Ozziania
SuperSport är lite roligare
Missförstå mej rätt, jag har inget emot 2T som sådan, jag gillar all teknikMen ett tvåtaktare kommer alltid väga mindre hur du en vrider det, du har ju dubbla effekten/liter till att börja med och slipper kammar osv. iof en extra vevskinka men det är ju allt.
Men jag tror inte man ska underskatta motortillverkarnas val av teknologi. De vill så klart ge kunden så mycket som möjligt till lägsta tillverkningskostnad.
Begreppet "mycket" innefattar förstås olika saker för oss användare, beroende på behov, så som:
Vikt, effekt, inköpspris, servicevänlighet, serviceintervall, servicekostnad, bränsleförbrukning, miljöhänseende, osv.
Fyrtaktarna har definitivt sjunkit i vikt, ventilmekanismen på min R1a väger verkligen inte mycket, ser ut som leksaksgrejor
Å andra sidan måste de moderna tvåtaktarna ha kringutrustning med powervalves, högtrycks injektorpumpar, oljereservoar, osv.
Och som du själv nämner så ju fler cylindrar en motor har desto fler separata vevhus krävs (om man inte kör med kompressormatning likt fartygs 2T) så jag uppskattar i slutändan att de faktiska skillnaderna inte är så stora.
Se på båtsidans utombordare där vissa tillverkar valt att satsa på 2T och andra på 4T och likaväl som att 2taktarna "tvättas" bort på sina svagheter så blir 4T lättare.
Frågan är nog snarare varför vi inte sett en liknande utveckling på gatfordonsidan?