Ozziania
SuperSport är lite roligare
Självklart KAN det vara så, man producerar 1000cc 4T sporthojar och vill såklart skapa en kontakt mot tävlingsklassen.Vem är denna ingen du syftar på? Det är ju inte så att förarna hade något att säga till om. Honda hade lobbat för detta i tiotals år och alla 500r på gridden 2002 var i bästa fall fjolårsmaskiner utan officiell support.
Man kan inte tolka kommersiella beslut som någon absolut sanning utan det är helt enkelt kapitalistiska intressen som talar. Med tiden är dock alla dessa beslut "rätt" eftersom om man förbjuder 2-takt så blir ju 4-takt till slut bättre. Moto2 var väl rätt mycket långsammare än 250 men med utveckling på däck, fjädring m m så kommer de naturligtvis att gå om varvtidsmässigt, det är bara en tids/resursfråga.
Fast det känns lite långsökt att det ska vara det som var huvudskälet att göra det i en uttalad prototypklass som GP/MotoGP.
Ungefär som att kräva att F1-bilarna skulle omskapas/reduceras för att likna gat-Ferrarisar osv...
Det är isf mycket bättre att driva framtidsutveckling och vinna med det bästa materialet i GP för att sedan skapa "kontaktyta" i t, ex WSB.
Det blev ju ganska tydligt när Ducati för några år sedan hotade dra sej ur ifall man inte tillät större slagvolym för Vtwin.
Jag tycker diskussionen börjar förlora fokus, skippa "konspirationsteorierna" och fundera på varför man överger ett koncept på ett ställe och anammar det på ett annat, det är nog så att ingen teknologi är bäst överallt, men man lägger inte krut på att utveckla något om det finns något annat som har större potential, det vore ekonomisk ruin.
Se hur det gick för Facit (som tillverkade mekaniska räknemaskiner) de gick omkull med buller och bång för att de inte annamade digitaltekniken, de hade missbedömt den nya teknikens potential.
Vilka flygbolag skulle kräva att få tillbaka kolvmotor med propeller på sina plan som korsar Atlanten och hur dyr och krånglig skulle en Cessna 172 vara med jetmotor?
skäggo skrev:Man kan sätta turbo på 2-t med.
Absolut
Fråga: En 4t med för mycket turbo får 2t-karaktär, vad får då en 2t med mycket turbo?
Hehehe, tycker jag inte alls, jag älskar 2tskäggo skrev:Och främja utvecklingen av 2-t? det vore ju bara fel.
Last edited: