Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
- - - Updated - - -

En spontan fundering som jag haft ett tag nu är denna:

Ensamstående glesbygdsmän har i media länge varit stereotypen för den genomsnittlige Sverigedemokraten, insnöade bonnläppar som hatar allt som finns utanför 50-skyltarna i byn typ.

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom, de jag känner som är de tveklöst mest nitiska mångkultursvurmarna är just personer ur denna grupp. Mina försök till diskussion om invandringen (innan jag lärde mig att hålla käft) möttes med arga argument som att "det är mådderaternas fel!", "det är bara de högskoleutbildade som kommer!" och andra floskler ordagrant citerade från kvällspressen.

För att få igång lite hälsosam diskussion här bland alla ryggdunkare, känner ni igen er i detta och i så fall hur kan det komma sig att denna kategori människor är så totalt faktaresistenta?

Är det månne en ohälsosam blandning av strikt socialdemokratisk fostran, långvarig hjärntvätt från statlig media och det faktum att dom inte kan se ett enda av dessa påstådda problem med invandringen hur länge dom än tittar ut genom köksfönstret i Glommersträsk?:va

Som jag uppfattar det har synen varit denna:

Typ ett av glesbygdsmänniskor är just dom konservativa/inavlade/wt-bönderna som röstar SD och är rädda om sina jobb och allt som är nytt.
Typ två är de som i princip har diametralt motsatt åsikt till "mångkulturen", de som likt rika politiker bor så till att de aldrig upplever effekterna av den. Antagligen har de aldrig mött en person utifrån den egna kommunen.

(Jag står/håller nödvändigtvis inte med om detta)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som jag uppfattar det har synen varit denna:

Typ ett av glesbygdsmänniskor är just dom konservativa/inavlade/wt-bönderna som röstar SD och är rädda om sina jobb och allt som är nytt.
Typ två är de som i princip har diametralt motsatt åsikt till "mångkulturen", de som likt rika politiker bor så till att de aldrig upplever effekterna av den. Antagligen har de aldrig mött en person utifrån den egna kommunen.

(Jag står/håller nödvändigtvis inte med om detta)

Oftast är det en tredje typ jag mött, ganska väl beresta och med skapligt bra ställt. Inte sällan av en eller annan orsak barnlösa heller vilket jag kan ana är en bidragande orsak till deras inställning.

Med bara sig själv och katten att bry sig om kan man unna sig att skita i hur samhället utvecklas, har man inga barn som kommer tvingas växa upp i eländet och om man dessutom bor så att man inte drabbas direkt utan bara indirekt via försämrad sjukvård, höjda skatter osv så kan man nog stå ut med det mesta.

Jag har bara så svårt att förstå hur man ivrigt kan applådera fram utvecklingen av ett samhälle där det i slutändan inte finns plats för folk som en själv...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En spontan fundering som jag haft ett tag nu är denna:

Ensamstående glesbygdsmän har i media länge varit stereotypen för den genomsnittlige Sverigedemokraten, insnöade bonnläppar som hatar allt som finns utanför 50-skyltarna i byn typ.

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom, de jag känner som är de tveklöst mest nitiska mångkultursvurmarna är just personer ur denna grupp. Mina försök till diskussion om invandringen (innan jag lärde mig att hålla käft) möttes med arga argument som att "det är mådderaternas fel!", "det är bara de högskoleutbildade som kommer!" och andra floskler ordagrant citerade från kvällspressen.

För att få igång lite hälsosam diskussion här bland alla ryggdunkare, känner ni igen er i detta och i så fall hur kan det komma sig att denna kategori människor är så totalt faktaresistenta?

