Om man så slarvigt jämför kubiktal med effekt rakt av mellan 2t och 4t så tyder det på vissa brister i fysikkunskaperna, effekt i förhållande till vikt är mer rättvisande, lägg även till hur lång drift tid man får ut mellan större renovering så börjar det arta sej, tar man även till körbarhet så är vi nog framme (Läs gärna det bifogade dokumentet i
denna post)
De allra flesta som kör på gata förväntar sej ett visst mått av körsträcka i förhållande till underhållsinsatserna.
Visst har utvecklingen överlag gått framåt men i denna tråden tycker jag mej skönja en viss övertro till exakt hur mycket man faktiskt i dagens läge kan tänja 2-taktskonceptet.
Att jämföra med materialet från en prototypklass som GP500 med gathojar är som att kräva att biltillverkarna ska tillverka bilar med formula1 prestanda till försäljning med hållbarhet och pris som vilken högprestandabil som helst.
Med det inte sagt att det inte kommer gå i framtiden.
Frågan är dock om någon just nu är intresserad att plöja ner så mycket pengar i en vidareutveckling på 2t när inte många är villiga att betala för slutprodukten?
Cylindern på bilden är en av mina egentrimmade och rakt omräknat till 500cc ger den då 188hk, ungefär i närheten av det som Chris A tycker borde vara "rimligt"... På en gathoj!?
Kolla slitaget på bommen mellan avgasportarna, vi pratar 30-60timmars körning, sedan omkromning.
Okej i tävlingssammanhang? Ja självklart, det är ju ett tävlingsredskap gjort för en enda sak, att vinna tävlingar, men man ska nog vara väldigt entusiastisk gatåkare om man skulle tycka det var ok.
Fast med de få korvören de få köparna skulle tillföra är det knappast värt att veva igång någon serieproduktion, det var ju inte många år suzuki och yamaha tillverkade kultmaskiner som RG500 och RD500 så det borde ju säga ett och annat?
Fast ingen skulle vara gladare än jag om det skulle hända