Varför passar inte vissa oljefilter för bilar med start/stopp funktion?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
B14 och B19 hade jag glömt. B19 hade vi i en 345, på sätt och vis bättre än dagens motorer. Kamremmen gick, var bara att byta och köra igen. Inte ventilsallad som det blir idag.

1983 när Volvo gjorde om så döptes de till 360, jävla sätt. Trodde ett bra tag att de hade en 6:a i sig. Visade sig att B14 (Renault-motor om jag kommer ihåg rätt) blev 340.

Iofs var Volvo inte ensamma. Bubblan VW 1303 hade en 1500 cc motor om jag kommer ihåg rätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
B14 och B19 hade jag glömt. B19 hade vi i en 345, på sätt och vis bättre än dagens motorer. Kamremmen gick, var bara att byta och köra igen. Inte ventilsallad som det blir idag.

Visst skulle det gå att bygga motorer som klarar frigången mellan ventiler och kolvar i dag också, det är ingen konst att fräsa ur kolvarna för det, men då klarar man inte EURO7 eller vad man nu är uppe i, och bara folk byter gummisnodd enligt anvisningarna så händer det ju inte så ofta att gummisnodden går av och det vlir sallad.

Men på ingen av mina bilar med kamkedja har jag någonsin varit orolig, då hade flera av dom gått över 30 tusen mil...

Kamdrev funkar också.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Visst skulle det gå att bygga motorer som klarar frigången mellan ventiler och kolvar i dag också, det är ingen konst att fräsa ur kolvarna för det, men då klarar man inte EURO7 eller vad man nu är uppe i, och bara folk byter gummisnodd enligt anvisningarna så händer det ju inte så ofta att gummisnodden går av och det vlir sallad.

Men på ingen av mina bilar med kamkedja har jag någonsin varit orolig, då hade flera av dom gått över 30 tusen mil...

Kamdrev funkar också.
Man har ju läst mängder med inlägg om där multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen med motorbyte som följd. Kanske ett sätt att få bort gamla bilar från gatan så man kan köpa nya. Men jag har ju rört mig mest i Volvo-träsket, vet inte riktigt hur det är med andra märken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man har ju läst mängder med inlägg om där multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen med motorbyte som följd. Kanske ett sätt att få bort gamla bilar från gatan så man kan köpa nya. Men jag har ju rört mig mest i Volvo-träsket, vet inte riktigt hur det är med andra märken.

Förr i världen när bara bilar som Fiat 124/125, Ferrari och Citroën GS hade kamremmar så blev det inte ventilsallad om kamremmen gick av. Motorn stannade bara.

De första motorer jag känner till som hade kolvar och ventiler som krockade i händelse av felaktig tajming var VW-s dieselmotor i 4/5/6-cylindrig tappning 1,6/2,0/2,4 liter. Kom 1977 om jag minns rätt.


Mvh
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Här har ni en duktig lirare :nicka
(slå på textning så blir det än mer underhållande)
Trams emellan, han kan röda block och hans gördlar borde få patent.. särskilt den i motorn.
20250119_002009.jpg20250119_002047.jpg20250119_002125.jpg

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Här har ni en duktig lirare :nicka
(slå på textning så blir det än mer underhållande)
Trams emellan, han kan röda block och hans gördlar borde få patent.. särskilt den i motorn.
View attachment 509334View attachment 509335View attachment 509336


Har haft en Volvo rödblock 16V i båtmotortappning. VP251C. 170hk konstant belastning och allt är smitt inuti; vevaxel, stakar, kolvar. Ventilerna kostade 1200kr styck år 2010. Hur jag vet? Kamremshaveri…
Förre ägaren bytte kamrem men inte spännhjul (som kostade typ 200kr). Kalaset gick på 25’.

Skitmotor.


Mvh
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp samma generation men olika beroende på om det ska sitta i en VW, Seat eller Skoda.

