Varför inte tvåtakt?

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Det som ofta glöms bort är att någon ska köra våra effektmonster till hojar. Spelar effekten/vrid roll alla gånger?

"In addition, in 1996 at the Motocross Des Nations in Jerez Spain, Steve Lamson is the only rider to ever win the overall moto on a 125, battling against 250s and 500s."

Saxat från:
http://www.vrmweb.com/stevelamson/news_art.asp?ARTICLE_KEY=3308

Hur kunde Steve's 125 vinna över 250 och 500cc-hojarna?
Kan vara så att han var den bästa chaufören den helgen.
Kollar man på video-klipp från de rejsen så kan man skymta en och annan svensk som får finna sig att bli duktigt rastade av den grymt snabbe Lamson.

Skulle man få köra 250cc 2-takt i MX2 skulle alla göra det eftersom man har mer mos i motorn.

När Yamahas 426:a kom så testade min kompis en sådan för att jämföra varvtiderna mot de tider han körde på sin CR500:a.
Det tog ett par sekunder längre par varv med 426:an visade det sig.
Tilläggas bör att min kompis körde cross-SM på den tiden så nog kunde han tillvarata det maskinen hade att erbjuda.

I t.ex. stockholmscrossen så får man köra på vad man vill i motionsklasserna. Där brukar orken vara av mer betydelse än effekten.

Jag har två 500:r, en 2-takt och en 4-takt.
2-taktaren är mer svårkörd enligt mitt tycke när det är halt. Men på sand eller om greppet är bra är 2-taktaren överlägsen att spaka.
Jag minns min förvåning när jag bytte från 500cc 2t till 450cc 4t.
Vad trött den känns, ska det vara så här? Men vad lättkörd den var i gengälld. :D

I slutet av 1970-talet vill jag minnas att det såldes det ca 1000000 st cross/endurohojar världen över och nu ca 100000 st(kan komma ihåg fel på dessa antal, någon som har uppdaterade siffror får gärna fylla i). Ändå har vi mycket större köpkraft nu än tidigare. Kan det vara så att det är alldeles för dyrt med cross/endurohojar just nu?
Behöver motionären en 450?
Han behöver egentligen bara Olles KTM200 2t, men det är så fränt att köra samma hoj som Bubba och c/o så då köper man sig en 450.

Vill minnas att Yamaha tjatade en hel del på AMA för att de skulle få ha med sin 400cc 4t. Och visst fick de som de ville. Pengar pengar...

Det året som Cairoli åkte Yamaha "450" så körde han en 400cc då han skadat ett knä på försäsongen och inte kunnat bygga upp nog med muskler för att orka med att köra 450-4t jämfört med den lättare och svagare 250-4t.

Blev ett lite svamligt inlägg men jag vet inte hur jag gör när jag ska citera inlägg från olika sidor i ett inlägg.
Two stroke or not to stroke is the question... :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Inte kattskit, men nästan. 35 000 kr för det här fräscha exemplaret. Det är billigare än en ny 125:a.

http://www.blocket.se/gavleborg/RD_500_lc_31303893.htm?ca=11&w=3

Beror ju på hur du ser på det, du får ju en mycket nyare sporthoj om i säger så för de stålarna, det är så jag menade.

Man hittar dem liksom inte för några tusen så att säga.

RD500an är dessutom något ointressantare än RGn då den är väldigt klumpig måste jag säga för att vara en 2taktare.

Men visst, klart värd att bevaras, jag gillar den svartröda bäste med över den vit/röda.

Det som ofta glöms bort är att någon ska köra våra effektmonster till hojar. Spelar effekten/vrid roll alla gånger?

:)

Kortat citat, det beror på vad du menar flör typ av hoj som sagt.

För enduro och cross så finns det ju annat som spelar in än att ha absolut max effekt, 500 2takt är ju borta och de kunde ju ändå få köra fullt ut med.

Men jag tror många snackar om en gathoh här då kommer alltid effekten in, och högt vridmoment behövs på högt varv för att nå hög effekt, för en icke överladdad motor ger inte mer vrid oavsett om den är 15 år gammal eller ny, så du måste ha upp maxvridet högt.

Då tänker en del a´tt 2taktaren som ju tänder varje varv har ett klart övertag just där, den får ut högre vridmoment ur en given cylindervolym än en 4taktare utan överladdning kan få.

Fast det rär många sidor at läsa så jag kanske är på fel spår, men jag fick för mig att det var tanken, dessutom blir ju en 2t motor lättare än en dito 4t.

Själv vet jag inte om vi behöver typ 1000cc 2taktshojar på gatan faktiskt, kul, men så nödvändigt vet jag inte.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Öh?
Jag manar utifrån vad som redan finns, jag tror inet det finns nåt att hämta där helt enkelt.

Aah, ok men jag väger under 75kg och är 176cm lång, men vill inte harva runt på 200kg skrot när jag vill köra hoj och vill inte heller nöja mig med 100hk. Jag vill ha 140kg hoj med 175-200hk.

Så hur gör då folk med min smak och storlek?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aah, ok men jag väger under 75kg och är 176cm lång, men vill inte harva runt på 200kg skrot när jag vill köra hoj och vill inte heller nöja mig med 100hk. Jag vill ha 140kg hoj med 175-200hk.

Så hur gör då folk med min smak och storlek?

Våldar på en turbo på en 400-4takt?

Det är nått jag skulle gilla, småkubik-sporthojar med turbo blir ju lite tvåtakts register och lättare än storkubik utan turbo men med samma effekt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Våldar på en turbo på en 400-4takt?

Det är nått jag skulle gilla, småkubik-sporthojar med turbo blir ju lite tvåtakts register och lättare än storkubik utan turbo men med samma effekt.

Ja en vfr400 med 2bar laddtryck producerat av en skruvkompressor hade ju oxå funkat.:yoparty

Fast det är ju lite som att gå över ån efter vatten och så väger dom 185kg.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Det som ofta glöms bort är att någon ska köra våra effektmonster till hojar. Spelar effekten/vrid roll alla gånger?

Klart att det krävs en person som vet hur man gör bakom spakarna för att det ska gå fort, något annat vore ju konstigt. Sätt Rossi på en 600 och han skulle ändå köra ifrån iprincip alla.

I cross är det däremot betydligt lättare att köra fort på en 4T mot en 2T, du har en mycket jämnare effektkurva och har kraft direkt. Du får lättare skjutet ut ur kurvan, eller farten inför hoppet för den delen. Har du bara konditionen och muskelstyrkan orkar man harva fort och länge med en 250/450 4T. Dessutom får man inte glömma bort att 90% av alla 2t hojar på crossidan idag är föråldrade. När 4t kom var de jävligt tunga och bökiga, lite pansarvagnskänsla. Idag finns det 450hojar som är smidiga som 125or...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Klart att det krävs en person som vet hur man gör bakom spakarna för att det ska gå fort, något annat vore ju konstigt. Sätt Rossi på en 600 och han skulle ändå köra ifrån iprincip alla.

I cross är det däremot betydligt lättare att köra fort på en 4T mot en 2T, du har en mycket jämnare effektkurva och har kraft direkt. Du får lättare skjutet ut ur kurvan, eller farten inför hoppet för den delen. Har du bara konditionen och muskelstyrkan orkar man harva fort och länge med en 250/450 4T. Dessutom får man inte glömma bort att 90% av alla 2t hojar på crossidan idag är föråldrade. När 4t kom var de jävligt tunga och bökiga, lite pansarvagnskänsla. Idag finns det 450hojar som är smidiga som 125or...

Men varför hänger alla upp sej på att köra snabbt?
Kör man inte för att ha kul?
Om enda anledningen till att man kör motorcross är att man vill kommarunt banan så fort som möjligt så kan man ju ändra banorna, ta bort alla svängar och hopp, då hade det nog gått fort runt banan. :tummenupp
Och om en 4t hade varit lättare att köra snabbt runt en crossbana med så hade dom inte behövt ha nästan dubbelt så stor motor.

Och nej, det finns inga 450 som är smidiga som 125'or.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Säg inte det, såg en 250cc som var stor som en 80cc 2-t, vikten var inte riktigt på samma plan men effekten var nog samma.:D

Ja det var något kina importerat.

Jo det är klart, han måste ha menat att en 450 2t är lika smidig som en 125 4t ! :D
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ja men dom som byter kolvar så tidigt gör nog det för att ringarna på dom som satt på, var av undermålig kvalitet, eller för att dom hört av någon annan att dom skall göra det. Tror 1500 mil innan man måste bry sig om att byta verkar vara vad man kan gå på.

Men om det nu är så att dom skall bytas vid säg 800mil så blir det sisådär 6 kolvar på 2500mil mot r6.ans 4 i det tänkta cenariot. Lägg då till en helrenoverad vev på 2-t för ca.6000:- till kolvarnas 4200:- och ett par cyllar för 5000:- så blir det kanske 16-17000:- för en helt ny spis med packboxar osv.

Vad kostar 4st kolvar till en r6, nya lagerbanor och ett par nya kammar med vippor, kamkedja osv. säkert 15000:- och då utgår vi ifrån att loppen, ventilerna, kamlager, kamdrev, kedjesträckare, veven och stakarna m.m är som nya.

På crossidan så behövs det väl en ny vev och kolv vid 150 timmar oxå?

Men om man vill ha låga driftkostnader så siktar man nog inte på en sporthoj från början.:yoparty


Kan säkert vara så. Verkar va rätt mycket "Så här måste man göra för det har min kompis kusins kompis sagt" i skotersvängen..
Hoppas iaf du har rätt eftersom man gick och blev skoterägare förra vintern!:tummenupp

Och visst, man kan ju inte snacka bort att 4-taktarnas krav på större volym i förhållande till effekt oftast innebär fler cylindrar=fler prylar som måste bytas vid renovering. Fördelen med 4-t skulle ju isf va att man inte behöver riva lika ofta. Gäller dock inte cross. Varför har ja inte riktigt lyckats förstå, antar att det handlar om att man tar ut mycket effekt på bara en cylinder..? Naturligtvis bör man byta vev på en cross efter 150 h, helst tidigare annars kan det som sagt bli väldigt dyrt. Det gäller ju dock även 2-t och kostnaden blir ju ungefär den samma.

Verkar ju faktiskt som att vi är överens om det mesta så nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva för att hålla igång dikussionen..:gnissla
Skulle isf va att man knappast behöver byta kammarna i R6:an efter 5000 mil då. Och att dom flesta moderna 4-t har direktverkande kammar så man slipper byta vipporna också. Ja, utom Hondas CRF:er då.. Fan va svårt det ska att hitta regler utan undantag.:huvet
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tävlar man brukar det ha väldigt hög prioritet.

Ja att vara snabbast i sin klass är självklart prio 1.

Tycker faktiskt att motocrossen regelsystem är ett solklart bevis på 2t är passar sej bättre för små lätta racing motorer.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad är det som tar så mycket längre tid? Kroka av kamkedjan och lossa kamaxelöverfallen? Fräsa ventilsäten o.d är det väl inte många som ägnar sig åt idag? Om vi fortfarande snackar cross alltså.

Ja men om du nu skall renovera och inte bara byta enstaka slitdelar så tar det nog lite längre tid än på en tvåtakt, inte mycket att orda om. Sen om man inte behöver göra allt lika ofta osv, så att det tar lika lång tid i långa loppet vågar jag inte uttala mig om på en cross.

Kan säkert vara så. Verkar va rätt mycket "Så här måste man göra för det har min kompis kusins kompis sagt" i skotersvängen..
Hoppas iaf du har rätt eftersom man gick och blev skoterägare förra vintern!:tummenupp

Och visst, man kan ju inte snacka bort att 4-taktarnas krav på större volym i förhållande till effekt oftast innebär fler cylindrar=fler prylar som måste bytas vid renovering. Fördelen med 4-t skulle ju isf va att man inte behöver riva lika ofta. Gäller dock inte cross. Varför har ja inte riktigt lyckats förstå, antar att det handlar om att man tar ut mycket effekt på bara en cylinder..? Naturligtvis bör man byta vev på en cross efter 150 h, helst tidigare annars kan det som sagt bli väldigt dyrt. Det gäller ju dock även 2-t och kostnaden blir ju ungefär den samma.

Verkar ju faktiskt som att vi är överens om det mesta så nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva för att hålla igång dikussionen..:gnissla
Skulle isf va att man knappast behöver byta kammarna i R6:an efter 5000 mil då. Och att dom flesta moderna 4-t har direktverkande kammar så man slipper byta vipporna också. Ja, utom Hondas CRF:er då.. Fan va svårt det ska att hitta regler utan undantag.:huvet


Vi kan nog komma överens om att en vass tvåtakt behöver oftare tillsyn än en motsvarande 4-t, vilket innebär att om man inte kan göra allt själv blir det säkert jämt mot slutet endå.

Men vet faktiskt inte hur kammarna ser ut på en sån efter 5000mil om jag skall vara ärlig, men så vassa kammar borde knaga rätt bra på vippor/tryckare därav hypotesen.
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Men varför hänger alla upp sej på att köra snabbt?
Kör man inte för att ha kul?
Om enda anledningen till att man kör motorcross är att man vill kommarunt banan så fort som möjligt så kan man ju ändra banorna, ta bort alla svängar och hopp, då hade det nog gått fort runt banan. :tummenupp
Och om en 4t hade varit lättare att köra snabbt runt en crossbana med så hade dom inte behövt ha nästan dubbelt så stor motor.

Och nej, det finns inga 450 som är smidiga som 125'or.

För att när du vinner har du kul, när du kör ifrån andra har du kul. Därför vill folk köra fort. Är det även då enklare att köra fort är valet rätt enkelt.
Jag tyckte, eller tycker fortfarande, att köra 125a var underbart för att man kunde leka rätt mycket. 2t sången och doften är ju underbar. Men att behöva alltid ladda på yttern för att ta hoppet när 250f kan rulla förbi på innern är inte kul. Att alltid komma efter första metern i starten men sedan på slutet av rakan när man ska bromsa komma ikapp är inte heller kul. Därav att många väljer 4t. Visst är det roligare att leka med en 2t, men ska man köra fort ät det 4t som gäller. Sedan är ju faktiskt att köra fortare hela grejen med motocross, så valet blir enkelt för många...
Nu är ju dessutom reglerna så att du får ha större kubik på en 4t så det är ju tämligen ointressant att jämföra kubik mot kubik i crossvärlden då de aldrig ändå kommer stå bakom en startgrind på ett seriöst race tillsammans, jag jämför ju såklart klass mot klass.

Åååh jo, har du kört Crf450 09> eller Yzf450 10>? Där har du hojar som är ruskigt smidiga. Självklart inte lika smidiga i luften som en 125a är, det är en omöjlighet. Men Smal och kompakt ram som är otroligt lättsvängd.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Aah, ok men jag väger under 75kg och är 176cm lång, men vill inte harva runt på 200kg skrot när jag vill köra hoj och vill inte heller nöja mig med 100hk. Jag vill ha 140kg hoj med 175-200hk.

Så hur gör då folk med min smak och storlek?

Det får vi aldrig, men jag kan förstå tanken.

En sån hoj du beskriver kanske du kan hantera det vet jag inget om, men det är ett våldsamt djur.

Jag går inte lika långt som du utan skulle vilja ha lite kul småkubiksvarianter i 2t, typ säg som du skrev kanske 150kg klar på gatan och 250 rova på 80-90 hk.

Du snckar ju m en hoj som skulle kunan rulal runt som ren tävlingshoj.

De senare 500GP hojarna låg väl där nånstans, nu kanske du vill ha mer kubik iofs, men månag av dem var väldigt svåra att köra, iofs så blev det bättre då ju motoreffektne alltid komit före fjädring, ramar och däck tex.

Visst vore det en jävla rusning at få köra nåt sånt på gatan om så bara för en kväll det håler jag ed om, men jag är säker på att de snart var förbjudna då de nog var totalt våldsamma i effektutvecklingen.

Och du vet ju vilka som ofta köper det värsta, jo de som vil vara balla men tyvärr knappt kört moped förr.

Kan säkert vara så. Verkar va rätt mycket "Så här måste man göra för det har min kompis kusins kompis sagt" i skotersvängen..
Hoppas iaf du har rätt eftersom man gick och blev skoterägare förra vintern!:tummenupp

Och visst, man kan ju inte snacka bort att 4-taktarnas krav på större volym i förhållande till effekt oftast innebär fler cylindrar=fler prylar som måste bytas vid renovering. Fördelen med 4-t skulle ju isf va att man inte behöver riva lika ofta. Gäller dock inte cross. Varför har ja inte riktigt lyckats förstå, antar att det handlar om att man tar ut mycket effekt på bara en cylinder..? Naturligtvis bör man byta vev på en cross efter 150 h, helst tidigare annars kan det som sagt bli väldigt dyrt. Det gäller ju dock även 2-t och kostnaden blir ju ungefär den samma.

Verkar ju faktiskt som att vi är överens om det mesta så nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva för att hålla igång dikussionen..:gnissla
Skulle isf va att man knappast behöver byta kammarna i R6:an efter 5000 mil då. Och att dom flesta moderna 4-t har direktverkande kammar så man slipper byta vipporna också. Ja, utom Hondas CRF:er då.. Fan va svårt det ska att hitta regler utan undantag.:huvet

Varför man tar ut effekt ppå en cylinder 4t inom cross och enduro? gissa? vikten givetvis.

Vikten är viktig i de här grenarna, fjädring och liknade, mer än absolut högst uteffekt.

Som ni säkert hört så sänkte de kompet på Carlquists yama 500 när han tävlade i början av 80-talet, för tat få mer körbarhet.

Man kan inte bara blanda hop alt i en hög, olika former av tävlingshojar ger olika direktiv.

Även så inom bilracing, banbilar utan turbo tar ofta ut mer än de som kör rally utan turbo, just för att de inte kan ligga på ett perfekt varvtal alltid.

Jag tror ni tänker fel när snpöskotrar blir inblandade, dels varvar de väl inte så högt och så hart de ju effektförluster som inget annat fordon egentligen.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad är det som tar så mycket längre tid? Kroka av kamkedjan och lossa kamaxelöverfallen? Fräsa ventilsäten o.d är det väl inte många som ägnar sig åt idag? Om vi fortfarande snackar cross alltså.

Har du rivit en tvåtakt och en fyrtakt själv nån gång? Ta nåt så enkelt som att byta kolv på en CRF 450 eller en CR 250. Personligen körde jag lika lång tid på kolvarna på båda två, dvs 60 timmar. Först och främst så handlar det också om hur motorn sitter i ramen... Något som gäller typ alla fyrtaktare utom de nya KTM som faktiskt är rätt smidiga att skruva i är att det går fasiken inte komma åt nåt från utsidan, bara börja klä av cykeln.

Nåväl, säg att vi plockat ur motorn ur ramen och vi startar klockan, kolvbyte.

Honda CRF 450, bort med ventilkåpan, kamkedjesträckaren, överfallet, kamkedjan, kamaxeln, håll reda på shimsen och kopparna, bort med fyra bultar som sitter inne i toppen se till att ingen bricka faller ner till nedre kamkedjedrevet, lyft topp och sedan cylinder. Bort med klipset som håller kolvbulten och ut me kolven. På med kolvring och 3-delad skrapring som ska placeras med en viss vinkel från varandra, dit me kolv, ny cylinderfotspackning, bråka med kolvringarna om du int har verktyg att hålla in dem, cylinder, ny toppackning, topp, fiska kamkedja, dit me shims/koppar och kom ihåg var de var om du int satte tillbaka dem (dom följer med kopparna på insugssidan), sätt in kammen och tajma kammen genom att öppna en lucka på andra sidan motorn... Dra fast kamdrevet och hoppas det blev rätt, dit me överfall, "ladda upp" kamkedjesträckaren och montera, dit me ventilkåpa. Färdig!

CR 250, ta bort fyra muttrar, lyft cylinder, bort me clips, dit med ny kolv en eller två kolvringar i spår med placeringsstift, dit med kolv och ny cylinderfotspackning, dit med cylinder och dra fast fyra muttrar igen. Färdig!

Visseligen ska man vara riktigt duktig ska man mäta upp squish osv, men hur många är det som egentligen gör det på en crosshoj? Det tar så väldigt mycket mindre tid att jobba med tvåtaktsmotorn och det är väldigt mycket svårare att göra fel.

Sen allt bök som kan bli med ventiler etc...

Det är många som skriver att de ogärna skulle renovera en 4 cyl tvåtakt men nog gör jag hellre det än en 4 cyl fyrtakt, även om man ska va duktig med squish.

Idag finns det 450hojar som är smidiga som 125or...

Nja
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Men att behöva alltid ladda på yttern för att ta hoppet när 250f kan rulla förbi på innern är inte kul.

Åååh jo, har du kört Crf450 09> eller Yzf450 10>? Där har du hojar som är ruskigt smidiga. Självklart inte lika smidiga i luften som en 125a är, det är en omöjlighet. Men Smal och kompakt ram som är otroligt lättsvängd.

250f har ju en klar fördel i effekt (om inte annat över registret) jäntemot en 125 i dagens läge, om man jämför 450 mot 250 tvåtakt (där båda generellt har för mycket effekt för banan) så skulle jag vilja säga tvärt om, att det är tvåtaktarn du åker innekurva med. Det suger rätt mycket att inte få samma acceleration ut dock.

Jag har kört de nyare bla 09 CRF 450 och den e fortfarande traktor även om den till formen är ganska liten. Till formen är den nog lika smal som KTM´s -10 125SX men oj så mycket mer traktor den är när du väl är ute på banan. Folk brukade klaga på att KTM´s gamla cyklar var så smala om magen vilket jag tycker e rätt lustigt när man sen går och köper en "smal japanare" ;)

Jag önskar att jag hade råd att köra en årets modell 250F från föredragsvis KTM men sånt är inte fallet. Men tills dess är jag sjukt nöjd med att köra tvåtakt :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top