Varför kör sporthojar så långsamt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ganska intressant fråga och skulle va kul att höra mer åsikter om det:)

Tittar man på de senaste två säsongerna av Speedster Cup så verkar det inte spela någon jätteroll på kurviga vägar om man kör en ER6 eller en R6 för hur fort det går i kurvorna.
Vikten och allmän geometri spelar rätt stor roll för hur fort man kan köra och vilka linjer man kan välja genom en kurva. Fjädringen spelar ju också viss roll...
Styrutslaget spelar ju föga roll för kurvtagningen över gångfart.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Känns rätt omoget och korkat.

Men självklart så ska vi köra fortare än förra året.
MEN!
:fakta
Inte på allmän väg!

Det gör man på en motorbana!
Det finns många fina bandagar och möjligheter till att lära sig att
köra hoj fort under ordnade former.

Med din inställning så är min önskan att du "moddlaren" antingen vaknar upp
och växer upp och bli lite mera mogen och intelligent i ditt tänkande.
Om inte annat så fortsätt att spela XBOX eller dyl. för där sabbar du inte för oss andra motorcyklister.

Vi vill nämligen fortsättningsvis ha den äran att få framföra våra gathojar på allmänna vägar.


VÄX UPP !:fakta

Men om man tycker att det finns ett sorts systemfel i dagsläget kring vilka som ska bestämma över vuxna människor som väljer att köra hoj, kring trafikverekts agerande osv.

Är det inte rimligt då att man så att säga bara skiter i vad dessa stolar säger?

Personligen kommer jag köra ännu fortare än tidigare förbi fartkamerorna. I övrigt kör jag som vanligt, dvs för fort ibland och för långsamt ibland. Generellt sett så kör jag "lagom" fort typ, som de flesta av oss skulle jag tro.

Den sista meningen är ju just det som jag har problem med.
Vad menar du med "äran att få framföra"?

För mig har det gått för långt om man har förenats med tanken om att någon annan bestämmer om vi/jag får framföra en mc på allmänna vägar.

Hur känns meningen om du byter ut ordet "gathojar" mot "bilar"?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men om man tycker att det finns ett sorts systemfel i dagsläget kring vilka som ska bestämma över vuxna människor som väljer att köra hoj, kring trafikverekts agerande osv.

Är det inte rimligt då att man så att säga bara skiter i vad dessa stolar säger?

Personligen kommer jag köra ännu fortare än tidigare förbi fartkamerorna. I övrigt kör jag som vanligt, dvs för fort ibland och för långsamt ibland. Generellt sett så kör jag "lagom" fort typ, som de flesta av oss skulle jag tro.

Den sista meningen är ju just det som jag har problem med.
Vad menar du med "äran att få framföra"?

För mig har det gått för långt om man har förenats med tanken om att någon annan bestämmer om vi/jag får framföra en mc på allmänna vägar.

Hur känns meningen om du byter ut ordet "gathojar" mot "bilar"?

Just det där är ju mycket kontraproduktivt och är svårt att koppla till några vinster.
Det är gott om lättkränkta f.d mobboffer med auktoritetsproblem som kör hoj. Burna på trottoaren utanför McDonalds ena timmen och nästa timme gny när polisen kommer.
"Problemet" är bara att det är staten som byggt vägarna. Vill man vara rebell och "leva utanför systemet" då rekommenderar jag ensamsegling utomskärs. Som hojåkare är man så beroende av samhällets motprestation, dvs vägarnas kvalité och ordningen på dem som befar dessa. Att vi inte möter trafikfyllon, möter risiga lastbilar i fel fil osv. Det är ingen slump att sporthojar är ovanliga i länder där detta inte uppfylls av staten, som tex Rumänien etc
Dvs det krävs att samhället håller fina banor (dvs vägar) för att vi ska ha ngn njutning. Så symbiosen mellan staten och vi som kör landsvägshoj är ofrånkomlig.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Men om man tycker att det finns ett sorts systemfel i dagsläget kring vilka som ska bestämma över vuxna människor som väljer att köra hoj, kring trafikverekts agerande osv.

Är det inte rimligt då att man så att säga bara skiter i vad dessa stolar säger?

Personligen kommer jag köra ännu fortare än tidigare förbi fartkamerorna. I övrigt kör jag som vanligt, dvs för fort ibland och för långsamt ibland. Generellt sett så kör jag "lagom" fort typ, som de flesta av oss skulle jag tro.

Den sista meningen är ju just det som jag har problem med.
Vad menar du med "äran att få framföra"?

För mig har det gått för långt om man har förenats med tanken om att någon annan bestämmer om vi/jag får framföra en mc på allmänna vägar.

Hur känns meningen om du byter ut ordet "gathojar" mot "bilar"?

Varför skulle man köra förbi fartkameror fortare denna säsong än tidigare år? har jag missat något? :3freak
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men om man tycker att det finns ett sorts systemfel i dagsläget kring vilka som ska bestämma över vuxna människor som väljer att köra hoj, kring trafikverekts agerande osv.

Är det inte rimligt då att man så att säga bara skiter i vad dessa stolar säger?

Personligen kommer jag köra ännu fortare än tidigare förbi fartkamerorna. I övrigt kör jag som vanligt, dvs för fort ibland och för långsamt ibland. Generellt sett så kör jag "lagom" fort typ, som de flesta av oss skulle jag tro.

Den sista meningen är ju just det som jag har problem med.
Vad menar du med "äran att få framföra"?

För mig har det gått för långt om man har förenats med tanken om att någon annan bestämmer om vi/jag får framföra en mc på allmänna vägar.

Hur känns meningen om du byter ut ordet "gathojar" mot "bilar"?
Äh, nu är Du väl mer än lovligt naiv? Du kan väl inte på fullaste allvar se hojkörandet som en mänsklig rättighet - i så fall ber jag att få meddela att det gör INTE övriga samhället. Och samhället serru - är vad som avgör om Du/jag/vi får fortsätta framföra våra motorcyklar på allmän väg.

Utmana inte - Don Quijote må vara en vacker saga, men ändå en saga. Vad i helsicke vinner Du med att köra för fort förbi fartkameror? Jag kan dock meddela vad byråkraterna vinner - ännu ett streck i kolumnen som bevisar vilka hastighetsligister och vardagsbanditer motorcyklisterna är. Och den statistiken - den älskar dom att mata politikerna med... Är det så svårt, hämmande och kREncKKanDe att släppa på rullen inför kameror och två svarta slangar tvärs över vägen?

Statistiken säger vidare att MC främst är ett nöjesfordon som körs några hundra mil per år. Så tyvärr - när det gäller förbud är jämförelsen med bilar skral.

Så vänligen - vill Du protestera mot "samhället" och lagstiftare, bli politiker eller aktivist som bränner flaggor och skanderar slagord på barrikader. Men när Du sitter på hojen är Du så vänlig och flyger under radarn genom att sakta in och hålla bägge hjulen i backen vid mätplatser, kontroller och i bebyggelse där övriga samhället finns närvarande!

Basta!

Och god fortsättning, förresten :)
 
Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Varför skulle man köra förbi fartkameror fortare denna säsong än tidigare år? har jag missat något? :3freak

Nä, du har inte missat något.
Däremot så verkar zoda ha missat en hel del, tyvärr...
Vi får hoppas att hen snart börjar använda insidan av huvudet till att tänka med...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Äh, nu är Du väl mer än lovligt naiv? Du kan väl inte på fullaste allvar se hojkörandet som en mänsklig rättighet - i så fall ber jag att få meddela att det gör INTE övriga samhället. Och samhället serru - är vad som avgör om Du/jag/vi får fortsätta framföra våra motorcyklar på allmän väg.

Utmana inte - Don Quijote må vara en vacker saga, men ändå en saga. Vad i helsicke vinner Du med att köra för fort förbi fartkameror? Jag kan dock meddela vad byråkraterna vinner - ännu ett streck i kolumnen som bevisar vilka hastighetsligister och vardagsbanditer motorcyklisterna är. Och den statistiken - den älskar dom att mata politikerna med... Är det så svårt, hämmande och kREncKKanDe att släppa på rullen inför kameror och två svarta slangar tvärs över vägen?

Statistiken säger vidare att MC främst är ett nöjesfordon som körs några hundra mil per år. Så tyvärr - när det gäller förbud är jämförelsen med bilar skral.

Basta!

Och god fortsättning, förresten :)

Nej det har jag ju inte påstått alls? Fö anser jag att det i princip bara existerar negativa rättigheter.

Om olycksstatistiken skulle gå mot noll samtidigt som alla körde som blådårar förbi kamerorna, vad skulle dessa streck i kolumnerna betyda och vad skulle de mata politikerna med?

Finns det någon/några som har rätt att besluta om förbud mot nöjesfordon men inte mot bruksfordon?
Jag använder min mc som pendling till jobbet, skulle jag undantas då?
Och hur skulle de bli med de som använder sina bilar som nöjesfordon.

(Egentligen var det just tanken med det jag citerade som jag menar är vansklig. Det blir ett sort hegemoni-förhållande där härskaren kan säga åt mig att kyssa dess fötter med hot om att jag annars inte för köra hoj längre, om man ska dra det lite långt)

Tack detsamma!
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Vad menar du med "äran att få framföra"?

För mig har det gått för långt om man har förenats med tanken om att någon annan bestämmer om vi/jag får framföra en mc på allmänna vägar.

För din information så kan jag förklara för dig att DET ÄR INGEN RÄTTIGHET ATT INNEHA KÖRKORT (oavsett behörighet)!
Våra körkort är inget annat än ett bevis på att vi har fått ett förtroende av staten att framföra den typ av fordon vi har behörighet för på statens vägar och INGENTING ANNAT!
:fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kan väl passa på att säga att när väl säsongen kommer igång kommer jag säkert hålla mig till laglig fart förbi kamerorna som jag alltid gjort tidigare.

Är bara så jävla less på bla trafikverket med dess 30-punktslista som dök upp(igen).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För din information så kan jag förklara för dig att DET ÄR INGEN RÄTTIGHET ATT INNEHA KÖRKORT (oavsett behörighet)!
Våra körkort är inget annat än ett bevis på att vi har fått ett förtroende av staten att framföra den typ av fordon vi har behörighet för på statens vägar och INGENTING ANNAT!
:fakta

Och vart går gränsen, dvs hur mycket är vi beredda på att kuvas innan det är lika bra/dåligt med ett förbud?

Skulle tex krav på hastighetsregulatorer - maxhastighet tex 130 km/h - på motorcyklar vara okej?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Kan väl passa på att säga att när väl säsongen kommer igång kommer jag säkert hålla mig till laglig fart förbi kamerorna som jag alltid gjort tidigare.

Är bara så jävla less på bla trafikverket med dess 30-punktslista som dök upp(igen).

Du är inte medlem i SMC va'??
Kanske dags att spendera dom där futtiga 375:- det kostar så att du också kanske får bli lite "up-to-date" med vad som händer inom svensk motorcyklism.
30-punktslistan är skrotad!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej det har jag ju inte påstått alls? Fö anser jag att det i princip bara existerar negativa rättigheter.

Om olycksstatistiken skulle gå mot noll samtidigt som alla körde som blådårar förbi kamerorna, vad skulle dessa streck i kolumnerna betyda och vad skulle de mata politikerna med?

Finns det någon/några som har rätt att besluta om förbud mot nöjesfordon men inte mot bruksfordon?
Jag använder min mc som pendling till jobbet, skulle jag undantas då?
Och hur skulle de bli med de som använder sina bilar som nöjesfordon.

(Egentligen var det just tanken med det jag citerade som jag menar är vansklig. Det blir ett sort hegemoni-förhållande där härskaren kan säga åt mig att kyssa dess fötter med hot om att jag annars inte för köra hoj längre, om man ska dra det lite långt)

Tack detsamma!
Ja, Du. Är. Naiv. :krama

Det samhälle Du lever i är i viss mån hegemoniskt, om än det är "samhällets" företrädare (folkvalda såväl som tjänstemän) Du ska kyssa fötterna på när det gäller möjligheten att köra hoj. Anser samhällets företrädare att det busas för mycket på hoj och väljer att förbjuda, och de dessutom har en majoritet bakom sig så blir det förbud. För Dig, mig och alla andra.

Du får anse vad Du vill och bygga vilka fantastiska samhällsordningar Du vill - så länge Du inte gör det på hojen. För någon "civil olydnad" när det gäller mc-åka kommer inte att fungera. Jag lovar!

Samma gäller statistik och tolkningar av densamma - lagstiftning byggs på statistik och populationer. Inte en individs rättfärdighet. Senast det försöktes var det väl Lot som skulle rädda Sodom och Gomorra - och det gick ju sisådär (fråga hans hustru). Så blir det ett förbud så blir det på bekostnad av den lilla minoritet som drabbas.

Därför kvarstår min tidigare vädjan, sedan kan vi diskutera rättfärdigheten eller orättfärdigheten i vårt samhällssystem till dess att helvetet fryser till is.

