Varför inte tvåtakt?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

men nu tänker du traditionella 2-taktare med oljeblandning i bensinen ner i venvuset och spolkanaler och en jävla massa portar i cylinderväggar.

En design som hängt med sen urminnes tider och producerar visserligen bra med effekt men finns ju massor av andra varianter idag, finns ju direktinsprutade överladdade 2-taktare med olja i vevhuset som på en 4-takt och ingen olja alls i soppan, eller se på evinrude e-tec maskinerna de e inte pjåkiga de heller
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
men nu tänker du traditionella 2-taktare med oljeblandning i bensinen ner i venvuset och spolkanaler och en jävla massa portar i cylinderväggar.

En design som hängt med sen urminnes tider och producerar visserligen bra med effekt men finns ju massor av andra varianter idag, finns ju direktinsprutade överladdade 2-taktare med olja i vevhuset som på en 4-takt och ingen olja alls i soppan, eller se på evinrude e-tec maskinerna de e inte pjåkiga de heller
Jo jag vet, undrar varför det bara är vi här på SH och inte hojtillverkarna som insett det? :tummenupp

Egentligen var mitt inlägg en replik till C.A där det efterfrågades väldigt högt effektuttag för gatbruk, vet inte om de motorer du tänker på fixar det?

Jag har ingen insyn i det arbete som pågår i alla motorlabb runt om i världen men OM 2t är en kommersiellt gångbar lösning för sporthojar så kan vi vara säkra på att vi kommer att få se det (hoppas) :)

Edit: Fast egentligen är det ju inget stort problem.
För de som som vill vara "värst" med 2t så är det ju bara att beställa en hoj här http://www.twostrokeshop.com/ då får man ju det som finns att köpa och med dagens dollarkurs ~140kkr måste ju vara helt ok eller så låter man en duktig polare montera dit en båt eller snöskotermotor i sitt R6 chassie, det är absolut ingen omöjlighet, alla nöjda :tummenupp
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Om man så slarvigt jämför kubiktal med effekt rakt av mellan 2t och 4t så tyder det på vissa brister i fysikkunskaperna, effekt i förhållande till vikt är mer rättvisande, lägg även till hur lång drift tid man får ut mellan större renovering så börjar det arta sej, tar man även till körbarhet så är vi nog framme (Läs gärna det bifogade dokumentet i denna post) :tummenupp

De allra flesta som kör på gata förväntar sej ett visst mått av körsträcka i förhållande till underhållsinsatserna.

Visst har utvecklingen överlag gått framåt men i denna tråden tycker jag mej skönja en viss övertro till exakt hur mycket man faktiskt i dagens läge kan tänja 2-taktskonceptet.

Att jämföra med materialet från en prototypklass som GP500 med gathojar är som att kräva att biltillverkarna ska tillverka bilar med formula1 prestanda till försäljning med hållbarhet och pris som vilken högprestandabil som helst.
Med det inte sagt att det inte kommer gå i framtiden.

Frågan är dock om någon just nu är intresserad att plöja ner så mycket pengar i en vidareutveckling på 2t när inte många är villiga att betala för slutprodukten?

Cylindern på bilden är en av mina egentrimmade och rakt omräknat till 500cc ger den då 188hk, ungefär i närheten av det som Chris A tycker borde vara "rimligt"... På en gathoj!?

Kolla slitaget på bommen mellan avgasportarna, vi pratar 30-60timmars körning, sedan omkromning.
Okej i tävlingssammanhang? Ja självklart, det är ju ett tävlingsredskap gjort för en enda sak, att vinna tävlingar, men man ska nog vara väldigt entusiastisk gatåkare om man skulle tycka det var ok.

Fast med de få korvören de få köparna skulle tillföra är det knappast värt att veva igång någon serieproduktion, det var ju inte många år suzuki och yamaha tillverkade kultmaskiner som RG500 och RD500 så det borde ju säga ett och annat?

Fast ingen skulle vara gladare än jag om det skulle hända :tummenupp

Har jag pratat om drifttid, körbarhet osv? Det är du som gör det, var vänlig lägg inte orden i min mun för att därefter angripa mig för dem.

190 hk ur 500 cc är kanske lite väl häftigt för gatbruk, men faktum kvarstår, smakar det så kostar det vad gäller driften. Man dricker inte Krug och Dom Perignon för att det är billigt.

150 hk i ett chassi som väger kring 145-150 kg borde räcka fint för gatan, den trimningsgraden fixar man ur 5-600 cc utan problem och både motor o chassi blir lätta och kompakta.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har jag pratat om drifttid, körbarhet osv? Det är du som gör det, var vänlig lägg inte orden i min mun för att därefter angripa mig för dem.

190 hk ur 500 cc är kanske lite väl häftigt för gatbruk, men faktum kvarstår, smakar det så kostar det vad gäller driften. Man dricker inte Krug och Dom Perignon för att det är billigt.

150 hk i ett chassi som väger kring 145-150 kg borde räcka fint för gatan, den trimningsgraden fixar man ur 5-600 cc utan problem och både motor o chassi blir lätta och kompakta.
Utan skaplig driftsäkerhet och livslängd är cykeln stendöd på marknaden,precis som större 2t varit dom senaste 25 åren.Ett oljebyte var 500:e mil är nog ungefär vad den genomsnittlige sporthojsköparen orkar med.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har jag pratat om drifttid, körbarhet osv? Det är du som gör det, var vänlig lägg inte orden i min mun för att därefter angripa mig för dem.

190 hk ur 500 cc är kanske lite väl häftigt för gatbruk, men faktum kvarstår, smakar det så kostar det vad gäller driften. Man dricker inte Krug och Dom Perignon för att det är billigt.

150 hk i ett chassi som väger kring 145-150 kg borde räcka fint för gatan, den trimningsgraden fixar man ur 5-600 cc utan problem och både motor o chassi blir lätta och kompakta.
Jag tror du missuppfattade mej där.

Du menade att trots jätteinsatser lyckades man inte få en 4t 500cc att gå lika bra som en 500 2t och det anser jag är ganska självklart att det är så.
MEN, (och det här var min åsikt, inte ett angrepp mot dej) det är i verkligheten ganska ointressant hur mycket effekt du får ur en 2t motor om den ändå inte har lika bra körbarhet, livslängd osv som alternativet.

Och jo, du skrev faktiskt att det borde vara verkligt med samma litereffekter ur 2t på gatan som man tog ur forna GP500 hojar och jag TROR inte man kan göra det med tillräcklig hållbarhet, körbarhet osv. :kiss
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men tror ni verkligen att vi som vill ha en tvåtaktshoj är ute efter "körbarhet" som en diesel och långa serviceintervaller? Ni pratar ju om något pendlingsfordon. Varför inte slänga in häftiga saker som låg bränsleförbrukning också?

Det är knappast ett ideal att allt ska vara som fyrtakt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men tror ni verkligen att vi som vill ha en tvåtaktshoj är ute efter "körbarhet" som en diesel och långa serviceintervaller? Ni pratar ju om något pendlingsfordon. Varför inte slänga in häftiga saker som låg bränsleförbrukning också?

Det är knappast ett ideal att allt ska vara som fyrtakt.
Vad var egentligen ursprungsfrågan då?

"Någon som kan förklara varför ingen tillverkare gör ett försök att lansera en hoj med Rotax direktinsprutade tvåtaktsmotor, när de är helt etablerade som motorer i snöskotrar?"

Jag håller helt med dej "Neutral" på punkten att en motortyp knappast är varken prestandamässigt (menar inte bara effekt då) eller ekonomiskt bäst för alla förekommande aplikationer.

Men så länge den stora massans behov och krav inte kan uppfyllas med en viss teknologi på en viss aplikation så vore det ekonomisk fel av en tillverkare att framhäda med ett B-alternativ om det finns ett A-alternativ. Vad som sedan är A eller B varierar ju efter varje aplikation :tummenupp
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Men tror ni verkligen att vi som vill ha en tvåtaktshoj är ute efter "körbarhet" som en diesel och långa serviceintervaller? Ni pratar ju om något pendlingsfordon. Varför inte slänga in häftiga saker som låg bränsleförbrukning också?

Det är knappast ett ideal att allt ska vara som fyrtakt.

(jag skulle precis quota dig, och tapatalk har en reportknapp precis bredvid quote, ber om ursäkt)

2-takt är kul, det tror jag alla som provat håller med om, men idag, med det som erbjuds, är nackdelarna för många. Service, körbarhet och bränsleförbrukning är ju rätt tunga poster...

Man kan väl tycka att en vidareutveckling vore intressant - men för mig är det ett icke-problem, jag är mindre långsam på min crf450 jämfört med min tidigare cr250.
Och skulle 1098an ersättas med något med liknande tryck i och 2-takt, så skulle livförsäkringen förmodligen kicka in lite för tidigt.

Inte har 4-taktarna varit ett problem heller, inte sitter jag och grinar över det varje gång rullen vrids. :hihi
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fast det är mest gamla mossiga åsikter och värderingar. Om ni tittar på länkarna från skoter/båtmotorer har de ju löst avgas, service och bränsle-"problemen" med fortfarande bättre prestanda i effekt/storlekt/vikt än fyrtaktare.

Ni jämför ju moderna fyrtaktare med gamla, slitna moppar och crossar.

Vilket fall som helst tror jag att de skillnader som ni upplever som nackdelar som måste åtgärdas är just det vi vill åt!
 

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Så länge man inte överladdar en 4T är den hopplöst tråkig, sen spelar det ingen roll om den heter Big Bang, Crossplane eller Screamer.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har tappat tråden, kan någon vara så vänlig och tala om vad frågeställningen egentligen går ut på?

Är det en 2t som kommersiellt fungerande koncept i en:
a) sport hoj
b) vilken hoj som helst
c) vem har pratat om hojar?

Är det 2t som:
a) ska gå på gatan
b) cross/enduro/rr.. Dvs tävlingshojar
c) ja gissa det du..

Är det en 2t som är:
a) "kul" (= "det är minsan bara jag som bemästrar något så här svårt det är fan ingen sport att åka fortare med en 4t och om det är dyrt och innebär mer mek så är det bara ett plus)
b) praktisk, snabb och ekonomiskt ett hållbart alternativ till dagens 4t
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fast det är mest gamla mossiga åsikter och värderingar. Om ni tittar på länkarna från skoter/båtmotorer har de ju löst avgas, service och bränsle-"problemen" med fortfarande bättre prestanda i effekt/storlekt/vikt än fyrtaktare.

Ni jämför ju moderna fyrtaktare med gamla, slitna moppar och crossar.

Vilket fall som helst tror jag att de skillnader som ni upplever som nackdelar som måste åtgärdas är just det vi vill åt!
Vad är det egentligen du menar?
Jag läser:
Gamla mossiga åsikter
Problem med t2 är löst:
  • Avgas (är det verkligen det?)
  • Service
  • Bränsle
"..som ni upplever som nackdelar... är just det VI vill åt!"

Vilka är "vi" och vad vill "ni" egentligen komma åt (tolkat ur det ovanstående)?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om ni tittar på länkarna från skoter/båtmotorer har de ju löst avgas, service och bränsle-"problemen" med fortfarande bättre prestanda i effekt/storlekt/vikt än fyrtaktare.
Båtmotorer är väl egentligen helt ointressanta att jämföra med då dom saknar de flesta egenskaper man efterfrågar hos sporthojjar.Blytunga as till motorer med noll effektuttag oavsett om det är 2t eller 4t.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad är det egentligen du menar?
Jag läser:
Gamla mossiga åsikter
Problem med t2 är löst:
  • Avgas (är det verkligen det?)
  • Service
  • Bränsle
"..som ni upplever som nackdelar... är just det VI vill åt!"

Vilka är "vi" och vad vill "ni" egentligen komma åt (tolkat ur det ovanstående)?

Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå, en del av oss är entusiastiska över tvåtaktarens egenskaper medan andra tycker att fyrtaktaren är ett ideal och att alla avvikelser från det måste åtgärdas. Vad är då poängen med en annan motortyp om man gör allt för att den ska likna en redan befintlig och lättillgänglig motortyp?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå, en del av oss är entusiastiska över tvåtaktarens egenskaper medan andra tycker att fyrtaktaren är ett ideal och att alla avvikelser från det måste åtgärdas. Vad är då poängen med en annan motortyp om man gör allt för att den ska likna en redan befintlig och lättillgänglig motortyp?
Ja men då ber jag både "er" och Chris Ash om ursäkt, var det bara meningen att återinföra 2t i hojarna oavsett om det egentligen innebär en förbättring eller ej så kan vi ju avsluta diskusionen här och nu för du tror väl inte att det är något illasinnat 4takts syndikat som på ren djävulskap valt att radera 2t från kartan?

Nej jag utgick ifrån det som Radare skrev i sitt första inlägg men nu förstår jag vad du/ni menade :kiss
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fast det är mest gamla mossiga åsikter och värderingar. Om ni tittar på länkarna från skoter/båtmotorer har de ju löst avgas, service och bränsle-"problemen" med fortfarande bättre prestanda i effekt/storlekt/vikt än fyrtaktare.

Ni jämför ju moderna fyrtaktare med gamla, slitna moppar och crossar.

Vilket fall som helst tror jag att de skillnader som ni upplever som nackdelar som måste åtgärdas är just det vi vill åt!

Jag håller med att utvecklingen är problemet. :) En ny 250 2-t cross är lika oregerlig, och drar lika mycket soppa som en äldre, det är precis samma teknik i motorn, det är *extremt* lite som hänt där under årens lopp, det är laboreringar med avgasporten som ändrar karaktär lite på när ketchupen släpper s.a.s.

Så det är inte alls mossiga värderingar, det är högaktuellt, om det är unobtanium-dodos av värsta sort i båtmorotar? Ja, och? Inte fan åker jag båt? Jag kör hoj! Basta! :hihi ;)

Men, är det inte så, att utvecklingen inte tar fart, eftersom det inte finns något problem? Ingen marknad - ingen utveckling (hint - de flesta som faktiskt spakar cross är rätt nöjda med fyrtaktarna).

/J

Edit - klart det är en konspiration som dödat 2-t inom crossen. Jänkarnas tävlingsorganisationer! :foliehatt Det har inget med varvtider att göra. :hihi
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja men då ber jag både "er" och Chris Ash om ursäkt, var det bara meningen att återinföra 2t i hojarna oavsett om det egentligen innebär en förbättring eller ej så kan vi ju avsluta diskusionen här och nu för du tror väl inte att det är något illasinnat 4takts syndikat som på ren djävulskap valt att radera 2t från kartan?

Nej jag utgick ifrån det som Radare skrev i sitt första inlägg men nu förstår jag vad du/ni menade :kiss
Med tanke på hur ofta båtmotorer används som referens i den här tråden så är det nog själva tvåtaktsprincipen som är viktigast,ångmaskinsdimensioner och 65hk/liter spelar mindre roll.Gillar man 2t med hyfsad effekt och tveksam driftsäkerhet finns ju alltid snöskotrar.Nu ska jag ut i snön och börja köra ur nyinköpta 20-literdunken med tvåtaktolja.

En ny 250 2-t cross är lika oregerlig, och drar lika mycket soppa som en äldre, det är precis samma teknik i motorn, det är *extremt* lite som hänt där under årens lopp, det är laboreringar med avgasporten som ändrar karaktär lite på när ketchupen släpper s.a.s.
oregerlig?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Med tanke på hur ofta båtmotorer används som referens i den här tråden så är det nog själva tvåtaktsprincipen som är viktigast,ångmaskinsdimensioner och 65hk/liter spelar mindre roll.Gillar man 2t med hyfsad effekt och tveksam driftsäkerhet finns ju alltid snöskotrar.Nu ska jag ut i snön och börja köra ur nyinköpta 20-literdunken med tvåtaktolja.
Hahaha, ja fast det var inte riktigt så Radare inledde tråden så du får ursäkta om jag haft lite svårt att hänga med :tummenupp
Själv ska jag strax hem och kasta på de nyanlända crossdubbade däcken på hojen och ha lite "nytta" av vintern :krama

Var allt bara frågan om vad som är skoj så begränsar jag mej inte bara till att gilla 2t utan även 4t, wankel, Gasturbiner (fråga _Johansson_) och till och med ånga (fråga Jörgen) :Bugar

En liten hemlis, man behöver faktiskt inte ha bara en hoj, man får ha flera och bäst av allt, alla måste inte vara 4-taktare...
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top