Varför inte tvåtakt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp Underbart ljud ur denna där :)
Riktigt fränt bygge också, kan jag gissa att även du nött pärm till pärm på boken "Two stroke tuning in theory and praktis" Av A Graham Bell?

Tack
Ja den köpte jag på Margie Bookshop som 18-åring, har den kvar i hyllan. Helt plötsligt vart matematiklektionerna i skolan mer intressanta :D

Kawa H2 har fö haft rekordet i Prostock till långt fram på 90-talet. Rätt imponerande för en så gammal grundkonstruktion.
Idag har en 750 H2 fortfarande 402m-rekordet för 750 cc med lustgas, 7,776 sekunder och 274 km/h, Brian Pretzel, Redline Motorsports. En H2 innehar även rekordet i 750 klassen utan lustgas med 8,24 och 246 km/h, Joe Bird Fremont Nebraska.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Så Rossi skulle, som världsmästare, trotsa Honda och gå till t ex Proton då för att han tycker att det är roligare med 2-takt?

Du resonerar som om pengar inte fanns med i bilden och all sport var rättvis och ideell. Något naivt.
Hehe, nej sport är aldrig rättvis och vinna är allt, att förarna vill göra det är väl självklart, varför skulle det inte vara det för tillverkarna?
Menar du att det fanns/finns en gemensam kartell, något slags "4-taktsmaffia" som har så mycket makt att de av någon outgrundlig anledning kan få alla tillverkare att skippa ett "överlägset koncept" (förutsatt att 2t vid den tiden var det)?

Jag har hittills inte sagt att jag vet något, bara ifrågasatt vissa ofullständiga resonemang.

Men jag vill gärna veta allt om hur det kom sej att GP500 blev överkört av 4t och jag fattar det som att du är mannen som vet hur det gick till, så förklara gärna, upplys mej :tummenupp

Tack
Ja den köpte jag på Margie Bookshop som 18-åring, har den kvar i hyllan. Helt plötsligt vart matematiklektionerna i skolan mer intressanta :D

Kawa H2 har fö haft rekordet i Prostock till långt fram på 90-talet. Rätt imponerande för en så gammal grundkonstruktion.
Idag har en 750 H2 fortfarande 402m-rekordet för 750 cc med lustgas, 7,776 sekunder och 274 km/h, Brian Pretzel, Redline Motorsports. En H2 innehar även rekordet i 750 klassen utan lustgas med 8,24 och 246 km/h, Joe Bird Fremont Nebraska.
Hehe, ganska precis samma här :tummenupp
Här i stan fanns en snubbe som hette Tage Pettersson som körde 2T på strippen, bl, a ett hårt trimmat bygge kallat Kermit.
Där startade mitt ultimata intresse för 2t och även boken inhandlades av Margies på en tävling nere på Mantorp.

Men av bekvämlighet har jag övergått till 4t, kan dock säga att det var så nära att jag sprang iväg och köpte den där RG500an som fanns/finns på blocket, inte så mycket för att köra utan för att det är något så jäkla fränt i motorväg man kan handla för 60-papp :tummenupp
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Menar du att det fanns/finns en gemensam kartell, något slags "4-taktsmaffia" som har så mycket makt att de av någon outgrundlig anledning kan få alla tillverkare att skippa ett "överlägset koncept" (förutsatt att 2t vid den tiden var det)

Dom kallas för honda, och dom har tydligen sådan makt.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Se hur det gick för Facit (som tillverkade mekaniska räknemaskiner) de gick omkull med buller och bång för att de inte annamade digitaltekniken, de hade missbedömt den nya teknikens potential.

Parantes i sammanhanget men det sakfel ska ändå poängteras för att få bort utbredda mytbilder. Facit blev utkonkurrerade av produktionskostnadsskäl, inte av omodern teknik. Det var för dyrt att tillverka i Sverige. Alltså samma sak som även hände båtvarv, stålverk, gruvor och textilindustrin. :fakta

Man hade tidigt, när världsmarknaden för digitala räknare bara var någon procent och mekaniska dominerade stort, egen utveckling av elektroniska räknare och var även generalagenter åt japanska Sharp för att ha ett lågprisalternativ. Japanska produkter var på denna tiden ökända för usel kvalitet så det var inget konstigt med den produktportföljen. Japans kvalitetsraketresa var senare.

Det som missades var att tillverkningen av dessa egna elektroniska räknare skulle lagts i ett land med lägre kostnader. Eller så kunde man köpt upp japanska Sharp, om det nu gått affärsjuridiskt. Pengar till det fanns. Men viljan/möjligheten att sälja i Japan var det kanske sämre med.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_AB

Vore kul med en renässans för 2T. Har givetvis även jag en önskan om en retrohoj 4-cyl-2t på hinklistan. Kanske dags att slanta upp innan de blivit alltför dyra.. Ett annat alternativ är att göra ett eget bygge på typ en bigboretrimmad Banshee i ett 600-chassi. Det finns oxå med på listan. Tiden får se vad som blir av.

Exaktare och variabel ventilstyrning med kamaxelfria motorer har det snackats om ett bra tag för de flesta motorslag. Men det verkar hända föga. Fungerande prototyper finns.

http://www.cargine.com/tech2.html
http://smp.se/nyheter/motor/tekniken-bakom-cargine(1385729).gm

Hade förhoppningar på Cargines teknik när den presenterades men av deras teknikportfölj är det inget som kommit ut i produktion vad jag har sett. Om det beror på att de inte vill sälja patentet tillräckligt billigt eller att bilindustrin inte vill/kan betala licensavgifter (alternativet) eller att ingen i den globala bilindustrin inte är intresserad av att vara den första som färdigutvecklar tekniken som andra sedan kommer plagiera..

Väsentligt snålare motorer alternativt mindre motorer med bibehållen effekt vore resultatet. Kan tycka att iaf en bil skulle ha en stor säljpoäng med en lägre förbrukning men samma effekt som konkurrenterna. Råbensinpriset är uppenbarligen för lågt för att det ska hända omgående. Nu leker man med hybridteknik och samma gamla ottomotor på idealvarv. Då försvinner mycket av vinsten med att ta bort kamaxeln.

I MC-branchen verkar man tråkigt nog ligga efter i motortänket och är fortfarande ointresserad av bränslesnålhet. Effektökning är det tävlingen går ut på.. Man kunde önska att i bakvattnet av flaggskeppen att det skulle finnas någon vidareutveckling av motoralternativ med moderatare effekt men mot avsevärt lägre förbrukning. Där får vi istället ofta gårdagens värstingmotorteknik med enbart aningen snällare kammar och föga bränsleeffektivare mappningar. Sedan smäller man på en stor tank och så är man nöjd när aktionsradien fördubblats..:rolleyes: Inte min ideala vardagshoj precis.

Valet av hoj kan sällan göras på bränsleeffektivitet. Då är det kul att läsa om den motorutveckling som trots allt sker, även om drakarna sällan gör något.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Parantes i sammanhanget men det sakfel ska ändå poängteras för att få bort utbredda mytbilder. Facit blev utkonkurrerade av produktionskostnadsskäl
Inte riktigt den versionen jag hört men likförbenat en missbedömning av marknaden alltså.
För även om de flyttat sin tillverkning av mekaniska räknare utomlands så skulle efterfrågan på dessa ändå komma att försvinna.. Lite som "hönan eller ägget" men jag förstår vad du menar :)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det är inte konstigt att du hört en annan version - det är ju den som som anammats och dras om och om igen bland exempel på spektakulära felsatsningar eller ovilja till vidareutveckling. Den myten som jag slår hål på då den är orättvis och ger ett av sveriges dåtida största bolag ett mycket tråkigt och ffa oförtjänt eftermäle. Då Facit sedan länge inte finns längre har det aldrig direkt funnits någon som varit en källa till rättelser.

Det kan istället tjäna som exempel på hur journalister är dåligt pålästa, gillar genvägar och alltför sällan källkontrollerar. Hade det gjorts hade myten aldrig kommit till. Att sedan folk mycket sällan kontrollerar det som påstås är en annan sak. Vi blir ju alltmer vana att bli matade med info. Ju fler källor som säger samma sak desto sannare påstående. Lite skrämmande i ett framtidsperspektiv.

Läs en gång till: Nej, ingen direkt marknadsmissbedömning som att man trodde på mekanik och ratade elektronik. Det gjorde man inte nämligen. En övermäktig produktionskostnadsökning pga snabbt paradigmskifte. Det handlar alltså om (tidigt utvecklade) egna ELEKTRONISKA räknare som var för dyra att producera i Sverige. På den tiden fanns det knappast låglöneländer med personal med utbildning i elektronik och/eller ledig fabrikskapacitet. En återvändsgränd för svensk elektronikindustri i denna nischen. Man missbedömde hur fort paradigmskiftet kom att ske varför kostnaden för den nya produktionsapparaten kom att spridas på för få år. Eller som alternativet jag skrev ovan - uppköp/flytt utomlands, om man gjort det tidigt istf att försöka producera i Sverige.

Det har alltså inget med de mekaniska räknarna att göra.. De fortsatte man att göra så länge det fanns efterfrågan på dem. Inte för att de var framtiden. Vore dumt att inte mjölka en redan lanserad produkt på sista öret. Ish inte när nästa generations räknare kostade så mycket FoU. :)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
...Läs en gång till: Det handlar alltså om egenutvecklade ELEKTRONISKA räknare som var för dyra att producera i Sverige. Inte de mekaniska..:)
Absolut, meddelandet har gått fram, så oavsett version var alltså fabriken i Åtvid dömd att läggas ner?

Ja ifrågasätter inte dina faktakunskaper men du vet väl att wikipedia inte är att betrakta som 100% tillförlitligt heller? :pannkyss
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Sluta diskutera miniräknare och hur onda honda är.

Fråga, ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en 2t motorcykel, varför?

Miljöargumentet köper jag inte, det finn faktiskt gatreggade 2t motorcyklar att köpa idag.
Visserligen är dom ju brutalt strypta ifrån fabrik för att klara alla kraven.
Kanske bara Sverige och endel andra länder som har så gynnsamma regler?
Dessutom, är det någon som kollar på bränsleförbrukning osv när man köper mc?
Trotsalt ett nöjjesfordon, vill man spara bensin är det bara till att gefan i att köra.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Absolut, meddelandet har gått fram, så oavsett version var alltså fabriken i Åtvid dömd att läggas ner?

Ja ifrågasätter inte dina faktakunskaper men du vet väl att wikipedia inte är att betrakta som 100% tillförlitligt heller? :pannkyss

Nej då, jag vet wikipedias begränsningar. Där står det dock nyanserat om än kortfattat. Jag har information från insidan. :krama

Fabriken finns kvar, har aldrig lagts ner och heter Partnertech sedan 17 år. Elektrolux köpte fabriken av Facit AB samma dag som ÅFF tog första SM-guldet. VD Gunnar Ericsson var fotbollsförbundets ordförande och delade ut pokalen efter att ha förhandlat med Hans Werthén och skrivit summariskt kontrakt där han försökt rädda jobb och undvika styckande utförsäljning. E-lux sålde snart vidare till Ericsson och fabriken köps ut och kör vidare i princip samma spår som inom Ericsson - som kontraktstillverkare/utvecklare. Är sedan dess en egen koncern med verksamhet runt om i världen. Börsnoterad på svenska OMX. Av själva Facit blev tillslut bara ett varumärke som jag senast sett på armbandsur och fickur. Själva bolaget är likviderat.

Det ska tilläggas att detta är bara en av flera industriepoker i Åtvidaberg. Det började med koppargruvor och smältverk, följt av kontorsmöbeltillverkning och då blev kontorsmaskiner (skrivmaskiner och senare räknemaskiner) ett naturligt steg. Elektromekaniken var vägen vidare. Idag är det skräddarsydd systemintegration i nära samarbete med kund. (Produktutveckling->Kontraktstillverkning). http://www.partnertech.com/Corporate/The group/History.aspx
'nuff said!
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Dessutom, är det någon som kollar på bränsleförbrukning osv när man köper mc?
Trotsalt ett nöjjesfordon, vill man spara bensin är det bara till att gefan i att köra.

Min idealhoj är smidig, lätt chassi = ingen jättetank, hyggliga sportprestanda men slipper gärna tanka var 10-15 mil så svar: ja.. Det är så att jag för landsväg tycker räckvidd är lika intressant som prestanda. Effekt får man ofta på köpet på sportiga hojar. Vettig räckvidd får man leta efter. För enbart banåka håller jag med dig dock.

Men jag ska väl egentligen inte uttala mig då jag nog kan tänka mig en modern 2T. Helst etanol i tanken.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du minns rätt bra, men slangen i kupen vette fan om jag minns iallafall.

Man måste ge saab cred som uppfann frihjulet iallafall, sen att kundkretsen behövde det på v4 är ju lite av en gåta.

Frihjulet var ett nödvändigt på tvåtakts saabarna för att dom inte skulle skära ihop när man rullade utan gaspådrag,(smörjning) sen att det fanns kvar på V4 var kanske bara saabs begränsade resurser, vem vet?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
"tradition?" Var inte V4 en helt ny plattform från motor ut i drivlinan?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Frihjulet var ett nödvändigt på tvåtakts saabarna för att dom inte skulle skära ihop när man rullade utan gaspådrag,(smörjning) sen att det fanns kvar på V4 var kanske bara saabs begränsade resurser, vem vet?

Tack för lektionen, men har du försökt få dit en v4-låda på en djungeltrumma och passade den?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tack för lektionen, men har du försökt få dit en v4-låda på en djungeltrumma och passade den?

PHuuuu:näsblod givetvis så anpassade man växelådan så att den passade V4 motorn, givetvis så utvecklade man växelådan osv !!! men grundkonstruktionen var den samma
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
varför inte tvåtakt?

folk verkar gilla stora, överavancerade, tunga åbäken med hälften så mycket effekt :va

"blablabla dom kräver mindre service, drar mindre soppa blablabla"- man kör för att det är kul, och 2t är fan så mycket mer roligare än 4t.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top