OK?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du är inte medlem i SMC va'??
Kanske dags att spendera dom där futtiga 375:- det kostar så att du också kanske får bli lite "up-to-date" med vad som händer inom svensk motorcyklism.
30-punktslistan är skrotad!

Jo jag är medlem, tillförde det mycket till diskussionen?

Ja 30-punktslistan är i sin helhet lagd åt sidan, istället ska enskilda åtgärder diskuteras. Jaha?
Om dessa enskilda åtgärder är plockade direkt ur listan då? Det är väl lika illa.

Dessutom har ju listan presenterats flera gånger tidigare, varför skulle den vara bättre nu?

Samma folk som presenterat denna(i min mening orimliga) lista antar jag sitter kvar på trafikverket. Helst vill jag inte ha med sådana personer att göra öht , jag har inget förtroende för dessa och känner inte att vi vill uppnå samma saker.
Dessutom tror jag inte att de har ändrat inställning till listan i praktiken, bara det att smc har gjort ett hästjobb(tummen upp) med att strida för oss motorcyklister. Den har ju som sagt dykt upp för, varför skulle den inte kunna dyka upp igen i framtiden?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Jag gillar inte dom heller men om du tror att du kan "få bort dom" genom att blåsa förbi fartkameror på slangen i 200 blås så får du, och andra likasinnade, tänka om.
Det enda den typen av beteende gör att är att dessa människor sitter kvar på sina platser med orden: Vad var det vi sa?
Nä, håll du en j-kligt låg profil när du är ute på hoj (förbi fartkameror och mätslangar) så att vi kan bevisa dom motsatsen och på så sätt kanske får in "rätt människa på rätt plats" då dessa puckon får fel i sina "antaganden"... Det dom bygger sina idiotiska idéer på är just statistik som bygger på dessa mätningar...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag gillar inte dom heller men om du tror att du kan "få bort dom" genom att blåsa förbi fartkameror på slangen i 200 blås så får du, och andra likasinnade, tänka om.
Det enda den typen av beteende gör att är att dessa människor sitter kvar på sina platser med orden: Vad var det vi sa?
Nä, håll du en j-kligt låg profil när du är ute på hoj (förbi fartkameror och mätslangar) så att vi kan bevisa dom motsatsen och på så sätt kanske får in "rätt människa på rätt plats" då dessa puckon får fel i sina "antaganden"... Det dom bygger sina idiotiska idéer på är just statistik som bygger på dessa mätningar...

Jag förstår vad du menar men det är ju så jäkla förenklat att bara titta på hastighet(jag menar inte att du säger det).
Inte kan dessa personer säga: "Vad var det vi sa?" om det på två jämförbara vägsträckor med samma skyltad hastighet och fartkameror körs förhållandevis mycket för fort(i antal och hastighet) på den ena vägsträckan samtidigt som olycksstatistiken är förhållandevis lika? Alltså är det inte hastigheten som endast är problemet.

Pss borde man kunna jämföra andra vägsträckor med fartkamera. Spelar det någon egentlig roll om många fastnar i en fartkamera på en specifik vägsträcka om inte antalet olyckor är fler eller mer omfattande än på en annan vägsträcka som används som referens där mindre folk fastnar i kameran?

Kanske är det rentav så att skyltad hastighet är för låg?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag förstår vad du menar men det är ju så jäkla förenklat att bara titta på hastighet(jag menar inte att du säger det).
Inte kan dessa personer säga: "Vad var det vi sa?" om det på två jämförbara vägsträckor med samma skyltad hastighet och fartkameror körs förhållandevis mycket för fort(i antal och hastighet) på den ena vägsträckan samtidigt som olycksstatistiken är förhållandevis lika? Alltså är det inte hastigheten som endast är problemet.

Pss borde man kunna jämföra andra vägsträckor med fartkamera. Spelar det någon egentlig roll om många fastnar i en fartkamera på en specifik vägsträcka om inte antalet olyckor är fler eller mer omfattande än plå en annan vägsträcka som används som referens där mindre folk fastnar i kameran?

Kanske är det rentav så att skyltad hastighet är för låg?
När det gäller sakfrågan är vi helt överens, det är en osund fokus på lägre fart som den allena saliggörande ormoljan när det gäller trafiksäkerhet för motorcyklister.

Det är i TrVs ögon långt viktigare än fyllekörning, körkortsinnehav, rullgrus, fortbildning eller samtliga andra indikatorer. Att det kan vara fel fartbegränsningar på vissa sträckor är inte heller intressant i detta sammanhang, motorcyklister ska hålla skyltad fart - allt annat är sekundärt och viftas bort.

Så uppfattar jag att inställningen är och med den inställningen blir det säkert svårt för motorcyklister att jobba vidare - skiljelinjerna blir helt enkelt för stora och hur ska man kunna enas om åtgärder om man inte är överens om diagnosen. Tyvärr...

Men att tillämpa "civil olydnad" för att göra någon form av markering är nog det sämsta vi kan göra för att stärka vår sak. Fick jag önska skulle inte en enda MC fastna i en fartkamera, motorcyklister helt plötsligt vara bästa fordonsslaget när det gäller hastighet vid "slangmätning" av flöden och hastighet, inga klagomål komma från allmänheten för att motorcyklister slangar eller struntar i samhällen.

Det vore en underbar förutsättning inför förhandlingarna med TrV och säkert den bästa present vi kunde ge kanslipersonalen på SMC. Tror jag. Då skulle nämligen fokus kunna flyttas till viktigare faktorer och vi skulle plocka av byråkraterna deras bästa vapen...
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Kan väl passa på att säga att när väl säsongen kommer igång kommer jag säkert hålla mig till laglig fart förbi kamerorna som jag alltid gjort tidigare.

Är bara så jävla less på bla trafikverket med dess 30-punktslista som dök upp(igen).

varför tror du att denna 30 punkts lista dök upp igen???. jo just på grund av att vissa kör som idioter och då bland annat på det sätt som du beskrev i tidigare inlägg...

som någon skrev tidigare. att göra uppror mot staten/systemet genom att köra för fort eller vara ett arsle gör bara att det blir ännu mer lagar och regler eller förbud.

däremot så vill jag ge dig en eloge att du (precis som jag) kör lagligt förbi fart kameror.:tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja, Du. Är. Naiv. :krama

Det samhälle Du lever i är i viss mån hegemoniskt, om än det är "samhällets" företrädare (folkvalda såväl som tjänstemän) Du ska kyssa fötterna på när det gäller möjligheten att köra hoj. Anser samhällets företrädare att det busas för mycket på hoj och väljer att förbjuda, och de dessutom har en majoritet bakom sig så blir det förbud. För Dig, mig och alla andra.

Du får anse vad Du vill och bygga vilka fantastiska samhällsordningar Du vill - så länge Du inte gör det på hojen. För någon "civil olydnad" när det gäller mc-åka kommer inte att fungera. Jag lovar!

Samma gäller statistik och tolkningar av densamma - lagstiftning byggs på statistik och populationer. Inte en individs rättfärdighet. Senast det försöktes var det väl Lot som skulle rädda Sodom och Gomorra - och det gick ju sisådär (fråga hans hustru). Så blir det ett förbud så blir det på bekostnad av den lilla minoritet som drabbas.

Därför kvarstår min tidigare vädjan, sedan kan vi diskutera rättfärdigheten eller orättfärdigheten i vårt samhällssystem till dess att helvetet fryser till is.

OK?

Det viktiga för oss är att läsa in vad vår "motståndare har som agenda och vi kan nog alla vara överens att vi inte är ett favoritbarn.

Har varit med i denna fråga länge och har tidigare engagerat mig blå både här och på andra forum och kan bara konstatera att vi alla ligger i ett underläge som är svårt att få byråkraterna att släppa upp oss ifrån.

Dom kar inte bara marinerat oss i bajs dom vill koka oss i det också. Otroligt trist att bristen på kunskap ang MC tyvärr är en kvarleva från decennier tillbaka då vi sågs som radikaler.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det viktiga för oss är att läsa in vad vår "motståndare har som agenda och vi kan nog alla vara överens att vi inte är ett favoritbarn.

Har varit med i denna fråga länge och har tidigare engagerat mig blå både här och på andra forum och kan bara konstatera att vi alla ligger i ett underläge som är svårt att få byråkraterna att släppa upp oss ifrån.

Dom kar inte bara marinerat oss i bajs dom vill koka oss i det också. Otroligt trist att bristen på kunskap ang MC tyvärr är en kvarleva från decennier tillbaka då vi sågs som radikaler.

Jag tror en lösning på det kan vara att se till att media slutar envisas med att skriva om mc-döden, mc-ligor och annat dylikt och inget annat om mc. Media bygger bilden av hur hojfolket är som grupp. Fast, jag har faktiskt börjat se en vag ändring på det området. En och annan positiv artikel, och lite mindre tjat om mc-döden och kriminella gäng och sånt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top