B4B och B16 hade väl insatsfilter om jag inte missminner mig?B14A, B16, B18, B20, B21, B23, B30 samt B36
Oklart om B4B, B16 och B19 hade samma filter som de övriga?
B19 samma som B20/21
B4B och B16 hade väl insatsfilter om jag inte missminner mig?B14A, B16, B18, B20, B21, B23, B30 samt B36
Oklart om B4B, B16 och B19 hade samma filter som de övriga?
B14 och B19 hade jag glömt. B19 hade vi i en 345, på sätt och vis bättre än dagens motorer. Kamremmen gick, var bara att byta och köra igen. Inte ventilsallad som det blir idag.
Man har ju läst mängder med inlägg om där multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen med motorbyte som följd. Kanske ett sätt att få bort gamla bilar från gatan så man kan köpa nya. Men jag har ju rört mig mest i Volvo-träsket, vet inte riktigt hur det är med andra märken.Visst skulle det gå att bygga motorer som klarar frigången mellan ventiler och kolvar i dag också, det är ingen konst att fräsa ur kolvarna för det, men då klarar man inte EURO7 eller vad man nu är uppe i, och bara folk byter gummisnodd enligt anvisningarna så händer det ju inte så ofta att gummisnodden går av och det vlir sallad.
Men på ingen av mina bilar med kamkedja har jag någonsin varit orolig, då hade flera av dom gått över 30 tusen mil...
Kamdrev funkar också.
Man har ju läst mängder med inlägg om där multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen med motorbyte som följd. Kanske ett sätt att få bort gamla bilar från gatan så man kan köpa nya. Men jag har ju rört mig mest i Volvo-träsket, vet inte riktigt hur det är med andra märken.
Här har ni en duktig lirare
(slå på textning så blir det än mer underhållande)
Trams emellan, han kan röda block och hans gördlar borde få patent.. särskilt den i motorn.
View attachment 509334View attachment 509335View attachment 509336
Japp samma generation men olika beroende på om det ska sitta i en VW, Seat eller Skoda.
Angående att motorer ska hålla för kamremshaveri så tycker jag att det är feltänkt. Motorer byggs för att nå vissa krav vad gäller vridmoment, effekt och utsläpp, inte för att tåla användning utanför tänkt område.
Ska det hålla för att man misshandlar och/eller inte sköter service innebär det att man kompromissar med något annat.
Både kedjor och drev har andra egenheter som inte är önskvärda.Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.
Mvh
Hehe rolig du.Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.
Mvh
Jag skulle nog säga dumsnål ägare mer än skitmotor. Det mesta går väl att köra sönder om man försöker?Har haft en Volvo rödblock 16V i båtmotortappning. VP251C. 170hk konstant belastning och allt är smitt inuti; vevaxel, stakar, kolvar. Ventilerna kostade 1200kr styck år 2010. Hur jag vet? Kamremshaveri…
Förre ägaren bytte kamrem men inte spännhjul (som kostade typ 200kr). Kalaset gick på 25’.
Skitmotor.
Mvh
Senaste 30 åren har ju tillverkarna (Renault/VAG/Ford m.fl.) lyckats göra motorer med kamkedja som sträcker sej med samma katastrofala följder som brusten kamrem. Faktiskt ännu värre då ägarna inte räknar med att behöva byta kedjan.Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.
Mvh
Senaste 30 åren har ju tillverkarna (Renault/VAG/Ford m.fl.) lyckats göra motorer med kamkedja som sträcker sej med samma katastrofala följder som brusten kamrem. Faktiskt ännu värre då ägarna inte räknar med att behöva byta kedjan.
Dessutom brukar kamremmar vara enklare och billigare är byta.
Om dom inte går i oljebad som typ Ford och Peugeot.Dessutom brukar kamremmar vara enklare och billigare är byta.
Absolut och till saken är att samma dom, kanske har även lyckats göra kuggremmar med bytesintervall på runt 16-18k mil sedan länge. Rätt få skrammelkedjor med odugliga tillbehör som klarar motsvarande utan handpåläggningJavisst, samtidigt som det finns de som gör motorer som håller. Kanske det är där frågan ligger egentligen?
Mvh
Det är också flera tillverkare som har tvingats korta ner dessa jättelånga bytesintervall för sina kamremmar p.g.a. haverier.Absolut och till saken är att samma dom, kanske har även lyckats göra kuggremmar med bytesintervall på runt 16-8k mil sedan länge. Rätt få skrammelkedjor med odugliga tillbehör som klarar motsvarande utan handpåläggning
Inget nytt under solen, Opel fick backa sin intervall (ur minnet) från kanske 10-12k till 6 eller 4.. då fick dom veta att dom levde =)Det är också flera tillverkare som har tvingats korta ner dessa jättelånga bytesintervall för sina kamremmar p.g.a. haverier.
Inte minst Fords våta remmar som dels riskerar att brista, dels frigör gummipartiklar från remmen vilka i sin tur sätter igen oljesilen.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |