Varför inte tvåtakt?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
"Normalt" trimmad 2t och 70hk/liter går inte ihop riktigt.Är det i customsegmentet du tänkt att man ska gå över till blåryk?

Nä, typ snåla rena bilar. 140Hk 2L och med senaste tekniken går det säker att klämma ur lite till utan att påverka livslängden.

En modern direktinsprutat blåryker ingenting. All den biologiska smörjoljan börbränns fulständigt istället som för en 4-Taktare lämna ifrån sig 4-5L skitig och miljöfarlig spillolja med jämna mellanrum.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Du svarade inte på min fråga, finns det exempel där e-tec är testad enligt Euro normen för mc eller bil?

Emissiontester görs enligt olika standarder för olika fordon och marknader, uppfyllandet av respektive standard görs vid en emissionscertifiering och en nödvändighet för att kunna sälja en mc/bil.

Vill ha en ktm fighter med rörram o 600 cc tvåtakts v-twin nu!

Har letat men inte hittat. Eftersom det än så länge bara finns för utombordare och snöskotrar testar man enligt tex EPA. Om man letar lite mer kan man antagligen hitta definitionen för dom olika standarderna och jämföra.

Men öm en 2-taktare är renare än en 4-taktare vad gäller utombordare borde det ju inte vara omöjligt även för bilar och hojar.

Det är ju bara att hoppas att Bombardier (dom som hittat på E-Tec) redan smygjobbar på en 2-taktare för hojar/bilar baserad på E-Tec. Omjag inte missminner mig äger dom även Rotax.

Det finns en annan tråd i detta ämne som beskriver en boxer 2-taktare med motgående kolvar som självaste bill gates enligt uppgift satsat pengar i.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
men att jämföra båtmotorer o hojmotorer är ju verkligen äpplen o päron...
Vad motsvarar 3 år med en utombordare i landsvägmil på en hoj? 300mil 3000 mil?
Sen går dom ju mest på samma varvtal o inte upp o ner som en hoj hela tiden o knappast på några 10000 varv.

En båtmotor går ju med full last hela tiden. På sjön är det uppförsbacke hela tiden. Dessutom oftast full gas eller i alla fall nästan full gas.

En hoj/bil går största delen med ganska låg gas och oftast med låg belastning, man varken streetracer eller wheelar konstant.

Däremot håller jag fulständigt med om att dom flesta båtar precis som hojar knappast används. När det gäller utombordare är jag övertygad om att dom håller betydligt längre om man använder dom flitigt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nej jag menar inte att en tvåtaktare saknar bottenvrid, läs rätt ett fordon med variator ligger på ett ganska konstant varvtal vid uppväxling

(Kört snöskoter?)

Sorry, förstod inte vart du ville komma med ditt svar därav frågan och som svar på din fråga ja, jag har kört snöskoter men oxå eu-scooter som väl endå är vanligare samt alla j-a polaris fyr/sex-hjulingar.

men att jämföra båtmotorer o hojmotorer är ju verkligen äpplen o päron...
Vad motsvarar 3 år med en utombordare i landsvägmil på en hoj? 300mil 3000 mil?
Sen går dom ju mest på samma varvtal o inte upp o ner som en hoj hela tiden o knappast på några 10000 varv.

Jänkarna kör ju upp ansenliga mängder soppa när dom är ute och trollar, 100liter per dag är ingenting och dom kan vara ute 2-3 dagar i veckan nästan hela året. Med en förbrukning på i snitt säg 15l/t, så blir det kanske minst tusen timmar om året om man snittar 50km/h så säg att det blir 5000mil om året översatt till landförflyttning och en motor håller väl i minst 10 år.

Så din förmodan om 3000mil/3år är nog inte helt fel, men tycker du en motor slits mindre om man ligger på konstant 6000varv eller om man pendlar mellan 1000-8500v/m?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jämför ni som vill.

08gsxr600dyno.jpg

gsxr600-08

600hograf.bmp.jpg

original förgasar 600 röd kurva hk.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu jämför du äpplen med päron dvs 250 cc 2t och 450 cc 4t med ungefär samma toppeffekt som du uttrycker det själv.

Nja, det är ju så rättvist det kan bli i en jämförelse, annars kan man ju hävda att en 2t crossmoped är snällare än en 450 4t cross. ;)

Det är lite kul att läsa en del inlägg, inte överdrivet många med egna erfarenheter här inte, det är polare och tidningsartiklar som tycker si eller så.

Jag kan lova att runt en normal crossbana är de flesta snabbare på en 4t cross än en 2t dito. Speciellt vanliga motionärer och nybörjare.

Och det är egna erfarenheter. :hihi

• Gilla
Reaktioner: Lx3

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nja, det är ju så rättvist det kan bli i en jämförelse, annars kan man ju hävda att en 2t crossmoped är snällare än en 450 4t cross. ;)

Det är lite kul att läsa en del inlägg, inte överdrivet många med egna erfarenheter här inte, det är polare och tidningsartiklar som tycker si eller så.

Jag kan lova att runt en normal crossbana är de flesta snabbare på en 4t cross än en 2t dito. Speciellt vanliga motionärer och nybörjare.

Han menar att du jämför med dubbla motorvolymen. Men som du säger så är dom flesta snabbare på en crf450 än på en yz250 men då kan man ju säga som så att så gott som alla är snabbare runt en bana med en R1 än på en yzr500.

Men skall man nu ha en så snäll hoj som möjligt tror jag det blir rätt tråkig körning.

Men som jag skrev innan jämför med en CR500 så du kan prova själv.:yoparty

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

Min 380 har lika mycket bottenvrid som nån 4-taktare jag provat, bara att den inte tappar andan på toppen som 450 hojar utan går att varva med om man vill. Snällare register än 380'n får man leta efter.

Jämföra 250 2-takt med 450 4-takt e ju bara helt fel. Hade en polare som hade en ktm 250- 4-takt, den va mycket mer "toppig" i registret än min 380- 2-takt, och inte alls samma ork i bottenregistret, undrar varför :va

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Min 380 har lika mycket bottenvrid som nån 4-taktare jag provat, bara att den inte tappar andan på toppen som 450 hojar utan går att varva med om man vill

Har inte så mycket körerfarenhet av 2t cross men har trimmat åt andra..
Så utan att kunna jämföra den ena modellen med den andra så bör man ta hänsyn till trimmningsgraden oavsett om det är en 2t eller 4t.

Vet inte hur många här som skulle fixa att köra en början 2000tals 2t 500GP-racer, efter vad jag förstått så skulle de flesta klara av en 4t motogp hoj för de är "relativt" snälla men knappast långsammare än de gamla 500orna.

Vet inte hur många här som skulle fixa att köra en F1 bil på 3L och 750hk men en 1000hk Veiron klarar troligen de flesta.

Från min erfarenhet av 2t-trim sa de duktiga förarna att de ville ha toppeffekt högst upp i registret men åkte oftast (beroende på underlag såklart) snabbare då vi flyttade ner effekten något i registret, det gjorde även skillnad på hållbarheten..

Och som redan sagts, det är ju så otroligt stor skillnad på vad man som förare är van vid och lärt sej behärska, därför blir såna bedömningar ganska missvisande i diskusionen vilken teknologi som är bäst.

När det gäller effekt på topp så tappar inte min R1a nämnvärt med ork uppe vid 13000 rpm, tvärt om, det är där effekten finns :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har inte så mycket körerfarenhet av 2t cross men har trimmat åt andra..
Så utan att kunna jämföra den ena modellen med den andra så bör man ta hänsyn till trimmningsgraden oavsett om det är en 2t eller 4t.

Vet inte hur många här som skulle fixa att köra en början 2000tals 2t 500GP-racer, efter vad jag förstått så skulle de flesta klara av en 4t motogp hoj för de är "relativt" snälla men knappast långsammare än de gamla 500orna.

Vet inte hur många här som skulle fixa att köra en F1 bil på 3L och 750hk men en 1000hk Veiron klarar troligen de flesta.

Från min erfarenhet av 2t-trim sa de duktiga förarna att de ville ha toppeffekt högst upp i registret men åkte oftast (beroende på underlag såklart) snabbare då vi flyttade ner effekten något i registret, det gjorde även skillnad på hållbarheten..

Och som redan sagts, det är ju så otroligt stor skillnad på vad man som förare är van vid och lärt sej behärska, därför blir såna bedömningar ganska missvisande i diskusionen vilken teknologi som är bäst.

När det gäller effekt på topp så tappar inte min R1a nämnvärt med ork uppe vid 13000 rpm, tvärt om, det är där effekten finns :tummenupp

Sant, man måste hålla sig till samma hk/volym om man skall jämföra och då regerar 2-t.

För du envisas väl inte med att jämföra frukter.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Här en tråd om 2t kontra 4t där nog det mesta ältats flera gånger om http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=11977
Ska även finnas uppgifter om utsläppen hos Rotax e-tec där någonstans,och även om den inte var lika oduglig som förgasarförsedd blåryk så var den tydligen långt ifrån katalysatorrenad 4t.Det är nog ingen slump att 2t till största delen återfinns i fordon som i princip saknar avgaskrav.

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Sant, man måste hålla sig till samma hk/volym om man skall jämföra och då regerar 2-t.
För du envisas väl inte med att jämföra frukter.
Noop, inga frukter bland motorerna, då blir det bara kladdigt :D

Men vänta... hk/volym? Menar du mellan 2 och 4t?
I så fall blir det fruktsallad då en 4t bara tänder på vart annat varv...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Noop, inga frukter bland motorerna, då blir det bara kladdigt :D

Men vänta... hk/volym? Menar du mellan 2 och 4t?
I så fall blir det fruktsallad då en 4t bara tänder på vart annat varv...

Jo, därför man egentligen borde skita i volymen och istället koncenterra sig på hk/kg som maskin producerar ;), även då borde en 2-takt bli vassare i en sporthoj

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

2t-motorn är lättare och har mindre roterande massa så den är ju lättare att slänga runt i kurvorna. Det är ju en fördel med dem.

EDIT: Hade man gjort en 800cc 2t med samma toppeffekt som den andra hojen så hade tvåtaktaren antagligen fått bättre låg- mellanregister och vägt mindre.

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
2t-motorn är lättare och har mindre roterande massa så den är ju lättare att slänga runt i kurvorna. Det är ju en fördel med dem.
Och ändå var det ingen som ville fortsätta köra 500cc maskin när 4t kom till GP? :tummenupp

Ja fast det är inte rättvist att jämföra volymen mellan de båda teknologierna, se klubbas kommentar.

klubba skrev:
Jo, därför man egentligen borde skita i volymen och istället koncenterra sig på hk/kg som maskin producerar , även då borde en 2-takt bli vassare i en sporthoj

Ja är det något man ska jämföra så är det isf Hk/kg :tummenupp
Fast är det bara toppeffekt och inte körbarhet man är ute efter så bör ju en 4t med världens bauta turbo vara det bästa, helt okörbar men effekt i massor :D

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja fast det är inte rättvist att jämföra volymen mellan de båda teknologierna, se klubbas kommentar.

Precis! En 2t med samma volym som en 4t är både lättare (vad jag vet) och har mer vrid att placera där man önskar :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Och ändå var det ingen som ville fortsätta köra 500cc maskin när 4t kom till GP? :tummenupp

Vem är denna ingen du syftar på? Det är ju inte så att förarna hade något att säga till om. Honda hade lobbat för detta i tiotals år och alla 500:eek:r på gridden 2002 var i bästa fall fjolårsmaskiner utan officiell support.

Man kan inte tolka kommersiella beslut som någon absolut sanning utan det är helt enkelt kapitalistiska intressen som talar. Med tiden är dock alla dessa beslut "rätt" eftersom om man förbjuder 2-takt så blir ju 4-takt till slut bättre. Moto2 var väl rätt mycket långsammare än 250 men med utveckling på däck, fjädring m m så kommer de naturligtvis att gå om varvtidsmässigt, det är bara en tids/resursfråga.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tänk om man hade nöjt sig med att bara sänka bränsle volymen till dagens 24 liter från 32 i motoGP, sedan kunde man fått köra 500 2-takt eller 800 4-takt. Då kanske någon gett sig på att ta fram en insprutad 500. Det hade vart intressant.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja är det något man ska jämföra så är det isf Hk/kg :tummenupp
Fast är det bara toppeffekt och inte körbarhet man är ute efter så bör ju en 4t med världens bauta turbo vara det bästa, helt okörbar men effekt i massor :D

:7petaMan kan sätta turbo på 2-t med.:fakta:banana

Tänk om man hade nöjt sig med att bara sänka bränsle volymen till dagens 24 liter från 32 i motoGP, sedan kunde man fått köra 500 2-takt eller 800 4-takt. Då kanske någon gett sig på att ta fram en insprutad 500. Det hade vart intressant.

Och främja utvecklingen av 2-t? det vore ju bara fel.:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE