Se hur det gick för Facit (som tillverkade mekaniska räknemaskiner) de gick omkull med buller och bång för att de inte annamade digitaltekniken, de hade missbedömt den nya teknikens potential.
Parantes i sammanhanget men det sakfel ska ändå poängteras för att få bort utbredda mytbilder. Facit blev utkonkurrerade av produktionskostnadsskäl, inte av omodern teknik. Det var för dyrt att tillverka i Sverige. Alltså samma sak som även hände båtvarv, stålverk, gruvor och textilindustrin.
Man hade tidigt, när världsmarknaden för digitala räknare bara var någon procent och mekaniska dominerade stort, egen utveckling av elektroniska räknare och var även generalagenter åt japanska Sharp för att ha ett lågprisalternativ. Japanska produkter var på denna tiden ökända för usel kvalitet så det var inget konstigt med den produktportföljen. Japans kvalitetsraketresa var senare.
Det som missades var att tillverkningen av dessa egna elektroniska räknare skulle lagts i ett land med lägre kostnader. Eller så kunde man köpt upp japanska Sharp, om det nu gått affärsjuridiskt. Pengar till det fanns. Men viljan/möjligheten att sälja i Japan var det kanske sämre med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_AB
Vore kul med en renässans för 2T. Har givetvis även jag en önskan om en retrohoj 4-cyl-2t på hinklistan. Kanske dags att slanta upp innan de blivit alltför dyra.. Ett annat alternativ är att göra ett eget bygge på typ en bigboretrimmad Banshee i ett 600-chassi. Det finns oxå med på listan. Tiden får se vad som blir av.
Exaktare och variabel ventilstyrning med kamaxelfria motorer har det snackats om ett bra tag för de flesta motorslag. Men det verkar hända föga. Fungerande prototyper finns.
http://www.cargine.com/tech2.html
http://smp.se/nyheter/motor/tekniken-bakom-cargine(1385729).gm
Hade förhoppningar på Cargines teknik när den presenterades men av deras teknikportfölj är det inget som kommit ut i produktion vad jag har sett. Om det beror på att de inte vill sälja patentet tillräckligt billigt eller att bilindustrin inte vill/kan betala licensavgifter (alternativet) eller att ingen i den globala bilindustrin inte är intresserad av att vara den första som färdigutvecklar tekniken som andra sedan kommer plagiera..
Väsentligt snålare motorer alternativt mindre motorer med bibehållen effekt vore resultatet. Kan tycka att iaf en bil skulle ha en stor säljpoäng med en lägre förbrukning men samma effekt som konkurrenterna. Råbensinpriset är uppenbarligen för lågt för att det ska hända omgående. Nu leker man med hybridteknik och samma gamla ottomotor på idealvarv. Då försvinner mycket av vinsten med att ta bort kamaxeln.
I MC-branchen verkar man tråkigt nog ligga efter i motortänket och är fortfarande ointresserad av bränslesnålhet. Effektökning är det tävlingen går ut på.. Man kunde önska att i bakvattnet av flaggskeppen att det skulle finnas någon vidareutveckling av motoralternativ med moderatare effekt men mot avsevärt lägre förbrukning. Där får vi istället ofta gårdagens värstingmotorteknik med enbart aningen snällare kammar och föga bränsleeffektivare mappningar. Sedan smäller man på en stor tank och så är man nöjd när aktionsradien fördubblats..
Inte min ideala vardagshoj precis.
Valet av hoj kan sällan göras på bränsleeffektivitet. Då är det kul att läsa om den motorutveckling som trots allt sker, även om drakarna sällan gör något.