Varför kör du motorcykel?

Varför kör du motorcykel?


  • Antal röstningar
    0

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Varför?
1. För att få ligga
2. För att snabbt kunna avlägsna sig från gamla ligg

Jag kallar det mc-brewd-kretsloppet!

brewdar2.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beror på... är svaret.

* När jag körde för länge sedan inne i stan, så var det praktiskt och jävligt ball på samma gång. Tog mig fram överallt och med fri fart.
* När det var kvällsåkningar med gubbarna, så var det gemenskap och fika i Sigtuna, kolla flygplan över Arlanda m.m.
* När det var fria körningar på Rörken eller senare på Åland, så var det kurvtagning, varvtider och kontrollkänslan (och tävlingsskallen) som gjorde sitt.
* När jag pendlade längre sträckor till jobbet, var det förmågan att hänga av plitarna som var viktig och kortast tid "från A till B".
* Främst av allt är upplevelsen av fart och en böljande väg eller bana som svischar förbi (TT-race light, så att säga :D )

Men, jag kan erkänna att när jag senast åkte för ett par veckor sedan - precis innan hojen ställdes under för vintern - och jag tog en runda hemma i kvarteret i tio knyck, med motorn morrandes bara på tomgång: Det var väldigt speciellt och en upplevelse i sig. Dottern satt nämligen bakpå i overall och med kruka på skallen med ett brett flin och vi tog en extra runda förbi dagis, så hon kunde vinka till kompisarna och dagisfröken. Ordet för dagen var då "Jätteroligt!" och toppar nog det mesta...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kul !

Har haft hoj och körkort länge, gjort några längre uppehåll, men det är alltid lika kul att börja om.

Man slutar aldrig åka hoj, man bara håller upp i bland.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
På vägen till garaget så pirrar det alltid i magen. Som att jag ska göra något förbjudet eller som när man ska ringa en tjej första gången.

Rullar ut på vägen och det är en blandning av lyckorus och king-of-the-world-känsla.

Rullar ut på banan och det är full fokus och koncentration. Nöter kurva efter kurva och tillfredsställelsen av marginella förbättringar. Och ibland stora genombrott (som att inse att allt blir mycket lättare med foten på ett speciellt sätt på fotpinnen eller någon annan liten detalj).

När jag står på gatan och polerar skönheten får man njuta av lite avundsjuka blickar, fascinerade barn och sköna gubbar som frågar och kommenterar.

Fika och skitsnack.



Men egentligen gör jag det för att få ligga.

Quoted for truth! :tummenupp

Speciellt för den pirrande känslan på väg till garaget.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Beror på... är svaret.

* När jag körde för länge sedan inne i stan, så var det praktiskt och jävligt ball på samma gång. Tog mig fram överallt och med fri fart.
* När det var kvällsåkningar med gubbarna, så var det gemenskap och fika i Sigtuna, kolla flygplan över Arlanda m.m.
* När det var fria körningar på Rörken eller senare på Åland, så var det kurvtagning, varvtider och kontrollkänslan (och tävlingsskallen) som gjorde sitt.
* När jag pendlade längre sträckor till jobbet, var det förmågan att hänga av plitarna som var viktig och kortast tid "från A till B".
* Främst av allt är upplevelsen av fart och en böljande väg eller bana som svischar förbi (TT-race light, så att säga :D )

Men, jag kan erkänna att när jag senast åkte för ett par veckor sedan - precis innan hojen ställdes under för vintern - och jag tog en runda hemma i kvarteret i tio knyck, med motorn morrandes bara på tomgång: Det var väldigt speciellt och en upplevelse i sig. Dottern satt nämligen bakpå i overall och med kruka på skallen med ett brett flin och vi tog en extra runda förbi dagis, så hon kunde vinka till kompisarna och dagisfröken. Ordet för dagen var då "Jätteroligt!" och toppar nog det mesta...
Får man fråga vilka vägar du körde på Åland? Har inte riktigt hittat de bästa ännu :p
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Får man fråga vilka vägar du körde på Åland? Har inte riktigt hittat de bästa ännu :p

Var mest bana (Vessingsboda), men jag ska gräva fram en lista med riktiga väg-pärlor som jag körde mycket för en sådär tio år sen - återkommer! :)

Edit: Hittade ett av inläggen. Handlar mest om utflyktsmål, men också vägar som är kul att köra. Finns mycket grusväg också om man vill öva på det förstås. Den här listan är gammal, men vägarna ska ju finnas kvar, om möjligt med lite sämre skick än tidigare: http://www.sporthoj.com/forum/showt...ring-%C5land&p=4708328&viewfull=1#post4708328

Du är väl med på Motorportalen också? Åländskt forum, där det iofs inte skrivs så mycket, men det kan man ändra på: http://www.motorportalen.net/
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top