Är det månne en ohälsosam blandning av strikt socialdemokratisk fostran, långvarig hjärntvätt från statlig media och det faktum att dom inte kan se ett enda av dessa påstådda problem med invandringen hur länge dom än tittar ut genom köksfönstret i Glommersträsk?:va
Sossar är ett jävla pack :fakta

Jag tror att folk som bor ute på glesbygden generellt sett är lite rädda för att hänga med i utvecklingen och håller gärna kvar vid det gamla.
Och då blir det väl till att hissa sosseflaggan för det har man gjort så länge man kan minnas.
Är också övertygad om att det även beror på att man inte märker av problemen på samma sätt ute på landet, är ju inte så ofta man kan läsa om någon som blivit skjuten utanför Sibylla i Knäred... :rofl
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Oftast är det en tredje typ jag mött, ganska väl beresta och med skapligt bra ställt. Inte sällan av en eller annan orsak barnlösa heller vilket jag kan ana är en bidragande orsak till deras inställning.

De som är välberesta borde inse att många länder med en harmonisk tillvaro ofta också är väldigt homogena. Bra eller dåligt kan diskuteras, men det är väl självklart att en befolkning med lika värderingar och oskrivna regler har mindre friktion inom gruppen än under motsatta förhållanden...?


Tack för en ny vinkel på diskussionen :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
De som är välberesta borde inse att många länder med en harmonisk tillvaro ofta också är väldigt homogena. Bra eller dåligt kan diskuteras, men det är väl självklart att en befolkning med lika värderingar och oskrivna regler har mindre friktion inom gruppen än under motsatta förhållanden...?


Tack för en ny vinkel på diskussionen :)

Varsågod. :)

Jo, rent logiskt bör ju de flesta kunna dra paralleller mellan homogena samhällen och välmående diton.

Problemet är att många fortfarande tror att det som skrivs i tidningar och sägs i tv automatiskt är sant, så när man läst och hört i tiotals år att mångkultur är jättebra och att de som inte håller med är nazister blir nog det mentala klivet över till den "onda sidan" för stort för de flesta. Speciellt när klivet innebär socialt självmord så fort man väljer att berätta om det.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sossar är ett jävla pack :fakta

Jag tror att folk som bor ute på glesbygden generellt sett är lite rädda för att hänga med i utvecklingen och håller gärna kvar vid det gamla.
Och då blir det väl till att hissa sosseflaggan för det har man gjort så länge man kan minnas.
Är också övertygad om att det även beror på att man inte märker av problemen på samma sätt ute på landet, är ju inte så ofta man kan läsa om någon som blivit skjuten utanför Sibylla i Knäred... :rofl

Du läser inget annat än lokaltidningen?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
V 8,9 (+0,7)
S 24,1 (+0,9)
MP 3,4 (-0,2)
SD 26,0 (-0,9)
C 11,0 (+0,3)
L 3,9 (-0,7)
KD 2,4 (-0,6)
M 15,2 (-1,5)
Glädjande mycket glädjade:tummenupp Sentio
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
V 8,9 (+0,7)
S 24,1 (+0,9)
MP 3,4 (-0,2)
SD 26,0 (-0,9)
C 11,0 (+0,3)
L 3,9 (-0,7)
KD 2,4 (-0,6)
M 15,2 (-1,5)
Glädjande mycket glädjade:tummenupp Sentio

Ser bra ut. Dock var Sentio de enda som hade SD högre inför valet 2014. Alla de andra företagen hade lägre siffror för SD än de fick i valet. Se länk nedan. För de flesta undersökningarna kan man nog ändå med gott samvete i dagsläget lägga på åtminstone 3-4% för SD med tanke på hur mycket under de 12,86% de låg i september 2014. Närmast låg Yougov och United Minds med 11,1%.

http://avpixlat.info/2014/08/13/sentio-sd-storsta-parti-i-sydsverige-med-226/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsmätningar_inför_riksdagsvalet_i_Sverige_2014
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sossar är ett jävla pack :fakta

Jag tror att folk som bor ute på glesbygden generellt sett är lite rädda för att hänga med i utvecklingen och håller gärna kvar vid det gamla.
Och då blir det väl till att hissa sosseflaggan för det har man gjort så länge man kan minnas.
Är också övertygad om att det även beror på att man inte märker av problemen på samma sätt ute på landet, är ju inte så ofta man kan läsa om någon som blivit skjuten utanför Sibylla i Knäred... :rofl

Finns inget sibylla i knäred så vadå :tungan
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det har inte gått så bra med det hittills så det är nog lättare sagt än gjort.
Om man är dålig på det man gör (integration) brukar resultatet inte bli så bra (segregation).
Den svenska staten är den som sätter riktlinjer för hur integrationen i samhället bör fungera. Det har man varit rätt kassa på så länge jag kan minnas.
Då är det inte så konstigt att vi får hög segregation och därtill hörande problem.
Jag vet. Det var därför jag tyckte den var tramsig.
Tramset åsidå, du reflekterade aldrig över själva faktabasen i artikeln?
Vad baserar du det på? Hur tror du att Sverige står sig jämfört med övriga Norden?
Jag baserar det bl.a. på Sveriges allmänna rank i välståndsligan. Rent subjektivt baserar jag det också på det otal länder jag rest i, som varit (och fortfarande är) betydligt osäkrare än Sverige trots att där knappt bor en enda muslim.
Av någon anledning tycks säkerhetsläget inte främst bero på religion, utan allmänt välstånd. Mer specifikt om det finns en signifikant del av befolkningen som lever "utsatt".
Förmodligen ligger dock Sverige sämre till än övriga Norden.
Jag tror inte att vi kan sålla ut dom bra från dom dåliga. Jag är beredd att stänga dörren för dom bra för att slippa dom dåliga och rädda Sverige. Sen tror jag att islam alltid leder till kaos när den tillåts breda ut sig. Det är ingen slump att muslimska länder ser ut som dom gör. Ett svagt och feminiserat folk som svenskarna är definitivt inte rustade att handskas med såna krafter.
Jag har svårt att se riktigt samma korrelation som du.
Det är möjligt att islam som religion har en särställning bland religioner som riskfaktor för "icke lagenliga beteendemönster", men ännu har jag inte sett en vetenskaplig artikel i ansedd tidskrift som fastslår att det skulle vara så kompenserat för socioekonomiska faktorer.

Vidare finns det en del muslimskt dominerade länder i världen som är relativt skonade från "kaos" (ditt ordval). Återigen tycks det ha mycket att göra med graden av välstånd samt graden av sekularisering.

Som sagt, jag erkänner inte din rätt att hålla förhör här.

Och du vet ju precis vilken händelse jag menar, där du skrev väldigt nedlåtande om en förståndshandikappad person som gärna besökte MC-förare utanför McDonalds på Sveavägen. Detta vet du, kanske inte alla andra läsare känner till hur du ger dig på samhällets svagaste.
Jag är lite besviken att du inte letat fram några färskare lik (2004?) ur min garderob, jag garanterar dej att där finns många och nyare!
Jag har nämligen skrivit nedlåtande om snart sagt varje förståndshandikapp, fysiskt handikapp, ras, religion, politisk åskådning, kön, sexualitet, subkultur, e.t.c. e.t.c. sedan dess. Desvärre är jag ju inte lika PK som du. :(

Men jag måste ändå uttrycka min vördnad inför ditt fantastiska frikort. Det gör ju nämligen att du kan (och borde?) dra till med det som svar i varenda tråd i varenda inlägg som jag gör!
Det skulle inte alls tolkas som att du inte klarar av att hålla en öppen och respektfull konversation.

/en djupt obehaglig människa
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nå, nån måste ju betala familjens hitresa.

Tänk om de inte hittat varandra på den där konserten...trauma.

Det är jävligt lustigt att reportrarna tror de är så korkade och efter de stackars flyktingarna att de inte ens sett eller förstår hur en telefon/internet fungerar.:huvet
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top