Varför kör sporthojar så långsamt?

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Naturligtvis är det helt omöjligt att ens tänka på att hänga med en sporthoj med en gammal tt 600. Normalt sett. En sportis borde väll göra 120 på första växeln o därmed gå lika fort på 1,n som tt,n på 5,n.

Men det gällde inte hur jag kör utan att kag körde ca 20mil på slingriga dalslänska asfallts vägar o då kom i kapp o kör om alla utom v-roden som stog på lite lagom.

Utan frågan var är det svårt att köra en sporthoj eftersom dom som har kör så jäkla försiktigt..

Anledningen till frågan är att jag aldrig kört en sporthoj trots att jag kört hoj i 30år.. O funderar starkt på att köpa en då ungarna har flyttat o jag gör vad fn jag vill med mina pengar..

Hur är vägstandarden? Jag bor i Västernorrland och 90% av "asfaltsvägarna" häromkring är helt värdelösa att köra min SP1:a på efterssom den har rätt hård fjädring (och jag vill inte ha en gungig sporthoj heller). Buckligt, tjälskott osv gör att man bara blir förbannad och frustrerad. Kör jag min slöa Pegaso på de vägarna blir det plötsligt roligt eftersom den är byggd för dåliga vägar :)

Last edited:

moddlaren

Guest
Ja nu har jag fått så mycket inputt o dessutom fick prova en suzuki gixer 1000. Måste ju säga att det var en spännande upplevelse :))

Dom går ju ganska bra faktiskt:)) men jag kan inte påstå att det var speciellt svårt att svänga snarare att det kändes som att hojen gick på räls. Där man siktade där gick hojen o dessutom gick det att axa i mitt tycke rätt bra ur böjarna med nedlägg..

Skit kul helt ärligt.. Men som många sagt jävligt hoppigt på sämre vägar.

Tack för all inputt allt från förklarande text till idiotförklarningar.. Så nu får man ju försöka få testat en nakenhoj o en stor adventure oso sedan ger sig nog saken skälvmant..

Mvh

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag kör som en kärring BÅDE på gata och bana...
Så, nu har jag erkänt det. Var jag först? :)

Jag blir sällan omkörd på gata iofs, men de enda hojarna jag ser är "äventyrshojar" och glidare. Har sett EN sporthoj i år. En hoodie-klädd krigare inne i Hjo (av alla ställen att framföra en sportis på...)

Fantastisk tråd för övrigt... :crash

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Tvärt om det är precis denna inputt jag är intreserad av. Jag bombar inte satan jag håller ett behagligt tempo på min sida vägen.. Är heller inte ett dugg intreserad av bana då toppfarten är skitsamma.

Det är känslan som jag söker en tourer är hyfsta tunga typ blackbird hiabusa fjr1300. Jag söker efter något som gärna svänger har bra bromsar fixar snabba omkörningar o går att lägga många mil i 140km om man vill.

Näääää ingen bmw är för gubbar i 50 års åldern:rofl är ju bara 49:)

Det du söker o mer därtill hittar du i en Mulistrada, tro mig!

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
står det 70 på skylten håller man 70 PunGt !

Jahaaaaa ! :D:D

Men visst krävs det lite extra närvaro och koncentration för att dra på lite på allmänna vägar. Man kan inte sitta och halvsova och samtidigt köra fort.

Sen när det gäller bankörning så handlar det ju inte om högsta hastigheten utan om att kunna köra så snabbt man vill/kan med lite flow utan att riskera oljegrus eller folk som backar ut i körbanan.
Helt enkelt skitskoj och jag hade gärna köpt just en 1098 och piskat bana :banana:banana

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Varför klanka ner på att de kör sakta. Bevis för att många kör med huvudet o efter egen förmåga på kurvig väg, o då håller igen lite. Men kanske ökar tempot på rakare o säkrare sträckor.
Bara alla kommer hem levande så är jag nöjd.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det här är vad som händer när det går utför med samhället. Först köpte Statoil upp BP så det går inte att köpa riktig bensin längre och sedna går en Biltidning och köper upp sporthoj. Nu åker alla runt med blandsaft i tanken och blir oroliga över om man inte verkligen behöver fyra hjul och vajerräcken för att köra MC. Snart kommer Sporthoj med prenumenationsavgift på "plus"-innehåll i samarbete med Aftonbladet, men de bjuder på reflexväst som bonus (med texten: Jag kör lagligt! på ryggen). Om tre år säljer alla sina sporthojar och köper husvagn istället. Först då inser vi konspirationen, Sporthoj.com ägs egentligen av Claes Tingvall som insett att psykologisk krigsföring slår fartgupp alla dagar i veckan!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
När de olika disciplinernas knuttar mätte snaale om vem som var bäst eJentliJen hittade man på en bana som innehöll lite av allt m.a.p underlag, ojämnheter och sådant.
Sedan byggdes det hojar helt fritt och man försökte utse en superknutte.

