SGM
BTG 8:20
Nu säger faktiskt tävlingsreglementet både i Sverige och internationellt att äpplen och päron ska tävla i samma klass. dvs MX1 tillåter max 250cc 2t alternativt 450cc 4t.
I MX2 är det 125cc 2t eller 250cc 4t alternativt i några fall 144cc 2t eller 250cc 4t.
Detta har gjort att i princip ingen kör längre tvåtakt eftersom dom är slagna på förhand. Inte så mycket pga effekten som pga att fyrtaktaren levererar effekten så mycket snällare. Från en fyrtaktare kommer effekten precis som när man vrider på vattenkranen direkt medans tvåtaktaren behöver några kolvslag för att expansionskammaren ska börja arbeta så känslan av trottelkontroll blir lite som att gasvajern är gjord av ett gummiband.
På sandbana gör det inte så mycket men på en hård jordbana utan vallar att ta stöd mot är trottelkontrollen direkt utslagsgivande. Är den dessutom blöt och hal blir skillnaden ännu större.
Exakt vad jag försökte få fram, men expertisen här kan ju verkligen motocross. 500 2t är jEtefräsigt, etc. Är rätt säker att merparten här knappt skulle pipa runt en bana som små flickor.