Den extra tid det tar med en fyrtakt kan va just det som tippar över, eller så den extra tiden kan vara något som du står och betalar för om du inte är född med shiftnyckel i handen
Sen är det ju som sagt fler delar i servicen på en fyrtakt såsom byte av filter, ventilinspektion/justering (på CRF måste du klä av tank etc för att ens kolla), ventilbyte, ventiltätningar, kamkedjebyte osv som inte heller är syncat med kolvbyte.
Har man inte råd att köpa en ny hoj och köra tills det är dags att skruva i den så tar fyrtakt så grymt mycke mer tid i garaget.
Nej jag tog det bara som exempel, jag tar inte heller ur motor ur ramen om jag inte måst dela på blocken, men med CR´en så behöver man inte strippa mycket för att kunna börja med motorn medans man behöver det på CRF´en
Jag har klockat att ta isär motorerna men jag minns inte riktigt siffrorna bara att det var ganska stor skillnad. Tror att KTM-motorn tog 40 minuter att få ut ur ramen och delad
Bottendelen är ganska lika varandra ja, där äre ingen större skillnad i hur mycket tid det tar att renovera om det inte är nåt specialbygge som typ aprilian då, men det är väl samma sak på tvåtakt, ktm är jobbigare än honda etc...
Kanske ska tillägga att jag väger 57 kg
Jag hade en CRF 450 -04 och det är helt klart en förbättring, allt känns mycket tightare på de nya modellerna också
Men när det kommer till att snabbt byta riktning eller jobba med hojjen "manual" typ i hopp eller hjälpa till och lyfta den över gupp/hinder så är det milsvida skillnader mot en tvåtakt i min åsikt.
KTM´s gamla chassie med fyrtaktsmotor känns helt klart ännu mer traktor än crfen, dom vill gärna gå rakt fram när du går in i vallen (nu pratar jag om hur de känns i jämförelse).
Fördelen me att cykeln är traktor är ju dock att den går stadigt i kurvor och på raksträckorna. Det är något man kan sakna ibland med tvåtaktarna