Ah! Plattform, synergi, samordning, reservdelsnummerreducering, kostnadsfördelar, volymeffektivisering, minskad lagerhållning, enhetstänkande, utbytbarhet,


...i praktiken.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men har vi kommit fram till om det är nån teknisk skillnad på filtren förutom då gängan och filterpapperet. Tänker mest på backventiler.
Eller skulle det vara bättre för omstartarmotorn med (torrsump och) elektrisk oljepump?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Angående att motorer ska hålla för kamremshaveri så tycker jag att det är feltänkt. Motorer byggs för att nå vissa krav vad gäller vridmoment, effekt och utsläpp, inte för att tåla användning utanför tänkt område.
Ska det hålla för att man misshandlar och/eller inte sköter service innebär det att man kompromissar med något annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående att motorer ska hålla för kamremshaveri så tycker jag att det är feltänkt. Motorer byggs för att nå vissa krav vad gäller vridmoment, effekt och utsläpp, inte för att tåla användning utanför tänkt område.
Ska det hålla för att man misshandlar och/eller inte sköter service innebär det att man kompromissar med något annat.

Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.


Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har haft en Volvo rödblock 16V i båtmotortappning. VP251C. 170hk konstant belastning och allt är smitt inuti; vevaxel, stakar, kolvar. Ventilerna kostade 1200kr styck år 2010. Hur jag vet? Kamremshaveri…
Förre ägaren bytte kamrem men inte spännhjul (som kostade typ 200kr). Kalaset gick på 25’.

Skitmotor.


Mvh
Jag skulle nog säga dumsnål ägare mer än skitmotor. Det mesta går väl att köra sönder om man försöker?

Utom möjligen saker man egentligen inte tycker om, men som fungerar, och man vill inte slänga något som funkar, såna grejer går aldrig sönder :fakta
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.


Mvh
Senaste 30 åren har ju tillverkarna (Renault/VAG/Ford m.fl.) lyckats göra motorer med kamkedja som sträcker sej med samma katastrofala följder som brusten kamrem. Faktiskt ännu värre då ägarna inte räknar med att behöva byta kedjan.

Dessutom brukar kamremmar vara enklare och billigare är byta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Senaste 30 åren har ju tillverkarna (Renault/VAG/Ford m.fl.) lyckats göra motorer med kamkedja som sträcker sej med samma katastrofala följder som brusten kamrem. Faktiskt ännu värre då ägarna inte räknar med att behöva byta kedjan.

Dessutom brukar kamremmar vara enklare och billigare är byta.

Javisst, samtidigt som det finns de som gör motorer som håller. Kanske det är där frågan ligger egentligen?


Mvh
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Javisst, samtidigt som det finns de som gör motorer som håller. Kanske det är där frågan ligger egentligen?


Mvh
Absolut och till saken är att samma dom, kanske har även lyckats göra kuggremmar med bytesintervall på runt 16-18k mil sedan länge. Rätt få skrammelkedjor med odugliga tillbehör som klarar motsvarande utan handpåläggning :)

Edit; Stavfle.
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Absolut och till saken är att samma dom, kanske har även lyckats göra kuggremmar med bytesintervall på runt 16-8k mil sedan länge. Rätt få skrammelkedjor med odugliga tillbehör som klarar motsvarande utan handpåläggning :)
Det är också flera tillverkare som har tvingats korta ner dessa jättelånga bytesintervall för sina kamremmar p.g.a. haverier.
Inte minst Fords våta remmar som dels riskerar att brista, dels frigör gummipartiklar från remmen vilka i sin tur sätter igen oljesilen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är också flera tillverkare som har tvingats korta ner dessa jättelånga bytesintervall för sina kamremmar p.g.a. haverier.
Inte minst Fords våta remmar som dels riskerar att brista, dels frigör gummipartiklar från remmen vilka i sin tur sätter igen oljesilen.
Inget nytt under solen, Opel fick backa sin intervall (ur minnet) från kanske 10-12k till 6 eller 4.. då fick dom veta att dom levde =)

Det finns med all säkerhet dåliga/bra exempel i de flesta sammanhang.. förutom ämnen som kanske gdi eller vw, förstås.

Det roliga blir när någon sågar något rakt av för'attför'att, ja för att vadå? ;)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top