt det var trevligt om det kom en snål tvåtaktare med bra avgasvärden och som inte surrade som en påtänd geting som kunde få ner vikten lite på motorn.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
vart är dom stora 2-t inombordarna om det skulle vara den optimala förbränningstakten ens i åkdon med låga avgaskrav?

Redan nämnt det i tråden, STORA inombordare är 2-takt mycket vanligare än 4-takt, oftast turboladdade oljebrännande tvärstyckare.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ahh men som jag fattade det STOOOOORA motorer för fraktpråmar.. tänkte mer för normalbåtar.
Dessa jättemotorer går väl på tjockolja eller? är ingen båtexpert men har svårt o se hur det skulle funka med insprut och ventiler på tjockolja

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
ahh men som jag fattade det STOOOOORA motorer för fraktpråmar.. tänkte mer för normalbåtar.
Dessa jättemotorer går väl på tjockolja eller? är ingen båtexpert men har svårt o se hur det skulle funka med insprut och ventiler på tjockolja

lite OT men det funkar, finns 4-taktare med, och även 2-taktarna har insprutning. Dock om man ska köra på riktig fulolja så får man ha värme i tankar för att den över huvud taget ska gå att pumpa, sen sitter det värmare som eldar på den ordentligt innan man trycker in den i maskin.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja just det, en båtmotor lär väl vara konstruerad för att gå optimalt på fullgas.
En vardagsmotor är en kompromiss som ska gå hyffsat hela tiden, motorbromsas och accelereras om vartannat.
Jag ligger iaf inte och tourar på konstant varv hela tiden med hojen, bilen blir väl mer sträckkörning iofs..

Kolla på F1 båtar då om du tror att dom måste ligga på fullgas för att funka.

Men om du tror att alla båtar med utombordare går på fulla spjäl alltid så utmanar jag dig att göra det på min (när den lagats och då inte motorn).
En utombordare har väl i det närmaste idealisk kylning med kylvattnet från havet vare sig det är 4-t eller 2-t vilket hjälper till att hålla liv i dom med, vart är dom stora 2-t inombordarna om det skulle vara den optimala förbränningstakten ens i åkdon med låga avgaskrav?

.

Inombordare i småbåtar är en vanlig bilmotor så då faller ju argumentet om man inte först börjar producera 2t bilmotorer.
Vad det gäller idealisk kylning vete fan då dom aldrig blir varma.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ungefär hur mkt soppa sörplar en 250-300cc tvåtakt i sig ungefär om man kör hårt? Mest hur många mil man kommer ungefär på en tank, runt litern eller det är mer?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ungefär hur mkt soppa sörplar en 250-300cc tvåtakt i sig ungefär om man kör hårt? Mest hur många mil man kommer ungefär på en tank, runt litern eller det är mer?

Jag brände ca 7 liter på en timme då jag körde 125 och en 250 skulle väl dra lite till, så kanske 8 liter. Det är på crossbana och åker jag enduro så kör jag väl en halvtimme längre på samma mängd.

Med en 250F går det ca 5 liter/h för mig och snitthastigheten skulle jag väl uppskatta till drygt 40km/h så det är bara att räkna.

Men det blir ju uppåt 2 liter/milen som värst.

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Då bör man väl kunna köra ca 8 mil på en tank om man kör som motard på gata med exempelvis en EXC 300.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin