Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag tycker tyskarna hanterar de här sakerna samt en del annat trafikmässigt riktigt bra.
1. Man kör normalt i högerfil
2. Efter omkörning i vänsterfil byter man så fort det är säkert till högerfil
3. Man blinkar aldrig vänster annat än vid filbyte i en cirkulationsplats
4. Man använder varningsblinkers (varning för stillastående hinder) regelmässigt vid hastiga köslut
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...så många som börjat köra om på höger sida...
Det finns ju inget annat att göra.

Det är för mig totalt obegripligt hur så många trafikanter verkar helt okunniga om principen att körfälten ”börjar” från höger och att det är där man ska köra, förutom när man kör om. Detta gäller oavsett hur många körfält vägen har. Man håller sig till höger.

Den ”aggressiva körstil” som det ibland rapporteras om som ett nytt fenomen är ju fullständigt begriplig: till Stockholm flyttar ca 30.000 människor varje år och nästan var tredje har bil med sig. Alltså 10.000 fler bilar varje år, utan att vägnätet expanderar för att svälja denna ökning. Och många kör med oerhört dålig disciplin och hanterar det dyrbara utrymmet i trafiken på ett oerhört själviskt vis; framför allt genom att inte använda det utrymme som finns ekonomiskt.

Jag förstår inte hur man kan ha fått körkort om man uppvisar sådant beteende på en uppkörning. Och allra värst är det faktiskt mellan Arlanda och Stockholm. De gula taxibilarna som ligger och sträckkör i vänsterfilen som om något annat vore otänkbart. Sååååå frustrerande!!!

:4skrika

Sorry, men jag tycker det här är ett riktigt irriterande fenomen och har tänkt mycket på det.

:)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker tyskarna hanterar de här sakerna samt en del annat trafikmässigt riktigt bra.
1. Man kör normalt i högerfil
2. Efter omkörning i vänsterfil byter man så fort det är säkert till högerfil
3. Man blinkar aldrig vänster annat än vid filbyte i en cirkulationsplats
4. Man använder varningsblinkers (varning för stillastående hinder) regelmässigt vid hastiga köslut

Gillar tyskarna också!:tummenupp Tur att jag inte känner till att man inte får köra mellan köer, ist durchslängeln verboten?:va .:rolleyes:

Britterna gillar jag också och även om de klagar över "middle lane tossers" så är det betydligt bättre där.
Telefonprat kan ge upp till £1 000 i böter :tummenupp och köra mellan köer, filtering, uppmuntras! :tummenupp
Helljusblink betyder passera, pass, och fungerar lysande och ger en uppsträckt hand som tack. Skapar flyt, något Svennebilisten inte förstått men så är vi inte 60 miljoner på halva Sveriges yta heller...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Högerfilen kan ofta förvandlas till en avfart...
Det är verkligen inte ofta och när detta händer anges det i god tid på stora tydliga skyltar så att man några hundra meter innan och utan dramatik kan flytta sig ett snäpp till vänster. Mycket enkelt. Detta borde alla få lära sig när de tar körkort; det skulle spara massvis med utrymme i trafiken.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tyck som du vill men här måste jag säga emot dig.
Den gamla svenska regeln att betrakta en cirkulationsplats som korsning är höjden av trafikteknisk dumhet. Det har alltid irriterat mig eftersom det är så urbota korkat och jag firade faktiskt lite i smyg (vill ju inte betraktas som kuf) när regeln ändrades.

Om vi tittar objektivt på en cirkulationsplats så är det uppenbart att det rör sig om en enkelriktad väg som du kan köra in på, ut från och i vissa fall byta fil på. Att blinka vänster vid påfart antyder möjligen att man tänkt köra mot enkelriktat men är i övrigt meningslöst och dessutom en trafikfara. Särskilt farligt var det att blinka vänster förr, med den gamla regeln. Men det är även farligt idag eftersom långt ifrån alla lärt om. Det farliga är att det är omöjligt att veta när en förare som blinkar vänster i en cirkulationsplats, annat än vid filbyte, tänker göra sin utfart. Det beror såklart på att andra som befinner sig i cirkulationsplatsen ,eller som ska in i den, inte vet var vänsterblinkaren körde på. Ännu stökigare blir det om antalet på-/avfarter är fler än fyra.

Vid påfart behövs ingen blinkers eftersom alla kör åt höger. Vid filbyte följer man normalt beteende för filbyte. Vid utfart blinkar man höger för att uppmärksamma utfart, som alltid sker till höger.

Om någon är på väg in i en rondell och blinkar vänster är det väl ingen som förväntar sig att den kör mot färdriktning i rondell? Såpass utbildade är folk, det måste vara typ en förvirrad britt isf. Problemet är att folk som ska svänga ut ofta placerar sig fel och blinkar ut sent. Det blir enormt frustrerande att stå och vänta på att köra in när det kommer flera bilar och dom inte visar tydligt var de ska. Ser jag någon komma och blinka "vänster" vet jag att de absolut INTE kommer ta avfarten och jag kan stå kvar. Om de däremot inte blinkar ska de förmodligen ut på nästa och jag kan åka(är väl tanken iaf). Det är inte förrän man passerat utfarten INNAN SIN utfart som man ska blinka ut.

Visst får man däremot hantera folk som idioter att inte lita på deras blinkningar för de glömt blinker på sen tre korsningar innan. Jag däremot tycker det känns väldigt smidigt när folk kan visa med vänsterblinkning att de tänker fortsätta svänga i rondellen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När jag körde hem just kom jag ifatt ett par bilar utanför oskarshamn. Den ena ligger i 90 km/h i högerfilen och den andra i 91 Km/h i vänsterfilen. Wtf?

Tur att de lämnade en mc-bredd emellan sig iallafall.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om någon är på väg in i en rondell och blinkar vänster är det väl ingen som förväntar sig att den kör mot färdriktning i rondell? Såpass utbildade är folk, det måste vara typ en förvirrad britt isf. Problemet är att folk som ska svänga ut ofta placerar sig fel och blinkar ut sent. Det blir enormt frustrerande att stå och vänta på att köra in när det kommer flera bilar och dom inte visar tydligt var de ska. Ser jag någon komma och blinka "vänster" vet jag att de absolut INTE kommer ta avfarten och jag kan stå kvar. Om de däremot inte blinkar ska de förmodligen ut på nästa och jag kan åka(är väl tanken iaf). Det är inte förrän man passerat utfarten INNAN SIN utfart som man ska blinka ut.

Visst får man däremot hantera folk som idioter att inte lita på deras blinkningar för de glömt blinker på sen tre korsningar innan. Jag däremot tycker det känns väldigt smidigt när folk kan visa med vänsterblinkning att de tänker fortsätta svänga i rondellen.

Du missar själva poängen: Du har ingen aning om var den vänsterblinkande ska eller inte ska köra ut om du inte hållt reda på precis var just denne trafikant gjorde sin infart. Och det sistnämnda funkar dessutom bara om antalet på-/avfarter är exakt fyra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är verkligen inte ofta och när detta händer anges det i god tid på stora tydliga skyltar så att man några hundra meter innan och utan dramatik kan flytta sig ett snäpp till vänster. Mycket enkelt. Detta borde alla få lära sig när de tar körkort; det skulle spara massvis med utrymme i trafiken.

Nu slår du in öppna dörrar, argumenterar vässande, som Radare eller Nyteknik...
Jag har inte ursäktat beteendet, jag vill bara svara på TS fråga, alltså vad jag tror försigår i huvudet på de som uppvisar det rubricerade felbeteendet.
Att högerfilen omvandlas till avfart är dock vanligt på europavägarna in och ut från Sthlm. Och det är också här jag uppfattar beteendet med människor som slökör i fil för långt till vänster som vanligast. Ju längre man kommer från trafikhubbar som Sthlm, och trafiktäthet såväl som antalet av- och påfarter minskar. Desto färre är det som omotiverat ligger kvar i vänsterfilen. Så jag vidhåller min hypotes att det är av bekvämlighetsskäl som många ofokuserade trafikanter skyr högerfilen.

Jag tror tom att många förare blir livrädda när de tex hamnat i högerfilen, har en långtradare till vänster, och en bil närmar sig på påfart. Det kan inte sällan sluta med att det brinner i proppskåpet, handlingsförlamade och skräckslagna kan de bägge förarna inte ens komma på att det kan gasa eller bromsa, för att bereda plats åt varann. Trots att påfarten i många fall tagit slut rusar båda bilarna sida vid sida.

Det är människor är kassa trafikanter helt enkelt, de underpresterar. Det kan bero på en massa saker, dålig rums- och omvärldsuppfattning, dålig uppmärksamhet, ofokuserade och upptagna med annat, dålig känsla för fordonets de framför eller bara människor som är självupptagna, envetna och dåliga lagspelare.

Bekvämast för många av dessa, tror jag alltså är att hålla sig långt till vänster när det börjar hända grejer (trafiken tätnar, antaler av- och påfarter och trafikskyltar ökar etc) . Då blir det nämligen bara strul för de som ligger bakom...
 
Last edited:

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
För att den finns en folksjukdom som heter jantelagen och den är unik den har förmåga att sprida sig lavinartat och många tar den till sig som en religon nästan en extrem sådan också. Och kan till och med offra både liv och lem för att inte ge upp den där filen. Alltså en märklig sjukdom som där inte finns vaccin till skrämmande! ! Jag föreslår att alla jantenissar borde börja åka kommunallt istället där dom kan sitta klaga kollektivt istället och så kommer alla fram samtides dessutom så det inte råder inbördes intollerans. Alla jantar borde ta sig en picknickstur till Tyskland för att se hur samspelt trafik fungerar och lära sig trafikvett pungkt
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
RONDELLKÖRNING MED MC:

-Blinka vänster FÖRE rondellen
-Sväng vänster i rondellen
-Kör medsols
-Överraska dina medtrafikanter
-Blinka ut vänster när du ska vidare rakt fram från det du kom ifrån

Hur svårt kan det vara?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Nu slår du in öppna dörrar, argumenterar vässande, som Radare eller Nyteknik...
Jag har inte ursäktat beteendet, jag vill bara svara på TS fråga, alltså vad jag tror försigår i huvudet på de som uppvisar det rubricerade felbeteendet.
Att högerfilen omvandlas till avfart är dock vanligt på europavägarna in och ut från Sthlm. Och det är också här jag uppfattar beteendet med människor som slökör i fil för långt till vänster som vanligast. Ju längre man kommer från trafikhubbar som Sthlm, och trafiktäthet såväl som antalet av- och påfarter minskar. Desto färre är det som omotiverat ligger kvar i vänsterfilen. Så jag vidhåller min hypotes att det är av bekvämlighetsskäl som många ofokuserade trafikanter skyr högerfilen.

Jag tror tom att många förare blir livrädda när de tex hamnat i högerfilen, har en långtradare till vänster, och en bil närmar sig på påfart. Det kan inte sällan sluta med att det brinner i proppskåpet, handlingsförlamade och skräckslagna kan de bägge förarna inte ens komma på att det kan gasa eller bromsa, för att bereda plats åt varann. Trots att påfarten i många fall tagit slut rusar båda bilarna sida vid sida.

Det är människor är kassa trafikanter helt enkelt, de underpresterar. Det kan bero på en massa saker, dålig rums- och omvärldsuppfattning, dålig uppmärksamhet, ofokuserade och upptagna med annat, dålig känsla för fordonets de framför eller bara människor som är självupptagna, envetna och dåliga lagspelare.

Bekvämast för många av dessa, tror jag alltså är att hålla sig långt till vänster när det börjar hända grejer (trafiken tätnar, antaler av- och påfarter och trafikskyltar ökar etc) . Då blir det nämligen bara strul för de som ligger bakom...
Du har säkert helt rätt i att det är av bekvämlighetsskäl eller för att man uppfattar det som hotfullt att ligga längst till höger. Men är det inte lite lattjo att så många har blivit godkända på en uppkörning när de är så osäkra i trafiken? Det är förbaskat synd i alla fall eftersom det orsakar så mycket frustration för så många helt i onödan.

Beteendet som trådstartaren tar upp tycker jag angränsar till samma aningslöshet och brist på ”samspel” i trafiken som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=ZaG2wLsDTIo
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
SÅnt händer ständigt i stan
I Jönköping betraktas ju E4 (90km begr) som en lokalgata och då kan man ju ta det lugnt..
Hände mig igår på en påfart, en liten silverfärgad bil som vägrade öka farten (ca 55kmh) samtidigt som långtradarna dundrade förbi i 90 på motorvägen..
Han följde troget den breda vita linjen på hö sidan och när den tog slut, då svängde han ut på motorvägen. Långtradaren hann väja..Om inte hade det stått i tidningen, "två döda i..."
Här har man ingen som helst aning om vad en påfart skall användas till, å andra sidan får vi rätt många fina "påkörning-bakifrån-krascher" att läsa om i bladet..:D
ANledningen till detta tycks ingen begripa. Inte ens trafikskolelärarna.

Det där är dom experter på i Karlstad :gnissla
Åker igenom där 2gånger om dagen med lastbil och i början släppte jag på gasen och lät dom komma in på vägen (E18) men har tröttnat på alla idioter som inte kan använda påfartsfältet till vad det ska vara.
Det var ju det första man fick lära sig när man tog körkort, gasa på för att komma upp i fart så fort som möjligt!
Var o varannan dag stannar nåt slutsteg när påfartsfilen tar slut och väntar på att vägen ska bli fri, istället för att accelerera upp till 90km/h.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det är väl ganska enkelt att förstå varför folk lägger sig i mitten eller i vänsterfilen, de vill slippa störningar. Högerfilen kan ofta förvandlas till en avfart, plus att man ofta måste ta hänsyn till bilar som ska in från påfarter eller ut på en avfart. Ligger de i mitten eller till vänster känns det sannolikt mer ostört och de kan hänge sig åt sms, mail, tfnsamtal eller kackla med passagerarna i bilen. De söker den minst arbetsamma filen helt enkelt. Människor är okomplicerade varelser, vardagsvanorna är behovsstyrda och lätta att förutse.



Nej jag kör inte så, inte blanda ihop.


En annan som inte hittar i Stockholm brukar ligga i mittfilen, oftast för jag hittar så jäkla dåligt.
Så i stället för att fara som ett yrt höns bland filerna så håller jag mig i mitten = lika långt åt båda håll när sambon skriker att "där skulle vi (jag) svängt" :crash
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Jag åkte med en kollega till en kurs i Stockholm, han åkte mest i vänsterfilen och körde rätt sakta, börja med att han åkte och myste med kaffe i ena handen, när vi närma oss Stockholm fick vi en Nissan GT-R bakom oss, han märkte bilen (det var otroligt bara det) och påpeka att den såg snabb ut men han flytta sig inte... jag kände han för lite för att orka ta upp det och nu har han slutat, men det fick mig en tankeställare att vissa bryr sig helt enkel inte, de lever i sin värld. :confused:
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tyck som du vill men här måste jag säga emot dig.
Den gamla svenska regeln att betrakta en cirkulationsplats som korsning är höjden av trafikteknisk dumhet. Det har alltid irriterat mig eftersom det är så urbota korkat och jag firade faktiskt lite i smyg (vill ju inte betraktas som kuf) när regeln ändrades.

Om vi tittar objektivt på en cirkulationsplats så är det uppenbart att det rör sig om en enkelriktad väg som du kan köra in på, ut från och i vissa fall byta fil på. Att blinka vänster vid påfart antyder möjligen att man tänkt köra mot enkelriktat men är i övrigt meningslöst och dessutom en trafikfara. Särskilt farligt var det att blinka vänster förr, med den gamla regeln. Men det är även farligt idag eftersom långt ifrån alla lärt om. Det farliga är att det är omöjligt att veta när en förare som blinkar vänster i en cirkulationsplats, annat än vid filbyte, tänker göra sin utfart. Det beror såklart på att andra som befinner sig i cirkulationsplatsen ,eller som ska in i den, inte vet var vänsterblinkaren körde på. Ännu stökigare blir det om antalet på-/avfarter är fler än fyra.

Vid påfart behövs ingen blinkers eftersom alla kör åt höger. Vid filbyte följer man normalt beteende för filbyte. Vid utfart blinkar man höger för att uppmärksamma utfart, som alltid sker till höger.



Det där stämmer bara om du har en cirkulationsplats som har en radie som överstiger 15 meter.

Tycker du fortfarande att det stämmer att du ska blinka höger när du ska ut ur de här cirkulationsplatserna?

140808_cirk01.jpg


140808_cirk02.jpg


Jag kan säga att jag hatar dessa vedervärdiga trafikskapelser. På Gotland utanför Visby har de varit OK, inte tagit ner farten för mycket, EN bred fil genom rondellen och markeringar var man ska åka ut. Klockrent. Nu har de förstört dessa genom att införa två filer och bökigt att åka igenom.

Jättestora är OK, som den som är ovanför motorvägen vid Upplands Väsby. Där stämmer de nya reglerna och det är inga stora problem att åka i den. Men så fort de är mindre än den så är pest och pina. Bort ska de.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag tror tom att många förare blir livrädda när de tex hamnat i högerfilen, har en långtradare till vänster, och en bil närmar sig på påfart. Det kan inte sällan sluta med att det brinner i proppskåpet, handlingsförlamade och skräckslagna kan de bägge förarna inte ens komma på att det kan gasa eller bromsa, för att bereda plats åt varann. Trots att påfarten i många fall tagit slut rusar båda bilarna sida vid sida.

Jag tror att du har helt rätt här. Ligger man i högerfilen måste man ju ha koll, för rätt ofta (i alla fall i stockholmsområdet) dyker det upp en påfart med en massa läskiga bilar som inte ökar farten förrän de är ute på motorvägen. Ligger man i mittenfilen då så slipper man bry sig om vad som kommer ut.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tycker du fortfarande att det stämmer att du ska blinka höger när du ska ut ur de här cirkulationsplatserna?

140808_cirk01.jpg

Ja givetvis? Varför skulle du inte kunna blinka höger när du ska ut ur dessa?
När du endast har avfarten du ska in på kvar, så blinkar du höger. Då blir det klart och tydligt vart du ska.

Ska du nu t.ex. rakt fram i rondellen på bilden så är det ju fullständigt självklart att du blinkar höger när du passerat halva rondellen och visar att du ska ut ur den. Än om det faktiskt är "rakt fram" så kör du in i en rondell. Då blinkar man höger när man ska ut. Svårare är det inte.
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
En annan som inte hittar i Stockholm brukar ligga i mittfilen, oftast för jag hittar så jäkla dåligt.
Så i stället för att fara som ett yrt höns bland filerna så håller jag mig i mitten = lika långt åt båda håll när sambon skriker att "där skulle vi (jag) svängt" :crash

Sluta med det:smasha
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top