Troligen var deras räsers mer lika din XT än en ren sporthoj.
En snabellagad småväg med potthål, hästskit och traktorer är i mina ögon ingen optimal räserbana, jag kör markant fortare på favvorundan på min 450-motard än på R-hojarna.
Av flera skäl men troligen mest pga ren psykologi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Supermoto

"Historia

Trots att flera länder vill ta på sig äran av att ha uppfunnit supermoto brukar man nämna USA som dess hemtrakt. I slutet av 1970-talet startade den amerikanska TV-kanalen ABC en racingserie kallad Superbikers där de bästa förarna från motocross och roadracing fick göra upp om vem som egentligen var bäst. Serien pågick i sex år innan den tillsammans med motardfenomenet försvann (återuppstod dock 2003}. Lyckligtvis fastnade fransmännen för idén och motardkonceptet fördes därmed över till Europa och det var här utvecklingen tog fart.

Fram till 1990-talet användes ombyggda motocross- eller enduro-cyklar, men 1991 bröt italienska Gilera ny mark när de lanserade den första fabriksproducerade motarden. Andra europeiska motorcykeltillverkare hakade på motardvågen, däribland KTM, Husqvarna och Husaberg som än idag är världsledande inom genren.

Trots att de japanska tillverkarna hade både ett tekniskt försprång och större erfarenhet av motorcykeltillverkning dröjde det ända fram tills några år in på 2000-talet innan japanska tillverkare som Honda, Suzuki och Yamaha införde rena motarder i sina sortiment."

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Sporthojar är grymt obekväma på långrepor av den typ du nämner.
Sporthojar är roliga som faan....på bana, utan möten, träd, bilar och annat skräp...
...tycker jag.
De vete fn - körde en 440 mils repa ner till Verona för 2 veckor sedan med 4 dagar i Dolomiterna. Körde BMW K1200s tidigare och har aldrig haft så kul i bergspassen som med min gammel Gixxer.:banana
Tänk dig själv - en Turnanti -ta ut svängen, lägg ner och låt bågen själv svänga och du är på rätt sida när du kommer ur hårnålen, sen på gasen igen, om o om o om igen... by the way I´m 55+

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
De vete fn - körde en 440 mils repa ner till Verona för 2 veckor sedan med 4 dagar i Dolomiterna. Körde BMW K1200s tidigare och har aldrig haft så kul i bergspassen som med min gammel Gixxer.:banana
Tänk dig själv - en Turnanti -ta ut svängen, lägg ner och låt bågen själv svänga och du är på rätt sida när du kommer ur hårnålen, sen på gasen igen, om o om o om igen... by the way I´m 55+
Jag tror dig. Vill dock minnas att gammelgixxern är lite rymligare än dagen kompakta sporthojar.
Min senaste (RSV4) är - i mitt tycke - en ren pina i lägre farter. Men när det börjar gå undan och svänga ordentligt är den helt underbar. 4 dagar i Dolomiterna tror jag att jag skulle njuta i fulla drag - men inte vägen dit :) På torsdag begås banpremiär på Mantorp. Kan knappt sova av spänd förväntan :banana

...jag är också 55+...med råge

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag tror dig. Vill dock minnas att gammelgixxern är lite rymligare än dagen kompakta sporthojar.
Min senaste (RSV4) är - i mitt tycke - en ren pina i lägre farter. Men när det börjar gå undan och svänga ordentligt är den helt underbar. 4 dagar i Dolomiterna tror jag att jag skulle njuta i fulla drag - men inte vägen dit :) På torsdag begås banpremiär på Mantorp. Kan knappt sova av spänd förväntan :banana

...jag är också 55+...med råge
Lirar du P-bas?
/Flap

moddlaren

Guest
Gott nytt 2016:tummenupp

skall vi köra lite fortare i år bara för att jävlas med det minskande antalet trafikpoliser och mest med trafikverket:D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS