Jag heter Lasse
Bara 4 hjul.
- Gick med
- 19 Jun 2003
- Ort
- Västerås
- Hoj
- Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Det som ofta glöms bort är att någon ska köra våra effektmonster till hojar. Spelar effekten/vrid roll alla gånger?
"In addition, in 1996 at the Motocross Des Nations in Jerez Spain, Steve Lamson is the only rider to ever win the overall moto on a 125, battling against 250s and 500s."
Saxat från:
http://www.vrmweb.com/stevelamson/news_art.asp?ARTICLE_KEY=3308
Hur kunde Steve's 125 vinna över 250 och 500cc-hojarna?
Kan vara så att han var den bästa chaufören den helgen.
Kollar man på video-klipp från de rejsen så kan man skymta en och annan svensk som får finna sig att bli duktigt rastade av den grymt snabbe Lamson.
Skulle man få köra 250cc 2-takt i MX2 skulle alla göra det eftersom man har mer mos i motorn.
När Yamahas 426:a kom så testade min kompis en sådan för att jämföra varvtiderna mot de tider han körde på sin CR500:a.
Det tog ett par sekunder längre par varv med 426:an visade det sig.
Tilläggas bör att min kompis körde cross-SM på den tiden så nog kunde han tillvarata det maskinen hade att erbjuda.
I t.ex. stockholmscrossen så får man köra på vad man vill i motionsklasserna. Där brukar orken vara av mer betydelse än effekten.
Jag har två 500:r, en 2-takt och en 4-takt.
2-taktaren är mer svårkörd enligt mitt tycke när det är halt. Men på sand eller om greppet är bra är 2-taktaren överlägsen att spaka.
Jag minns min förvåning när jag bytte från 500cc 2t till 450cc 4t.
Vad trött den känns, ska det vara så här? Men vad lättkörd den var i gengälld.
I slutet av 1970-talet vill jag minnas att det såldes det ca 1000000 st cross/endurohojar världen över och nu ca 100000 st(kan komma ihåg fel på dessa antal, någon som har uppdaterade siffror får gärna fylla i). Ändå har vi mycket större köpkraft nu än tidigare. Kan det vara så att det är alldeles för dyrt med cross/endurohojar just nu?
Behöver motionären en 450?
Han behöver egentligen bara Olles KTM200 2t, men det är så fränt att köra samma hoj som Bubba och c/o så då köper man sig en 450.
Vill minnas att Yamaha tjatade en hel del på AMA för att de skulle få ha med sin 400cc 4t. Och visst fick de som de ville. Pengar pengar...
Det året som Cairoli åkte Yamaha "450" så körde han en 400cc då han skadat ett knä på försäsongen och inte kunnat bygga upp nog med muskler för att orka med att köra 450-4t jämfört med den lättare och svagare 250-4t.
Blev ett lite svamligt inlägg men jag vet inte hur jag gör när jag ska citera inlägg från olika sidor i ett inlägg.
Two stroke or not to stroke is the question...
"In addition, in 1996 at the Motocross Des Nations in Jerez Spain, Steve Lamson is the only rider to ever win the overall moto on a 125, battling against 250s and 500s."
Saxat från:
http://www.vrmweb.com/stevelamson/news_art.asp?ARTICLE_KEY=3308
Hur kunde Steve's 125 vinna över 250 och 500cc-hojarna?
Kan vara så att han var den bästa chaufören den helgen.
Kollar man på video-klipp från de rejsen så kan man skymta en och annan svensk som får finna sig att bli duktigt rastade av den grymt snabbe Lamson.
Skulle man få köra 250cc 2-takt i MX2 skulle alla göra det eftersom man har mer mos i motorn.
När Yamahas 426:a kom så testade min kompis en sådan för att jämföra varvtiderna mot de tider han körde på sin CR500:a.
Det tog ett par sekunder längre par varv med 426:an visade det sig.
Tilläggas bör att min kompis körde cross-SM på den tiden så nog kunde han tillvarata det maskinen hade att erbjuda.
I t.ex. stockholmscrossen så får man köra på vad man vill i motionsklasserna. Där brukar orken vara av mer betydelse än effekten.
Jag har två 500:r, en 2-takt och en 4-takt.
2-taktaren är mer svårkörd enligt mitt tycke när det är halt. Men på sand eller om greppet är bra är 2-taktaren överlägsen att spaka.
Jag minns min förvåning när jag bytte från 500cc 2t till 450cc 4t.
Vad trött den känns, ska det vara så här? Men vad lättkörd den var i gengälld.
I slutet av 1970-talet vill jag minnas att det såldes det ca 1000000 st cross/endurohojar världen över och nu ca 100000 st(kan komma ihåg fel på dessa antal, någon som har uppdaterade siffror får gärna fylla i). Ändå har vi mycket större köpkraft nu än tidigare. Kan det vara så att det är alldeles för dyrt med cross/endurohojar just nu?
Behöver motionären en 450?
Han behöver egentligen bara Olles KTM200 2t, men det är så fränt att köra samma hoj som Bubba och c/o så då köper man sig en 450.
Vill minnas att Yamaha tjatade en hel del på AMA för att de skulle få ha med sin 400cc 4t. Och visst fick de som de ville. Pengar pengar...
Det året som Cairoli åkte Yamaha "450" så körde han en 400cc då han skadat ett knä på försäsongen och inte kunnat bygga upp nog med muskler för att orka med att köra 450-4t jämfört med den lättare och svagare 250-4t.
Blev ett lite svamligt inlägg men jag vet inte hur jag gör när jag ska citera inlägg från olika sidor i ett inlägg.
Two stroke or not to stroke is the question...