Varför inte tvåtakt?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nej, jag relaterar direkt till cr250n jag åkte i en säsong till min nuvarande crf450 - likvärdig toppeffekt, den ena är svårkörd...den andra är nästan lite snäll. ;)

2-takt på crossidan har mer problem, det är sällan bestyckningen stämmer för det perfekta svaret, fyrtaktarna är inte alls lika kinkiga.

Nu jämför du äpplen med päron dvs 250 cc 2t och 450 cc 4t med ungefär samma toppeffekt som du uttrycker det själv.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Var det inte snack om att KTM höll på med insprut och 2takt?
Vill minnas att det som gjorde det jävligt var att få till bra gasrespons och att det skulle fungera bra över kraftigt varierande varv (utombordare är ju inte lika petiga med det kan jag tänka mig) men hur funkar det på moderna skotrar, har de gasresponsen som man "måste" ha i en hoj?

Ett annat bekymmer jag kan tänka mig är att få in all styrning och mekanism i en motorcykel, skotrar brukar väl ha lite mer utrymme?

OT:
Flera nackdelar än fördelar i 3-takt/wankel :tummenupp

Kallar du wankel för 3takt? :va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alltså, egentligen behöver vi inte gå så mycket längre än till våra "storebröder" i MotoGP.
Om en tvåtaktare är dubbelt så effektiv som en 4T varför var det ingen som fortsatte köra 500cc trots att de borde varit otroligt mer utvecklade än 990orna?

Faktum var ju att man sedan sedan minskade till 800cc för att 990 blev allt för hysteriskt, ändå fortsätter man slå banrekord med fyrtaktarna.

Frågar man MotoGPförarna så är den nog inte speciellt många som skulle byta tillbaka, kan rekomendera filmen Faster :tummenupp
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@Radare. Kul att du tog just Ski-Doos/Lynx/Bombardiers nya E-TEC 2T-motorer som exempel!
Den har jag måttat in o försökt skohorna in i en scooter Yamaha Tmax500. MEN alla pinaler fick inte plats utan att nytillverka ram m.m. m.m.

-Tänk dig själv vilken jäkla sleeper t röljusracer. ca 200hk, ca200kg, variomatic, ser ut som en ful mongo-gheypulka, en i mängden bara. Haha, riktig humor sen när man trottlar fullt o piper iväg som en dopad iller, på bakhjulet!:yoparty

-Att busköra lite lätt i långsammaste gruppen på t.ex. en allmänhetens åkning. Drift Ya later, MFs...Woohoo!! :tuttar

http://www.youtube.com/user/brpmedia#p/u/0/Gt5q0C14GZY
 

Bifogat

  • good_scheisse.jpg
    good_scheisse.jpg
    165.4 KB · Visningar: 133
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har du hört talas om kolbyten på utombordare? Portarna är så moderata att ringarna inte behöver jobba mer än på en fyrtaktare. Dom som kör ras på utombordare gör det av andra anledningar.

Men 4000-5000 mil är väl vad kolvarna i en sporthojsmotor anses tåla för så nog behöver dom bytas ibland.

Det är lite missvisande då tvåtaktarna man tänker på brukar vara av det någorlunda högpresterande slaget med en litereffekt på sisådär 250-300hk och användas därefter. Hade dom legat på motsvarande siffror som fyrtaktarna hade livslängden blivit bättre.

Bränsleekonomin på en e-tec och motsvarande fyrtaktare anses ligga lika men vrid och driftkostnader vara bättre.

Livslängd för en normalt trimmad 2-taktare tror jag är bättre än för en 4-taktare och det i princip utan underhåll. Exempel, jag bor på en ö och kör därför båt i princip varje dag oavsätt väder. Jag har provat en hel del olika utombordsmotorer men använder nu alltid 20/25/30/35 Evinrude/Johnson årsmodell 80-95. Behöver inget underhåll (ok gummi delar, startsnöre och tändstift någon enstaka gång), funkar både i plus och minusgrader. En jag har som fungerar fortfarande (fick köpa ett växelhus då orginal korroderade bort) låg i sjön i 12 år !. Frös fast antingen på ö sidan eller på fastlandssidan. Låg så tills den tinade loss igen och jag började köra igen. Växelhuset korroderade bort efter 12 år bytte och körde vidare. Efter 14 år blev det något glapp i tändningen så jag bytte motor. Nu har jag lagat tändningen, det var kabeln från pickupen under svänghjulet till tändmodulen som utmattats av allt gasande under dom 14 åren.

Om jag summerar så En motor + ett beg växelhus + fix av en kabel + 10 tändstift + 4 tuber växelhusolja + laga startsnöre + några gummiupphängningar på 14 år och det finns många år kvar på den.

35 hk på 527 cm3 är ca 70 hk/L vilket väl är ungefär som en bil 4-taktare.

Evinrude/Bombardier ger ju dessutom 3 års garanti utan några krav på service på sina E-Tec motorer.

Livslängd och underhåll är knappast ett problem för en normalt trimmad 2-taktare.:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Just servicebiten är intressant. Det är väl så att tvåtaktare haft relativt snäva kolvbytesintervall pga av portarna i cylinderloppet som orsakat slitage? Har man eliminerat de i e-tec motorerna? Kolvbyte i en fyrtaktare är ju annars knappt något man gör, förutom på crossar?

Vidare är ju bränsleekonomin viktig för många, har tvåtaktarna blivit något bättre där?

I dom flesta tester jag läst har en E-Tec läger bränsleförbrukning, bättre lastkapacitet, högre topp fart, lägre ljudnivå, mindre utsläpp, är lättare och har betydligt lägre servicekostnader än motsvarande 4-taktare.

Dom enda anledningarna till att jag inte kör en själv ännu är.

  1. Alla nya utombordare är på tok för dyra.
    Oavsätt 2 eller 4 takt går det omöjligt att räkna hem ett köp vare sig på bränsleförbrukning eller miljö.
  2. Chansen att få behålla den är obefintlig.
    Eftersom jag är helt beroende av att det finns en båt med motor vid bryggan när jag skall hem faller alternativet ny motor direkt.
  3. Osäkert hur en ny utombordare klarar minusgrader och is.
    Jag köpte en 3 cylindrig Evinrude 2-taktare 98 års modell. Fantastisk motor......så länge det inte är minusgrader. Som alltid med moderna designade saker har man glömt elementära saker som tex att kylsystemet på en utombordsmotor måste tömma sig själv när man stänger av annars slutar kylsystemet fungera på vintern.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Dom klarar det för utombordare och dessutom 3 års garani utan krav på service.

Du svarade inte på min fråga, finns det exempel där e-tec är testad enligt Euro normen för mc eller bil?

Emissiontester görs enligt olika standarder för olika fordon och marknader, uppfyllandet av respektive standard görs vid en emissionscertifiering och en nödvändighet för att kunna sälja en mc/bil.

Vill ha en ktm fighter med rörram o 600 cc tvåtakts v-twin nu!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Livslängd för en normalt trimmad 2-taktare tror jag är bättre än för en 4-taktare och det i princip utan underhåll. Exempel, jag bor på en ö och kör därför båt i princip varje dag oavsätt väder. Jag har provat en hel del olika utombordsmotorer men använder nu alltid 20/25/30/35 Evinrude/Johnson årsmodell 80-95. Behöver inget underhåll (ok gummi delar, startsnöre och tändstift någon enstaka gång), funkar både i plus och minusgrader. En jag har som fungerar fortfarande (fick köpa ett växelhus då orginal korroderade bort) låg i sjön i 12 år !. Frös fast antingen på ö sidan eller på fastlandssidan. Låg så tills den tinade loss igen och jag började köra igen. Växelhuset korroderade bort efter 12 år bytte och körde vidare. Efter 14 år blev det något glapp i tändningen så jag bytte motor. Nu har jag lagat tändningen, det var kabeln från pickupen under svänghjulet till tändmodulen som utmattats av allt gasande under dom 14 åren.

Om jag summerar så En motor + ett beg växelhus + fix av en kabel + 10 tändstift + 4 tuber växelhusolja + laga startsnöre + några gummiupphängningar på 14 år och det finns många år kvar på den.

35 hk på 527 cm3 är ca 70 hk/L vilket väl är ungefär som en bil 4-taktare.

Evinrude/Bombardier ger ju dessutom 3 års garanti utan några krav på service på sina E-Tec motorer.

Livslängd och underhåll är knappast ett problem för en normalt trimmad 2-taktare.:D
"Normalt" trimmad 2t och 70hk/liter går inte ihop riktigt.Är det i customsegmentet du tänkt att man ska gå över till blåryk?
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
"Normalt" trimmad 2t och 70hk/liter går inte ihop riktigt.Är det i customsegmentet du tänkt att man ska gå över till blåryk?

Kanske han jämför med bilsidan som han trots allt skriver.

Sen kan man ju påminna om att båtmotorer inte har expansioner, så där kommer ju en hel del extra hästar utan att för den delen kompromissa med livslängd.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Var det inte snack om att KTM höll på med insprut och 2takt?
Vill minnas att det som gjorde det jävligt var att få till bra gasrespons och att det skulle fungera bra över kraftigt varierande varv (utombordare är ju inte lika petiga med det kan jag tänka mig) men hur funkar det på moderna skotrar, har de gasresponsen som man "måste" ha i en hoj?

Ett annat bekymmer jag kan tänka mig är att få in all styrning och mekanism i en motorcykel, skotrar brukar väl ha lite mer utrymme?

OT:


Kallar du wankel för 3takt? :va

Eftersom snöskotrar saknar "växellåda" använder variator som automatisk växllåda så ligger varvtalet relativt konstant på en snöskoter behöver inte så mycket bottenvrid
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Eftersom snöskotrar saknar "växellåda" använder variator som automatisk växllåda så ligger varvtalet relativt konstant på en snöskoter behöver inte så mycket bottenvrid

Så du menat att tvåtaktare inte har bottenvrid?

Men det är rätt att en snöskoter har variator.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
12,3L/100km
Drog en en sådan där Skåååter.

På snö, med en tung gummimatta som drivning.

Skulle tro att en hoj kan klara sig med betydligt lägre förbrukning med en sådan motor.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den har ju bara tre takter :fakta

takt 1: inlopp och kompressionstakt
takt 2: arbetstakt
takt 3: utloppstakt

Wankeln kallas även för 3takt men jag tycker också att de e fel :krama

Fel!
4takt

1. inlopp
2. kompression
3. arbetstakt
4. utlopp

220px-Wankel_Cycle_anim_en.gif

(Räkna gärna)


Och försök inte bortförklara med att det är 3 cykler samtidigt, för i så fall är min Tenere en entakt!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fel!
4takt

1. inlopp
2. kompression
3. arbetstakt
4. utlopp

[


Och försök inte bortförklara med att det är 3 cykler samtidigt, för i så fall är min Tenere en entakt!


Tror det är en tankevurpa bland folk då den utvecklar 3 enskilda cykler (tänder 3ggr) per varv.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Så du menar att tvåtaktare inte har bottenvrid?

Men det är rätt att en snöskoter har variator.

Nej jag menar inte att en tvåtaktare saknar bottenvrid, läs rätt ett fordon med variator ligger på ett ganska konstant varvtal vid uppväxling

(Kört snöskoter?)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tror det är en tankevurpa bland folk då den utvecklar 3 enskilda cykler (tänder 3ggr) per varv.

En tvåtakt gör en arbetscykel på varv!

En fyrtakt gör 0.5 arbetcykler per varv!

En vankel gör 3 arbetscykler per varv!

Ska man kalla en vankel 1^3 takt då?:va
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
men att jämföra båtmotorer o hojmotorer är ju verkligen äpplen o päron...
Vad motsvarar 3 år med en utombordare i landsvägmil på en hoj? 300mil 3000 mil?
Sen går dom ju mest på samma varvtal o inte upp o ner som en hoj hela tiden o knappast på några 10000 varv.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top