Livslängd för en normalt trimmad 2-taktare tror jag är bättre än för en 4-taktare och det i princip utan underhåll. Exempel, jag bor på en ö och kör därför båt i princip varje dag oavsätt väder. Jag har provat en hel del olika utombordsmotorer men använder nu alltid 20/25/30/35 Evinrude/Johnson årsmodell 80-95. Behöver inget underhåll (ok gummi delar, startsnöre och tändstift någon enstaka gång), funkar både i plus och minusgrader. En jag har som fungerar fortfarande (fick köpa ett växelhus då orginal korroderade bort) låg i sjön i 12 år !. Frös fast antingen på ö sidan eller på fastlandssidan. Låg så tills den tinade loss igen och jag började köra igen. Växelhuset korroderade bort efter 12 år bytte och körde vidare. Efter 14 år blev det något glapp i tändningen så jag bytte motor. Nu har jag lagat tändningen, det var kabeln från pickupen under svänghjulet till tändmodulen som utmattats av allt gasande under dom 14 åren.
Om jag summerar så En motor + ett beg växelhus + fix av en kabel + 10 tändstift + 4 tuber växelhusolja + laga startsnöre + några gummiupphängningar på 14 år och det finns många år kvar på den.
35 hk på 527 cm3 är ca 70 hk/L vilket väl är ungefär som en bil 4-taktare.
Evinrude/Bombardier ger ju dessutom 3 års garanti utan några krav på service på sina E-Tec motorer.
Livslängd och underhåll är knappast ett problem för en normalt trimmad 2-taktare.