Varför inte tvåtakt?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ja men om nu tvåtakt är bättre så varför slösa kraft på att utveckla 4takt?

För att det bevisligen finns problem med tvåtakt också, miljö och bränsleförbrukning tex. Kräver ju utveckling för att det ska bli acceptabelt, om det ens kan någonsin bli det.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
För att det bevisligen finns problem med tvåtakt också, miljö och bränsleförbrukning tex. Kräver ju utveckling för att det ska bli acceptabelt, om det ens kan någonsin bli det.

Direktinsprutade tvåtaktare skall väl som mest släppa ut luft om man får till styrningen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Läste en gång en artikel om övergången till 4-takt på cross-sidan, och i den hävdades iaf att en stor del av anledningen (utom regelverken i USA som hatar 2-takt) var att tillverkarna tjänade mycket mer pengar på att sälja en 4-takt i långa loppet, med service och reservdelar
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ni missar det faktum att 4-takt är mer lätthanterligt, det om något är viktigt på crossbanan. Körbarhet och förmåga att få ned kraften är kung där.

2-taktarnas effektutveckling är svårhanterlig när det är halt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
...ni missar det faktum att 4-takt är mer lätthanterligt, det om något är viktigt på crossbanan. Körbarhet och förmåga att få ned kraften är kung där.

2-taktarnas effektutveckling är svårhanterlig när det är halt.

se inlägg nr10
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...ni missar det faktum att 4-takt är mer lätthanterligt, det om något är viktigt på crossbanan. Körbarhet och förmåga att få ned kraften är kung där.

2-taktarnas effektutveckling är svårhanterlig när det är halt.

Läste i en Amerikansk Motocross-tidning som testade samtliga crosscyklar på marknaden, ...där bedömdes YZ250 till bästa cykeln alla kategorier, trots att den är oförändrad sedan X antal år tillbaks pga fokus på 4t.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej, jag relaterar direkt till cr250n jag åkte i en säsong till min nuvarande crf450 - likvärdig toppeffekt, den ena är svårkörd...den andra är nästan lite snäll. ;)

2-takt på crossidan har mer problem, det är sällan bestyckningen stämmer för det perfekta svaret, fyrtaktarna är inte alls lika kinkiga.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Läste i en Amerikansk Motocross-tidning som testade samtliga crosscyklar på marknaden, ...där bedömdes YZ250 till bästa cykeln alla kategorier, trots att den är oförändrad sedan X antal år tillbaks pga fokus på 4t.

Ja, journalister är sällan färgade i sina åsikter, BMW är bäst, motorrad tycker det. ;) Vissa gillar 2-takt, men det tar inte bort det faktum att en 2-t 250 cross är riktigt svårkörd på en dammhal jordbana.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Ja, journalister är sällan färgade i sina åsikter, BMW är bäst, motorrad tycker det. ;) Vissa gillar 2-takt, men det tar inte bort det faktum att en 2-t 250 cross är riktigt svårkörd på en dammhal jordbana.

Well, ..min fd SM-åkande kompis som visade mig artikeln, köper iaf ny YZ250 vartannat år, trots att den är likadan som hans gamla. Han hatade den klumpiga 4-taktaren han försökte vänja sig vid under en säsong.

Men det är förstås en smaksak &så. :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Miljoargumentet håller inte E-Tec utombordare uppfyller redan framtida miljökrav.

Jag skulle gärna se en starkframtid för tvåtaktare, har du en källa på att e-tec teknologine klara Euro kraven i mc o bilar?

Skulle gärna se tvåtaktsdieslar som klarar kommande Euro normer för lastbilar, mumma!

Snöskotrar o båtar är nått annat tror jag..
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
detta e nog de minsta skalexperimentet ni kan tänka er men,
när ja körde moppe hade ja en peugeot jetforce c-tech, vilket är förgasarmodellen, och sen fanns de ju jetforce med insprut,(50 cc 2-takt)

De va ingne tvekan om att jetforcen gick både fortare och accelereade betydligt snabbare än c-techen, och med en sämre expansionskammare ovanpå de,

Dock så var ecu:n på insprutsmodellen hel kass och var sönder oftare än den funka vilket ledde till en extra 5 000 var gång man var tvungen o byta den

och blårök o andra 2-takts dofter var som borta,

Förutom då att ECU:n var kass vf hade inte alla 2-taktare insprut? förbrukningen o effektökningen var ju betydligt högre, o då undrar ja man ju vf
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nej, jag relaterar direkt till cr250n jag åkte i en säsong till min nuvarande crf450 - likvärdig toppeffekt, den ena är svårkörd...den andra är nästan lite snäll. ;)

2-takt på crossidan har mer problem, det är sällan bestyckningen stämmer för det perfekta svaret, fyrtaktarna är inte alls lika kinkiga.


Den jämförelsen var ju lite orättvis, jämför med en CR500 istället så får du känna på körbarhet. Må vara att du tvingas lära dig att lyfta trotteln med försiktighet, men ett par avkastningar senare så sitter det säkert.:D

Vad det gäller bestyckning på tvåtakts-crossar så är det endast motionskörarna som får problem enligt min erfarenhet.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...ni missar det faktum att 4-takt är mer lätthanterligt...
Fel. Det är precis tvärt om.

En tvåtaktare ger mycket mer vrid än en lika stor en fyrtaktare. Mycket flackare kurva för både vrid och effekt.

Bike testade nyligen 250/450 och KTMs 250tvåtaktare med moderat trimningsgrad hade finast och mest lätthanterligt effektregister i hela testet.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Finns det någon här som kör/kört t.ex en ktm exc 250 2-takt på gata med motardkit? Tycker 2-taktarna är betydligt lättare o smidigare o är sugen på att testa med en gathoj, frågan är ju om dem sedan känns slöa säg i jämförelse med en husa 650 eller ktm 530.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Finns det någon här som kör/kört t.ex en ktm exc 250 2-takt på gata med motardkit? Tycker 2-taktarna är betydligt lättare o smidigare o är sugen på att testa med en gathoj, frågan är ju om dem sedan känns slöa säg i jämförelse med en husa 650 eller ktm 530.

Jag åker 2t motard, och tycker det är perfekt.
Tycker det är mycket roligare register i en 2t än en 4t.
Sen slipper man skruva så förbannat mycket, billigare, och den låter som en racehoj och inte som en gräsklippare. :D

Vet dock inte hur en 250 exc skulle vara, skulle nog behöva en sx pipa för att hetsa den lite.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag skulle gärna se en starkframtid för tvåtaktare, har du en källa på att e-tec teknologine klara Euro kraven i mc o bilar?

Skulle gärna se tvåtaktsdieslar som klarar kommande Euro normer för lastbilar, mumma!

Snöskotrar o båtar är nått annat tror jag..

Dom klarar det för utombordare och dessutom 3 års garani utan krav på service.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dom klarar det för utombordare och dessutom 3 års garani utan krav på service.

Just servicebiten är intressant. Det är väl så att tvåtaktare haft relativt snäva kolvbytesintervall pga av portarna i cylinderloppet som orsakat slitage? Har man eliminerat de i e-tec motorerna? Kolvbyte i en fyrtaktare är ju annars knappt något man gör, förutom på crossar?

Vidare är ju bränsleekonomin viktig för många, har tvåtaktarna blivit något bättre där?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Just servicebiten är intressant. Det är väl så att tvåtaktare haft relativt snäva kolvbytesintervall pga av portarna i cylinderloppet som orsakat slitage? Har man eliminerat de i e-tec motorerna? Kolvbyte i en fyrtaktare är ju annars knappt något man gör, förutom på crossar?

Vidare är ju bränsleekonomin viktig för många, har tvåtaktarna blivit något bättre där?

Har du hört talas om kolbyten på utombordare? Portarna är så moderata att ringarna inte behöver jobba mer än på en fyrtaktare. Dom som kör ras på utombordare gör det av andra anledningar.

Men 4000-5000 mil är väl vad kolvarna i en sporthojsmotor anses tåla för så nog behöver dom bytas ibland.

Det är lite missvisande då tvåtaktarna man tänker på brukar vara av det någorlunda högpresterande slaget med en litereffekt på sisådär 250-300hk och användas därefter. Hade dom legat på motsvarande siffror som fyrtaktarna hade livslängden blivit bättre.

Bränsleekonomin på en e-tec och motsvarande fyrtaktare anses ligga lika men vrid och driftkostnader vara bättre.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top