Varför inte tvåtakt?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Men ett tvåtaktare kommer alltid väga mindre hur du en vrider det, du har ju dubbla effekten/liter till att börja med och slipper kammar osv. iof en extra vevskinka men det är ju allt.
Missförstå mej rätt, jag har inget emot 2T som sådan, jag gillar all teknik :tummenupp
Men jag tror inte man ska underskatta motortillverkarnas val av teknologi. De vill så klart ge kunden så mycket som möjligt till lägsta tillverkningskostnad.

Begreppet "mycket" innefattar förstås olika saker för oss användare, beroende på behov, så som:
Vikt, effekt, inköpspris, servicevänlighet, serviceintervall, servicekostnad, bränsleförbrukning, miljöhänseende, osv.

Fyrtaktarna har definitivt sjunkit i vikt, ventilmekanismen på min R1a väger verkligen inte mycket, ser ut som leksaksgrejor :)

Å andra sidan måste de moderna tvåtaktarna ha kringutrustning med powervalves, högtrycks injektorpumpar, oljereservoar, osv.

Och som du själv nämner så ju fler cylindrar en motor har desto fler separata vevhus krävs (om man inte kör med kompressormatning likt fartygs 2T) så jag uppskattar i slutändan att de faktiska skillnaderna inte är så stora.
Se på båtsidans utombordare där vissa tillverkar valt att satsa på 2T och andra på 4T och likaväl som att 2taktarna "tvättas" bort på sina svagheter så blir 4T lättare.

Frågan är nog snarare varför vi inte sett en liknande utveckling på gatfordonsidan?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ett argument för tvåtakt är ju att det är mindre rörliga delar,- ett argument som börjar halta då man monterar datorstyrda avgasportar eller avancerade direktinsprut. -Helt plötsligt börjar man få fler rörliga delar och närmar sig fyrtaktarna i komplexitet?
Kanske är det enklare att få till bra förbränning när man har variatordrift då man kan styra motorns arbetsvarvtal bättre, kanske därför det passar i snöskotrar och utombordare?

• Gilla
Reaktioner: Lx3

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Varför skulle man vilja köra runt och lukta moped. Allting stinker 2-takt efter en liten runda. Nej tack.

\Masonit

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det vore häftigt om det fungerade. Men om man nu kan få ner utsläppen och bränseförbrukningen i samma nivå som en 4-taktare med ungefär samma hk.
Så kvarstår problemen med serviceintervall, servicekostnad och livslängd.

Den genomsnittliga sporthojsåkaren lägger betydligt fler mil på ett år än en skoteråkare.
Honda har väl 1200 mil mellan oljebytena, och yamaha 1000 mil idag.
Klarar kolvarna 1000 mil på en sån där motor? Hur ofta ska tändstiften bytas? Oljan?

Last edited:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Effekt -> allting och tvåtaktaren har då mer effekt/liter.

Tror faktiskt att om 15 år så är det tvåtakt!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Varför ta den krångliga vägen och hålla fast vid förbränningsmotorn?
Verkningsgraden har ju bara försumbart ökat de senaste 100 åren:va

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
:tummenupp

[YOUTUBE-ID]jQoY7ECyoN8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]9DlBdNAXz0A[/YOUTUBE-ID]

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Missförstå mej rätt, jag har inget emot 2T som sådan, jag gillar all teknik :tummenupp
Men jag tror inte man ska underskatta motortillverkarnas val av teknologi. De vill så klart ge kunden så mycket som möjligt till lägsta tillverkningskostnad.

Begreppet "mycket" innefattar förstås olika saker för oss användare, beroende på behov, så som:
Vikt, effekt, inköpspris, servicevänlighet, serviceintervall, servicekostnad, bränsleförbrukning, miljöhänseende, osv.

Fyrtaktarna har definitivt sjunkit i vikt, ventilmekanismen på min R1a väger verkligen inte mycket, ser ut som leksaksgrejor :)

Å andra sidan måste de moderna tvåtaktarna ha kringutrustning med powervalves, högtrycks injektorpumpar, oljereservoar, osv.

Och som du själv nämner så ju fler cylindrar en motor har desto fler separata vevhus krävs (om man inte kör med kompressormatning likt fartygs 2T) så jag uppskattar i slutändan att de faktiska skillnaderna inte är så stora.
Se på båtsidans utombordare där vissa tillverkar valt att satsa på 2T och andra på 4T och likaväl som att 2taktarna "tvättas" bort på sina svagheter så blir 4T lättare.

Frågan är nog snarare varför vi inte sett en liknande utveckling på gatfordonsidan?

På utombordare är en 200hk 50kg lättare (230kg mot 280) har då samma cyl.vol, på samma co2 klassning. Då är ju riggen identisk som gissningsvis väger 100kg. Men det är klart går man ner på småmotorer så ligger dom på nästan samma vikt men då jämför man en med elektronisk insprutning mot en förgasarmotor. Livslängden är ju jämförbar men driftkostnaden på fyrtaktarna högre.

Men om man nu skall argumentera för fyrtaktare så se till att få fram en motorsåg.:D Dom går ju rätt länge utan någon som service överhuvud taget, ett par år i händerna på en som skogar på heltid är ju inte ovanligt. Där är ju effekten så hög man vågar ha den utan att kompromissa på livslängden.

Men dom nya crossarna behöver sällan kolvar eller vevpartibyten eller hur var det nu? och dom ligger på dubbla volymen mot dom gamla tvåtaktarna. Sen skall det ställas ventiler och bökas med oljebyten osv.
Så tillverkarna kanske vill öka inkomsterna på service och dylikt och det är därför dom satsat på fyrtaktssidan, förtjänsten ligger ju inte på nyförsäljning utan på det som kommer efter.

Men det är rätt en stor fyrtaktare är vad jag skulle föredra på ett landsvägslok, om jag nu vart intresserad på sådant.:rolleyes:

Varför ta den krångliga vägen och hålla fast vid förbränningsmotorn?
Verkningsgraden har ju bara försumbart ökat de senaste 100 åren:va

Så du jämför din hoj med en som är 100 år äldre:va Går det lite trött.:D

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
2-takt överladdade diselar är ju väldigt vanligt i stora fartyg där bränsleekonimi sätts framför allt annat då man kan få mycket hög verkningsgrad i 2-takt motorerna. Då med utströmmare (avgasventil på 4-takt :p) så inte riktigt samma konstruktion som på moppen, men endå 2-takt

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kanske Jörgen kan berätta om serviceintervallerna på en sjuttiotals Kawasaki med 750cc tvåtakt.

Och framför allt, hur kändes det?:)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jo det kan jag tänka mig men det underbara är att fyrtaktshojarna kan utvecklas ännu mer, gränsen är väl inte nådd än för att man ska ta till tvåtakt? :)

de experimenterar ju med elektriskt styrda ventiler, dvs helt skippa kamaxel och ha optimala öppningstider på alla varvtal.

När det kommer i produktion får vi nog jävlar se på effekt, användbar effekt över hela registret ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år